"Wanpen " sa:
Ja man har hjälpt till med allt möjligt, kläder,
mat, inredning, mm, (när man kan)
inte bara för att bli poppis
man köper saker,
utan oxå hur man
är som person, och möter dessa
thailänska personer,
men att försöka
lära sig prata thai, de är svårt, kan bara
lite, de viktigaste, beställa öl (hahaha)
Beror på hur mycket syskonen behöver, men om de lever risigt, så vill jag hjälpa dem att hjälpa sig själva (=hjälpa dem med investering, så att de kan tjäna mer SJÄLVA, för jag går inte med på att det blir som för en del faranger, som gift in sig i skitfamiljer, som tyckt att då kan de sluta anstränga sig och låta farangen försörja allihop.
Plus hjälpa till mer till föräldrarna än vad som är normalt per barn.
Fast jag måste även tänka på att jag kommer att få dålig pension om jag inte jobbar länge, plus att om det blir barn, så behövs det läggas undan även så att de får utbildning/eget företag, om jag inte fått igång en verksamhet där, som räcker för dem att ta över. Det är ju inte säkert att jag lever ända till de klarar sig själva. Och om de blir pojkar, så måste de kanske ha till sin sods också
---
Vilken nivå på thai menar du?
Jag siktar på att klara mig ute i privatlivet utan att det blir för många tokmissförstånd
inklusive i butiker o d med prutande. Sådant, som händer sällan, kan ju ordnas med frun som tolk.
Tonhöjdsförändringarna räknar jag med kommer att ställa till det mycket, men är andra delar så svåra? Grammatiken har jag hört är väldigt enkel. "Cykel Wanpen." "Jag cykla igår." "Jag cykla nu." "Jag cykla imorgon." D v s de böjer inte orden.
Jag har lyckats bilda min första mening ! Den blev lite fel men begriplig - fastän jag bara kan 25 ord thai än