Vad är orsaken till att så många älskar Thailand?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JBK.Ltd.

Forumveteran
:wai:Jag blev förälskad redan min första resa dit, det skedde samma år som jag fyllde 40år.
Den resan gjorde att jag såg resandet från en annan vinkel, innan gällde det berömda :thumbsdown:charterkoncepet; som jag själv använde i strävan att komma ifrån Sverige.
Den resan blev min sista till chatereuropa, med en eftertanke som sa thailand har allt och mer därtill.
 
:wai: Du svarar själv på frågan då Du säger att Thailand allt och lite mer. Jag håller med
 
Det jag älskar mest med Thailand ...........
Är min fru
För om Thailand inte fanns
Så hade jag kanske varit gift med en "Svenska" OMG......

mvh
michael

Och visst Thailand är ett vackert land
 
Jaa! det är väl som du säger :), Hade man inte varit tillsammans med en thailändska som man är nu. så har man gått miste om mycket. :nod:
 
Hahaha!!

Jag gick igenom mina egna trådar och upptäckte denna gamling, nu, får ni en chans till att förklara varför ni CM:are älskar Thailand...

Jo-Be
 
Jaha Jo-Be det är sånt som kallas grävande journalistik ;)
Thailand som Sverige, jag älskar inte hela Thailand liväl som det finns platser i Sverige där jag aldrig skulle kunna tänka mej att bo.
Men LOS har i mitt tycke många guldkorn, samt att klimatet passar mej bättre än det här vita kalla som finns i svedala under för många månader.
Men det finns saker som jag inte gillar med Thailand också men som jag har överseende med under protest. Bla. den korkade lagen om visum.
Så man får väl flytta dit och lobba för ett bättre visumförfarande :D
Annars så är det nog prisbilden som är en stor del, att kunna få en bra ålderdom i ett behagligt klimat känns inte fel.
 
Jaa! Roffe

Insämmer i mycket du säger, men detta var mitt tafatta försök att vara klok, nu, flera år senare, prat och en jäkla massa skrivande på CM:et har man kommit fram till att det finns mera att hitta.

Thailand är ett land man hittar sina guldkorn, men där finns även de mörka molnen som du beskriver, Roffe, men det är väl lite vår förlåtande natur vi har i grunden som gör att man kan förbi se olika fel och brister.

Jag, liksom andra har mina platser som jag ser som den bästa platsen i Thailand och även platser som jag aldrig skulle sätta min fot igen, efter varit där.

Efter haft bott i Pattaya(ca 2 år), har jag utvecklat en negativ känsla gentemot stan, jag tycker att det är alldeles för mycket faranger som springer runt på stan, men jag kommer inte undan för jag har många vänner i Pattaya, som jag besöker då och nu.

Sen de andra platser i Thailand som är både negativa och positiva som jag ser det, finns kvar i mitt minne, Khonkaen(ex.), Satta Hip(polarn), Rayong(fam.), Krabi(nöjes resa), Roi Et(ex.), Si SaKet(fam.), Chiang Mai(2xnöjes resa), Lampang(grann. fam.), Hatyai, Tak Bai Och Kotabaru Malysia(visa resa).

Men den plastsen som betyder mest för mig är Chonburi/Chonburi city, där har jag i a.f. familjen, frun, Keyla och alla andra runt omkring, Så detta måste vara mitt guldkorn...

Jo-Be
 
Rätt skönt när man hittar sina smultronställen, för mej har det nu gått in i en annan fas.
Nu när jag vet att våra planer går att förverkliga utan att behöva bekymra oss.
Det ska bli SÅ kul nästa resa ner. Man kommer att se allt med andra ögon,
Hoppas du är där då, och Insayt samt lilla Lego.
 
Det är möjligt att du har rätt, Lego men jag tror och hoppas inte det. Skillnaden mellan Thailand och Spanien/Grekland är ju just den du beskriver. Jag har kanske fel, men min känsla är att det har inte skapats så många varaktiga personliga relationer mellan svenskar och sydeuropeer (förutom då semesterflirtar och dom är ju inte varaktiga) som mellan svenskar och thailändskor/-are. Du och jag är ju levande bevis på detta.

Thailands popularitet är beroende av flera faktorer. Den politiska stabiliteten, visumregler för falanger och inte minst råoljepriserna. Blir flygen för dyra så kommer populariteten säkert att dala pga ekonomiska skäl. M

Men förblir allting stabilt så tror jag att kärleken till Thailand och det thailändska folket består, denna kärlek är djupt rotad nu.
 
Det är billigt allt går att köpa för pengar vilket givit resultatet att den svenska genpolen nu är föralltid förändrad.
Svenskar får lov att känna sig som kungar här är deras semester kassa en inhemsk normal årslön. Allt är frid och fröjd Thailändaren ler när han dubblar priset utlänningen ler när han tycker han betalar bara halva priset. Så länge detta består kommer svenskar älska Thailand och vara populärt resemål. Jag tycker att det verkar som om flera yngre svenska män idag har upptäckt hur fantastiskt det är i Thailand. Vilket även den svenska regeringen har insett vilket har resulterat i att Thailändska svenska relationer har legitimt blivit utsatta för otrevliga på hopp. Hur detta kommer att påverka framtiden återstå att se det är ju inte så säkert att alla kommer att våga älska Thailand.
 
Började att resa som backpacker och det är väl på den vägen Thailand i slutändan har avancerat fram som ett charter/rese paradis. För att generalisera mina tankar så är det Värmen, thaimaten och då gärna pet pet, prisbilden, buddismen, människorna, Bangkok, Koh Chang, Koh Phangan, Udon Thani, små sköna spartana paradisöar och att det funkar med att man själv kan fixa med boende, resor och andra saker.
Negativt OBS mitt tycke och smak: Överfulla turistställen, när det inte funkar ;) , Diktaturens ansikte som alltid vilar i bakgrunden, smutsen och brist på miljötänk, närheten till övriga Asien, Thailogik och svårigheten att få känna av den där riktigt exotiska känslan man fann i början av sitt resande.

Tar inte upp Thaitjejer då man har Svensk tjej....

Kommer fortsätta med att resa till Thailand men min dröm är att Burma/Myanmar kommer att demokratiseras, för det var ett fantastiskt land i många avseenden. Men närmast på reseagendan är att utforska mer av Laos och att när/om jag gör en sommarresa besöka norra Vietnamkusten.
 
"ledarn " sa:
Det är inte dom som väljer utan deras ledare har valt åt dom..
Och det är inte något nytt val utan det har väl alltid sett ut så i Thailand och många andra "fattiga" länder...
Dom som har pengar/makt ser till så att inga andra ska få veta vad som händer och vad dom kan få..

Så sant som det är sagt. Jag tycker det är sorgligt att Thailändarna, som likt de flesta andra människor är både nyfikna och vetgiriga, inte får chansen att vidga sina vyer. Allt detta tror jag beror på de styrandes girighet. Håll så många som möjligt okunniga så vi kan fortsätta att berika oss själva.

Anubaan
 
Ursäckta, men nu förstår jag inte alls vad de styrande har med Thailändarnas , ibland totalt ovetande om omvärlden?
 
"ledarn " sa:
Jag tror att gemene Thai skulle bry sig om vad som händer runt honom/henne om dom bara fick chansen...
Dom visar ju nästan aldrig några nyheter om omvärlden på TV och aldrig, aldrig att dom släpper en utländsk film som odubbad.

Detta bland annat!

/Anubaan
 
"anubaan " sa:
Detta bland annat!

/Anubaan

Visst är det så, tillsammans med utebliven utbildning. Som sagts innan. Om de styrande vill det thailändska folkets väl måste de satsa på utbildning. Tyvärr tror jag inte de styrandes prioriteringen ligger där, ännu.
 
Jag är nog inte lika säker som en del här att Thailand skulle svalna och detta att medelhavet skulle tappa eller andra så kallade gamla pålitliga resmål skulle svalnat stämmer ju inte:

http://www.ticket.se/guide/decenniets-popularaste-resmal.html

Sen att Vietnamesernas engelskakunskaper skulle vara bättre är ju i så fall inte så underligt då amerikanarna satt stora avtryck i landet utav skäl som är väl kända, sen är jag inte så säker på att engelskakunskaperna generellt skulle vara mer utbredd det är nog som vanligt i slika länder att storstadsregionerna dominerar.

Nä Thailand har så mycket som är unikt och väsensskilt från många andra kulturer så det kommer nog att hålla i sig lång tid. Sen så blir jag orolig precis som Lego nämner här att:

Precis som ni säger och som jag menade på i mitt inlägg. Det finns en mångfald länder här borta i Asien som ligger i startgroparna och formerar sina "trupper" och bara väntar på att de skall nå upp till den standard som turisterna kräver.

ja, tyvärr är det så och det skrämmer mig för vem faan vill ha ett unikt land som Thailand att bli som ett västerländskt land, med västerländsk standard, det är ju därför man vill åka till liknande länder för att just få uppleva något annat och komma bort i från denna överrationaliserade, överstandardiserade, opersonliga och perfekta västvärld.

Det är som alltid med västerlänningen, först så älskar han det annorlunda och primitiva samt kulturella exotiska, sen vill han rationalisera bort det för det som först var så fantastiskt visar sig inte längre vara så fantastiskt utan sen vill de ha det som hemma.

Paradoxen är ju som alltid att det är västerlänningen själv som förstör sina resmål genom sina krav på att ha det som de har hemma fast borta.

Sen vill jag ju också att thailändaren skall få ökad standard och ett humant liv men tyvärr som mycket av historien visat, så blir det aldrig bra för den enskilde när västvärlden trampar in och skall vara en mall för övriga världen.

Mycket av människors okunskap om sin omvärld och som sas här hålls i okunnighet för att korrupta makthavare skall kunna berika sig är just med hjälp av västerländska intressen, för omvärlden har heller inget intresse av att människor i delar av världen blir kunnigare eller får högre eller bättre standard eftersom då mäktiga intressen av ekonomiska skäl försvinner.

Det är alltså som vanligt dubbelmoral i den högre skolan. Nä min dröm är att få bo i ett gammalt härligt unikt för Thailand hus på pålar med en eldstad utanför där jag kan få göra min Khao Niaao på morgonen och andas den genuina thailändska kulturen långt ifrån västvärldens dubbelmoral och förljugna värld :)

Mvh Peter :wai:
 
Tänkte fylla på här med lite mer funderingar för detta ämne är ju viktigt faktiskt med tanke på som sagts här gällande thailändarnas situation.

Thailändarna är ju som det sas nyfikna och sugna på att få veta om sin omvärld samt vill ju också ha ökad standard samt äta av den goda kakan och de vill ha utbildning samt kunskaper, det vill nog alla människor.

So far so good, som det heter, men det problemet löser man aldrig genom turism eller göra det populärt för västerlänningars intressen utan det gör man genom demokrati . Att t ex en stor del av Thailands inkomster kommer ifrån turism är ju inget nytt och Thailand är ju mångt och mycket beroende av sin turism, men det har ju inte höjt thailändarens varken status eller standard i någon högre utsträckning om man ser till totalen förutom då i de turisttäta områdena och storstadsregionerna, precis som överallt i världen med liknande situationer.

Så det blir det ju som alltid en liten procent av landet som blir rikt och välmående och det är det enda som syns utåt och sedan glöms resten bort. Man ser till slut inte Thailand.

Om man ser på TV t ex så går det ju allehande program om Thailand och vad är det för program, jo västerlänningar som skönhetsopererar sig och en fjantig dalmas som är frivilligpolis i Phuket och husköpsprogram om svenskar som skall köpa hus i Thailand och då lyxhus och program om en pajas som skall öppna en bar och en barskola i Thailand med västerlänningar, alltså man får bilden av västvärldsmänniskans Thailand man har gjort Thailand till sitt och snart så tror alla att det är så.

Snart så vet ingen längre vad thailand är egentligen utan det blir som vår ungdom idag när det gäller fisk, de tror att är en rektangulär med brödsmulor som simmar i vattnet.

Jag ser ju faktiskt lite med oro på utvecklingen där jag brukar hålla till alltså Ban Phe med omnejd. Hela sträckan Rayong till Lae Mae Phim håller sakta men säkert på att befolkas av västerlänningar.

Mer och mer så kallade västcommunities byggs, alltså husområden med västerländsk standard inhägnade av murar och staket med vakter utanför och bommar.

Vad händer? Jo den inhemska befolkningen trycks undan mer och mer och blir förpassad till utkanter av sin stad, by eller bostadsområden eller vad det nu är för att ge plats åt oss västerlänningar som vill ha samma standard som vi har hemma och inget av denna standard kommer thailändaren till godo. Inte blir han kunnigare för det eller får mer kunskap om sin omvärld för det, mer en ett fåtal som då städar husen åt västerlänningarna, möjligtvis kan han förbättra sin engelska.

De som äger servicebolagen som tillhandahåller dessa tjänster, är det thailändare? Nä västerlänningar naturligtvis. Jag kan sätta allt jag äger och har på att endast ett fåtal av dessa västerlänningar som befolkar detta område har något som helst intresse av om thailändaren vet något, kan något eller hur deras standard är eller ens bryr sig.

Jag har själv en arbetskamrat som äger ett hus i en av dessa så kallade communities och hon och hennes man älskar Thailand säger hon och det är så fantastiskt, vilket jäkla falsarium, ja sitt eget liv i Thailand med all bekvämlighet, hon skiter fullständigt i om thailändaren har någon demokrati, standard eller kunskap och sen vill de gärna påskina hur mycket de kan av Thailand och hur världsvana de är i Thailand. De är endast intresserade av att utöka och hyra ut sitt hus och andras och så är det i de allra flesta fall tyvärr.

Det är ju väldigt behändigt och enkelt att ge länderna skulden och det är med rätta lätt att ge makthavare skulden, men då skall man betänka att det är vi själva många gånger som skapar situationer som vi sedan sitter och kritiserar och det är många gånger vi själva som hjälper till att fylla de girigas fickor.

Jag är glad att jag är med i detta forum där det finns människor som inte bara älskar Thailand utan också menar det och är engagerade i Thailand och thailändarnas ve och väl eftersom ni också har thailändsk familj osv. Men samtidigt skall vi alla vara medvetna om att vi alla balanserar på en skör lina där vi förmodligen utan att veta om det kanske kommer i konfliktsituation med det vi tror är bra.

Jag är själv medveten om att jag kanske utan att tänka på det bidrar till oönskade effekter och det gäller att vara vaksam på att om jag vill bevara det som jag älskar, måste jag också vårda det.

Mvh Peter :wai:
 
Du har så rätt Peter, så rätt! Det är precis detta jag menar när jag har skrivit att om man bara har varit på Phuket eller i Pattaya så har man inte varit i Thailand på riktigt. Turistorter ser ju ungefär likadana ut var man än befinner sig i världen.

Vi har ju ett äkta Thaihus och jag vill gärna ha det så, men tyvärr vill frugan annorlunda. Så även om termiterna inte käkar upp kåken så blir man kanske tvungen att köpa eller bygga ett "falanghus" någon gång i framtiden. :-\
 
"legolas " sa:
Precis som ni säger och som jag menade på i mitt inlägg. Det finns en mångfald länder här borta i Asien som ligger i startgroparna och formerar sina "trupper" och bara väntar på att de skall nå upp till den standard som turisterna kräver.

Redan så har de flesta grannländerna till Thailand mycket bättre kunskaper i att språka engelska. Thailand framstår som futtigt i jämförelse bland flera andra länder redan. det sägs t.om. att ett land som Vietnam pratar bättre engelska överlag, och det tycker jag inte verkar vara riktigt klokt faktiskt.

jag känner att Thailands fullständiga nonchalans gentemot sin omvärld till slut också kommer att bita dem i häcken. En rättrogen thai bryr sig inte om vad som händer runt honom utanför landets gränser, och han tycker inte att engelska språket har någon betydelse överhuvudtaget. Han fattar bara inte att engelska är rena rama pärleporten för honom för att kunna träda in till det stora "middagsbord" som är omvärlden och omvärldens marknader.

Därför tror jag att Thailand kommer att "falla" till slut. Synd, javisst, jag vill ju inte Thailand något illa, men jag vill heller inte blunda med bägge ögona. Att sådana länder som Italien, Spanien och Grekland skulle få tillbaka de turister som de tappat är nog inte alls realistiskt tror jag. Nä turisterna kommer att hitta till Vietnam. Burma. Myamar, Phillipinerna o.s.v. långt före de är villiga att lägga pengar på Medelhavet igen..


Du är en klok man, Legolas, nära på förnuftig.
Sista gången (senaste, skall det vara) jag var i Thailand, satt jag och pratade med grannens 14-åriga dotter, en klipsk och vaken tjej. Hon uttryckte klart att hon inte ville läsa engelska eller datorteknik för vad skulle hon med det till ? Jag förklarade att Thailand var ett ganska litet land, trots allt, och med ett litet folk, relativt, och att världen var stor , och att just engelska och datorkunskaper var nyckeln till omvärldens rikedomar. Hon tyckte jag var en jobbig gammal stöt, som fyllegaggade. Tyvärr är nog hennes uppfattning typisk och sannolikt kommer hon aldrig att tjäna några pengar- försåvitt hon inte blir bartjej.
Synd!
 
"insayt " sa:
Tänkte fylla på här med lite mer funderingar för detta ämne är ju viktigt faktiskt med tanke på som sagts här gällande thailändarnas situation.

..........................

Mvh Peter :wai:

Bra skrivet Peter! Håller helt med.

En gång när jag var utanför Khon Kaen, där min dåvarande tjej kom ifrån, pratade jag med exets faster som är lärarinna. Hon var väldigt intresserad av väst och mycket intresserad och imponerad över "vårt" lugna sätt att hantera saker och ting. Lärarinnan hade också träffat en kanadensare som hon inlett ett distansförhållande med.

Hon frågade mig lite uppgivet: - Hur skall jag kunna lära ut någonting om hur framtiden kommer att bli för mina elever, hur skall jag kunna förbereda dem för det nya Thailand som sakta kommer krypande? Vad svarar man på något sådant? Mitt svar blev att man måste försöka få ungdomar att förstå att utveckling och förnyelse är någonting bra. Att inte vara rädd för kunskap och att saker och ting förändras.

Lite flummigt skrivet det här men jag kom att tänka på den här händelsen just nu. Jag kände mig på något konstigt sätt stolt att hon, lärarinnan, frågade just mig om detta. :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp