Lära thai prata svenska

Både och. Det är distansutbildningar från Älvsjö. Typ 5 km hemifrån. Via Komvux. De har även lektioner som man kan delta i sex timmar per vecka. Sen sitta hemma resten.

Bara nationella testen och muntliga uppgifter man måste göra på plats.
Skulle vilja skicka frugan på allt det där som din fru har gått på...
Frugan snackar ju Svenska bra och kan läsa och skriva..
Men grammatiken skulle hon behöva snygga till och matematiken också..

Nu har vi ju inga planer att bo kvar i Sverige så behovet..??

Senast redigerad av en moderator:
Skulle vilja skicka frugan på allt det där som din fru har gått på...
Frugan snackar ju Svenska bra och kan läsa och skriva..
Men grammatiken skulle hon behöva snygga till och matematiken också..

Nu har vi ju inga planer att bo kvar i Sverige så behovet..??
Ja ni skall väl flytta snart, nu är det väl dags att du börjar lära dig Thai för precis som du vill att din fru skall kunna Svenska antar jag att det gäller dig och Thailändska när ni nu flyttar till Thailand ;)

Ja ni skall väl flytta snart, nu är det väl dags att du börjar lära dig Thai för precis som du vill att din fru skall kunna Svenska antar jag att det gäller dig och Thailändska när ni nu flyttar till Thailand ;)
Precis... Har ju skrivit om det tidigare...
Snart dags för mig att ändra språk..

När vi träffades i okt 2004 var hon ju å hälsa på en kompis som flyttat hit tror det var 2 år före, då kunde hon varken engelska eller svenska så för att kunna kommunicera fick vi använda en thai-svensk ordbok lånade väl en del sfi material från kompisen å när det inte räckte så fick andra kompisar som bott här längre hjälpa till.

I september 2005 flytta hon hit då vart det först sfi i ca 2 månader innan hon börja jobba vart väl en hel del sena kvällar med både hon och dottern som då var 6 år med å plugga svenska, för dottern gick det ju jäkla fort lära sig svenska med skola och kompisar tyckte nog även det gick riktigt fort och bra med damen dom första åren också,
men dom sista säkert 6-7 åren har det nog däremot inte gått speciellt mycket framåt, känslan är att när hon väl kom upp i en okej och acceptabel nivå så minska både viljan och orken med att läsa vidare för både hon och mig.

Kommer ju t.ex på mig själv ibland att jag pratar grammatiskt baklänges med hon, men eftersom vi förstår varann så är det ju inga problem här hemma,
kan ju dock vara värre för utomstående vet att det är vansinne att fortsätta så,
man borde ju helt klart fortsatt rätta när dom pratar fel, fast nu är det nog ett större problem försöka lära mig thai på en acceptabel nivå våran plan är ju att inom 2-4 år bo iaf halva året i Thailand.

Samma här i Gbg på Sfi...mycket telefonerande, pratande på egna språk etc. som störde mycket.
De flesta fick dessutom ersättning/bidrag för att gå där så bryr sig inte som sagt. Egna lärare som kan hjälpa de på thai finns inga heller, de pengarna går la till lärare som kan andra språk...
Ja.. Det ligger nog något i vad du säger.. Har pratat med flera tjejer från Thailand som gått på SFI..
Samma svar från alla... En massa flyktingar som mest sitter i telefon. Och frågar enbart om det sociala skyddsnätet i Sverige, det fått reda på att det finns. Hur gör man för att ansöka om bidrag... De har oftast blivit dit skickade. De måste gå på SFI för att få pengar.. De skiter fullständigt i SFI kurser.. Däremot de som typ kommer från Thailand och vill lära sig, blir behandlade som flyktingarna... Eftersom lärarna har tröttnat på att ingen vill lära sig språket.
Jag hade uppe frågan i veckan med en handläggare på kommunen.. Hur är utbildningen upplagd?
Jo! På Svenska för asylsökande till största del.. Min andra fråga var om hon kunde få stöd angående Thai?
Neeej!!! De flesta kommer från Syrien, Etiopien mm, så vi kan inte hjälpa enstaka thailändare.. :confused:
Varför då ha en SFI skola??

När frugan började en gång på SFI var det Kommunen som höll i den..
Sen blev det utlagt på entreprenad.. (Uniflex)
Då sjönk kvalitén som en boj sten på djupt vatten... Fy fan...
Dom sket ju fullständigt i utbildningen och ville ju bara kamma hem stålarna..
För att få det lite lugnt på lektionerna anställde dom lärare som pratade Arabiska..??
Tror ni att dom andra eleverna uppskattade detta..??
Det delades ut kopior av sidor ur gratis tidningen Metro..
Det var någon artikel varje dag som dom fick med sig hem att läsa och förklara nästa dag..
Araberna satt kvar på "skolan" och fikade med lärarna...
Och sen undrar folk varför man har ett agg mot dessa..??

Stora framsteg med frugans svensk lektioner..!! :)
Igår fick hon i uppgift att råplugga räkneord... Börjar fastna rätt bra faktiskt!
Allt från noll till 100 till att böja med. Siffran 7 var lite extra roligt... Sjuuu.. :D
Därefter 77 och 777... En thai har svårt för sje-ljudet.. Meen... Med lite trix kan hon det nu..
Nu bara att traggla om och om igen...
Börjat mer med bokstäver och ord i dag. (Eftersom jag är ledig i dag).
Vi kör omvänd transkription.. dvs Inte från Svenska till Thai.. Utan från Thai till svenska..
Hur man uttalar svenska ord och meningar med hjälp av thai uttal..
Vi har bra litteratur som beskriver detta. Men jag utvecklar många frågeställningar på varianter av ord för henne.
Och faktiskt! Så lär jag mig själv en massa gällande thai. Två som vinner på lärandet!

Vi hade en liten lektion idag. Bokstaven I.. Orden Is, ris, gris, fis mm...
En kul upplevelse eftersom thai har svårt för att uttala R, utan det blir L...
Skall inte utveckla hela lektionen.. Blir för lång..
Men man får ta hänsyn till svenskan, uttalet för en thai och vad det betyder på thai..
Tipset är: Börja med småsaker... Räkneord, ord, meningar mm.
Efter att man byggt upp ett litet ord förråd kan man börja snacka grammatik... :)

Behöver han inte för jag vet varför jag lärt henne tjena apröv, hur är läget och vad det kommer ifrån ;)
Frugan kalla mig dakling och jag kalla henne apröv ;)
Jonas! Nu kallar min tant mig för samma!!! :eek:
När jag lär henne svenska nu, så blir svaret när hon inte fattar... Jaa.. Dakling... :confused:

Den här tycker jag är bra med thai, hur det skrivs på svenska och hur det låter på svenska!

http://www.goethe-verlag.com/book2/TH/THSV/THSV003.HTM
Lyco! Jag får inte igång relationen Thai - Svenska på länken...
Tanten sitter däremot med en Youtube sida Swedish4thai... Som i mina öron och ögon är så djävla dålig....
En hyper stressad tjej som skall lära Thai i svenska.. Tjejen som försöker lära ut svenska går nog på droger...
Inte ens jag som kan svenska hänger knappt med.. Hur fan skall en thai tjej förstå då???
Som om jag skulle gå och plugga thai med en lärare som tagit kokain... Går på i 200%... :eek::eek:
Finns det verkligen ingen som kan ta det lugnt och pedagogiskt lära ut svenska för Thai?
Och inte de puckon som kör svensk grammatik på högskolenivå från första meningen.
Och inte de puckon som nästan snackar fortare än ljudet när de skall förklara svenska språket... :(

Lyco! Jag får inte igång relationen Thai - Svenska på länken...
Tanten sitter däremot med en Youtube sida Swedish4thai... Som i mina öron och ögon är så djävla dålig....
En hyper stressad tjej som skall lära Thai i svenska.. Tjejen som försöker lära ut svenska går nog på droger...
Inte ens jag som kan svenska hänger knappt med.. Hur fan skall en thai tjej förstå då???
Som om jag skulle gå och plugga thai med en lärare som tagit kokain... Går på i 200%... :eek::eek:
Finns det verkligen ingen som kan ta det lugnt och pedagogiskt lära ut svenska för Thai?
Och inte de puckon som kör svensk grammatik på högskolenivå från första meningen.
Och inte de puckon som nästan snackar fortare än ljudet när de skall förklara svenska språket... :(

Vad menar du med att du inte får igång relationen? Inget ljud eller vad?

Se bild nedan!
t.gif

Ett bra tips för att lära sig svenska för thai... "Vardagssvenska för thailändare". Vi har haft boken i ett par år...
Var med en CD, men för dålig. Så tanten orkade inte .. Det finns nog många andra. Men bara ett tips...
Men nu har de lagt upp lektioner på Youtube med. En tjej Magrood. En pedagogisk tjej.

Ett bra tips för att lära sig svenska för thai... "Vardagssvenska för thailändare". Vi har haft boken i ett par år...
Var med en CD, men för dålig. Så tanten orkade inte .. Det finns nog många andra. Men bara ett tips...
Men nu har de lagt upp lektioner på Youtube med. En tjej Magrood. En pedagogisk tjej.
Min tjej har den boken, hon tycker den är bra.

Magrood hade min fru som privatlärare första halvåret innan UT var klart. Hon är duktig. Har skrivit en körkortsbok på thai om man vill läsa terion på thai.

Bra tråd. Ska lära min fru prata bra svenska nu. Börjar med räkneord. Vi pratar svenska och engelska nu. Mest engelska.

Att lära sig svenska som vuxen, innebär att man måste lära sig grammatik, att vi inte kan grammatiken beror på att det är vårt modersmål. Alla språk vi lär oss som vuxen måste gå [Medicin]mmatik.

Jag gav min fru ett tiotal privatlektioner när hon var här på besöksvisum. Privatläraren var den enda auktoriserade thailändska rättstolk vi då hade i Sverige. Hon var duktig på att förklara grammatiken på thai. Det finns även en bok att köpa på thailändska om svensk grammatik. Kan köpas på Akademibokhandeln.

Sen började hon på SFI, på nivå B (se till att frun inte kommer in på A, det är snudd på bara analfabeter som aldrig vill eller kommer lära sig något tyvärr). Vi pratade fortfarande engelska hemma. Min fru kunde lite engelska när vi träffades, så tyckte det var bättre att fortsätta med den så hon fick lära sig engelska. Det var fel beslut, hon kunde ju inte grammatiken och det blev extremt dålig engelska, till slut pratade jag ju som henne (även på jobbet).

Efter hon varit hemma med vår son första 20 månaderna, bestämde vi att nu pratar vi svenska. Hon startade på SFI igen och nu tog det 6 månader att göra klart nivå B, C och D. Sen pluggade hon SAS (Svenska som andra språk) hela grundskolenivån och nu även på gymnasium nivå.

Sen fick hon ta tag i engelskan, lära sig grammatik och uttal. Det har hon läst upp till grundskolenivå (vilket underlättar när vi är ute och reser). Nu har hon pluggat matte och är på sista delkursen på gymnasium nivå.

Utbildning lönar sig alltid.

Grammatik måste man ha, sitter det inte i början, blir det svårt senare. Thailändsk grammatik skiljer sig mycket från svensk, se till att den sitter, blir enklare sen. Finns ett bra thai-svenskt lexikon som även förklarar grammatiska former och om ordet är verb, substantiv, adjektiv etc ...Min fru lyssnade mycket på P1 för att höra svenska på dagarna.

Satsa och stötta fru så blir det bra. Se till att de inte bara umgås med thai ...

Fantastiskt duktigt av gjort av henne!
Vi har samma problem som pratats om tidigare här. Hon flyttade till mig för nu två år sen och fick nyligen permanent uppehållstillstånd (skönt att det är klart).

När hon kom hit var det värsta flyktingkaoset på SFI (söder om Stockholm). Kändes som utbildningen var värdelös. Efter bara nån vecka fick hon jobb (deltid, hemstädning) via en annan thailändska som bor i närheten. Det är ju bra att hon jobbar men svenskan går det trögt med.
När jag först träffade henne för nu åtta år sen kunde hon inget annat än thai/lao. Jag lärde henne engelska så pass att vi kommunicerade och jag lärde mig en del ord thai/lao också förstås. Så nu är det en blandning av engeleska, svenska, lao och thai :)

Vore bra om hon kunde komma igång med nån utbildning där hon var tvungen att klara tester etc., så det blir av att plugga.
Nu åker vi till Thailand fyra veckor i sommar (första gången på sommaren) men sen i höst kanske...
Hon har sin dotter i Thailand, bor med mormor. Det är inte säkert att hon vill flytta hit. Vi ser till att hon får gå en någorlunda bra skola ( https://www.facebook.com/IEP.Kumphawapi ) och hon trivs väldigt bra där och är bland de bästa eleverna.
Sen kanske jag går i pension om 7-8 år, då kanske vi bor mer i Thailand.
Men vore roligt om hon kunde få ett lite bättre jobb, men utan hyfsad svenska går det knappast.

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
4 K
A
A
Svar
435
Visningar
91 K