Medicinska problem för oss män / gubbar

 
Skriver jeg som her, hvor godt jeg har det i Thailand ,På Norske forum og kor snill og god Thai-damerna er . blir det full krig , og jeg er så gammer og senil ,dement , og det som verre er , jeg fuller ikke med .
Det är ju självklart att du har det bra och att din fru hjälper dig efter bästa förmåga. Hoppas bara att hon orkar och håller sig frisk, ta väl hand om henne och se till att hon också har det bra.
 
Hej

Det värsta hittills var väl återkommande värk och smärtor i magen under drygt 10 år, jag drabbades ibland bara en gång om året och ibland några gånger, det gjorde riktigt ont ibland och jag fick feberfrossa och molande värk, varje gång jag sökte läkarhjälp dök det upp nya idéer om vad det kunde vara och läkemedel skrevs ut, men problemet återkom ändå inom 6-12 månader igen.

Vid ett besök på vår vårdcentral var det en ung kvinnlig läkare på plats tillfälligt, hon reagerade annorlunda, det första hon frågade var hur länge det här hade pågått och när jag svarade snart 10 år blev hon förskräckt och lite arg, och ännu har ingen gjort någon riktig undersökning på dig sa hon, nej egentligen inte svarade jag.

Då blev det massor av provtagning och bl.a ett bajsprov som påvisade spår av blod i avföringen, då skrev hon en remiss till vårt närmaste stora sjukhus där en Ensdoskopi skulle genomföras, jag blev tilldelad 4 liter bedrövlig vätska som jag skulle dricka för att tömma mage och tarmar innan den stora dagen, det smakade så illa att jag bsra fick i mig ca 2 liter men det räckte mer än väl för att tömma systemet. 555

Sen tog jag bilen till sjukhuset och där frågade den sköterska som skulle ge mig något lugnande och bedövande hur jag hade kommit till sjukhuset, jag körde hit svarade ja, då måste vi ställa in den här undersökningen och boka en ny tid sa hon, du kan inte köra hem igen om du får lugnande och bedövning sa hon.

Nej nu har jag druvkit den där skiten och är här sa jag, så vi kör ändå utan, det går inte sa hon, men vi kan pröva och så får vi avbryta när du säger till, en läkare matade i sitt instrument i aktern och jag följde med på en TV skärm bredvid, nu är vi i ändtarmen sa han, sen vidare till tjocktarmen och tunntarmen o.s.v, han berättade vad vi såg och jag kallsvettades och hade en sköterska som baddade mig i pannan med en kall och blöt hannduk.

Han körde liksom fast några gånger och då kändes det väldigt otrevligt, men jag bet ihop och tänkte att jag skulle klara mig hela vägen och slippa dricka den där skiten igen och det gick vägen, läkaren hittade också vad han sa var mitt problem, det fanns några fickor (gropar) på tjocktarmen där han sa att ex.vis en fruktkärna kan hamna och orsaka en inflammation som ger mig feber och värk, i värsta fall kan det bli så att det värker hål på tarmväggen och att blod kommer ut i avföringen sa han. Han hittade också några små polyper som har tog bort och skickade på analys, men det var inget farligt blev beskedet.

Nu händer det fortfarande att jag får värk i magen och feberfrossa någon gång om året men då har jag inflammationshämmande läkemdel och rejäla värktabletter att ta till, det brukar häva värken på några dagar och sen är det bra i ca 6 månader igen, men det kändes bra att få reda på vad problemet var, man befarar ju alltid det värsta.

Mvh isan lover
I mitt fall så gick det så långt så att det värkte hål i en sådan där inflammerad tarmficka.
Det var 2020 och jag jobbade fortfarande, men beslöt mig för att gå i pension så fort som den kvinnliga doktorn berättade att jag troligen skull få en påse på magen.
Nu slutade det med intravenös antibiotika, krånglande njurar och utskrivning, inskrivning och utskrivning om igen i en månad.
Till slut så blev jag utsläppt utan påse på magen, men jobbade ändå bara vidare i några månader till.
Jag hade insett att det fanns roligare och klart viktigare saker att göra än att stå på en verkstad.

Det har gått bra att vara pensionär men efter ett tag jag märkte att jag började känna mig ostadig och släpade lite med fötterna när jag gick.
Efter ett yrselanfall så var det en duktig allmänläkare som skickade iväg mig på röntgen där man upptäckte att jag hade "Hydrocefalus" och för ett halvår sedan så fick jag en operation.
Nu är jag stadigare och släpar inte fötterna efter mig.
Så om du/ni skulle börja känna ostadighet och ständigt behöver gå på toaletten så kan det vara något som faktiskt går att operera.
Det händer mycket i den här åldern, Artros, ryggvärk m.m.
 
En ny bok om eldre menn i Pattaya . Er skreven på Norsk . Her er litt utdrag av boken , med alle problem en farang kan få i Thailand .


 
Utan att out'a mig för mycket så kan du skicka ett PM med bild så kan jag låta en svensk läkare göra en bedömning.
För de medlemmar som är registrerade vid en vårdcentral i Sverige är det antagligen enklast att skicka några bilder direkt dit. Då kan de göra en första bedömning och man blir ev. kallad. De tog bort en fläck på armen och som tur var var den ofarlig. Tre stygn och ett litet ärr blev resultatet.
 
Imorgon skall jag på en rutinkontroll hos ögonläkaren. Trycket i vänsterögat var nära gränsen till högt sist när jag fick fixat efterstarren. Så man vill kolla för säkerhets skull och jag är inte den som säger nej. Allt känns bra och optikern sa inget för ett par månader sedan. Hoppas slippa pupillvidgande denna gången.
 
Imorgon skall jag på en rutinkontroll hos ögonläkaren. Trycket i vänsterögat var nära gränsen till högt sist när jag fick fixat efterstarren. Så man vill kolla för säkerhets skull och jag är inte den som säger nej. Allt känns bra och optikern sa inget för ett par månader sedan. Hoppas slippa pupillvidgande denna gången.
Hoppas du har samma flyt som jag hade vid min kontroll, trycken var 15 på båda ögonen. Tror du slipper pupillvidgande om du bara ska kontrollera trycket.
 
Det blir återbesök hos ögonläkaren inom 3 månader. Hon var inte nöjd med bilderna som sköterskorna tog så nya då. Jag fick också göra ett test av synfältet, det var nytt. Jobbigt att sitta i ett mörkt rum med ansiktet i en maskin för att trycka på en knapp när jag såg en liten vit prick av olika styrka dyka upp varsomhelst samtidigt som blicken var fäst på en röd prick. Detta skall också göras om, puh! Men bra att dom är noggranna.

Idag blir det dock stick i armen, dags för andra bältrosvaccinationen. Skönt att få det gjort så att jag förhoppningsvis slipper plågorna som @gunnarg och några andra jag känner har genomlidit.
 
Det blir återbesök hos ögonläkaren inom 3 månader. Hon var inte nöjd med bilderna som sköterskorna tog så nya då. Jag fick också göra ett test av synfältet, det var nytt. Jobbigt att sitta i ett mörkt rum med ansiktet i en maskin för att trycka på en knapp när jag såg en liten vit prick av olika styrka dyka upp varsomhelst samtidigt som blicken var fäst på en röd prick. Detta skall också göras om, puh! Men bra att dom är noggranna.

Idag blir det dock stick i armen, dags för andra bältrosvaccinationen. Skönt att få det gjort så att jag förhoppningsvis slipper plågorna som @gunnarg och några andra jag känner har genomlidit.
Bältros är en lång plåga. Jag är fortfarande inte helt återställd. Älsklingens väninna har i dagarna drabbats av bältros och hon är i min ålder. Bältros är tydligen vanligare än jag anade i Thailand.
 
Bältros är en lång plåga. Jag är fortfarande inte helt återställd. Älsklingens väninna har i dagarna drabbats av bältros och hon är i min ålder. Bältros är tydligen vanligare än jag anade i Thailand.

Bältros är en lång plåga. Jag är fortfarande inte helt återställd. Älsklingens väninna har i dagarna drabbats av bältros och hon är i min ålder. Bältros är tydligen vanligare än jag anade i Thailand.
Hur fick du detta, Smittan är ju inte luftburen , du måste ha fått det av antingen en med vattkoppor eller av någon med Bältros, direktkontakt har jag för mig krävs, hur som heslt ett djäkla skit , Morsan min hade det , smärtsamt som fasen
 
Hur fick du detta, Smittan är ju inte luftburen , du måste ha fått det av antingen en med vattkoppor eller av någon med Bältros, direktkontakt har jag för mig krävs,

En person som aldrig haft vattkoppor har inget vilande vattkoppsvirus i kroppen och kan inte få bältros innan den haft vattkoppor. En person som har bältros kan inte smitta en annan person så att den får bältros.

Bältros är inte särskilt smittsamt, men kan smitta via direktkontakt med virusinnehållande sårvätska från blåsorna. Personen som smittas kan då få vattkoppor om den inte haft det tidigare. För bältros kan någon inkubationstid inte anges. Sjukdomen kan uppstå när som helst under livet efter att man har haft vattkoppor. Faktorer som utgör en ökad risk för bältros är immunbrist orsakat av ett åldrande immunsystem eller en sjukdom eller behandling som båda kan leda till immunbrist. Även stress kan påverka immunsystemet och leda till en bältrosepisod.

 
Hur fick du detta, Smittan är ju inte luftburen , du måste ha fått det av antingen en med vattkoppor eller av någon med Bältros, direktkontakt har jag för mig krävs, hur som heslt ett djäkla skit , Morsan min hade det , smärtsamt som fasen
Bältros smittar inte vanligtvis! Viruset ligger latent i kroppen om man har haft vattkoppor och kan aktiveras vid t ex nedsatt immunförsvar. Man måste ha haft en vattkoppsinfektion för att få bältros.
 
Hemgjord fisksås i Sverige det är lite hard core. Men kul.

Vad tar din fru för fisk och fermenterar? Hur länge får det jäsa? Luktar det nåt?
Hej

Det är inte så ovanligt att Thailändskor fermenterar fisk i Sverige och favoriten till det är den sötvattensfisk som vi normalt klassar som skräpfisk här.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är inte så ovanligt att Thailändskor fermenterar fisk i Sverige och favoriten till det är den sötvattensfisk som vi normalt klassar som skräpfisk här.

Mvh isan lover
Så gör även Finnarna med bla , Ismört , inget fel på Mörten som matfisk. Tas den på vintern så är den fast och fin i köttet, större mörtar är det inte så jobbigt att rensa från ben
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
Svar
20
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp