Varför man inte ska köpa boende i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Nejdå :)

Ett litet hus med 2 rum o kök, en toa.

Ibland funderar jag på att bygga nytt och större men ibland känner jag att Thailand kanske inte är min framtid (förutom nån månads semester varje år).
Det var billigt, jag kan köpa det för 500 kronor, sen kan jag hyra tomten för en hundring per år ;)

"Neman " sa:
Isaan är väl en del/provins i Thailand
är inte det en dialekt som Skånska i sverige?
Det skiljer mer än så. Isaan är en stor del, typ en tredjedel av Thailands yta och de har mer gemensamt med Laos och Kemer. På thai heter gott Aroy (fast de uttalar det Aloy) och på Isaanska Säb (eller Saeb som berra skrev). Så ganska stor skillnad! Vissa ord är dock samma (tror jag). Jag kan bara förstå lite! Och prata några enkla fraser!

"BaBoo " sa:

Ibland funderar jag på att bygga nytt och större men ibland känner jag att Thailand kanske inte är min framtid (förutom nån månads semester varje år).

2rok måste väl vara lite småtrångt för din familj.
Är det inte jobbigt att bo så?

För min del så skulle jag nog inte vela ha mindre än 4rok och inte mindre än 100m2.

"Janne " sa:
Det skiljer mer än så. Isaan är en stor del, typ en tredjedel av Thailands yta och de har mer gemensamt med Laos och Kemer. På thai heter gott Aroy (fast de uttalar det Aloy) och på Isaanska Säb (eller Saeb som berra skrev). Så ganska stor skillnad! Vissa ord är dock samma (tror jag). Jag kan bara förstå lite! Och prata några enkla fraser!

Tack för din förklaring Janne.

"BaBoo " sa:
Har aldrig köpt hus i Thailand.

Men frugan äger en del mark på Phuket och där byggde vi ett hus 09-10. Billigt kostade max 300 svenska kronor.

Marken och huset är frugans och kan aldrig bli mitt. Men vi har 2 barn (hon har inga barn sedan tidigare) så hur som helst så blir det mina grabbar som får detta till slut.

Tilläggas bör väl att mark på Phuket kostar fantasibelopp så personligen hade jag aldrig kunnat köpa mark där om inte frugan redan haft mark.
Om du hade haft den ekonomin som du påstått i otaliga inlägg som du skrivit, hade du helt säkert skaffat ett annat boende, att komma ned och bo i en liten skrubb med en familj på 4 personer finns ingen logik i.
Alla thailändskor anser de måste "show up" om det finns någonting att komma med.
Det kanske är på det viset att Phonta har gjort en korrekt analys av Baabo.

Att bygga ett hus i Thailand är ingen större kostnad för den som äger marken, det är marken som fått hiskeliga priser i Thailand, som är utmärkande för Phuket.
Vad jag hörde på Jomtien strandtomter kostar 50 miljoner Baht per rai, och en rai är 1600 kvadratmeter.

"BaBoo " sa:

Baboo är säkert ett forumtroll / Legolas / mm.

Vad jag uppfattat Baboo kosnader för huset är det 300 000 kr, för det får du ett väldigt fint hus.

Du kan även bygga bra för 300 000 bht, om du gör 90% själv av arbetet.

"Golden " sa:
Vad jag uppfattat Baboo kosnader för huset är det 300 000 kr, för det får du ett väldigt fint hus.

Du kan även bygga bra för 300 000 bht, om du gör 90% själv av arbetet.

Precis, det var så vi fick mycket hus för pengarna. Svärfar gjorde det mesta jobbet själv, bl a inköpen av allt material. Dom som hjälpte till med bygget var folk som han känner.

"andrejsdenruskige " sa:
2rok måste väl vara lite småtrångt för din familj.
Är det inte jobbigt att bo så?

För min del så skulle jag nog inte vela ha mindre än 4rok och inte mindre än 100m2.

Börjar bli jobbigt nu när ungarna har blivit större. Iofs är det aldrig någon i huset, blir väl mot kvällningen man surfar lite och kollar på TV.

Får se om jag bygger större, skall ner nu och vara där i 2 månader, får se hur det känns då. Men som jag skrev tidigare så är det ingen självklarhet att det blir i Thailand jag kommer bo i i framtiden. Finns fina alternativ både i USA och södra Europa med värme, vår kultur osv..

"Rong " sa:
Om du hade haft den ekonomin som du påstått i otaliga inlägg som du skrivit, hade du helt säkert skaffat ett annat boende, att komma ned och bo i en liten skrubb med en familj på 4 personer finns ingen logik i.
Alla thailändskor anser de måste "show up" om det finns någonting att komma med.
Det kanske är på det viset att Phonta har gjort en korrekt analys av Baabo.

Att bygga ett hus i Thailand är ingen större kostnad för den som äger marken, det är marken som fått hiskeliga priser i Thailand, som är utmärkande för Phuket.
Vad jag hörde på Jomtien strandtomter kostar 50 miljoner Baht per rai, och en rai är 1600 kvadratmeter.

Skiter fullkomligt i vad du tror jag har för ekonomi. Jag har den lönen jag sagt att jag har (vilket inte tycker är så märkvärdig).

"Skrubben" byggdes 2009, så är liten men ny.

Min fru är inte som andra thailändskor så hon har aldrig känt något behov för någon "show up", hon kommer från medelklassen och är själv utbildad ingenjör.

Hade iofs varit kul om Phonta lyckats göra en observation korrekt :)

Jo mark på Phuket är extremt dyrt. Frugan har ganska mycket mark, vill inte sälja det mesta av det men vi har lagt ut ett område till försäljning men ingen har nappat ännu (har iofs inte ansträngt oss speciellt mycket heller).

"BaBoo " sa:
Börjar bli jobbigt nu när ungarna har blivit större. Iofs är det aldrig någon i huset, blir väl mot kvällningen man surfar lite och kollar på TV.

Får se om jag bygger större, skall ner nu och vara där i 2 månader, får se hur det känns då. Men som jag skrev tidigare så är det ingen självklarhet att det blir i Thailand jag kommer bo i i framtiden. Finns fina alternativ både i USA och södra Europa med värme, vår kultur osv..

Vår kultur?
Är man månne rasist :)

Går det att bygga ut, alternativt bygga en våning till så är väl det att föredra om det inte är så att allt behöver byggas om.

Nya Zeeland eller Kanada skulle vara trevligt att bosätta sig i även om det kan vara småkyligt under vissa perioder.

Själv gillar jag Thailand under semester men skulle nog inte orka med grå vardag där.

"Rong " sa:
Helt korrekt tillhör slummen.

Huset kostade ca 300k sek att bygga. Marken har vi inte värderat men hade inte sålt den 10 mille (där huset står). Sedan har vi giummiodlingar på ganska många rai, och vi äger även en del av ett berg, har en tomt i Nakhon si Thammarat oxå (bergsmarken är till salu, priset är 7 miljoner Baht, priset satt av en mäklare).

"andrejsdenruskige " sa:
Vår kultur?
Är man månne rasist :)

Går det att bygga ut, alternativt bygga en våning till så är väl det att föredra om det inte är så att allt behöver byggas om.

Nya Zeeland eller Kanada skulle vara trevligt att bosätta sig i även om det kan vara småkyligt under vissa perioder.

Själv gillar jag Thailand under semester men skulle nog inte orka med grå vardag där.

Vilken ras tillhör "Kultur"? ;)

Nej det huset går inte att bygga ut. Men har granntomten oxå som ett enormt stort hus (ett ruckel) som vi funderar på att riva och bygga ett hyreshus där istället (helst 5 våningar), vi hade en arkitekt där och kollade för 7-8 månader sedan.

Kanada är för likt Sveriges väder, men Florida kanske blir för varmt men kanske North Carolina eller nåt, eller Europa. Är 45 bast så har några år på mig att välja :)
Men i dessa uppsägningstider så kanske det går fortare än man trott ;) Du ligger inte i riskzonen eller? (För övrigt åker jag på jobb i morron igen :( )!

"BaBoo " sa:
Huset kostade ca 300k sek att bygga. Marken har vi inte värderat men hade inte sålt den 10 mille (där huset står). Sedan har vi giummiodlingar på ganska många rai, och vi äger även en del av ett berg, har en tomt i Nakhon si Thammarat oxå (bergsmarken är till salu, priset är 7 miljoner Baht, priset satt av en mäklare).

Du skriver VI, hur stor del tror du att du har av detta.?????

"BaBoo " sa:
Vilken ras tillhör "Kultur"? ;)

Nej det huset går inte att bygga ut. Men har granntomten oxå som ett enormt stort hus (ett ruckel) som vi funderar på att riva och bygga ett hyreshus där istället (helst 5 våningar), vi hade en arkitekt där och kollade för 7-8 månader sedan.

Kanada är för likt Sveriges väder, men Florida kanske blir för varmt men kanske North Carolina eller nåt, eller Europa. Är 45 bast så har några år på mig att välja :)
Men i dessa uppsägningstider så kanske det går fortare än man trott ;) Du ligger inte i riskzonen eller? (För övrigt åker jag på jobb i morron igen :( )!

Kulturist, då? ;)

Vet inte om jag befinner mig i någon riskzon. Skulle det gå så pass illa så har jag några back-up jobb.
Tackade nej till ett erbjudande från Omega senast på torsdag och har någon månad i timbanken.
Jag har inget projekt som jag är bunden till idag och det känns ganska skönt. Man är mer flexibel då om man har lust att dra.

"andrejsdenruskige " sa:
Kulturist, då? ;)

Vet inte om jag befinner mig i någon riskzon. Skulle det gå så pass illa så har jag några back-up jobb.
Tackade nej till ett erbjudande från Omega senast på torsdag och har någon månad i timbanken.
Jag har inget projekt som jag är bunden till idag och det känns ganska skönt. Man är mer flexibel då om man har lust att dra.

Måste du sitta på huvudkontoret i Stavanger nu då?

Själv har jag aldrig någonsin fått någon permiteringsvarsel och inte denna gången heller, men klart att om vi för få kontrakt så lär man bli nedpetad till förman igen. Skiter iofs vad jag jobbar med (nästan) så länge jag får hyffsat betalt.

Du får fixa dig nåt ärende ut på "min" plattform så jag får köra lite med dig ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
943
Anonyma
A
A
Svar