Växlings frågor (var är det bäst att köpa thailändska baht?)

Jag menar att jag har svenska pengar som jag växlar till baht som jag sätter in på thailändska kontot men så kan man inte göra?
Jag måste flytta pengar från sverige till thailändska kontot?
Det är klart du kan växla till thaibath och sätta in dom på ditt konto där nere, inga problem med det, och har du väl öppnat ett konto ex. På kasikorn så har dom insättningsmaskiner utanför så man slipper gå in ock köa, men jag brukar få hjälp väldigt fort då dom ser att jag är en farang och låssas som jag inte vet vad som står på thai på lappen, brukar få förtur på något sätt ;)

Det är klart du kan växla till thaibath och sätta in dom på ditt konto där nere, inga problem med det, och har du väl öppnat ett konto ex. På kasikorn så har dom insättningsmaskiner utanför så man slipper gå in ock köa, men jag brukar få hjälp väldigt fort då dom ser att jag är en farang och låssas som jag inte vet vad som står på thai på lappen, brukar få förtur på något sätt ;)
Haha Ok jag behöver ju inte låtsas
Jag kommer nog se förvirad ut där

Ok jag öppnar ett konto och skickar ner pengar

Det blir troligtvis det mest ekonomiska alternativet. Det kostar max några 10-or i Sverige och något hundratal Baht att ta emot pengarna i Thailand, men sedan kan du ta ut gratis hur många gånger som helst tills pengarna är slut. :)

Senast ändrad:
Du har missat mycket ... ;) du växlar när det är bra kurs ... du omfattas av bankgarantin och du skickar ner dessa när du har behov och slipper då växlingen.

Växlingskontoren har ju sämre växlingskurs just pga riskerna och kostnaden av sedelhanteringen.

Bankgarantin är jag med på att den är bättre, men allt det andra är väl bättre om man istället har ett SEK-konto i Thailand? :)

Senast redigerad av en moderator:
Din thai tjej har väl konto, skicka ner till hennes, du litar väl på henne.. ;-)

Du har missat mycket ... ;) du växlar när det är bra kurs ... du omfattas av bankgarantin och du skickar ner dessa när du har behov och slipper då växlingen.

Växlingskontoren har ju sämre växlingskurs just pga riskerna och kostnaden av sedelhanteringen.
Om man redan växlat så kan ju pengarna lika gärna stå på thai kontot?
Dom har högre bank garanti här än vi har i Sverige. Jag brukar skicka en 6-12 mån förbrukning när jag tror att kursen är bra.

Senast redigerad av en moderator:
Bankgarantin är jag med på att den är bättre, men allt det andra är väl bättre om man istället har ett SEK-konto i Thailand? :)
Utvecklingen av kursen har man ju ingen aning om så vad är det som skulle vara bättre att ha sek konto här än att ha pengarna i baht?

Utvecklingen av kursen har man ju ingen aning om så vad är det som skulle vara bättre att ha sek konto här än att ha pengarna i baht?
Jämförelsen är mellan THB-konto i svensk bank och SEK-konto i thailändsk bank. Min erfarenhet är att man brukar få bättre kurs i Thailand än i Sverige, men jag vet inte varför. Kan ju vara tillfällighet, men jag tänkte att de svenska bankerna tar någon procent om man växlar till THB i Sverige?

Det verkar inte som att du kan ha svenska pengar på ett konto i Kasikorn Bank, men det behöver du ju inte ha heller iofs. Du kan gott ha dem i Baht tycker jag. :)

Vill du absolut ha pengarna i SEK så ser det ut som att Bangkok Bank kan hjälpa dig med det. Har dock aldrig hört talas om någon som har satt in svenska pengar på bank i Thailand, men annars ska det nog gå fint att överföra i SEK iaf. :)

Det stämmer Kasikorn kan du inte öppna ett Nordiskt valutakonto utan då får det bli Bangkok bank.
Jag har ett Norskt valuta konto där och tycker det är smidigt, får in min lön i Norska direkt på mitt valutakonto i Bangkok bank, kan försöka växla när kursen är lite bättre.
Vet inte men känns som jag sparar massa växlingsavgifter än om jag haft det på ett Svenskt konto och skickat?
Nu blir det bara skickat en gng och det är när rederiet sätter in lönen och då står kanske dom för dom avgifterna för får det som står på löneslippen.
Enkelt om man har internet bank med och växla när det passar.

Jämförelsen är mellan THB-konto i svensk bank och SEK-konto i thailändsk bank. Min erfarenhet är att man brukar få bättre kurs i Thailand än i Sverige, men jag vet inte varför. Kan ju vara tillfällighet, men jag tänkte att de svenska bankerna tar någon procent om man växlar till THB i Sverige?

Pratade med en på ett växelkontor på flygplatsen i Amsterdam, han sa att du får alltid bäst kurs för en valuta om du växlar i den valutans hemland.

Det stämmer Kasikorn kan du inte öppna ett Nordiskt valutakonto utan då får det bli Bangkok bank.
Jag har ett Norskt valuta konto där och tycker det är smidigt, får in min lön i Norska direkt på mitt valutakonto i Bangkok bank, kan försöka växla när kursen är lite bättre.
Vet inte men känns som jag sparar massa växlingsavgifter än om jag haft det på ett Svenskt konto och skickat?
Nu blir det bara skickat en gng och det är när rederiet sätter in lönen och då står kanske dom för dom avgifterna för får det som står på löneslippen.
Enkelt om man har internet bank med och växla när det passar.

I Norge finns det banker som skickar gratis, så det kanske inte kostar rederiet något heller. :)

Skickar du själv så får du välja på tre alternativ: 1) Avsändaren betalar, 2) Mottagaren betalar, 3) Avsändare och Mottagare delar på kostnaderna. I de två senare alternativen så får du in allt först, och sedan brar banken av den avgift som ska dras. Så det kostar inget för dig att ta emot lönen heller alltså? Eller de kanske har kört alternativ 1? :)

I Norge finns det banker som skickar gratis, så det kanske inte kostar rederiet något heller. :)

Skickar du själv så får du välja på tre alternativ: 1) Avsändaren betalar, 2) Mottagaren betalar, 3) Avsändare och Mottagare delar på kostnaderna. I de två senare alternativen så får du in allt först, och sedan brar banken av den avgift som ska dras. Så det kostar inget för dig att ta emot lönen heller alltså? Eller de kanske har kört alternativ 1? :)
Nog så att dom kör alternativ 1, jag vet inte.

Intressant. Det kanske verkligen är bättre kurs att ha SEK-konto i thailändsk bank då. :)
Fast det är utfört ett nogrannt test om det och iaf är det så att om man skickar pengar från swe till thai så får man bäst kurs genom att skicka baht, dvs växla i sverige, dock så är skillnaden väldigt liten och det viktigaste eg är att ha konto i bkk bank så slipper man den extra transfer avgift dom annars tar för att skicka pengarna vidare till en annan thai bank. Alla transfer swe/thai går via bkk bank.

Fast det är utfört ett nogrannt test om det och iaf är det så att om man skickar pengar från swe till thai så får man bäst kurs genom att skicka baht, dvs växla i sverige, dock så är skillnaden väldigt liten och det viktigaste eg är att ha konto i bkk bank så slipper man den extra transfer avgift dom annars tar för att skicka pengarna vidare till en annan thai bank. Alla transfer swe/thai går via bkk bank.
Precis av den anledningen har svärfar numera konto i Bangkok Bank. Jag skall själv försöka skaffa ett där när vi kommer ner till sommaren eller får frugan skaffa ett.

Men i den testen skickade dom till valuta konto också och växlade här nere och jämförde?
Eller var det bara välja skicka till vanligt konto?
Jag tycker jag har bra kurs på mitt valutakonto.

Men i den testen skickade dom till valuta konto också och växlade här nere och jämförde?
Eller var det bara välja skicka till vanligt konto?
Jag tycker jag har bra kurs på mitt valutakonto.
Växla på valuta konto ger exakt samma kurs som om du skicker sek och låter thaibanken växla.
Skillnaden i kurs mot att växla i sverige eller thailand är så liten att det är försumbart, fördelen som jag ser med att skicka thb är att jag vet direkt vilken kurs jag kommer att få, inte den som gäller 2 dagar senare, eller tom 3 dagar om man har en annan bank än bkk bank, och det blir ju samma med valutakonto där man vet direkt vad som gäller.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
2
Visningar