Nästa morgon det måste väl ha varit lördag, man håller ju inte så noga reda på dagarna här nere. Men upp i ottan för att hämta syster ysters man, han hade tydligen anlänt till Chiang Mai. Fick senare reda på att han hade varit nere i Bang Saen och styrt med ett bygge han är inblandad i där. Han hade kört upp till Phitsanulok och sedan tagit en sen buss till Chiang Mai. Men dessa tidiga mornar höll på att göra mig tokig. Inte för att jag har svårt att stiga upp på morgonen, men för att vi alltid for iväg från vårt hotell för att äta frukost. Hej och hå och in på en matinrättning, där beställs i snabb följd in massor av mat. Rissoppa med kyckling, mer ris och fisk och grillad kyckling. Jag klarar inte av att äta middag kl 7 på morgonen. Men andra dagen så la jag mig i beställandet och beordrade in kaffe och två salapau, det är sådan där Kinesiska degknyten med olika fyllningar. Det påminde mig tillräckligt om mina egna frukostvanor (kaffe och ett par rostade mackor) för att jag skulle klara förmiddagen.
Varför åt vi inte frukost på hotellet? Jo det beror på att syster yster hittar hotell som jag aldrig skulle hitta. In på någon smal tvärgata och sedan efter ett tag så ligger där ett "hotell". Det var relativt nytt och snyggt utanpå, och rummen var enkla men välstädade och med rena sängkläder. Toa och dusch på rummet fanns också förutom den obligatoriska Tv'n och kylskåp. Enkelt men het ok. Pris 350 bath för ett rum med AC. Men på sådana hotell serveras ingen förtäring.
Denna dag skulle vi till något Tempel långt uppe i bergen. Båda systrarna har något exter med att klä sig i helt vita kläder och bli "nunnor" för en dag då och då. Det kallas visst för Mae chi. Är väl lite som att man skickar grabben till Templet för att leva munkliv ett par veckor. Hur som helst så anlände vi till detta ställe mitt på dagen Jag tog det lugnt och de två systrarna klättrade på smala trappor uppför berget där man i en grott satt och mässade några timmar. Nästa chock kom när det meddelades att vi skulle sova i Templet. Men tack gode Gud/Budda för att syster ysters man var med, när han såg hur de rett vårt bo i ett hörn av en enorm sovsal sa han blankt NEJ.
Så vi åkte tillbaka mot Chiang Mai. På vägen hittade vi fler grottor en skulle utforskas.
Dt var en strapats att tränga sig in genom smala passager blandat med stora salar. Där var fullt av märkliga stenformationer. Efter det så var det bara att sova på det gamla vanliga hotellet igen för att i ottan börja hemfärden.
Bild 1 Jag tar det lugnat medans systrarna mässar med Munkar och Nunnor
Bild 2 Sovsalen där vi skulle tillbringa natten. Märk hur de omtänksamma systrarna lagt säkert 20 filtar på golvet där jag skulle ligga.
Bild 3 4 och 5 Bilder från grottan.
Bild 6 där fanns fladdermöss också.
/Anubaan