Tråd för oss vapennördar boende i samt utanför Sverige

Creedmor är ennan hylsa samt laddning , Du tänker på 6,5x 55 , den får man med rätt kula jag älg med, om jag inte mins fel så skall den ge 2200 eller 2000 joule och det bestäms äve laddning samt kulvikt , men den är än så länge laglig , och en ypperlig kaliber med rätt skytt
Ja det var den jag tänkte på men låter rimligt att även anslagsenergi tas med i beräkningen. Dubblar man vikten och behåller hastigheten så dubblas väl anslagsenergin men om man istället höjer hastigheten så höjs anslagsenergin mycket fortare. Var så länge sedan jag läste om detta men så här ungefär jag minns det.
När jag pluggade till jägarexamen, som jag aldrig tog, så var ju vapen och ammunition det som var mest intressant. Jakt gillar jag mest för det sociala samt att få vistas i naturen.

Creedmor är ennan hylsa samt laddning , Du tänker på 6,5x 55 , den får man med rätt kula jag älg med, om jag inte mins fel så skall den ge 2200 eller 2000 joule och det bestäms äve laddning samt kulvikt , men den är än så länge laglig , och en ypperlig kaliber med rätt skytt
Kör 30.06 på 9.7 0 11,7 kulor viktmässigt med ett kikarsikte med komprisator ,, 100m 200m 250m , Funkar kanon när man väl skjutit in sig .. Men Har en Creedmor på gång så då ligger du o skjuter på det dubbla, Nörd ja, Men inte nöjd om man inte skjuter på en femkrona på 200 meter..

Kör 30.06 på 9.7 0 11,7 kulor viktmässigt med ett kikarsikte med komprisator ,, 100m 200m 250m , Funkar kanon när man väl skjutit in sig .. Men Har en Creedmor på gång så då ligger du o skjuter på det dubbla, Nörd ja, Men inte nöjd om man inte skjuter på en femkrona på 200 meter..
Vad innebär Creedmor? Är 6,5 Creedmor enda ammunitionen eller finns den i annan kaliber? 30-06 är ju gröve kaliber än 6,5 men finns ju en uppsjö av kulor och laddningar.

Vad innebär Creedmor? Är 6,5 Creedmor enda ammunitionen eller finns den i annan kaliber? 30-06 är ju gröve kaliber än 6,5 men finns ju en uppsjö av kulor och laddningar.
6,5 Creedmor e en kaliber (större hylsa än en 55a), Lång hålls skytte mycket tävlingar med den kalibern ,, Men används även till jakt.... 30.06 Gammal Klassiker o används av många på Älg jakten , Kan även tilläggas o ja lite skryt ,, Har Guldserie på Älgbanan 6 år i rad ,, Men varför ?? Jo Träning träning ,,,,vad kostar det då om året i träning , Jag hand laddar en hel del men kostnad för ett år ligger runt 4 tusen.... Det du Boa Vart ligger du i träningen inför Älg Jakten

6,5 Creedmor e en kaliber (större hylsa än en 55a), Lång hålls skytte mycket tävlingar med den kalibern ,, Men används även till jakt.... 30.06 Gammal Klassiker o används av många på Älg jakten , Kan även tilläggas o ja lite skryt ,, Har Guldserie på Älgbanan 6 år i rad ,, Men varför ?? Jo Träning träning ,,,,vad kostar det då om året i träning , Jag hand laddar en hel del men kostnad för ett år ligger runt 4 tusen.... Det du Boa Vart ligger du i träningen inför Älg Jakten
Han kör ju ”gratis” 7,62 NATO från försvaret :laugh2:

Femkrona på 200 m kan du ibland lyckas med om du har en bra 9,3 x62 pipa, men det har ju inget med jakten att göra då du knappast skjuter fågel med 9,3x 62, Fågel i topp då väljer jag någon av de snabbare kalibrarna samt lättare kulorna, Jag vet att man upp i Norrland skjuter på älg uppemot 500 m , men jag gör det definitivt inte, tycker det inte är försvarbart

Mitt favvovapen :)

images (1).jpg

Med Blend 285 droppkorksglaskuleammunition.
post-3132-0-73617900-1303899768_thumb.jpg

Mitt favvovapen :)

images (1).jpg

Med Blend 285 droppkorksglaskuleammunition.
post-3132-0-73617900-1303899768_thumb.jpg
Ja jäklar vad man har skjutit med slangbellor när man var ung,vi var ju ett gäng smågrabbar som alla hade bellor med oss nästan 24 tim om dygnet. Hemma där jag bodde hade vi grusad uppfart & farsan blev galen en gång då han såg oss grabbar när vi fyllde på våra munk jackor med sten. Tror vi under ett sommarlov sköt bort en halv kubik grus därifrån,och vi hade tävlingar om att skjuta på allt möjligt

Mmm! Vapen..
Som sjtrpman(ambulansförare)i Kungl Svea Terrängregemente T1 Linköping(nerlagt 1990).

Så var mitt tilldelade tjänste vapen K-pist M45.

032sA3s6E9Ls.jpeg

Efter slutförd militärtjänst, även kallad M.U.C.K. återgick man till livet som byggnadsarbetare i 10år.
När man åter 1990 blev inlurad och inskriven av nära kompisar att bli Hemvärnsman i 24:e Skärgårdskopmpaniet Djurö och underställd KA1 Rindö, Armeförband med Marina uppgifter och 200 båt.

Tilldelat vapen AK4, ett i mitt tycke mycket bra vapen.
600px-Automatkarbin_4.jpg

De åren i Hemvärnet fick man chansen att prova andra verktyg som gör att man minimerar framryckade persons hastighet.

Nästa provande blev dessa, AK5
801ak5.jpg

och GRG Carl Gustav.
Carl_Gustav_recoilless_rifle_(cropped).jpg

AK5:an tyckte jag inte om, för pillrig, men GRG'n med en fullbumpa var en upplevelse..

Men det som ögonen verkligen föll för var PSG90,
sicken liten elaking.
Psg-90B-1500.jpg

Så under mina år inom hemvärnet, blev det flera tester och skjutövningar med olika vapen, dessa här ovanför är bara början..

@JBK.Ltd.

Mmm! Vapen..
Som sjtrpman(ambulansförare)i Kungl Svea Terrängregemente T1 Linköping(nerlagt 1990).

Så var mitt tilldelade tjänste vapen K-pist M45.

032sA3s6E9Ls.jpeg

Efter slutförd militärtjänst, även kallad M.U.C.K. återgick man till livet som byggnadsarbetare i 10år.
När man åter 1990 blev inlurad och inskriven av nära kompisar att bli Hemvärnsman i 24:e Skärgårdskopmpaniet Djurö och underställd KA1 Rindö, Armeförband med Marina uppgifter och 200 båt.

Tilldelat vapen AK4, ett i mitt tycke mycket bra vapen.
600px-Automatkarbin_4.jpg

De åren i Hemvärnet fick man chansen att prova andra verktyg som gör att man minimerar framryckade persons hastighet.

Nästa provande blev dessa, AK5
801ak5.jpg

och GRG Carl Gustav.
Carl_Gustav_recoilless_rifle_(cropped).jpg

AK5:an tyckte jag inte om, för pillrig, men GRG'n med en fullbumpa var en upplevelse..

Men det som ögonen verkligen föll för var PSG90,
sicken liten elaking.
Psg-90B-1500.jpg

Så under mina år inom hemvärnet, blev det flera tester och skjutövningar med olika vapen, dessa här ovanför är bara början..

@JBK.Ltd.
PSG 90 var min kamrat under flera år , den avlöste min egen customiserade bössa med en M41 pipa i kaliber 6,5. Höll på med prickskytte i många år när jag var IKFN kontrakterad

Ja jäklar vad man har skjutit med slangbellor när man var ung,vi var ju ett gäng smågrabbar som alla hade bellor med oss nästan 24 tim om dygnet. Hemma där jag bodde hade vi grusad uppfart & farsan blev galen en gång då han såg oss grabbar när vi fyllde på våra munk jackor med sten. Tror vi under ett sommarlov sköt bort en halv kubik grus därifrån,och vi hade tävlingar om att skjuta på allt möjligt
Jag har skjutit med slangbella men mitt inlägg var faktiskt ett stort skämt :laugh2:

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
1 K
trollet
T
A
Svar
23
Visningar