Att gifta sig med en Thailändsk kvinna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ysd " sa:
Ska gifta mej i dec 2010 och visst det finns en summa du bör punga ut med, men det gäller till viss del vilken klass hon tillhör. Norra thailand lägre belopp som typ 20-30k men södra som min blivande runt 300.000......
Menar du bath eller kronor?
Menar du i genomsnitt?

Ja, Bangkokborna har mycket högre status än Isanborna i genomsnitt, men det finns högutbildade i Isan också.

Jag menade i bath, men pratat lite med min blivande om att mycket av det här är en sak att "mjölka" farangs på.
Ok jag kan förstå att behovet av pengar är stort för vissa familjer efter att ha sett hur min tjejs syster hade det.
Vi svenskar skulle kalla deras hus för en koja i djungeln, men ok vatten och el.
Första vi gjorde va att dra på shoppingrunda för att köpa täcken kuddar och lite nya kläder till deras barn, sen fylla upp matförrådet till familjen.
Ujujuj gissa om man vart väl mottagen av alla i byn :) men jag säger bara en sak, lär känna den familj du ger dej in i för då ser du även om dom behöver hjälp eller inte.
Jag ångrar inte en spänn jag lagt ut trots att jag fått jobba som en dåre och levt snålt själv, har ju lika gärna kunnat vara jag som bodde i kojan med endast ris till mat.
Ett sista tips, försök lära dej thai. Det blir din bästa vän oavsett ;)

Ja man har hjälpt till med allt möjligt, kläder,
mat, inredning, mm, (när man kan)
inte bara för att bli poppis
man köper saker,
utan oxå hur man
är som person, och möter dessa
thailänska personer,
men att försöka
lära sig prata thai, de är svårt, kan bara
lite, de viktigaste, beställa öl (hahaha)

"Wanpen " sa:
Ja man har hjälpt till med allt möjligt, kläder,
mat, inredning, mm, (när man kan)
inte bara för att bli poppis
man köper saker,
utan oxå hur man
är som person, och möter dessa
thailänska personer,
men att försöka
lära sig prata thai, de är svårt, kan bara
lite, de viktigaste, beställa öl (hahaha)
Beror på hur mycket syskonen behöver, men om de lever risigt, så vill jag hjälpa dem att hjälpa sig själva (=hjälpa dem med investering, så att de kan tjäna mer SJÄLVA, för jag går inte med på att det blir som för en del faranger, som gift in sig i skitfamiljer, som tyckt att då kan de sluta anstränga sig och låta farangen försörja allihop.
Plus hjälpa till mer till föräldrarna än vad som är normalt per barn.

Fast jag måste även tänka på att jag kommer att få dålig pension om jag inte jobbar länge, plus att om det blir barn, så behövs det läggas undan även så att de får utbildning/eget företag, om jag inte fått igång en verksamhet där, som räcker för dem att ta över. Det är ju inte säkert att jag lever ända till de klarar sig själva. Och om de blir pojkar, så måste de kanske ha till sin sods också :)

---
Vilken nivå på thai menar du?
Jag siktar på att klara mig ute i privatlivet utan att det blir för många tokmissförstånd :) inklusive i butiker o d med prutande. Sådant, som händer sällan, kan ju ordnas med frun som tolk.

Tonhöjdsförändringarna räknar jag med kommer att ställa till det mycket, men är andra delar så svåra? Grammatiken har jag hört är väldigt enkel. "Cykel Wanpen." "Jag cykla igår." "Jag cykla nu." "Jag cykla imorgon." D v s de böjer inte orden.
Jag har lyckats bilda min första mening ! Den blev lite fel men begriplig - fastän jag bara kan 25 ord thai än :)

Mina närmaste lever inte så dåligt, dom jobbar för fullt,
men man vill hjälpa till i alla fall, med lite
smått och gott,
ja lite thai kan man, så man kan föra en
liten pratstund

"Wanpen " sa:
ja lite thai kan man, så man kan föra en
liten pratstund
Bra.
Jag glömde bort att skriva om en sak gällande thaiinlärning:
Förrut hade jag inte tänkt att skaffa några barn, för jag har alltid velat få barnbarn, men att ha barn i en del åldrar är inte så lockande :) Men om/när man flyttar till Thailand blir det annorlunda, för i Thailand behöver man barn för sin ålderdom.
I min släkt har de flesta fattat att man måste ALLTID vara konsekvent gällande att ALDRIG ändra sig för att barn skriker,
plus att vi först pratar med barnen om VARFÖR de inte får som de vill just då, och då kommer de ofta fram till att det är OK med det föräldern vill. (T ex "Vi köper inte godis idag, för det är inte fredag." Plus att vi brukar leka med barnen mycket mer, även så långt tillbaka, som för minst 103 år sedan, långt innan pappor normalt håll på något med småbarn. Därmed blir det mycket mer sällan bråk barn <>förälder.
Men för att kunna använda "diskussionsmetoden", så behöver jag ju kunna prata med dem, och barn lär sig ju språk mycket fortare. Som tur är får jag minst några års försprång, för jag kan ju börja lära mig innan de ens blivit till :) Hoppas det kommer att räcka hyffsat.

Självklart underlättar det att lära sig snacka thailändska. Men barn har lätt för att lära sig flera språk samtidigt.
Jag håller med dig till 100% att man måste kunna diskutera med sina barn för att både kunna berätta vad som gäller och för att få en bra relation till sina barn.

Hur många års försprång pratar vi om Lunkan? Kanske springer dom förbi dig ändå i språklärat ;D

Däremot tycker jag ska man flytta ner till Thailand är det väl självklart att man lär sig thailändska. Ungefär som vi i Sverige går och svär att de som kommer till Sverige aldrig lär sig svenska. Jag funderar själv på att studera thailändska om det är möjligt att hitta sjyssta tider för det.

"zetterberg_88 " sa:
Självklart underlättar det att lära sig snacka thailändska. Men barn har lätt för att lära sig flera språk samtidigt.
Jag håller med dig till 100% att man måste kunna diskutera med sina barn för att både kunna berätta vad som gäller och för att få en bra relation till sina barn.

Hur många års försprång pratar vi om Lunkan? Kanske springer dom förbi dig ändå i språklärat ;D

Däremot tycker jag ska man flytta ner till Thailand är det väl självklart att man lär sig thailändska. Ungefär som vi i Sverige går och svär att de som kommer till Sverige aldrig lär sig svenska. Jag funderar själv på att studera thailändska om det är möjligt att hitta sjyssta tider för det.
Ja, nu kan jag "/Namn/ dee maak" (rätt ordning?) och "Mai !" och det räcker ju inte :)

Dom kommer säkert att springa förbi hur många års försprång jag än får :) Det blir minst två år. (Jag börjar träna ett par månader innan jag flyttar ner. Sedan ska jag ha "slutkoll" gällande om det blir den thaikvinnan och det tar minst ungefär ett halvår. Graviditetstiden, plus det är ju inte säkert den sätter igång direkt. Sedan börjar ju barnen inte prata dagen de föds :)
Ett alternativ kan vara att jag pratar engelska konsekvent med/till dem, för då blir de tvåspråkiga direkt (och det är mycket troligare att de kommer att behöva engelska än svenska). MEN om man gör det, så blir de nog förvirrade gällande vad som är thai och vad som är engelska då jag och mamman pratar med varandra. Dels måste ju en av oss byta, och dels kommer vi säkert att blanda =Thai då jag hänger med, engelska annars och helt blandat om ingen av oss fattar riktiigt :)

Har du inte gratis privatlärare? :)
Jag tänker prova att INTE gå till någon språkutbildning, utan jag tänker skaffa någon självstudiekurs med CD/mp3, som jag kan härma. Sedan övar jag på att prata med folk jag träffar då jag lär mig vardagslivet, och så får fruämnet vara lärarinna och rätta mig och berätta om jag saknar någon grundläggande info t ex om meningsbyggnad.

Jag skall absolut forsoka lara mig lite thai, bara sa att man kan fora en enkel konversation. Som det ar nu sa sitter man mest dar och glor nar dom andra pladdrar pa. Annars ar allt perfekt tycker jag!

Berralund :wai:

Lunkan, Gratis lärare har jag.. men jag tror man lär sig bättre om man studerar på en skola. Och jag vill lära mig flytande thai. ;D

"zetterberg_88 " sa:
Lunkan, Gratis lärare har jag.. men jag tror man lär sig bättre om man studerar på en skola. Och jag vill lära mig flytande thai. ;D
Ja. man lär sig säkert mer perfekt i skola,
men jag räknar med att kunna lära mig prata flytande rättså fort ändå, men med fler fel på uttal och ordföljd, fast fortfarande ungefär samma begriplighet.
Skolorna lär väl bara ut Bangkokthai? Och jag hamnar antagligen där de pratar något lao-thai-språk. Med Bangkokthai så fattar byfolket vad jag säger, men frågan är hur mycket jag kommer att fatta då de pratar. Å andra sidan är det nog bättre att kunna prata Bangkokthai i jobb och kontakter med myndigheter. Så jag vet inte vilket som är bäst.

Jag tänkte varva studierna med jobb och vara ute i vardagslivet, vilket man inte kan lika mycket om man går i skolan hela dagarna. Dessutom har de inte sådana språkskolor överallt, och jag gillar mer att slippa åka till städer. Jag sätter mycket hellre på mig hörlurar och tränar språk då jag paddlar kanot, går i djungeln eller sitter i en solstol :)

Lunkan, jag förstår vad du menar.

Menar du Isaan språket eller? Det är korrekt dom kommer förstå dig när du snackar men inte tvärtom.

Jag har dock hittat en lärare i Ubon Ratchathani som lär ut Isaan och pratar flytande engelska vilket för mig låter bra :thumbsup:

Men ska börja pusha damen på lite thailändsk språklära.

Som jag fattar det finns det 2 st olika språk. som legolas skriver och sedan finns det 2 andra dialekter som inte alla förstår. t.ex. i krabi pratar dom annorlunda som är väldigt svårt för isaan-folket. Vet inte var den andra dialekten håller hus.

"zetterberg_88 " sa:
Som jag fattar det finns det 2 st olika språk. som legolas skriver och sedan finns det 2 andra dialekter som inte alla förstår. t.ex. i krabi pratar dom annorlunda som är väldigt svårt för isaan-folket. Vet inte var den andra dialekten håller hus.

Japp så är de, i Bangkok en, norra thai annan dialekt

Jag trodde också att det bara fanns två språk (plus kanske några bland småstammarna i bergen/kusten) men det är över 70, som de räknar som olika språk !!!
Det finns t o m något khmerbesläktat språk, som pratas på ett litet område i nordvästra Thailand (!!!) om jag fattade språkkartan rätt.

>zetterberg Ja, jag menade den lokala lokala språket/dialekten Phui-Thai, som pratas i de trakter, som jag funderar på att slå mig ner i. Phui-Thai, liksom flera som pratas i (norra) Isaan, är egentligen mer Laotiska (och i södra Isaan är det olika khmerspråk tror jag).

>legolas Jag siktar på att ha något eget företag (eller jobb åt något svensk/europeiskt företag) via Internet. Iofs tänkte jag kanske vara lite lärare också (inom ekonomi) om de vill, men det tänkte jag göra gratis, för att få pluskarma :)

Hej!
Jag har träffat en thailänsk tjej som jag har haft kontakt med nu i ca 3 år.
Vi har funderat på att gifta oss, men hon vill gifta sig på Thailänsk vis.

Hon sa att jag kommer att ha problem "nside kha maak" där det
kommer att vara guld, ring och sötsaker.
Jag fråga hur mycket är detta "kha maak" vilket hon sa
ungefär 33 000 USD..

33 000 USD är väldigt mycket, ja hon vet det sa hon samt att
hon ville gifta sig. Men Kha maak visar att hon är inte singel efter.
Det är ju över ca 200 000 o nej hon är inte en "bar tjej"

Vad händer då med dessa 33 000 USD ?
Och enligt henne kunde hon inte gifta sig om det ej var så..

Tacksam för svar
:wai:

"killen83 " sa:
Hej Jag har träffat en thailänsk tjej som jag har haft kontakt med nu i ca 3 år.
Vi har funderat på att gifta oss, men hon vill gifta sig på Thailänsk vis.
Hon sa att jag kommer att ha problem "nside kha maak" där det
kommer att vara guld, ring och sötsaker. Jag fråga hur mycket är detta "kha maak" vilket hon sa ungefär 33 000 USD.. 33 000 USD är väldigt mycket, ja hon vet det sa hon samt att hon ville gifta sig. Men Kha maak visar att hon är inte singel efter. Det är ju över ca 200 000 o nej hon är inte en "bar tjej" Vad händer då med dessa 33 000 USD ? Och enligt henne kunde hon inte gifta sig om det ej var så.. Tacksam för svar
:wai: Killen83!

Denna dam du har haft kontakt med är och förblir en lycksökerska, att betala 33.000Dollar/230.000SEK/989.000THB för ett bröllop är för dyrt, att hon sen säger att hon inte jobbat i/på bar är ren BS, det är något du aldrig kommer att få rätt svar på.
Ett bröllop i thailand bör inte kosta mer än 200.000THB/50.000SEK, Som vår medlem"Hansui"säger lägg ner tanken att gifta dig, med denna person.
Om ett bröllop skulle bli av så faller fördelning av pengarna så här: 25-50.000THB guld, inkl. ring, till henne ca 25-50.000THB och resterande 50-100.000THB till själva cermonin.
När du ingår/planerar ett giftermål i thailand, så ska du komma och förhandla med hennes föräldrar, inte med henne personligen.
Du har! vad jag förstår, inte träffat henne personligen, så för mig låter det här som en landmina som snart sprängs... "vill du prata mer personligt, skicka mig ett PM"

(Det finns andra (ärliga) kvinnor i thailand som inte är giriga efter pengar))

Jo-Be"a fool"

Ja, skippa definitivt. Du blir blåst! Jag betalade 50000 Baht som gick till festen, och vi är jättelyckliga nu. Mina svärföräldrar pratade inte mycket om detta, allt var naturligt. Så glöm henne, det finns många andra som inte bara har dollartecken i ögonen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3