SV: Lära sig laga mat?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"thaibempa " sa:
Ett handhavandetips: När man hanterar chili, hackar och joxar, så tvätta händerna omedelbart. Om man av ren reflex kliar sig i ögat får man en obehaglig överaskning, det svider rejält.

/Thb

He he he!

Äääähhh, hmmm, det är inte bara i ögonen som prik (chilli) svider som attan.
Säg så här, normalt tvättar man ju händerna efter varje toalettbesök.
Har man skurit en massa prik bör man också tänka på att tvätta händerna även innan toalettbesök, i alla fall om man är man!

Need I say more? ;)

/MacArthur
 
Thaibempa, du som är duktig på matlagning kan du ge mig goda råd att göra stekt fisk med vitlök? Äter det säkert 5 gånger per vecka i Thailand, oftast Red Snapper som jag tror den kallas för. På thailändska så tror jag det heter pla tap tim. Brukar köpa fisk i thailändska affärer här hemma men har aldrig blivit riktigt nöjd. Vad jag ej lyckas med är krispigheten, alltså den ska ej bada i sås utan som du ser på bilden. Har testat både med mycket olja och mindre mängd och dessutom varierat mellan olika temperaturer men men..Smaken är inget fel på men det vill gärna brännas vid eller skinnet lossar här och där. Har du gjort denna rätt någon gång? Hur gör de den i Thailand tro?
 
Tackar, hoppas du har rätt :) Marineringsbiten står jag nog över men det är möjligt att om den är kyld gör skillnad. Har oxå funderat på om de kanske friterat den hel men tror det ej är så. Kryddningen vet jag att jag har rätt saker till. Använder Garlic Flavour och sen oxå thailändska varianten av skorpmjöl som är lite grövre än vårat inhemska. I de fall jag äter i Thailand så blir det aldrig tid att marinera den utan in med den fortast möjligt, med en kall Chang hmm!
 
"janptr " sa:
Thaibempa, du som är duktig på matlagning kan du ge mig goda råd att göra stekt fisk med vitlök? Äter det säkert 5 gånger per vecka i Thailand, oftast Red Snapper som jag tror den kallas för. På thailändska så tror jag det heter pla tap tim. Brukar köpa fisk i thailändska affärer här hemma men har aldrig blivit riktigt nöjd. Vad jag ej lyckas med är krispigheten, alltså den ska ej bada i sås utan som du ser på bilden. Har testat både med mycket olja och mindre mängd och dessutom varierat mellan olika temperaturer men men..Smaken är inget fel på men det vill gärna brännas vid eller skinnet lossar här och där. Har du gjort denna rätt någon gång? Hur gör de den i Thailand tro?

Hej janptr!

Vet inte om detta hjälper dig i din strävan att anrätta en perfekt red snapper. ???
Men, eftersom jag är dykare och äger ett antal böcker om djurlivet under vattenytan i Thailand, så kan jag informera om att det råder stor förvirring om fisknamn i Thailand.
Alltså, thailändare kan kalla samma fisk vid olika namn på olika ställen i thailand, och motsatt, de kan kalla olika fiskarter för samma namn.
Pla thup thim är så vitt jag kan förstå en sötvattenfisk, medan saltvattenfisken red snapper (eng.) heter pla grapong daeng, ibland pla daeng (daeng = röd), och ibland pla daeng keo, på thailändska.
Den fisk som serveras långt ifrån havet i Thailands inland och på thailändska kallas pla thup thim, och som översätts till "red snapper" på engelska, är alltså en sötvattenfisk som inte ens är släkt med saltvattenfisken "red snapper".
Kanske kan avsaknaden på "krispighet" hos den red snapper du anrättar här i Sverige helt enkelt bero på att du inte anrättar samma fisk (inte ens släkt).
Jag misstänker personligen att den red snapper du eftersöker är den som lever i saltvatten i havet runt Thailand, men att den du köper i thai-butikerna är odlad fryst sötvatten-red-snapper (billigare och sämre).
Tyvärr är problemet med samma namn på olika fiskar ännu värre än så, för red snapper är även många olika sorters fiskar på engelska. Den fisk som kallas red snapper i Australien är t.ex. inte ens släkt med den red snapper som finns runt Amerikas kuster.

Kanske beror ändå avsaknaden på krispighet hos den i Sverige anrättade red snappern på att fisken du köper här har varit fryst, medan den du äter i Thailand är färsk?

/MacArthur :)

PS. Min avatar för tillfället är en bluespotted stingray (men jag ändrar ständigt avatar, så detta kanske inte gäller om några dagar eller veckor), en vanlig firre i Thailand. Jag har t.ex. sett sådana simma några meter från fötterna på badande turister, då jag dykt från stranden på Kata Noi, Phuket.
Vackra firrar som närmast för tankarna till ett UFO, då de simmar iväg efter att man ovetandes har skrämt iväg dem från sandbottnen där de kamouflerar sig.
 
Hejsan!
Ja där rörde du om redigt i grytan må jag säga. Alltså väldigt intressant och läsa om dessa olika firrar med samma namn, liknande namn, samma smak och ej samma smak :) Kände ej till någonting om det du skrev men nu har jag lagt det garanterat på minnet. Då kanske jag ej ska klandra mig själv för mycket ändå. Angående din Avatar, var det ej sådan (gigantisk) som den australiske filmaren blev (förra året) stucken av och dog?
 
"janptr " sa:
Då kanske jag ej ska klandra mig själv för mycket ändå. Angående din Avatar, var det ej sådan (gigantisk) som den australiske filmaren blev (förra året) stucken av och dog?

Hej!

Nej, du skall nog inte klandra dig själv. Min fru klagar ständigt på att fisken vi köper importerad frusen här inte går att anrätta/smakar som den som finns i Thailand.
Jag är övertygad om att problemet med konsistensen/smaken på firren du anrättar här till stor del beror på sämre råvara.

Stämmer, det var en stingrocka som dödade Steve Irwin. Men den lilla blåprickiga släktingen som syns på bilden är helt harmlös och väldigt vacker att titta på under vattnet. Om du någonsin befinner dig i södra änden av Kata Noi så finns där ett litet rev på kort simavstånd ut från land. Där ser man ofta dessa firrar t.om. om man snorklar.

/MacArthur :)
 
När vi köper den frysta fisken i Thaibutik här i sverige lagar vi oftast något ångkokt eller 'gryta'. Har svårt att komma på att vi friterat/stekt den någon gång. Det betyder inte att vi gjort det bara för att vi vet att det inte går när firren varit fryst. Men det kanske fungerar bättre att koka den frysta firren.

Annars gillar jag den helstekta firren i röd curry. Choochii plaa (ฉู่ฉี่ปลา). Frugan säger att man gör den med många olika fiskar. Beror på vilken man gillar. :) Men den som janptr skriver om är ju också god.

Frugan har fått smak för laxkotletter. Så det äter vi ganska ofta här i Sverige. :)
 
Ni kanske har märkt att den på bilden inte är Red Snapper. Det är den grå fisken som jag ej kan namnet på men brukar vara något billigare att köpa i Thailand. Angående laxkotletter så älskar min son det! Fick han senast i lördags. Möjligt att det är ok att koka den men jag vill bara säga att fisken jag tillagar smakar ej dåligt utan det är mest krispigheten som jag ej lyckas med.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Lunkan
L
D
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
7
Visningar
2 K
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
Anonym
A
P
Svar
12
Visningar
4 K
A
A
Svar
435
Visningar
90 K
 
Tillbaka
Topp