Stefan´s mat, recept och tips

Raggarn

Medlem
Käkade kålpudding hos Hor-Henke i Hua Hin för 20 bast sedan. Den var gudomligt god.
Någon annan som han prova den?
Annars rekommenderar jag Kents Kök i Märsta. Den puddingen är bäst. Serveras en gång per månad.
Kents Kök var förut Jannes Kök. Janne gjorde en utsökt kålpudding, men sedan sålde han till Kenta och drog till Thailand.
När Kenta slog upp dörrarna så fick han order av mig om kålpuddingen och han sa OK.

För övrigt serverar han nu på tisdag Bringa med pepparrot, och på fredag hans goda oxrullader.
Väl värt ett besök om Ni har vägarna förbi

stef@n

Aktiv medlem
Käkade kålpudding hos Hor-Henke i Hua Hin för 20 bast sedan. Den var gudomligt god.
Någon annan som han prova den?
Annars rekommenderar jag Kents Kök i Märsta. Den puddingen är bäst. Serveras en gång per månad.
Kents Kök var förut Jannes Kök. Janne gjorde en utsökt kålpudding, men sedan sålde han till Kenta och drog till Thailand.
När Kenta slog upp dörrarna så fick han order av mig om kålpuddingen och han sa OK.

För övrigt serverar han nu på tisdag Bringa med pepparrot, och på fredag hans goda oxrullader.
Väl värt ett besök om Ni har vägarna förbi
Ja Henke var eller är en trevlig snubbe som jag inte träffat på 9 -10 år. Jag och några kompisar var också i Hua Hin och hälsade på när han hade en bar vid en pool som låg mittemot. Minns inte om vi åt något men hans turkiska peppar tog slut.

Raggarn

Medlem
Ja Henke var eller är en trevlig snubbe som jag inte träffat på 9 -10 år. Jag och några kompisar var också i Hua Hin och hälsade på när han hade en bar vid en pool som låg mittemot. Minns inte om vi åt något men hans turkiska peppar tog slut.
Ja. Det stämmer med poolen.
Restaurangen låg inne i ett bostadsområde på andra sidan järnvägsspåret

apknug

Medlem
Tranbär (Cranberry)

Tranbär som substitut till lingonsylt.

Innan koket så låter jag bären tina och rinna av i en skål, jag pressar även ur lite vätska när den tinat annars tycker jag sylten blir för blaskig, med den avrunna tranbärsvätskan och lite socker så blir det cirka en 1/2 flaska saft.

Tillsätter ett 1/2 kilo socker till 1 kilo tranbär och låter det sjuda i 20-25 minuter under omröring, efter att det svalnat så blandar jag i ett 1/2 kryddmått natriumbensoat (för längre hållbarhet) som jag löst upp i 1 tesked hett vatten men det är frivilligt.

Visa bilaga 95829
Tja, jag såg i ett gammalt inlägg att du även har gjort rårörda "lingon" med tranbär. Vad blir bäst? Sylt eller rårört?

stef@n

Aktiv medlem
Körde förbi en grisköttförsäljare på gatan utanför huset idag så det blev 2 kilo fläsk för 240 Baht.

Ugnstektes denna gång, 20-25 minuter på var sida på galler i 220 grader, svålen neråt först.
Kryddades med salt, timjan, grillkrydda och citronpeppar.
20200914_062654.jpg
20200914_080417.jpg

Ja då kan du inte vara lastgammal ;) för vem kan vara utan kålpudding en längre tid. Det tar lite tid med kålen som jag skär, koker och bryner men vad jag hört så kan man frysa kålen innan så slipper man koka och bryna den.
Tänkte göra kålpudding i helgen. Handlade hem allt tidigare i veckan. Min fru hann före och gjorde supergod kålpudding som jag just ätit med ett glas rött.

Du inspirerade mig. Tack.

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Isan Lover Krokodil som bet av en fiskares arm blev själv mat. Thailändska Nyheter 1
T man brutalt skjöt ihjäl svärmor - fru, för att frun vägrade laga mat. Thailändska Nyheter 2
A En seriös jämförelse av priser på hotell samt mat och leverne olika platser i Thailand Allmänt thailandforum 106
kurant Nyttig mat kontra vanor? Matprat (Thailändska köket) 95
Galten Asiatiskt mat. Matprat (Thailändska köket) 2
nmax Natta mat Allmänt thailandforum 3
S Svensk mat Matprat (Thailändska köket) 74
C Mat vid stranden på Surin Beach, Phuket? Allmänt thailandforum 1
Y Thailändsk mat Matprat (Thailändska köket) 11
0 Ny regler om införsel av mat till Thailand Allmänt thailandforum 5
Grannen Olsson Resa utan incheckat bagage samt ta med egen mat på flygningen Thailändskt reseforum 109
A MrHotsia (en jäkligt cool thaikille som testar och lagar mat i sydostasien) Asienforum 118
E Vad är mest hälsosamma att äta Thai mat Svensk mat. Matprat (Thailändska köket) 163
A Va får man ta med sig för mat till Thailand? Allmänt thailandforum 6
A Thailand följer i samma spår som Filippinerna, socker i all mat Allmänt thailandforum 10
P Phukets stränder utan solstolar men nu förbjuds även utan mat, dricka och cigaretter Allmänt thailandforum 11
S Mat Matprat (Thailändska köket) 5
Kycklingen Ta med mat till Thailand. Allmänt thailandforum 9
G Ta med mat ifrå Sverige tiil Thailand Allmänt thailandforum 38
A Mat från isaan Isaan forum 64
A Funderingar kring mat Matprat (Thailändska köket) 1
A Ta med sig mat (frukt) tillbaka till sverige Allmänt thailandforum 10
B Stark mat Matprat (Thailändska köket) 49
A Svenskt hemlagat mat eller matvaror, kopior eller motsvarande Matprat (Thailändska köket) 17
A Mat/ingredienser från Thailand Allmänt thailandforum 19
Kycklingen Mat Allmänt thailandforum 12
S Svensk mat Matprat (Thailändska köket) 23
W Mat Matprat (Thailändska köket) 1
janptr SV: Lära sig laga mat? Matprat (Thailändska köket) 8
A SV: På tal om mat... Matprat (Thailändska köket) 3
A Snus och svensk mat i Bangkok Bangkok forum 5
Matt82 Marinader, thai eller andra recept Matprat (Thailändska köket) 9
Kycklingen Vegetariskta recept Matprat (Thailändska köket) 10
Isan Lover Larb Neua recept på svenska. Matprat (Thailändska köket) 55
Kycklingen Recept på fläsk Matprat (Thailändska köket) 15
A recept eller förklaring Matprat (Thailändska köket) 22