Lära thai prata svenska

Tyvärr hör man alltför ofta par som år efter år hankar sig fram med ett minimalt ordförråd på s.k. pingping-engelska och dessutom med en svengelsk accent. Jag skulle bli helt nojjig om jag inte kunde prata med min fru om allt på ett gemensamt språk, oavsett vilket.
Ha, ha, ha.... Ja här hemma har vi endast pratat Svenska sen 2009..
Så det är så otroligt skönt när man är i Thailand t.ex att kunna prata Svenska i familjen..
Inga dåliga översättningar när frun ska berätta vad Thai säger..
Det kommer klockrena översättningar på Svenska.. Och skulle inte frugan klara något ord så kan dottern..
Hon har ju gått i skolan här sen hon var 11... Hon brukar bara prata Svenska med Mamma också..
Men ibland snackas det Thai.. Och då är det väl tjejsnack tror jag.. Ha, ha, ha...

Frugan slutförde tyvärr aldrig SFI, dels pga ganska dålig kvalitet på utbildningen och dels pga alla störande element i klassrummet. Och grammatiken har hon grymt svårt för trots att jag hjälpte henne så mycket jag någonsin kunde. Någon engelska kan hon inte men med dårars envishet har vi tragglat och åter tragglat svenskan och nu pratar hon mer eller mindre flytande. Läsa går hjälpligt men skriva är fortfarande relativt problematiskt.

Men på det hela taget har det fungerat fantastiskt bra trots att vi överhuvudtaget inte hade något gemensamt språk när vi träffades, kärleken övervinner det mesta och det verkar stämma i vårt fall. :love_transparent: :love_transparent: :love_transparent:

Jag vill inte att hon skall lära sig svenska, för jag vill prata Thai:D:D men det är väl så illa tvunget:)

Frugan slutförde tyvärr aldrig SFI, dels pga ganska dålig kvalitet på utbildningen och dels pga alla störande element i klassrummet. Och grammatiken har hon grymt svårt för trots att jag hjälpte henne så mycket jag någonsin kunde. Någon engelska kan hon inte men med dårars envishet har vi tragglat och åter tragglat svenskan och nu pratar hon mer eller mindre flytande. Läsa går hjälpligt men skriva är fortfarande relativt problematiskt.

Men på det hela taget har det fungerat fantastiskt bra trots att vi överhuvudtaget inte hade något gemensamt språk när vi träffades, kärleken övervinner det mesta och det verkar stämma i vårt fall. :love_transparent: :love_transparent: :love_transparent:
Jag har hört samma om SFI utbildningen... För mycket blandat med flyktingar som inte kan någonting.
Och vill inte lära sig heller... Har hört samma från flera tjejer som gått på SFI. Helkasst...
Därför förbereder jag henne med grundläggande pluggande i svenska. Engelska klarar hon bra.
Vi börjar från grunden.. Enkelt och sedan bygger vi på.. Men vore trevligt om det fanns någon lärare som kan thai som kunde lära ut svenska på ett pedagogiskt sätt. Som jag sagt innan.. Hur många svenskar kan grammatiken?

Jag vill inte att hon skall lära sig svenska, för jag vill prata Thai:D:D men det är väl så illa tvunget:)
Ja bor man i Sverige så är det högprioriterat. Barnen var 6 och 9 när dom kom hit, dom började pladdra svenska efter 2,5 till 3 månader. Det är fantastiskt vilken förmåga tlll att lära sig språk som barn besitter.

Hemma störde jag mig ganska rejält förr på att dom ibland pratar thai tillsammans, man känner sig lite utanför då. Det gör jag dock inte längre, det är ett bra sätt för dom att inte glömma sitt hemspråk. Undervisningen där är bara ett mindre hjälpmedel, den räcker inte till även om deras lärarinna är bra (snackar dessutom inte en massa skit).

LYCO!!! Kanske hon vill?? Jag tjattrar thai med tanten varenda dag... Men jag vill att frugan fattar svenska..
Vill inte ha en tant som är som Manuel i Pang i bygget, när hon träffar svenskar... ;) Keee?? :D

Ja bor man i Sverige så är det högprioriterat. Barnen var 6 och 9 när dom kom hit, dom började pladdra svenska efter 2,5 till 3 månader. Det är fantastiskt vilken förmåga tlll att lära sig språk som barn besitter.

Hemma störde jag mig ganska rejält förr på att dom ibland pratar thai tillsammans, man känner sig lite utanför då. Det gör jag dock inte längre, det är ett bra sätt för dom att inte glömma sitt hemspråk. Undervisningen där är bara ett mindre hjälpmedel, den räcker inte till även om deras lärarinna är bra (snackar dessutom inte en massa skit).
Lite samma tänk om man sitter med familjen i Thailand... Ett babblande på thai... Många som inte känner en, vet inte att man lyssnar och förstår.. Då är det kul att slänga in en kommentar ... ;)
Samma är det för en thai i Sverige.. Att inte kunna språket är att vara utanför gemenskapen när det snackas...

LYCO!!! Kanske hon vill?? Jag tjattrar thai med tanten varenda dag... Men jag vill att frugan fattar svenska..
Vill inte ha en tant som är som Manuel i Pang i bygget, när hon träffar svenskar... ;) Keee?? :D

Jovisst, jag skojade bara, klart hon måste lära sig svenska men hon tror inte på det själv, hon tycker det verkar vara alldeles för svårt men det skall nog ordna sig, andra klarar ju det så skall väl hon klara det.:)

Men hon kan en del, som årets månader, godnatt, sov gott, älskar dig, ja, ja och lite annat smått och gott:D

Jovisst, jag skojade bara, klart hon måste lära sig svenska men hon tror inte på det själv, hon tycker det verkar vara alldeles för svårt men det skall nog ordna sig, andra klarar ju det så skall väl hon klara det.:)

Men hon kan en del, som årets månader, godnatt, sov gott, älskar dig, ja, ja och lite annat smått och gott:D
Älskar dig fick jag höra några gånger alldeles nyss när jag pratade med frugan och lilleman därhemma. Samt godnatt mm. Härligt att höra! :love_transparent:

Frugan slutförde tyvärr aldrig SFI, dels pga ganska dålig kvalitet på utbildningen och dels pga alla störande element i klassrummet.
Samma här i Gbg på Sfi...mycket telefonerande, pratande på egna språk etc. som störde mycket.
De flesta fick dessutom ersättning/bidrag för att gå där så bryr sig inte som sagt. Egna lärare som kan hjälpa de på thai finns inga heller, de pengarna går la till lärare som kan andra språk...

Lite frågor om att thai kan lära sig svenska..
Frugan har innan varit avig till att gå i skolan. Men nu har hennes väninna triggat henne lite.
Hennes kompis har bott i Sverige i 10 år och kan svenska.
Frugan kan prata hyffsat engelska. Men det kommer man inte långt med om man vill jobba i Sverige.
Har anmält henne till SFI. Men innan, vill jag hon skall få en grund. Eftersom skolan startar till hösten.
Vi har en hel del böcker Thai/Svenska. Och hittat en del Youtube filmer med det. Men i de flesta Youtube klipp
så verkar det vara tjejer som snöat in för mycket på renodlat grammatiken med ordklasser mm.
Och det kan ju för f..n knappt svenskarna. Substantiv, verb, adjektiv, adverb, presens, konjuktioner, bla bla..
Finns det ingen som kan tipsa om lite lättare början.. Inte börja med ordklasser mm.. Det är svårt nog ändå..

När jag började läsa thai, så inte var det stenhård grammatik som gällde. Utan att börja förstå ord och meningar och prata språket. Sedan kan man bygga på med grammatiken.. Svensk grammatik är jätte svårt för en thai. Jag har än i dag svårt med den thailändska grammatiken. (Tur jag har LYCO som kan hjälpa mig när jag fastnar).

Nu kan jag hjälpa henne lite, eftersom jag förstår svenska, engelska och delvis thai ( Och lite danska :)). Men tror det finns mer pedagogisk info.
Kanske någon som har tips på TS ??? Tacksam för alla svar..
Min fruga kan ingen Grammatik alls , kan heller inte skriva svenska , men prata Svenska kan hon , hon har lärt sig på samma sätt jag lärt mig prata isaan ,, nämligen på vad man inom musiken kallar "gehör ":)

:rolleyes: Och nu var du i den rosa dimman igen Berra 55555555555555555:)

Intressant tråd,,,,, Måste bara säga att ingen människa är den andra lik, det gäller också språk och då finns det inga genvägar, bara hårt jobb med repetioner om och om ,igen. En del tycker inte om skolan,, jaha men vad då, vill du bo och leva i Sverige måste man kunna språket om man vill utvecklas med jobb osv. då får man väl lära sig på annat sätt, eller så kan man stå där med sin Svensktolk som förlorar sitt ansikte.

Att lära sig svenska som vuxen, innebär att man måste lära sig grammatik, att vi inte kan grammatiken beror på att det är vårt modersmål. Alla språk vi lär oss som vuxen måste gå [Medicin]mmatik.

Jag gav min fru ett tiotal privatlektioner när hon var här på besöksvisum. Privatläraren var den enda auktoriserade thailändska rättstolk vi då hade i Sverige. Hon var duktig på att förklara grammatiken på thai. Det finns även en bok att köpa på thailändska om svensk grammatik. Kan köpas på Akademibokhandeln.

Sen började hon på SFI, på nivå B (se till att frun inte kommer in på A, det är snudd på bara analfabeter som aldrig vill eller kommer lära sig något tyvärr). Vi pratade fortfarande engelska hemma. Min fru kunde lite engelska när vi träffades, så tyckte det var bättre att fortsätta med den så hon fick lära sig engelska. Det var fel beslut, hon kunde ju inte grammatiken och det blev extremt dålig engelska, till slut pratade jag ju som henne (även på jobbet).

Efter hon varit hemma med vår son första 20 månaderna, bestämde vi att nu pratar vi svenska. Hon startade på SFI igen och nu tog det 6 månader att göra klart nivå B, C och D. Sen pluggade hon SAS (Svenska som andra språk) hela grundskolenivån och nu även på gymnasium nivå.

Sen fick hon ta tag i engelskan, lära sig grammatik och uttal. Det har hon läst upp till grundskolenivå (vilket underlättar när vi är ute och reser). Nu har hon pluggat matte och är på sista delkursen på gymnasium nivå.

Utbildning lönar sig alltid.

Grammatik måste man ha, sitter det inte i början, blir det svårt senare. Thailändsk grammatik skiljer sig mycket från svensk, se till att den sitter, blir enklare sen. Finns ett bra thai-svenskt lexikon som även förklarar grammatiska former och om ordet är verb, substantiv, adjektiv etc ...Min fru lyssnade mycket på P1 för att höra svenska på dagarna.

Satsa och stötta fru så blir det bra. Se till att de inte bara umgås med thai ...

Är det på Komvux hon kör Janne..??
Eller är det distans..??

Både och. Det är distansutbildningar från Älvsjö. Typ 5 km hemifrån. Via Komvux. De har även lektioner som man kan delta i sex timmar per vecka. Sen sitta hemma resten.

Bara nationella testen och muntliga uppgifter man måste göra på plats.

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
4 K
A
A
Svar
435
Visningar
91 K