Lite frågor om att thai kan lära sig svenska..
Frugan har innan varit avig till att gå i skolan. Men nu har hennes väninna triggat henne lite.
Hennes kompis har bott i Sverige i 10 år och kan svenska.
Frugan kan prata hyffsat engelska. Men det kommer man inte långt med om man vill jobba i Sverige.
Har anmält henne till SFI. Men innan, vill jag hon skall få en grund. Eftersom skolan startar till hösten.
Vi har en hel del böcker Thai/Svenska. Och hittat en del Youtube filmer med det. Men i de flesta Youtube klipp
så verkar det vara tjejer som snöat in för mycket på renodlat grammatiken med ordklasser mm.
Och det kan ju för f..n knappt svenskarna. Substantiv, verb, adjektiv, adverb, presens, konjuktioner, bla bla..
Finns det ingen som kan tipsa om lite lättare början.. Inte börja med ordklasser mm.. Det är svårt nog ändå..
När jag började läsa thai, så inte var det stenhård grammatik som gällde. Utan att börja förstå ord och meningar och prata språket. Sedan kan man bygga på med grammatiken.. Svensk grammatik är jätte svårt för en thai. Jag har än i dag svårt med den thailändska grammatiken. (Tur jag har LYCO som kan hjälpa mig när jag fastnar).
Nu kan jag hjälpa henne lite, eftersom jag förstår svenska, engelska och delvis thai ( Och lite danska
). Men tror det finns mer pedagogisk info.
Kanske någon som har tips på TS ??? Tacksam för alla svar..