Medicinska problem för oss män / gubbar

 
Imorgon skall jag på en rutinkontroll hos ögonläkaren. Trycket i vänsterögat var nära gränsen till högt sist när jag fick fixat efterstarren. Så man vill kolla för säkerhets skull och jag är inte den som säger nej. Allt känns bra och optikern sa inget för ett par månader sedan. Hoppas slippa pupillvidgande denna gången.
Vad betyder nära gränsen? Jag gissar på 20.
Lider själv av irit. Var i UT förra tisdagen 35/20.
Fick trycksänkande.
Var i Loei i fredags på kliniken med gamla instrument. Inga pupillförstorande, bara gula bedövningsdroppar då de lägger instrumentet direkt på ögat.
15/16. Perfekt. Iriten tillbaka. Mindre perfekt‍. Fyra iriter på fem månader. Nytt rekord. Brukar ha en vartannat år.
Detta på grund av reumatism AS.
Raggarn
 
Vad betyder nära gränsen? Jag gissar på 20.
Lider själv av irit. Var i UT förra tisdagen 35/20.
Fick trycksänkande.
Var i Loei i fredags på kliniken med gamla instrument. Inga pupillförstorande, bara gula bedövningsdroppar då de lägger instrumentet direkt på ögat.
15/16. Perfekt. Iriten tillbaka. Mindre perfekt‍. Fyra iriter på fem månader. Nytt rekord. Brukar ha en vartannat år.
Detta på grund av reumatism AS.
Raggarn
Tror det låg på 21 eller 22,oförändrat. Så ingen anledning till medikamenter men bra att hålla koll.
 
Så gör även Finnarna med bla , Ismört , inget fel på Mörten som matfisk. Tas den på vintern så är den fast och fin i köttet, större mörtar är det inte så jobbigt att rensa från ben
Hej

Låter logiskt och all fisk är väl mer eller mindre ätbar och många Thailändskor föredrar nog sötvattensfisk före den vi fiskar i havet,

Mvh isan lover
 
Hej

Var ute på sjön med ett gäng Danskar när jag fick ett samtal från min läkare, det ska tas beslut om min kommande hjärtoperation denna veckan, det var ju bra men läkaren bad mig tänka över vilken klaff jag vill ha en gång till, jag hade ju bestämt mig för en mekanisk klaff, men läkaren rekommenderar en klaff från kalv.

Så nu måste jag ta en funderare till och lämna besked, operationen kommer att bli inom 1-3 månader beroende på hur jag placeras i turordningen, jag får läsa på lite om dom olika klaffarnas fördelar och nackdelar en gång till.

Mvh isan lover
 
Hej

Var ute på sjön med ett gäng Danskar när jag fick ett samtal från min läkare, det ska tas beslut om min kommande hjärtoperation denna veckan, det var ju bra men läkaren bad mig tänka över vilken klaff jag vill ha en gång till, jag hade ju bestämt mig för en mekanisk klaff, men läkaren rekommenderar en klaff från kalv.

Så nu måste jag ta en funderare till och lämna besked, operationen kommer att bli inom 1-3 månader beroende på hur jag placeras i turordningen, jag får läsa på lite om dom olika klaffarnas fördelar och nackdelar en gång till.

Mvh isan lover

Dålig koll på xenotransplantationer i förhållande till mekaniska lösningar, men denna stora studie vid KI verkar peka på en viktig fördel med mekanisk hjärtklaff. Men din läkare har så klart mycket bättre koll på dig och totala forskkningsläget kring detta nu och alla för och nackdelar. Hoppas du får ordning på det och bäst lösning för dig.

 
Vad betyder nära gränsen? Jag gissar på 20.
Lider själv av irit. Var i UT förra tisdagen 35/20.
Fick trycksänkande.
Var i Loei i fredags på kliniken med gamla instrument. Inga pupillförstorande, bara gula bedövningsdroppar då de lägger instrumentet direkt på ögat.
15/16. Perfekt. Iriten tillbaka. Mindre perfekt‍. Fyra iriter på fem månader. Nytt rekord. Brukar ha en vartannat år.
Detta på grund av reumatism AS.
Raggarn

Har konstaterad AS med, men sluppit irit så här långt.

Kör helt utan medicinering och varit helt symptomfri från de tidigare skoven efter att jag ändrat om kosten totalt samt kör intermittent fasta sedan ett antal år tillbaka kombinerat med ett träningsprogram för ryggen. Får hoppas det håller i sig.
 
Har konstaterad AS med, men sluppit irit så här långt.

Kör helt utan medicinering och varit helt symptomfri från de tidigare skoven efter att jag ändrat om kosten totalt samt kör intermittent fasta sedan ett antal år tillbaka kombinerat med ett träningsprogram för ryggen. Får hoppas det håller i sig.
Bra jobbat Andys. Verkligen.
Själv tar jag genvägen med 50 mg Benepalisprutor en gång i veckan.
Jäkligt bra grejor. Nackdelen är att det sänker immunförsvaret rejält.
IMG_2119.jpeg
 
Hej

Var ute på sjön med ett gäng Danskar när jag fick ett samtal från min läkare, det ska tas beslut om min kommande hjärtoperation denna veckan, det var ju bra men läkaren bad mig tänka över vilken klaff jag vill ha en gång till, jag hade ju bestämt mig för en mekanisk klaff, men läkaren rekommenderar en klaff från kalv.

Så nu måste jag ta en funderare till och lämna besked, operationen kommer att bli inom 1-3 månader beroende på hur jag placeras i turordningen, jag får läsa på lite om dom olika klaffarnas fördelar och nackdelar en gång till.

Mvh isan lover
Lycka till med operationen önskar jag.
Vad hade du för symtom?
 
Lycka till med operationen önskar jag.
Vad hade du för symtom?
Hej

Jag blir numera lätt anfådd och andas tungt, spelar jag fotboll på träningen så orkar jag bara 5-10 minuter sen måste jag sätta mig och vila, bara att promenera raskt gör mig anfådd, så var det inte för ett par årsedan, efter klaffbytet ska jag kunna börja springa och röra mig som förr, man ska tydligen bli mycket piggare.

Fick besked igår att min operation blir inom en månad, så det var ju bra att dom prioriterade mig, jag meddelade också att jag har bestämt mig för en klaff från en kalv, så den kommer dom att sätta på plats genom att gå in i ljumsken.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag blir numera lätt anfådd och andas tungt, spelar jag fotboll på träningen så orkar jag bara 5-10 minuter sen måste jag sätta mig och vila, bara att promenera raskt gör mig anfådd, så var det inte för ett par årsedan, efter klaffbytet ska jag kunna börja springa och röra mig som förr, man ska tydligen bli mycket piggare.

Fick besked igår att min operation blir inom en månad, så det var ju bra att dom prioriterade mig, jag meddelade också att jag har bestämt mig för en klaff från en kalv, så den kommer dom att sätta på plats genom att gå in i ljumsken.

Mvh isan lover
Du får gärna berätta senare om operationen och dina erfarenheter efter operationen, de flesta av oss lär gå samma väg för eller senare.
 
For å halde deg frisk i Thailand .spis mye frukt og gronsaker , minst syv sorter for uken , både av frukt og gronsaker . Det er den beste medisinen .

P1150248.JPG
 
For å halde deg frisk i Thailand .spis mye frukt og gronsaker , minst syv sorter for uken , både av frukt og gronsaker . Det er den beste medisinen .

P1150248.JPG
Är du läkare?
Istället för leka duktig att du äter så bra kanske du skulle sluta röka och dricka så du går ned 30 kg på magen. Tror det skulle hjälpa mer på dig än äta par druvor men igen det här visar ju igen hur du tänker.
Den bästa medicinen är KANSKE ATT SLUTA RÖKA istället för att äta en tomat.
Ger sundhetsråd när man lever som du? Skämtar du?
Du är så ofattbart korkad att du inte ens vet om det själv.
 
Är du läkare?
Istället för leka duktig att du äter så bra kanske du skulle sluta röka och dricka så du går ned 30 kg på magen. Tror det skulle hjälpa mer på dig än äta par druvor men igen det här visar ju igen hur du tänker.
Den bästa medicinen är KANSKE ATT SLUTA RÖKA istället för att äta en tomat.
Ger sundhetsråd när man lever som du? Skämtar du?
Du är så ofattbart korkad att du inte ens vet om det själv.

 
Är du läkare?
Istället för leka duktig att du äter så bra kanske du skulle sluta röka och dricka så du går ned 30 kg på magen. Tror det skulle hjälpa mer på dig än äta par druvor men igen det här visar ju igen hur du tänker.
Den bästa medicinen är KANSKE ATT SLUTA RÖKA istället för att äta en tomat.
Ger sundhetsråd när man lever som du? Skämtar du?
Du är så ofattbart korkad att du inte ens vet om det själv.
Inget utesluter det andra. Rökning är en styggelse så det är naturligtvis det första steget mot ett hälsosammare liv. Men det är självfallet inte fel att äta mer frukt och grönt, en varierad kost är bra.
 
Inget utesluter det andra. Rökning är en styggelse så det är naturligtvis det första steget mot ett hälsosammare liv. Men det är självfallet inte fel att äta mer frukt och grönt, en varierad kost är bra.
Så klart är det bra. Ska också börja posta artiklar om "andas mer luft, drick mer vatten" och utnämna mig själv till dietist samtidigt som jag sitter och skjuter heroin och halsar t-röd :laugh2: :laugh2::clap_tranparent:
 
Inget utesluter det andra. Rökning är en styggelse så det är naturligtvis det första steget mot ett hälsosammare liv. Men det är självfallet inte fel att äta mer frukt och grönt, en varierad kost är bra.
Jeg fikk hjerteinfark i Sverige og legensa der sa att sluta å roka . og det korta livet mitt ned mange år . Jeg går til hjertespisialist hver 3 måned her i Thailand og han spor meg om roking , og hvor mye jeg roker , Og jeg sier ein pakke sigaretter på to dager og jeg roker bare halve sigaretten så går den i askkoppen . Bare forsett å roke , med din alder så gjor det ikke så mye .
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
Svar
20
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp