Köpa hund och Papegoja i Thai land

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rubriken säger inte bara "hund" så här kommer lite Papegojbilder för att få balans i det hela.
Först en Dvärgara
Bild 2 en gulnackad Dvärgara
Båda dessa är trevliga att ha och göra med. Blir mycket tama. Finns att köpa odlade djur i Thailand.
Bild 3 en Röd Ara, även denna går att köpa här.
Bild 4 en Blågul Ara som också odlas i Thailand
Bild 5 är en grön Ara eller Buffon som de kallas. Inte lika vanlig.
Bild 6 är för dem som har råd med det. Hyacint Aran ligger på cirka 100,000 SEK styck

Alla Aror kan bli mycket tama. Ofta tyr de sig till en person (och ofta av det motsatta könet). Detta beror nog på att Aror är monogama fast de lever i grupp.

Visa bilaga 31766

Visa bilaga 31767

Visa bilaga 31768

Visa bilaga 31769

Visa bilaga 31770

Visa bilaga 31771

Sedan har vi Jako och Kakaduor.

Bild1 är den vanliga Jakopapegojan kallad Timnhe Jako. Blir inte lika stor som Kungsjakon och saknar de röda under stjärten
Bild 2 är Kungs Jakon. Inte alls lika vanlig men odlas en del.
Båda sorterna går att få tag på här nere.
Bild 3 är på den lilla Goffin Kakaduan. Liten och trevlig.
Bild 4 på Gulttofs Kakadua, den som Baretta hadde i TVserien.
Bild 5 är den vackra Inka Kakaduan
Bild 6 en av de större arterna, en Molluk Kakadua
Bild 7 den Svarta Palmkakudan som är lika dyr som Hyacint Aran.

Tyvär är de flesta Kakuduor skrikiga och skräpiga av sig.
Annars så passar de bättre som husdjur an Aror.
De är mer sociala av sig och accepterar fler människor.
Ett problem är dock att de flesta Kakaduor som sälj i Thailand är insmugglade.

Jako kan vara lynniga och bitska av sig. Men är extremt intelligenta av sig.

Visa bilaga 31772

Visa bilaga 31773

Visa bilaga 31774

Visa bilaga 31775

Visa bilaga 31776

Visa bilaga 31777

Men varför bara hund och papegoja.
Såg faktiskt Kameleonter i en zoobutik i Rayong.
Visserligen bara vanliga Yemen Kameleonter, men ändå.

Själv är jag mest förtjust i Mellers Jätte Kameleont.
Har haft en hel del av dem i mina dar.
Ett tag hadde vi 7 stycken som gick i fönstren i huset när vi bodde i Kolboda.
En i vart fönster.

Man kanske skulle kolla om det går att importera några hit.

Visa bilaga 31778

Visa bilaga 31780

"legolas " sa:
javisst gunnarg. men innan det händer ske, så kommer människan att ytterligare att utrota runt 6 miljoner olika djurarter. Om det nu skall finnas en Gud i höjden, så varför i hillvitte reagerar han inte då... Han ligger ju bakom skapelsen ,säger ju folket ifrån mellanöstern, vilkas Gudar vi idioter har adopterat häruppe i den karga nord.

legolas
Buddha gör heller ingenting för att stoppa utrotningen av djur i bottre Asien. :police:

Att det här med vilddjursstammen sköts okontrollerat är inte underligt, därför när det är byråkrater i Stockholm som sitter och bestämmer, som har ingen aning hur sådant borde skötas, kan det inte bli annat än en enda röra.
Man kan inte tro att man exempelvis kan inplantera vargar i områden med tamboskap, som gjorts, vargen blir hungrig och då ger den sig på tamboskap exempelvis fåren, som inte har en chans, utan de blir utrensade.
Jag anser Sverige borde avsatt ett större område som nationalpark med riktig urskog m.m. och det skulle ha skapat ett naturligt stort viltbestånd.
Sydafrika skapade Krugerparken 1898 som är på hela 19.600 Km2, lika stort som Holland, där avsikten var att bevara Afrikas fauna för eftervärlden.
När parken skapades var det ett stort motstånd mot den, därför det ansågs den tog värdefull odlingsmark i anspråk.
Idag kan inses det var ett mycket klokt beslut, som togs att skapa Krugerparken.

Vad gäller Thailands viltbestånd finns det mycket stora nationalparker och där finns det vilda djur som elefanter, hjortar, tigrar, krokodiler, apor m.m.
Om inte de här parkerna funnits kan man nog säga, viltet hade varit borta för Thailand.
Jag anser den enda möjligheten för de asiatiska länderna att bevara viltet är med stora nationalparker, vilket också görs.
Det går inte att plantera in elefanter exempelvis, där folk odlar grödor, därför en elefant behöver ca 300-400 kg foder varje dag, det skulle medföra odlingar blev rensade, med katastrof för jordbrukarna.
Det är samma sak med tigrar, som måste finnas i skyddade områden, annars skulle blandannat tamboskapen försvinna.
Problemen som alla nationalparker har är tjuvjakten, men hur skulle det sett ut om inte parkerna funnits?

"legolas " sa:
Det är ingen som helst missuppfattning Driftern, det som sagts här på forumet av bl.a. mig själv, är att folk som bor i lägenhet och inte är hemma på dagarna, skall absolut inte under några förutsättningar ha hund eller katt eller ens hubock. Det skulle vara gruvliga böter på den grejen.

men all heder till dig Driftern som inte har nåt jobb att gå till, och stannar hemma på dagarna och sköter om din vovve och motionerar den, all heder för det. Men vi har inte pratat i termer av att din situation skulle vara dålig på nåt sätt.

Så hur man än bor,så länge som det är OK och husdjuret får sitt sällskap, sin mat och sin motion, så länge är det OK, i alla fall i mina ögon...

legolas

Tog det inte personligt men just detta hörs ganska ofta från olika håll.Sedan håller jag definitivt med om att hunden inte mår bra av att vara ensam hemma dom är ju dock ett flockdjur.För oss funkar detta ganska bra då jag jobbar 2-skift och frugan går på SFI 4 timmar/dag 4 dagar i veckan så hunden får vara ensam hemma 4 timmar varannan vecka.

Detta med att ha hund i lägenhet , jag har ägt jakthundar hela mitt liv , stövare och Vorsteh, dessa kräver extremt mycket motion för att hållas i god vigör såväl fysiskt som psykist .. har även bott i lägen het ca 25 år av denna tid , funkar utmärkt då jag alltid har valt arbete så jag haft hund med mig på jobbet , att lämna hunden hemma mer än 8 timmar dagligen anser jag inte är lämpligt , men det är min åsikt ;)

Här i Thailand har jag en Bangkaew hund som jag haft i ca 5 år.
Bangkaew hunden kommer ursprungligen från att en vildhund parade sig med en hund som fanns vid ett tempel i Bangkaew för ca 100 år sedan, därav namnet på hundrasen.
Munkarna vid templet såg att avkomman hade bra egenskaper, som gjorde det blev stor efterfrågan på den här hundrasen.
Den höll på att helt försvinna genom olika korsningar, tills en veterinär tog tag i saken för att bevara rasen.
Bangkaew hunden är en spetshund och känd för att vara mycket intelligent och står ägaren och familjemedlemmarna mycket nära och försvarar dem och dess egendom.
Det har gjort att Bangkaew hunden är den populäraste i Thailand, men det har blivit många korsningar av den.
Den hugger inte okända personer som kommer på besök, men den skäller intensivt, tills den inser att det är inga ovänner.
Den tiden som vi haft hunden har den aldrig huggit någon.
I den här byn i Isan där jag håller till, finns det någon som äter hundkött, men hunden känner lukten det och skäller mycket intensivt när någon sådan person passerar på byvägen, man kan utan överdrift säga de blir rejält utskällda.
I byn här finns det många hundar och ingen är kopplad, utan de springer fritt omkring, men de håller sig till sitt revir som de värnar om.
Om någon hund skulle få problem, hör andra hundar det och sätter av som en rem för att hjälpa den utsatta hunden.
Jag tar en promenad varje morgon efter en skogsväg och jag kan se hur hunden njuter av att få springa fritt och nosa och jaga efter det ena och andra.
Därför är det tacksamt för hundarna i Thailand att de behöver inte vara kopplade, utan de kan njuta av friheten.
Jag skulle påstå den som har haft en klok Bangkaew hund, kommer alltid att förbli en hundvän.
Man kan också säga att en tvåbent vän kan ställa till stora problem, men en fyrbent vän, som man tar väl hand om förblir alltid en vän.

IMG_2370 (2).JPG

"gunnarg " sa:
Det värsta rovdjuret är människan och är på god väg att utrota sig själv. 8)

;D Hehe, vet inte vilken biologilärare hade Du min vän ? , Däggdjur är vi men banne mig ,vi tillhör inte rovdjuren . Vi tillhör Homosapienssläktet och är allätare , titta Dig i munnen så ser du att du är precis som en gris .... Thai är inte utbildade ,det märks när man genom okunnighet skjuter bort hela bestånd , helt oförlåtligt :mad: Min fru vet idag tack vare mig att all jakt skall bedrivas som viltvård ...
På det sättet förvaltar man långsiktigt och bevarar viltstammar ..Men det sker inte genom att ha tusen vargar i Svenska skogar ... men nu skiter jag i det ,jag har jagat klart i Sverige , och lämnar detta land åt dumskallarna ;)

"Rong " sa:
Att det här med vilddjursstammen sköts okontrollerat är inte underligt, därför när det är byråkrater i Stockholm som sitter och bestämmer, som har ingen aning hur sådant borde skötas, kan det inte bli annat än en enda röra.
Man kan inte tro att man exempelvis kan inplantera vargar i områden med tamboskap, som gjorts, vargen blir hungrig och då ger den sig på tamboskap exempelvis fåren, som inte har en chans, utan de blir utrensade.
Jag anser Sverige borde avsatt ett större område som nationalpark med riktig urskog m.m. och det skulle ha skapat ett naturligt stort viltbestånd.
Sydafrika skapade Krugerparken 1898 som är på hela 19.600 Km2, lika stort som Holland, där avsikten var att bevara Afrikas fauna för eftervärlden.
När parken skapades var det ett stort motstånd mot den, därför det ansågs den tog värdefull odlingsmark i anspråk.
Idag kan inses det var ett mycket klokt beslut, som togs att skapa Krugerparken.

Vad gäller Thailands viltbestånd finns det mycket stora nationalparker och där finns det vilda djur som elefanter, hjortar, tigrar, krokodiler, apor m.m.
Om inte de här parkerna funnits kan man nog säga, viltet hade varit borta för Thailand.
Jag anser den enda möjligheten för de asiatiska länderna att bevara viltet är med stora nationalparker, vilket också görs.
Det går inte att plantera in elefanter exempelvis, där folk odlar grödor, därför en elefant behöver ca 300-400 kg foder varje dag, det skulle medföra odlingar blev rensade, med katastrof för jordbrukarna.
Det är samma sak med tigrar, som måste finnas i skyddade områden, annars skulle blandannat tamboskapen försvinna.
Problemen som alla nationalparker har är tjuvjakten, men hur skulle det sett ut om inte parkerna funnits?

En själsfrände ,en tänkande Svensk som har en gnutta kunskap kvar om naturen samt dess innevånare ...Karma till Dig ;D

Det ringde just en kille vars fru har en bror som arbetar som polis m.m.m

De har en Thai Ridgeback valp åt mig som jag då hämtar någonstans runt Khon-kaen .. En sådan som jag aldrig sett i Thai bara vet att de finns ....

Thai Ridgeback 4 month.jpg

Och en sån skulle även jag vara intresserad av att äga när/om jag blir fastboende igen! :thumbsup: Hane eller hona?

Areeya

Framgick inte om det var en hund eller en tikvalp de hade till mig , för mig spelar det ingen roll egentligen , skaffar antagligligen en till samt avlar om det är vettiga djur.. De funkar bra till vakt och spår/jakt och det passar mig som handsken ..

"Phonta " sa:
Framgick inte om det var en hund eller en tikvalp de hade till mig , för mig spelar det ingen roll egentligen , skaffar antagligligen en till samt avlar om det är vettiga djur.. De funkar bra till vakt och spår/jakt och det passar mig som handsken ..
Att köpa hund eller papegoja är rena rama spritmissbruket.
Lägg pengarna på något vettigt, som det här nedan

Im-on-the-Gin-Tonic-Poster.jpg

"Sir One " sa:
Att köpa hund eller papegoja är rena rama spritmissbruket.
Lägg pengarna på något vettigt, som det här nedan

Akta dig Sir, dränerar du för många sådana så låter du kanske som en papegoja som sedermera blir såld till ett inte ont anande fruntimmer. ;D

"Berralund " sa:
Akta dig Sir, dränerar du för många sådana så låter du kanske som en papegoja som sedermera blir såld till ett inte ont anande fruntimmer. ;D
Jag låter som en papegoja även utan GT-dränering. :) Jag är inte så vidare begiven på alkohol men spottar heller inte i glaset
Att bli såld till ett fruntimmer? Inte mig emot om är vacker, rekorderlig och har tomtmark. :) Husritningar har jag redan.

Varför skan man köpa hund i LOS, när det finns så många gathundar att ta hand om(har 4st själv och de mår bra)och papegoja är uteslutet att inhandla, frun/flickvännen tjattrar på lika bra som en "kaka"dua... ;D :D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
933
Anonyma
A
A
Svar