Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag lovade ju lte bilder från fisketuren. Hann inte i går för då var vi på Immigration här i Phitsanulok och fixade mitt extension based on marriage. Det skall jag berätta om senare.

Här är i alla fall fiske bilderna.

Bild 1 Svåger agnar kroken.
Bild 2 -4 Fisken nappade
Bild 5 En del av släkten i full färd med att äta och dricka kapsylwhiskey.
Bild 6-7 På vägen hittade vi den här näckrosdammen.

/Anubaan

IMG_3550 [800x600].JPG

IMG_3564 [800x600].JPG

IMG_3561 [800x600].JPG

IMG_3565 [800x600].JPG

IMG_3560 [800x600].JPG

IMG_3575 [800x600].JPG

IMG_3578 [800x600].JPG

Bilder från Phuket och Chaiyaphum..........

1) Stekta råttor till alla faranger.
2) För många shots och upp på scenen......
3) För mycket dollar att spendera......
4) Thaifluga i soppan.
5) Det normala sättet att laga mat.....
6) Specialrätt i Chaiyaphum.
7) För de som inte gillar mina fotografier....... :D

Råttor.jpg

Throwing.jpg

Dollars.jpg

Bat soup.jpg

Köksgolvsmatlagning.jpg

Ugnsbakad tusenfoting.jpg

No one likes me.jpg

"legolas " sa:
Vad mysigt du har det i din vardag Anubaan, fiskade du själv något eller drack du mest kapsylwhiskey? ??? ? Hade de i den dammen de där vanliga kanonstora malarna som känns som ett lik ungefär att dra upp? ???

Du har som vanligt helt rätt! ;D ;D ;D ;D ;D

/Anubaan

"legolas " sa:
Anubaan, när man kollar på dina "råttor" så ser de
mest ut som grodor/paddor faktiskt, kolla på benen så
ser du!!!

legolas
ps. sista bilden är nog mat det också....i Phitsanulok!!! ;D ;D ;D

De där bilderna var inte från min vardag.....
De var från Paginatus.

Där ser du 3BB är bra. Nu skall du se att vi kan prata på Skype utan problem. Sitter just nu i våran syster ysters bil på väg hem från Chiang Mai. Bilder ock lite berättelse från tre härliga dagar kommer när jag är hemma igen.

/Anubaan

"legolas " sa:
Men jösses, hur var vägen?? Har hört att det skall vara hiskerligt högt stundom, och att man nästan får svindel att åka buss eller bil till/från Chiang Mai/Chiang Rai...

legolas
ps. Ingemar ringde igår, och talade om Phitsanulok, det blir säkert av senare, så hav tålamod, general Custer kommer snart tillbaka till Phitten igen... ;D ;D ;D

dsme

Jo då nog är vägen stundtals svindlande. Man skall icke ha anlag för höjdskräck. Men är man rädd av sig så ger man sig ju inte ut i den Thailändska trafiken överhuvudtaget. Upprinnelsen till resan var som vanligt här nere helt oplanerad. Jag hörde att frugan pratade med syster yster om att hon skulle ge sig upp till Chiang Mai och leverera sina hårvårds grejer. Men jag uppfattade inte att vi skulle med. Men torsdag morgon kl 05:30 så ringer det på dörren. Utanför så står syster yster och säger att nu åker vi! Vad gör man? Packar väskan och tar en snabbdusch. I bilen sitter hennes dotter Jock och den andra systern Namfon. I väg och stop på en mack för att köpa kaffe och lite korv till frukost som vi åt i farten i bilen. Vilken start på dagen!
Väl uppe i Chiang Mai så for vi runt till olika hårfrisörskor och langade av kartonger med spray och balsam mm. Vi han också med ett besök på ett ställe där de gjorde sådana där Khom Loj. Modet för året var tydligen att de var formade som t.ex Angry Bird m.fl. figurer. Nästa dag så hade vi inte många ställen att leverera på så vi for iväg till ett vattenfall. Där visade sig syster yster på styva linan. När vi skulle gå in så var det som vanligt Thai 20 Bath Falang 200 bath. Men på behörigt avstånd så han jag uppfatta att hon sa något om att inte betala falang "Lung kistel khon dii. Så jag slank in som Thai! Husbok och andra papper är tydligen överflödig om man har en svägersk som med eftertryck påstår att man minsann är snäll och trevlig! Fram emot kvällen så var det besök i något Tempel som jag inte minns namnet på men det var väldigt vackert.

Bild 1 och 2. Khom loj stället.
Bild 3 och 4 vattenfallet
Bild 5 systrarna ville bli fotograferade.
Bild 6 lilla Jock. Gullig så det förslår och en riktig linslus!
Bild 7 Tempelstämning.

Fortsättning följer.

/Anubaan

IMG_3649 [800x600].JPG

IMG_3651 [800x600].JPG

IMG_3685 [800x600].JPG

IMG_3681 [800x600].JPG

IMG_3691 [800x600].JPG

IMG_3697 [800x600].JPG

IMG_3594 [800x600].JPG

"legolas " sa:
Mysigt Anubaan, karma för fint berättat... Nu vet man att det inte blir nåt Chiang Mai för mig i alla fall, sketrädd för höjder..... :'( :'( :'( '( :'( :'(

Fegis ;D ;D . Du far ju upp i bergen i dina trakter stup i ett! Ta nattbussen eller flyg. Stan och omgivningarna är väl värda ett besök.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Fegis ;D ;D . Du far ju upp i bergen i dina trakter stup i ett! Ta nattbussen eller flyg. Stan och omgivningarna är väl värda ett besök.

/Anubaan

Anubaan det vet du väl att det bara var små kullar runt chayaphum :)

Annars e det faktiskt riktigt fina hojvägar upp över det blir ju en djädra utsikt ;)

Nästa morgon det måste väl ha varit lördag, man håller ju inte så noga reda på dagarna här nere. Men upp i ottan för att hämta syster ysters man, han hade tydligen anlänt till Chiang Mai. Fick senare reda på att han hade varit nere i Bang Saen och styrt med ett bygge han är inblandad i där. Han hade kört upp till Phitsanulok och sedan tagit en sen buss till Chiang Mai. Men dessa tidiga mornar höll på att göra mig tokig. Inte för att jag har svårt att stiga upp på morgonen, men för att vi alltid for iväg från vårt hotell för att äta frukost. Hej och hå och in på en matinrättning, där beställs i snabb följd in massor av mat. Rissoppa med kyckling, mer ris och fisk och grillad kyckling. Jag klarar inte av att äta middag kl 7 på morgonen. Men andra dagen så la jag mig i beställandet och beordrade in kaffe och två salapau, det är sådan där Kinesiska degknyten med olika fyllningar. Det påminde mig tillräckligt om mina egna frukostvanor (kaffe och ett par rostade mackor) för att jag skulle klara förmiddagen.
Varför åt vi inte frukost på hotellet? Jo det beror på att syster yster hittar hotell som jag aldrig skulle hitta. In på någon smal tvärgata och sedan efter ett tag så ligger där ett "hotell". Det var relativt nytt och snyggt utanpå, och rummen var enkla men välstädade och med rena sängkläder. Toa och dusch på rummet fanns också förutom den obligatoriska Tv'n och kylskåp. Enkelt men het ok. Pris 350 bath för ett rum med AC. Men på sådana hotell serveras ingen förtäring.
Denna dag skulle vi till något Tempel långt uppe i bergen. Båda systrarna har något exter med att klä sig i helt vita kläder och bli "nunnor" för en dag då och då. Det kallas visst för Mae chi. Är väl lite som att man skickar grabben till Templet för att leva munkliv ett par veckor. Hur som helst så anlände vi till detta ställe mitt på dagen Jag tog det lugnt och de två systrarna klättrade på smala trappor uppför berget där man i en grott satt och mässade några timmar. Nästa chock kom när det meddelades att vi skulle sova i Templet. Men tack gode Gud/Budda för att syster ysters man var med, när han såg hur de rett vårt bo i ett hörn av en enorm sovsal sa han blankt NEJ.
Så vi åkte tillbaka mot Chiang Mai. På vägen hittade vi fler grottor en skulle utforskas.
Dt var en strapats att tränga sig in genom smala passager blandat med stora salar. Där var fullt av märkliga stenformationer. Efter det så var det bara att sova på det gamla vanliga hotellet igen för att i ottan börja hemfärden.

Bild 1 Jag tar det lugnat medans systrarna mässar med Munkar och Nunnor
Bild 2 Sovsalen där vi skulle tillbringa natten. Märk hur de omtänksamma systrarna lagt säkert 20 filtar på golvet där jag skulle ligga.
Bild 3 4 och 5 Bilder från grottan.
Bild 6 där fanns fladdermöss också.

/Anubaan

CIMG5822 [800x600].JPG

IMG_3708 [800x600].JPG

IMG_3746 [800x600].JPG

IMG_3748 [800x600].JPG

IMG_3759 [800x600].JPG

IMG_3781 [800x600].JPG

Så har man varit ute och "turistat" igen. Denna gång så var det frugans bror Picko. som tog med oss till den berömda bron över floden Kwai. Jag har ju alltid skrivit och sagt Kwai. för så hette ju filmen som handlar om vad som där tilldrog sig under slutet av andra världskriget. Filmen skildrar ju inte riktigt verkligheten, den var nog om möjligt ännu grymmare. Bron sprängdes ju inte av någon kommandogrupp som i filmen utan bombades. Detta oavsett att Japanerna hade beordrat ut alla krigsfångarna att ställa sig på bron som en slags mänskliga sköldar. Detta hjälpte ju föga. Tillbaka till namnet igen den heter ju inte Kwai, dvs. buffel på Thai. Den heter Kwae, som är gammal Thai för flod. Jag vet detta bara för att vår mobaan heter Song Kwae, dvs två foder. Nu får det väl räcka med historie och språklektionerna för i dag ;D ;D ;D .

Bild 1 och 2. Den berömda bron.
Bild 3 På vägen stannade vi vid ytterligare ett vattenfall. Detta hette Erawan.
Bild 4. Det gäller att få Thai att sitta rätt!

/Anubaan

IMG_3797 [800x600].JPG

IMG_3819 [800x600].JPG

IMG_3850 [800x600].JPG

IMG_3872 [800x600].JPG

Jättefina bilder där Anubaan, tack! Det är inte utan att man längtar ner något alldeles våldsamt, Kanchanaburi är vackert och fint. En av de finaste turer jag har gjort är med tåget från Nam Tok i gryningen och ner för att stanna på andra sidan bron. Synen av badande elefanter i floden i soluppgången är oförglömlig. :wai: :wai: :wai:

"Berralund " sa:
Jättefina bilder där Anubaan, tack! Det är inte utan att man längtar ner något alldeles våldsamt, Kanchanaburi är vackert och fint. En av de finaste turer jag har gjort är med tåget från Nam Tok i gryningen och ner för att stanna på andra sidan bron. Synen av badande elefanter i floden i soluppgången är oförglömlig. :wai: :wai: :wai:

Tack Berra. Understundom så inser man att man är väldigt privilegierad, som får bo härnere och se och uppleva så mycket som ger livet en guldkant.
/Anubaan

På Siam Resort där dansar och badar de riktigt stora elefanterna. En upplevelse som inte går av för hackor, det vet jag! ;D

/Anubaan

Tackar b-tung. Det är alltid roligt att få lite uppmuntran. Det gör det lite lättare att fortsätta att skriva och lägga in foton från min vardag. :wai:

/Anubaan

"legolas " sa:
Så ja, nu blev det lättare...... ;) ;) ;)

Fasiken du din gamle travare ;D . Såg inte förrän nu hur du mycket förtjänstfullt delat in min text i stycken. Det blev faktiskt lättare att läsa då. Vet inte vad som flög i mig. Men gripen av inspiration så flög fingrarna snabbt över tangentbordet. Kanskevarjaginspireradavtailändarnassättattsktivautanmellanrum ;)

/Anubaan

Härliga bilder Anubaan och fina berättelser,

ska börja med sådant själv sedan när jag kommer på plats senare i livet, så man har något att göra på dagarna. Jag kommer att tillbringa måånga dagar i Phetchabun där tjejen bor idag.

Ha de gött så träffas ve kanske någon dag i framtiden

Mvh Putte

"mrputte " sa:
Härliga bilder Anubaan och fina berättelser,

ska börja med sådant själv sedan när jag kommer på plats senare i livet, så man har något att göra på dagarna. Jag kommer att tillbringa måånga dagar i Phetchabun där tjejen bor idag.

Ha de gött så träffas ve kanske någon dag i framtiden

Mvh Putte

Kul att du tycker om mina små berättelser. Det skall bli spännande att få läsa om dina upplevelser när du kommer ner hit. Vi kommer nog på något bra svepskäl för att träffas någon gång.

/Anubaan

Kul att du gillade min "tusenfoting" Legolas. Bilden är från en studentfest på Medicinska fakulteten på ett universitet vars namn jag glömt.
Du har nog rätt angående "råttorna". Det är nog paddor, men någonstans har jag bilder på slaktade hundar, apor, ormar, insekter och levande småkryp som man skulle försöka fånga med två "pinnar".

Passar på och skickar in några fler bilder..............

Flower Power Singha.jpg

Första ölen i BKK efter 24 timmars flyg.jpg

I was there too.jpg

The Beautiful Boxer Nong Thoom AKA Parinya Kiatbusaba or Parinya Jaroenphon.jpg

Pat%20Nantapan%207.jpg

PICT0158.JPG

Porjaj Pattanittum.jpg

Räka + hummer.JPG

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka