Investera i Sverige eller i Thailand ?

 

udon94

Nykomling
Om ca 2 år kommer jag ha sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en villa (utan lån) utanför göteborgs området.

Tänkte hyra ut hela villan för ca 15k i månaden. Sen flytta till Thailand permanent.

Är det en bra idé tror ni?
Eller ska jag investera pengarna i fastigheter i Thailand istället?

Jag har dubbla medborgarskap så har möjlighet att äga mark i Thailand.
 
Om ca 2 år kommer jag ha sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en villa (utan lån) utanför göteborgs området.

Tänkte hyra ut hela villan för ca 15k i månaden. Sen flytta till Thailand permanent.

Är det en bra idé tror ni?
Eller ska jag investera pengarna i fastigheter i Thailand istället?

Jag har dubbla medborgarskap så har möjlighet att äga mark i Thailand.
Hej

Jag tror att båda alternativen fungerar för dig, det är ju en säker investering med en jämn avkastning att köpa en villa i Sverige för att hyra ut.

Men det finns förmodligen större chanser att tjäna mer om du investerar i mark och fastigheter i Thailand, men det är naturligtvis också en högre risk, sen kräver det nog lite kunskap om marknaden och det finns ju alltid konkurrens.

Mvh isan lover
 
Om ca 2 år kommer jag ha sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en villa (utan lån) utanför göteborgs området.

Tänkte hyra ut hela villan för ca 15k i månaden. Sen flytta till Thailand permanent.

Är det en bra idé tror ni?
Eller ska jag investera pengarna i fastigheter i Thailand istället?

Jag har dubbla medborgarskap så har möjlighet att äga mark i Thailand.

Hyra ut i Sverige är nog en säkrare investering än att hyra ut i Thailand.

Svårigheten/risken är ju alltid att få ansvarsfulla hyresgäster som betalar hyran i tid och sköter om hus och trädgård.
Speciellt om man själv inte finns på plats och kan åtgärda när fel och problem uppstår.

Tänk på att teckna hemförsäkring som täcker uthyrning samt se till att även hyresgästerna tecknar försäkring för sin del (dom täcks inte av din hemförsäkring bara för att dom hyr ditt hus)

Köpa mark kan vara en långsiktigt bra investering men kräver att marken finns på rätt ställe och är attraktiv den dagen den ska säljas. Och det kan ta lång tid att få mark såld så behöver du plötsligt pengar är det inget bra alternativ.

Personligen skulle jag nog inte köpa för att hyra ut om jag själv eller någon jag litar på väldigt väl finns på plats året runt.
 
Beror väl lite på din familje situation också. Barn och skola, försäkringar? Eller nåt som det ev kan bli, eller bara ett lay back livsstil i Thailand.
15 000 sedan lite beroende på 30% skatt på detta. Sedan får man väl avsätta lite till underhåll ev måste man kanske investera lite i huset innan man hyr ut det.
Personligen skulle nog sasta en peng på lite utdelningaktier istället.
Hyra ut är som det är, blir ju lite det är ju inte mitt så det skiter jag eller ett jävla gnällande på allt. Eller så har man tur och får vettigt folk.
Har ju några Bungalows som jag hyr ut och ibland som kommer folk som bara är för mycket.
Nu är det ju semester folk och det är väl i för sig lite annorlunda. Men lycka till vad du än väljer.
 
Hyra ut i Sverige är nog en säkrare investering än att hyra ut i Thailand.

Svårigheten/risken är ju alltid att få ansvarsfulla hyresgäster som betalar hyran i tid och sköter om hus och trädgård.
Speciellt om man själv inte finns på plats och kan åtgärda när fel och problem uppstår.

Tänk på att teckna hemförsäkring som täcker uthyrning samt se till att även hyresgästerna tecknar försäkring för sin del (dom täcks inte av din hemförsäkring bara för att dom hyr ditt hus)

Köpa mark kan vara en långsiktigt bra investering men kräver att marken finns på rätt ställe och är attraktiv den dagen den ska säljas. Och det kan ta lång tid att få mark såld så behöver du plötsligt pengar är det inget bra alternativ.

Personligen skulle jag nog inte köpa för att hyra ut om jag själv eller någon jag litar på väldigt väl finns på plats året runt.

Beror väl lite på din familje situation också. Barn och skola, försäkringar? Eller nåt som det ev kan bli, eller bara ett lay back livsstil i Thailand.
15 000 sedan lite beroende på 30% skatt på detta. Sedan får man väl avsätta lite till underhåll ev måste man kanske investera lite i huset innan man hyr ut det.
Personligen skulle nog sasta en peng på lite utdelningaktier istället.
Hyra ut är som det är, blir ju lite det är ju inte mitt så det skiter jag eller ett jävla gnällande på allt. Eller så har man tur och får vettigt folk.
Har ju några Bungalows som jag hyr ut och ibland som kommer folk som bara är för mycket.
Nu är det ju semester folk och det är väl i för sig lite annorlunda. Men lycka till vad du än väljer.

Beror väl lite på din familje situation också. Barn och skola, försäkringar? Eller nåt som det ev kan bli, eller bara ett lay back livsstil i Thailand.
15 000 sedan lite beroende på 30% skatt på detta. Sedan får man väl avsätta lite till underhåll ev måste man kanske investera lite i huset innan man hyr ut det.
Personligen skulle nog sasta en peng på lite utdelningaktier istället.
Hyra ut är som det är, blir ju lite det är ju inte mitt så det skiter jag eller ett jävla gnällande på allt. Eller så har man tur och får vettigt folk.
Har ju några Bungalows som jag hyr ut och ibland som kommer folk som bara är för mycket.
Nu är det ju semester folk och det är väl i för sig lite annorlunda. Men lycka till vad du än väljer.
Jag behöver investera i någonting som ger avkastning varje månad. Jag är barnfri, har inga lån, samt äger hus och mark i udon.
Ris får jag gratis då släkt använder familjens mark. Kommer behöva ca 5k kr i månaden.

Börsen känns lite övervärderad just nu så vågar inte gå in med stora summor än.

Månadssparar 8k utspritt på 8st fonder och 20st olika utdelningaktier varje 25e när lönen kommer
 
Hyra ut i Sverige är nog en säkrare investering än att hyra ut i Thailand.

Svårigheten/risken är ju alltid att få ansvarsfulla hyresgäster som betalar hyran i tid och sköter om hus och trädgård.
Speciellt om man själv inte finns på plats och kan åtgärda när fel och problem uppstår.

Tänk på att teckna hemförsäkring som täcker uthyrning samt se till att även hyresgästerna tecknar försäkring för sin del (dom täcks inte av din hemförsäkring bara för att dom hyr ditt hus)

Köpa mark kan vara en långsiktigt bra investering men kräver att marken finns på rätt ställe och är attraktiv den dagen den ska säljas. Och det kan ta lång tid att få mark såld så behöver du plötsligt pengar är det inget bra alternativ.

Personligen skulle jag nog inte köpa för att hyra ut om jag själv eller någon jag litar på väldigt väl finns på plats året runt.
Farsan snackar om att han vill bo i ett attefallshus på tomten en bit ifrån huset hahah
 
Om ca 2 år kommer jag ha sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en villa (utan lån) utanför göteborgs området.

Tänkte hyra ut hela villan för ca 15k i månaden. Sen flytta till Thailand permanent.

Är det en bra idé tror ni?
Eller ska jag investera pengarna i fastigheter i Thailand istället?

Jag har dubbla medborgarskap så har möjlighet att äga mark i Thailand.

Nja….
Hur gammal är du?
Hur lång tid tar det innan du fått in de pengarna du har lagt ut? 20-25år?

180.000kr/ år i inkomst minus en massa underhåll och annat.
Jag skulle nog hellre ha pengarna investerade i annat.
Du kan ju ändå börja med det och sälja huset om du känner att det mest är en börda.
 
Hej

Frugan har ju gjort en hel del mark och fastighetsaffärer i Thailand och erfarenheterna från dessa är goda, men ingen av dom har varit snabb, hon har både ärvt och köpt mark som sedan har ägts i ett antal år, ibland har vi röjt marken, anlagt vägar, planterat eucalyptusträd eller gummiträd, grävt diken och borrat efter vatten o.s.v.

På så sätt har värdet på marken ökat rejält och sen har hon ibland skördat en eller flera gånger och fått inkomster från marken under tiden hon har ägt den, sen har den styckats upp eller sålts vidare i sin helhet.

Ibland ren jordbruksmark, ibland mark nära byn som inom några år kommer att bebyggas och vid något tillfälle även ett hus vid kusten söder om Hua Hin, men allt tar sin tid, kostar pengar och det har jobbats en del innan det har blivit en inkomst.

Så vill du vara säker på att tjäna pengar månadsvis borde ju uthyrning vara det bästa tror jag.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Nja….
Hur gammal är du?
Hur lång tid tar det innan du fått in de pengarna du har lagt ut? 20-25år?

180.000kr/ år i inkomst minus en massa underhåll och annat.
Jag skulle nog hellre ha pengarna investerade i annat.
Du kan ju ändå börja med det och sälja huset om du känner att det mest är en börda.
Ca 13 år att få tillbaka pengarna (utan underhåll på huset)
Så vi säger ca 15 år då
 
Ca 13 år att få tillbaka pengarna (utan underhåll på huset)
Så vi säger ca 15 år då

Då är det lugnt, men jag kan tänka mig att du kanske skulle behöva ytterligare en inkomst om du inte investerar överskottet varje månad.
Det kommer en dag då man kanske inte ids hålla på med att hyra ut hus på distans och några vidare pensionspengar lär du inte dra in.
Men det är klart. Lever du på 5k/ månad så kan du ”pensionsspara” 120.000/år och med lite avkastning på det så lär det bli ok.

Men om du önskar att rusta upp ditt boende i Thailand och kanske köper en bil eller 6 bilar under dessa år så går du nästan minus.

Du får överväga vad du prioriterar.
Mest ekonomiskt lönsamt är nog att jobba i Sverige, men det är väl inte direkt det roligaste man kan göra i sitt liv.

Har man låga krav och små behov så är det nog trevligare i Thailand……fram tills man kanske råkar skaffa en unge eller två.

Vad jag skulle göra, vad min granne skulle göra och vad du skulle göra är helt olika. Vi har alla olika liv, mål och livsstilar.

Men….
Kör på, det låter ju som att du vet vad du vill.
Glöm bara inte att ta med riskerna i kalkylen.
 
Ca 13 år att få tillbaka pengarna (utan underhåll på huset)
Så vi säger ca 15 år då
Vet inte hur du tänker ganska ung man varför inte om du kan hyr ut huset i sverige eller sälj det och flytta till Thai är du ute
för att tjäna pengar i Thai måste du kunna Thai eller ha nån som förstår markköp och sånt. Thai är inte som här i affärer
 
Vet inte hur du tänker ganska ung man varför inte om du kan hyr ut huset i sverige eller sälj det och flytta till Thai är du ute
för att tjäna pengar i Thai måste du kunna Thai eller ha nån som förstår markköp och sånt. Thai är inte som här i affärer
Hyra ut sitt hus över lång tid blir väl en massa skatt.
 
Hej

Hyra ut hus i Sverige kan vara lönsamt om det ligger på rätt ställe, känner folk som hyr ut för 15 000 - 24 000 kr per vecka under sommartid här på kusten, sen har jag en kompis i Göteborg som hyr ut sin villa till företag som vill inhysa arbetare, han får 20 000 - 25 000 per månad lite beroende på hur många som bor i huset.

Mvh isan lover
 
Hej

Hyra ut hus i Sverige kan vara lönsamt om det ligger på rätt ställe, känner folk som hyr ut för 15 000 - 24 000 kr per vecka under sommartid här på kusten, sen har jag en kompis i Göteborg som hyr ut sin villa till företag som vill inhysa arbetare, han får 20 000 - 25 000 per månad lite beroende på hur många som bor i huset.

Mvh isan lover

Då gäller det att det är rätt placerat och vid arbete så är det väldigt långa projekt.

På rätt ställe så kanske priset på inköp får ökad till det dubbla.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp