Tänkte fylla på här med lite mer funderingar för detta ämne är ju viktigt faktiskt med tanke på som sagts här gällande thailändarnas situation.
Thailändarna är ju som det sas nyfikna och sugna på att få veta om sin omvärld samt vill ju också ha ökad standard samt äta av den goda kakan och de vill ha utbildning samt kunskaper, det vill nog alla människor.
So far so good, som det heter, men det problemet löser man aldrig genom turism eller göra det populärt för västerlänningars intressen utan det gör man genom demokrati . Att t ex en stor del av Thailands inkomster kommer ifrån turism är ju inget nytt och Thailand är ju mångt och mycket beroende av sin turism, men det har ju inte höjt thailändarens varken status eller standard i någon högre utsträckning om man ser till totalen förutom då i de turisttäta områdena och storstadsregionerna, precis som överallt i världen med liknande situationer.
Så det blir det ju som alltid en liten procent av landet som blir rikt och välmående och det är det enda som syns utåt och sedan glöms resten bort. Man ser till slut inte Thailand.
Om man ser på TV t ex så går det ju allehande program om Thailand och vad är det för program, jo västerlänningar som skönhetsopererar sig och en fjantig dalmas som är frivilligpolis i Phuket och husköpsprogram om svenskar som skall köpa hus i Thailand och då lyxhus och program om en pajas som skall öppna en bar och en barskola i Thailand med västerlänningar, alltså man får bilden av västvärldsmänniskans Thailand man har gjort Thailand till sitt och snart så tror alla att det är så.
Snart så vet ingen längre vad thailand är egentligen utan det blir som vår ungdom idag när det gäller fisk, de tror att är en rektangulär med brödsmulor som simmar i vattnet.
Jag ser ju faktiskt lite med oro på utvecklingen där jag brukar hålla till alltså Ban Phe med omnejd. Hela sträckan Rayong till Lae Mae Phim håller sakta men säkert på att befolkas av västerlänningar.
Mer och mer så kallade västcommunities byggs, alltså husområden med västerländsk standard inhägnade av murar och staket med vakter utanför och bommar.
Vad händer? Jo den inhemska befolkningen trycks undan mer och mer och blir förpassad till utkanter av sin stad, by eller bostadsområden eller vad det nu är för att ge plats åt oss västerlänningar som vill ha samma standard som vi har hemma och inget av denna standard kommer thailändaren till godo. Inte blir han kunnigare för det eller får mer kunskap om sin omvärld för det, mer en ett fåtal som då städar husen åt västerlänningarna, möjligtvis kan han förbättra sin engelska.
De som äger servicebolagen som tillhandahåller dessa tjänster, är det thailändare? Nä västerlänningar naturligtvis. Jag kan sätta allt jag äger och har på att endast ett fåtal av dessa västerlänningar som befolkar detta område har något som helst intresse av om thailändaren vet något, kan något eller hur deras standard är eller ens bryr sig.
Jag har själv en arbetskamrat som äger ett hus i en av dessa så kallade communities och hon och hennes man älskar Thailand säger hon och det är så fantastiskt, vilket jäkla falsarium, ja sitt eget liv i Thailand med all bekvämlighet, hon skiter fullständigt i om thailändaren har någon demokrati, standard eller kunskap och sen vill de gärna påskina hur mycket de kan av Thailand och hur världsvana de är i Thailand. De är endast intresserade av att utöka och hyra ut sitt hus och andras och så är det i de allra flesta fall tyvärr.
Det är ju väldigt behändigt och enkelt att ge länderna skulden och det är med rätta lätt att ge makthavare skulden, men då skall man betänka att det är vi själva många gånger som skapar situationer som vi sedan sitter och kritiserar och det är många gånger vi själva som hjälper till att fylla de girigas fickor.
Jag är glad att jag är med i detta forum där det finns människor som inte bara älskar Thailand utan också menar det och är engagerade i Thailand och thailändarnas ve och väl eftersom ni också har thailändsk familj osv. Men samtidigt skall vi alla vara medvetna om att vi alla balanserar på en skör lina där vi förmodligen utan att veta om det kanske kommer i konfliktsituation med det vi tror är bra.
Jag är själv medveten om att jag kanske utan att tänka på det bidrar till oönskade effekter och det gäller att vara vaksam på att om jag vill bevara det som jag älskar, måste jag också vårda det.
Mvh Peter