Att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

LasseJ

Gäst
...förlåt en dum fråga...men...fungerar det...jag öppnar ett konto på ICA och ger kort till Thailandmänniska...jag sätter in pengar på kontot och hon kan hämta ut i Thailand...?

Lasse J, så har jag fattat det men jag är inte helt säker.
Det kan vara så att ICA inte tar nån avgift men en del Thaibanker kanske gör det.
Jag har tagit ut pengar från mitt Swedbank-konto i Thailand, någon bank tar en avgift andra gör det inte. Vilken som inte tog ut en avgift kommer jag inte ihåg men kanske ngn annan medlem här kanske kan ge ett mer precist besked.
När jag åker till Thailand brukar jag föra över den summa som jag anser mig behöva till min tjejs konto. Då drabbas jag bara av en enda överföringsavgift. Det förutsätter dock att man litar på sin tjej efter att ha träffat henne flera gånger. Detta är dock ingen garanti och en varningsflagg hissas högst i topp. Skyll inte på mig om ni blir blåsta.

Ica tar ingen avgift om du tar ut pengar i LOS,Och som du skriver Sir One vissa Thaibanker tar avgift men bara om du trycker att ditt utag ska gälla Thaibankens växelkurs (tryck nej tack :) )

Har för mig att Thaibanken tar 150 Bath oavsett vilket kort du har, skrev fel i förra inlägget
Därimot så får du bätter växel kurs om du inte tar ut pengar genom Thaibanken, Pengarna ska växlas genom din bank (hoppas ni förstår vad jag menar)

Lego det är inte ICA bankens växlings kurs som jag får,kortet jag har är ett ICA Mastercard och då får du efter XE kursen och den brukar ligga ca 150 bath per 1000 över dom andra,sedan så tar inte ICA ut någon utagningavgift typ SWE-bank som tar 35 kr varje gång.
Men du får gärna tvivla ;)

Om du tar ut med ett mastercard (xe växelkurs) idag så får du 1,00 SEK = 4,40833 THB

Fast jag kan ju ha fel,men dom gångerna jag har jämtfört mitt VISA mot mitt ICA Mastercard så har det varit den skillnaden fast jag kanske har sett fel på mina konton.

Jag har tagit ut pengar i ATM i Thailand varje månad i 3 år och aldrig fått den frågan hur jag vill ha pengarna växlade. 8)

"legolas " sa:
Nä inte jag heller på 4 år nu. men antagligen gäller detta ICA-kortet. Har hört detta förut också.... Jag har ett NORDEA VISA-kort...

Eller så kanske det hänger på hur man knappar in för att få ut sina pengar. Pillar man på för många knappar så kanske appparaten börjar fråga massa konstiga saker...
Jag har väldigt svårt att tänka mig att du har flera valutakurser att välja på.Kan någon svara på exakt vad det står på engelska i frågan på ATM maskinen. 8)

"Berralund " sa:
Tack för det Hans! Man skall som sagt inte skicka mer än man har råd med, och svärfar är så förnuftig så att han kollar med mig först. Och den summan kan jag klara. Jag vet att jag har tur med min thaifamilj, det är inte många som fortsätter att jobba när en falang har kommit in i familjen.

Men det gör han som skolvaktmästare och min svägerska jobbar som sjuksköterska. Och det känns gott i ett gammalt falanghjärta.

Hur skickar du svärföräldrarnas välbehövliga 10.000bath?

Genom överföring till svärfars bankkonto via internetbanken. Jag brukar skicka för minst 3 månader varje gång och alltid SEK som jag räknar om på ett ungefär. Min bank tar 75:- för besväret, därav inte månadsvis.

Enkelt konstaterande, bankerna gör inget gratis, inte icabanken heller
Svenska banker tar sitt och thaibankerna tar sitt, detta kan ske på olika sätt.
Rena redovisade avgifter eller lägre kurs vid uttag, tro inte någon hjälper er gratis!

Vidare har det konstaterats att endast bankerna utför växlingen, thai eller swe
Master eller Visa är bara organisationer för arbetet att överföra kontakter mellan banker eller bank och kund.

"kjell.t " sa:
Enkelt konstaterande, bankerna gör inget gratis, inte icabanken heller
Svenska banker tar sitt och thaibankerna tar sitt, detta kan ske på olika sätt.
Rena redovisade avgifter eller lägre kurs vid uttag, tro inte någon hjälper er gratis!

Vidare har det konstaterats att endast bankerna utför växlingen, thai eller swe
Master eller Visa är bara organisationer för arbetet att överföra kontakter mellan banker eller bank och kund.
Mycket bra klargörande om att växla pengar.Inget är gratis. :thumbsup:

"Berralund " sa:
Genom överföring till svärfars bankkonto via internetbanken. Jag brukar skicka för minst 3 månader varje gång och alltid SEK som jag räknar om på ett ungefär. Min bank tar 75:- för besväret, därav inte månadsvis.

Tack för svaret, - du gör på ungefär samma sätt som jag gjorde och gör när jag skickar, för närvarande skickar jag bara till egna kontot.

Inläggen om olika bankkort, ICA-kort osv. och avgifter kan lämpligen flyttas till "att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter..."

Hit kan inlägg som handlar om olika bankkort, ex ICA kort, uttagsavgifter m.m. flyttas från ämnet "att skicka pengar..." :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
6
Visningar
5 K
Sir One
S
S
Svar