Mackes MC-resa genom Sydostasien

99 % av jordens befolkning och system är faktiskt bra, annars hade vi inte suttit här och varit ganska nöjda!555555 :)
Jovisst kan de vara lyckliga , är väl kul med lyckliga människor ,, bara de inte försöker slå i mig sina floskler om goda människor .... Kul för dig LYCO om du tror att 99 % av allt på denna jord är OK ...
Grattis , då är du en lycklig människa ,, i alla fall tills du inser sanningen ... eller så har väl jag fel då ...... så kan det absolut vara , men ännu ser jag inte att det skulle vara så .....
Förmodligen är det så att många tänker som du ,, därför blir skitstövlarna aldrig straffade och värden blir inte som det borde bättre och bättre utan går i fel riktning dvs :thumbsdown: :)

Du tillhör väl den 1 % då, tråkigt, är det något jag kan göra för dig, jag ställer alltid upp för de som har det svårt, har ett jobb som är av den karaktären!:);)

Du tillhör väl den 1 % då, tråkigt, är det något jag kan göra för dig, jag ställer alltid upp för de som har det svårt, har ett jobb som är av den karaktären!:);)
Jo, jag har förstått det , det brukar vara en viss typ av goda människor , de som tror att 99 % av allt är av godo ,, måste väl vara så för att ha den tron .....Tänker inte utvärdera detta mer , blir bara politik eller religion av det , jo jag vet andemeningen av vad Buddhismen borde vara , har läst en hel del genom livet , och ett har jag lärt mig , bla. att av religion har det inte kommit speciellt mycket gott ....:wai:

Kan inte mod rensa denna tråd från de sista inlägg, tycker från Mackes bild på det vita templet , så kan det återigen bli en fin tråd

Då fortsätter resan efter den här lilla uppdateringen från Chiang Rai. Nästa anhalt är Mae Hong Son som ligger utefter västra gränsen till Burma, jag fick betala några kronor extra på reseförsäkringen eftersom Burma ansågs som osäkert land. Övernattning i Mae Hong Son och sedan vidare mot Doi Intahnon, Thailands högsta berg.

En mysig bungalow hos vänliga människor i Mae Hong son, möten var en av de stora sakerna med resan

DSCF1437.jpg

En vidunderlig utsikt över flygplatsen från templet på berget

DSCF1438.jpg

En inte helt ovanlig syn när man kom runt en kurva, så inga höga farter.

DSCF1485.jpg

Terassodlingar i bergen

DSCF1486.jpg

Några utslängda skjul i bergen bildade en by för hilltribes, enda sättet att komma dit är till fots

DSCF1508.jpg

Nästa dags mål blev ett kafe' med skola och övernattning, drivet av en europé som tyckte barnen skulle ha skola

DSCF1484.jpg

Målet, Doi Inthanon på 2500 meter med utsikt över Chiang Mai när det var molnfritt. Kallt, som ni kan se.

DSCF1489.jpg

Efter några dagar i Chiang Mai gick färden norrut utmed gränsen till Burma mot The Golden triangle. Här i bergen var det gerillakrig länge och många av invånarna kommer från Burma och Kina och har fått asyl i Thailand. Jag träffade gerillakrigare som ägnat sitt liv åt att försvara provinsen. Klar påverkan från Kina.

DSCF1507.jpg

En by i bergen som var mer kinesisk än Thailändsk

DSCF1512.jpg

En tjej i byn vid ett krigsmuseum som hade björnkoll på téerna.

DSCF1511.jpg

Även hotellet hade hämtat inspiration från Kina

DSCF1515.jpg

Vackra blomsterodlingar i bergen. Eller var det opium de bar på?

DSCF1516.jpg

Efter ett besök på gyllene triangelns opiummusée som var klart sevärt och tänkvärt så körde jag rakt förbi själva korsningen av de tre länderna som bara var en gigantisk turistfälla. Jag följde gränsen och Mekongfloden fram till Huay Xai där det fanns en gränsövergång. Det blev en trevlig kväll med några norska stollar och en amerikansk officer som kört torpedbåt på Mekong under Vietnamkriget och nu återkommit och skaffat HD och Thailändska.

Mekongfloden är mäktig

IMG_0218.jpg

Kaos vid gränsövergången och grabbarna här lurade i mig att det inte gick någon bilfärja...

DSCF1525.JPG

Så det blev transport av mig och Honda i en longtailbåt, skakigt...

DSCF1533.JPG

Här tillbringade vi kvällen med diverse rövarhistorier och utsikt över Mekong

DSCF1522.JPG

Laos började med en fantastisk välasfalterad väg, dock med några skönhetsfläckar

DSCF1538.jpg

Då bar det iväg in i Laos, vägarna såg ut ungefär som på bilden innan, massor av stora ras men i övrigt suveräna asfaltvägar. Transittrafiken Kina-Thailand går till stor del här. Men det skulle bli annorlunda, jag övernattade i Luang Namtha vid kinesiska gränsen efter ca 20 mil vilket brukade bli mina dagstripper. Lite nervöst i slutet då det inte fanns en enda bensinstation på vägen men jag klarade mig ganska precis.

Husen ersattes av hyddor när man kom in i Laos

http://sa

Vägverket förde en ojämn kamp mot naturen, detta var en vanlig syn

DSCF1539.jpg

Som vanligt var mötena den stora grejen, byborna samlades när mannen från rymden landade

DSCF1544.jpg

Många roliga fordon fanns det, något för Volvo att utveckla?

IMG_0226.jpg

Ett elegant hotell i bästa kolonialstil fick avsluta dagen, en öl med grabbarna i byn blev jag också inbjuden till

IMG_0223_3.jpg

Då bar det iväg in i Laos, vägarna såg ut ungefär som på bilden innan, massor av stora ras men i övrigt suveräna asfaltvägar. Transittrafiken Kina-Thailand går till stor del här. Men det skulle bli annorlunda, jag övernattade i Luang Namtha vid kinesiska gränsen efter ca 20 mil vilket brukade bli mina dagstripper. Lite nervöst i slutet då det inte fanns en enda bensinstation på vägen men jag klarade mig ganska precis.

Husen ersattes av hyddor när man kom in i Laos

http://sa

Vägverket förde en ojämn kamp mot naturen, detta var en vanlig syn

DSCF1539.jpg

Som vanligt var mötena den stora grejen, byborna samlades när mannen från rymden landade

DSCF1544.jpg

Många roliga fordon fanns det, något för Volvo att utveckla?

IMG_0226.jpg

Ett elegant hotell i bästa kolonialstil fick avsluta dagen, en öl med grabbarna i byn blev jag också inbjuden till

IMG_0223_3.jpg
Jag får tillbaka minnen från min resa, när jag ser på dina bilder, tack igen @mackes.

Efter att ha lämnat autostradan mot Kina var det slut på de fina vägarna. Jag möttes av lervälling och vägar med halvmeterdjupa hål. Lastbilar och bussar med brutna hjulaxlar stod överallt och jag var glad att jag hade så stora hjul på Transalpen, ändå låg snitthastigheten på 30 km/tim hela vägen ner mot Luang Prabang.

Inga roliga vägar...

DSCF1548.jpg

Men underbara möten, Laos är mitt favoritland när det gäller kulturen

DSCF1549.jpg

Denna bilden har fastnat i minnesbanken, en vacker kvinna!

DSCF1552.jpg

Många hyddor var det

DSCF1551.jpg

och möten med storfamiljer

DSCF1554.jpg

Jag tog mig fram dagens 20 mil i 30 km/tim och fick lunch i något som mest liknade en westernstad med trätrottoarer halvmeter höga ovanfår leran. Till sist landade jag i Luang Prabang, kulturstaden i Laos. En typisk gammal kolonistad med massor av tempel om man gillar det. Jag fick mig en latte på stadens kafé och sov sedan gott efter dagens strapatser.

En spännande grottutforskning hann jag med

DSCF1558.jpg

Det här tyckte jag var så mycket Kina man kunde önska sig

DSCF1565.jpg

Huvudgatan i Luan Prabang

DSCF1570.jpg

Restaurang Luang Prabang - Bakery Guesthouse

DSCF1573.jpg

Härliga MC-vägar slingrade sig fram mellan bergen

DSCF1592.jpg

Ungarna lekte hämningslöst i dräneringsdikena, roliga möten igen

DSCF1587.jpg

Riktigt fina bilder Mackes, var du helt ensam på resan , jag menar ingen kompis eller dam i sällskap?

Nej, faktiskt inte. Inte ens lokala damer. Jag hade fullt upp att smälta intrycken varje dag. Det vart först när jag kom till Pattaya som det blev lite kär-lek. Då var jag rätt utsvulten.

Det kändes som rätt val att åka själv.

Nej, faktiskt inte. Inte ens lokala damer. Jag hade fullt upp att smälta intrycken varje dag. Det vart först när jag kom till Pattaya som det blev lite kär-lek. Då var jag rätt utsvulten.

Det kändes som rätt val att åka själv.
Stark att ge sig ut på det helt allena , själv skulle jag nog ha mig någon polare , så man var åtminstone två MC , men du kör ju rätt Fabrikat :)

Stark att ge sig ut på det helt allena , själv skulle jag nog ha mig någon polare , så man var åtminstone två MC , men du kör ju rätt Fabrikat :)

Ja, den var vald med omsorg. Det var faktiskt mycket mer dramatiskt i planeringen. Jag visste inget om vare sig Laos eller Kambodja och var rätt orolig. Haveri mitt ute i djungeln hade inte varit kul och jag hade med mig mycket reservdelar. Men så här efteråt känns det som en piece of cake :)

Håller man sig till Honda så är det oftast bekymmersfritt, annat med Harley ,. Suzuki och framförallt Yamaha ,, sickna problem man kan få :):):)555

Jag tog mig fram dagens 20 mil i 30 km/tim och fick lunch i något som mest liknade en westernstad med trätrottoarer halvmeter höga ovanfår leran. Till sist landade jag i Luang Prabang, kulturstaden i Laos. En typisk gammal kolonistad med massor av tempel om man gillar det. Jag fick mig en latte på stadens kafé och sov sedan gott efter dagens strapatser.

En spännande grottutforskning hann jag med

DSCF1558.jpg

Det här tyckte jag var så mycket Kina man kunde önska sig

DSCF1565.jpg

Huvudgatan i Luan Prabang

DSCF1570.jpg

Restaurang Luang Prabang - Bakery Guesthouse

DSCF1573.jpg

Härliga MC-vägar slingrade sig fram mellan bergen

DSCF1592.jpg

Ungarna lekte hämningslöst i dräneringsdikena, roliga möten igen

DSCF1587.jpg
Just det guesthouset var jag och min fru på 2008 på vår bröllopsresa. Jag tog en öl och min fru en cola light. Hennes glas var tunt och colan kall, vilket resulterade i att där hon tog tag i glaset sprack det. Jag kollade först att colan inte rann ner på oss, sen kollade hennes hand så hon inte fått in något glassplitter. Personalen kom och skrek åt henne att hon skulle betala för glaset. Jag sa bry dig inte. Glaset var med på notan, kostade inte mycket, men pga principen betalade jag bara för ölen och colan, som hon inte nes druckit men inget för glaset. Hade de skött det bra hade jag dricksat och de fått för så det hade räckt till ett tjog glas ....

Annars gillade jag Luang Prabang mycket och alla caféer. Höjdpunkten var dock en fransk restaurang, svindyr så vi betalade nog 200 SEK för trerätters, väl värt varenda kip eller vad valtuan hette.

Nästa "fantastiska" anhalt blev det osannolika Vang Vien i Laos. Ett tillhåll för västerländska bagpackers som ligger vid en flod som rinner några kilometer utefter vägen. Man hoppade på en minibuss och åkte några kilometer uppför floden och fick där ett bildäck för färden tillbaka. Allsköns tillbehör fanns att handla för en riktigt sparad resa ner för floden, jag förstår att det blivit populärt, nog tur att mor och far inte visste vad som försiggick. Hotellet var dock svindyrt så det blev bara en natt.

Lagom till lunch blev det stopp i en liten by med marknader uppe i bergen

DSCF1594.jpg

Nudelsoppa med tillbehör var allt som stod på menyn

DSCF1593.jpg

Laotiska tjejer är som tur är fredade mot falanger i lagen, här blir de kvar i byn

DSCF1595.jpg

Fina vyer i bergslandskap

DSCF1596.jpg

Men samma strid mot naturkrafterna

DSCF1568.jpg

Inte så mycket bilder från den blöta floden, men kvällen avslutades på ett hak med BeerLao och Friends i loop på TV:n

DSCF1603.jpg

Fin resa du ser ut att ha gjort, så man känner för att följa efter i dina fotspår fast med bil och får nog vänta i något år för tror inte frugan är i tillstånd för en sådan tripp nu ;)

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
15 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K