MrPancake: Min Resa och upplevelse..

Är personligen ingen fotbolls kille. Inte direkt intresserad av sport alls egentligen förutom motorsport då.

Men när vi va på I-Mobile (thunder castle)
och såg en tränings/vänskaps match mellan Buriram United och någon annan provins så hörde jag en av Buriram Uniteds låtar och fasta för den.
Är väl till viss del minnen men låten gör mig glad.

Är en cover på "Pet shop boys - go west"

Lite nya tankar som flyger omkring..
Mest vart prat om att nästa resa blir i April men nu lutar de mer och mer åt att vi åker i Januari. (yeaay)

Men har lite funderingar inför nästa resa.. Tänkte att kanske någon här har några kloka ord att dela med sig av.
Dels så hade jag en tanke på att öppna konto på en bank där nere för att kunna föra över pengar från Sverige. På så vis har jag ju mina rese pengar varje gång jag kommer dit och behöver bara betala för flygbiljett. Så frågan är vilken bank rekommenderar ni?
Har de någon betydelse vilken bank man har här hemma i Sverige när de gäller att föra över pengar till sitt konto i Thailand?

När vi var nere i Thailand blev de ju en hel del bil och motobike körande för min del. Även fast man saknade giltiga körkort. :(
Köra kan man ju men rätt ska ändå va rätt och jag får ju inte köra på mitt svenska körkort i Thailand.
Men många av er speciellt ni som bor permanent har säkert bra koll på hur jag enklast skaffar ett Thai KK?
Fattat de lite som att jag kan köpa ett Internationellt KK och bara översätta de men behöver inte köra upp eller liknande?
Sen skulle man ju gärna också ta ett Thai Mc kort men den behörigheten saknar jag ju i Sverige. Har absolut inga problem att köra men är de möjligt att ta kortet där när man bara nere en månad? :)

Hoppas någon har lite matnyttig info.

:wai:

Med internationellt tillägg till det svenska körkortet kan du bara få "översatt" till thai kk med samma behörighet. Alltså B behörighet i Sverige blir personbil i Thailand.

Vill du sedan ha körkorts behörighet motsvarande A och du inte har det i Sverige så får du göra syntest, reaktionstest, teoriprov och uppkörning.

Detta gällde då jag tog thai kk för ca 2 år sedan.

När vi var nere i Thailand blev de ju en hel del bil och motobike körande för min del. Även fast man saknade giltiga körkort. :(
Köra kan man ju men rätt ska ändå va rätt och jag får ju inte köra på mitt svenska körkort i Thailand.
Men många av er speciellt ni som bor permanent har säkert bra koll på hur jag enklast skaffar ett Thai KK?
Fattat de lite som att jag kan köpa ett Internationellt KK och bara översätta de men behöver inte köra upp eller liknande?
Sen skulle man ju gärna också ta ett Thai Mc kort men den behörigheten saknar jag ju i Sverige. Har absolut inga problem att köra men är de möjligt att ta kortet där när man bara nere en månad? :)

Du får köra 3 månader per år i Thailand med internationellt körkort, och du behöver inte översätta det. Ta bara med det internationella körkortet och det svanska vid körning.

För MC måste du som sagt ta körkort.

Dra mig baklänges, känns som de va jätte länge sen jag va inne här på forumet.
Har liksom runnit ut i sanden med allt annat som vart igång.

Är snart ett år sen min första resa till Thailand, tiden har gått fort. Minns hur trist de kändes när man kom hem att de skulle dröja ett år innan man åkte tillbaka.
Minns fortfarande resan så tydligt och känns inte alls länge sen jag va där, men nästa resa e bokad.
Var först tänkte att vi skulle åka i April för att va där när dom firar Songkran men kändes så långt bort så tänkte vi åker samma datum som sist. Men blir tidigare än så, reser nu redan 22dec.

Vi kommer spendera 2dagar i Bkk först, så blir till att fria julen där. Inte för att jag firar så mycket nu för tiden.
Va skeptisk först till att åka över jul för även om man inte firar så är det ju en mysig tid på året men när man som idag går upp tidigt på morgonen och sitter i bilen ca 2v före jul och de är 8grader ute innan klockan ens slagit 07:00 så känns de inte lika trist.
Har absolut inte den minsta jul känsla i mig, trots all julmusik på radion varje dag.. Snön gör mer för känslan än man kanske tror.

Men skit i julen, åter om nästa resa. Blir som sagt Bkk 2dagar sen har vi bokat buss den 25e som tar oss till Buriram.
Ska bli kul att fira nya året där med thai familjen.
Flyger tillbaka till Sverige 2Feb så blir en längre trip än förra gången.
Inför den här resan har jag fixat visum på Thai Ambassaden här i Sthlm istället för att gå över gränsen som sist.
Beställde även ett Internationellt körkort så jag kan ta thai körkort när vi kommer till Buriram.
Kanske bara får böter utan men känns ändå mer seriöst att försöka göra rätt för sig.
Ska försöka ta mig till ett gym inte så långt från tjejens hem den här resan så blir säkert att man sitter mer själv i bilen och då känns de bra att ha rätt dokument så att säga. :)

Allt är inte bestämt men blir en trip till Chantaburi igen, så mycket vet vi.
Utöver de har vi pratat om både Pattaya, Phuket och Kanchanaburi.
Pattaya var vi ju i sist så kan va kul att åka till något nytt. Tjejens kompis åker ner nu den 10e och vill gärna att vi kommer och hälsar på henne i Kanchanburi som är hennes hemprovins. Min morbror kommer vara i Phuket under tiden vi är nere och tyckte de vore roligt om vi kom över dit. Den som lever får se...

Lär ju knäppas en hel del bilder även denna resa så jag delar väl med mig igen när jag kommer hem, får väl fortsätta i samma tråd. Inte ens delat med mig allt av första resan som jag hade tänkte. Men ingen stress heller kanske.

Tyckte det var roligt att skriva av mig under min förra resa och gillade att ni gilla de jag skrev, gjorde det ännu roligare.
Kan antingen starta en ny tråd eller kanske enklast att fortsätta här i min berättar tråd?
Kommer nog fortsätta separera text och bilder.
Blir enklare så då jag bara har tillgång till telefon där nere, tänkte inte släpa med mig någon dator.
Kanske underhåller med någon enstaka bild på resande fot men i det stora hela kommer alla bilder hamna i min bild tråd.
Frågan är ju bara, finns de något intresse för att jag skriver igen??
Lite berättande "blogg" under resans gång?

Tack för att ni tog er tid att läsa!

Om det finns intresse? Snälla nån det finns väl ingen bättre läsning än om upplevelser i vårt älskade Thailand. Så för allt i världen skriv och varva gärna med bilder. Jag ser redan fram emot att följa med på resan.

TREVLIG RESA!!

Om det finns intresse? Snälla nån det finns väl ingen bättre läsning än om upplevelser i vårt älskade Thailand. Så för allt i världen skriv och varva gärna med bilder. Jag ser redan fram emot att följa med på resan.

TREVLIG RESA!!

Tack och kul att höra!!
Vill gärna skriva, tyckte de va en skön sysselsättning när jag va där nere och gillar även att skriva.
Kommer försöka lägga in bild i den mån de går men är dåligt internet vid tjejens hus. Nästan obefintligt och när jag väl har internet är man oftast upptagen med annat. :)

Jag håller med Berralund, skriv och lägg in bilder jag lovar dig att det blir uppskattat.

Själv åker jag till Phuket D 30/12 och hem igen den 21/1.
Första och sista dagarna kommer vi att spendera i Phuket på Nai yang resten av tiden kommer vi antagligen tillbringa i khao lak, det vore kul om vi kunde få till någon träff.

Ja skriv och dela med dig av upplevelser och bilder, ju för desto bättre.

Tänkt på dig idag då det är målare från Huddinge på dotterns dagis, funderar på om det kunde vara du ...

Ja skriv och dela med dig av upplevelser och bilder, ju för desto bättre.

Tänkt på dig idag då det är målare från Huddinge på dotterns dagis, funderar på om det kunde vara du ...

Kunde vart, men slutat som målare. Gått tillbaka som snickare. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller med Berralund, skriv och lägg in bilder jag lovar dig att det blir uppskattat.

Själv åker jag till Phuket D 30/12 och hem igen den 21/1.
Första och sista dagarna kommer vi att spendera i Phuket på Nai yang resten av tiden kommer vi antagligen tillbringa i khao lak, det vore kul om vi kunde få till någon träff.

Skulle va skoj.
Kommer du vara aktiv på forumet under resan?
Kan skicka PM om vi hamnar i Phuket. Min morbror kommer va där från 5/1 till 16/1 tror jag det var.

Dra mig baklänges, känns som de va jätte länge sen jag va inne här på forumet.
Har liksom runnit ut i sanden med allt annat som vart igång.

Är snart ett år sen min första resa till Thailand, tiden har gått fort. Minns hur trist de kändes när man kom hem att de skulle dröja ett år innan man åkte tillbaka.
Minns fortfarande resan så tydligt och känns inte alls länge sen jag va där, men nästa resa e bokad.
Var först tänkte att vi skulle åka i April för att va där när dom firar Songkran men kändes så långt bort så tänkte vi åker samma datum som sist. Men blir tidigare än så, reser nu redan 22dec.

Vi kommer spendera 2dagar i Bkk först, så blir till att fria julen där. Inte för att jag firar så mycket nu för tiden.
Va skeptisk först till att åka över jul för även om man inte firar så är det ju en mysig tid på året men när man som idag går upp tidigt på morgonen och sitter i bilen ca 2v före jul och de är 8grader ute innan klockan ens slagit 07:00 så känns de inte lika trist.
Har absolut inte den minsta jul känsla i mig, trots all julmusik på radion varje dag.. Snön gör mer för känslan än man kanske tror.

Men skit i julen, åter om nästa resa. Blir som sagt Bkk 2dagar sen har vi bokat buss den 25e som tar oss till Buriram.
Ska bli kul att fira nya året där med thai familjen.
Flyger tillbaka till Sverige 2Feb så blir en längre trip än förra gången.
Inför den här resan har jag fixat visum på Thai Ambassaden här i Sthlm istället för att gå över gränsen som sist.
Beställde även ett Internationellt körkort så jag kan ta thai körkort när vi kommer till Buriram.
Kanske bara får böter utan men känns ändå mer seriöst att försöka göra rätt för sig.
Ska försöka ta mig till ett gym inte så långt från tjejens hem den här resan så blir säkert att man sitter mer själv i bilen och då känns de bra att ha rätt dokument så att säga. :)

Allt är inte bestämt men blir en trip till Chantaburi igen, så mycket vet vi.
Utöver de har vi pratat om både Pattaya, Phuket och Kanchanaburi.
Pattaya var vi ju i sist så kan va kul att åka till något nytt. Tjejens kompis åker ner nu den 10e och vill gärna att vi kommer och hälsar på henne i Kanchanburi som är hennes hemprovins. Min morbror kommer vara i Phuket under tiden vi är nere och tyckte de vore roligt om vi kom över dit. Den som lever får se...

Lär ju knäppas en hel del bilder även denna resa så jag delar väl med mig igen när jag kommer hem, får väl fortsätta i samma tråd. Inte ens delat med mig allt av första resan som jag hade tänkte. Men ingen stress heller kanske.

Tyckte det var roligt att skriva av mig under min förra resa och gillade att ni gilla de jag skrev, gjorde det ännu roligare.
Kan antingen starta en ny tråd eller kanske enklast att fortsätta här i min berättar tråd?
Kommer nog fortsätta separera text och bilder.
Blir enklare så då jag bara har tillgång till telefon där nere, tänkte inte släpa med mig någon dator.
Kanske underhåller med någon enstaka bild på resande fot men i det stora hela kommer alla bilder hamna i min bild tråd.
Frågan är ju bara, finns de något intresse för att jag skriver igen??
Lite berättande "blogg" under resans gång?

Tack för att ni tog er tid att läsa!
Frågan är kan du få thaikörkort?
Du behöver ett Certificate of Residence och när jag hämtade ut det på immigration så var det en där på turistvisa och han fick inte det.
"Sorry sir, but we can not give you a Certificate of Residence when you have a tourist VISA" Var ungefär svaret han fick.

Vilket som kan ju gå, här har du en checklista på vad du måste ha med dig in för att få ett Thakörkort.

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai license Checklist.pdf

Den följde jag nu när jag ordnade körkort och det gick problemfritt.

Frågan är kan du få thaikörkort?
Du behöver ett Certificate of Residence och när jag hämtade ut det på immigration så var det en där på turistvisa och han fick inte det.
"Sorry sir, but we can not give you a Certificate of Residence when you have a tourist VISA" Var ungefär svaret han fick.

Vilket som kan ju gå, här har du en checklista på vad du måste ha med dig in för att få ett Thakörkort.

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai license Checklist.pdf

Den följde jag nu när jag ordnade körkort och det gick problemfritt.

Ja de är ju en bra fråga.
Tänkte ja skulle testa i alla fall.
Men har det Internationella måste ju va bättre än bara mitt svenska i alla fall.
Tack för länken, ska läsa igenom den ikväll. :)

Ja de är ju en bra fråga.
Tänkte ja skulle testa i alla fall.
Men har det Internationella måste ju va bättre än bara mitt svenska i alla fall.
Tack för länken, ska läsa igenom den ikväll. :)
Ja med bara det Svenska har du inte lov att köra, det internationella är ju igentligen en översättning så du måste ha det ihop med ditt Svenska.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
17 K
A

Tillbaka
Topp