Frågorna om pengar komma allt tätare (Några sjuka bufflar vill jag inte finansiera)

Lämna tillbaka dom skulle dom nog inte göra, dom skulle nog använda dom väldigt fort.
Hennes föräldrar är inte direkt fattiga, "min blivandes" syster fick tillbaka alla makens pengar efter bröllopet. I många liknande fall så är bara pengarna till för att "visas upp" (att dottern inte var "gratis"). Senare ger de tillbaka pengarna som en gåva till paret inför eventuellt barnbarn.

Inte alla ger tillbaka pengarna, många föräldrar tar alla pengarna, men det kan ju bero på hur deras penga status ser ut

Å ena sidan är "Nam" (smeknamnet för henne :)) 42, å andra sidan så är hon högutbildad med ett väldigt bra jobb. Å tredje sidan, om inte jag gifter mig med henne så blir det väldigt sent, eller inte alls...

Hennes systers make lämnade en stor Sin Sod, trots att systern var lågutbildad och han inte speciellt mer välsituerad. Hon är bara aningen yngre än 40.

Vet inte var det hela kan landa... Vill ju inte riskera "skämma ut henne" med en för liten Sin Sod heller.

Min "blivande" thakvinna (med bra lön) ville ta ut "Sin Sod " från sin bank, och låtsas att pengarna kom från mig... Men jag vill avvakta. Jag kan ju bli sjuk ex, och aldrig kunna långsamt med åren återgälda henne. Tror inte föräldrarna skulle ta hand om pengarna utan lämna tillbaka dem, men man vet aldrig.

Varför gå på detta med sin sond,detta är en urgammal tradition och har inget med dagens Thailand att göra.Detta kom åter på tapeten då man insåg att Faranger ville behålla, och visa sin vördnad för traditionerna.
Förklara vänligt men bestämt, att du kommer aldrig att acceptera, att betala för en kvinna.
Förklara att detta strider mot din syn på kvinnan, och att det är emot ditt samvete.
Om nu så sker, att hon tar ut pengar, för att visa att hon har en rik farang på kroken,så kommer hon snarast att kräva dessa pengar från dig. Sedan sitter du i lådan, som många andra har gjort.
Planera, med inga löften, som du binder upp dig på, det är inget etablerat förhållande du är i, bara början på livet med en Thaidam.

Normalt är sin sod 100.000 bath och uppåt för falanger, beroende på utbildning m.m., men det är bara att fråga henne vad hennes mamma vill ha i sin sod och i guld, och sen så är det bara att förhandla tills du är nöjd. Sen tillkommer all mat, dricka och kort och kuvärt för inbjudan m.m. Men som sagt fråga henne så får du veta vad hon vill ha och glöm inte att förhandla.
Har hon varit gift förrut då har mamman redan fått sinsod eller har barn så behöver du inte betala ett öre i sin sod

Å ena sidan är "Nam" (smeknamnet för henne :)) 42, å andra sidan så är hon högutbildad med ett väldigt bra jobb. Å tredje sidan, om inte jag gifter mig med henne så blir det väldigt sent, eller inte alls...

Hennes systers make lämnade en stor Sin Sod, trots att systern var lågutbildad och han inte speciellt mer välsituerad. Hon är bara aningen yngre än 40.

Vet inte var det hela kan landa... Vill ju inte riskera "skämma ut henne" med en för liten Sin Sod heller.

Hur mycket är en stor "sin sond" för dig????
Du sitter i en stol och lyssnar på lögner.Förlåt mig 1000ggr.
Jag köper absolut inte dina argument, du håller på att bli blåst av en, som Thai säger "gammal kärring" 40 och högutbildad, vad har du för nytta av detta, ingen.
Hur många barn har hon, varit gift tidigare med Thaiman.Svarar du ja på detta så glöm allt vad " sin Sond" heter, även om den är liten, och du är kär upp över öronen.
Förlåt mitt språk, men jag menar detta.

Normalt är sin sod 100.000 bath och uppåt för falanger, beroende på utbildning m.m., men det är bara att fråga henne vad hennes mamma vill ha i sin sod och i guld, och sen så är det bara att förhandla tills du är nöjd. Sen tillkommer all mat, dricka och kort och kuvärt för inbjudan m.m. Men som sagt fråga henne så får du veta vad hon vill ha och glöm inte att förhandla.
Har hon varit gift förrut då har mamman redan fått sinsod eller har barn så behöver du inte betala ett öre i sin sod

Sedan är det frågan om man skall ha fest eller gifta sig.Om man har fest så brukar kostnaderna för festen täckas av dom pengapresenter som gästerna kommer med. Om detta är seriöst, så behöver man inte bo på hotell, och festa i flera dagar, en liten fest på morgonen i brudens hem det vanligaste är att man har.

Varför gå på detta med sin sond,detta är en urgammal tradition och har inget med dagens Thailand att göra.Detta kom åter på tapeten då man insåg att Faranger ville behålla, och visa sin vördnad för traditionerna.
Förklara vänligt men bestämt, att du kommer aldrig att acceptera, att betala för en kvinna.
Förklara att detta strider mot din syn på kvinnan, och att det är emot ditt samvete.
Om nu så sker, att hon tar ut pengar, för att visa att hon har en rik farang på kroken,så kommer hon snarast att kräva dessa pengar från dig. Sedan sitter du i lådan, som många andra har gjort.
Planera, med inga löften, som du binder upp dig på, det är inget etablerat förhållande du är i, bara början på livet med en Thaidam.
Det är väldigt uppenbart för henne att jag inte är någon rik Farang, hon vet att det kan bli hon som får dra på mig efter ex bröllop och sedan sjukdom. Jag tjänar hyfsat bra (har enkla levnadskrav numera), men har stora lån efter exfrun under många år, vilket Nam vet om.

Man ger nog inte bort 500.000 Baht och "lömskt" hoppas på att farangen betalar tillbaka i någorlunda mån nästa årtioende eller så" (vilket jag sade) ...

Traditionen med Sin Sod lever starkt ute på landsbygden. Därför ville hon ta en del av sitt sparkapital för få "tillstånd" för sina föräldrar att ha mig övernattandes, trots hennes ålder (42, alltså).

Hon levde 20 år ensam, ubildade sig och är precis som mig oerhört trött på att leva ensam (för mig var det iofs mer mentalt ensamt med min fd).

Det finns ju inga garantier att jag ska lämna tillbaka något av henne pengar (men jag kommer såklart att göra det, till slut, finns inte på kartan för mig att bara utnyttja alla förmåner som ett live med henne kan ge/ger). Hon är beredd att riskera väldigt mycket för att jag ska stanna...

Hon kan lätt annonsera på en dejtingsajt för att hitta en Rik Farang, men hon är inte den typen som göra så helt enkelt. Hon har hittat mig, och vi verkar fungera helt perfekt tillsammans.

Om jag skulle ensam vara på semester i Thailand så innebär det ändå hotell e dyl andra kostnader om jag inte skulle vara med henne. Hon skjutsar ständigt runt mig med bil till en massa sevärdheter utan att någonsin begära betalt... Men jag försöker ge igen emellanåt, även om hon helst inte vill ta emot.

Eftersom jag under 20 år var gift med en kvinna (svensk) som passade i "Skuldfällan" så är jag inte alls blåögd, håller ögonen öppna för dylika tendenser. Fast jag är iofs rent fysiskt blåögd :p ! Den första blåögda person hennes mamma hade sett i området :). Låångt utanför centrala Chumphon.

Sedan är det frågan om man skall ha fest eller gifta sig.Om man har fest så brukar kostnaderna för festen täckas av dom pengapresenter som gästerna kommer med. Om detta är seriöst, så behöver man inte bo på hotell, och festa i flera dagar, en liten fest på morgonen i brudens hem det vanligaste är att man har.
Hon vill hålla festen i så liten skala som möjligt, men ändå göra något att minnas. Jag föreslog ca 10.000 kronor, men hon tyckte en 3000-5000 kronors fest borde räcka.

Nu e hon "gammal" men jag har en yngre tjej, vi gifte oss med papper på kommunen och så åkte vi hem o sa att nu va vi gifta, föräldrarna blev jätteglada, för dom visste att vårat förhållande e seriöst och jag kommer inte att lämna henne nu.

Sedan kommer vi ha en fest någon gång, som vi kommer stå för helt. kanske det blir 20-30.000B, vi kommer duka upp ett bord med guld o pengar, men föräldrarna kommer inte få en nickel av detta.

Lycka till Lars.

Min "blivande" thakvinna (med bra lön) ville ta ut "Sin Sod " från sin bank, och låtsas att pengarna kom från mig... Men jag vill avvakta. Jag kan ju bli sjuk ex, och aldrig kunna långsamt med åren återgälda henne. Tror inte föräldrarna skulle ta hand om pengarna utan lämna tillbaka dem, men man vet aldrig.

Hvor mange ganger har jeg ikke advart utlendinger mot å betale medgift. Og hvor mange ganger har jeg ikke blitt fortalt hvor uviten jeg er. Men det er jo bare å bruke litt tid på nettet å lese på thailandske advokatfirmaers nettsider så står alt der.

Lämna tillbaka dom skulle dom nog inte göra, dom skulle nog använda dom väldigt fort.

Man MÅ skille på den generelle tradisjonen med medgift og den som oss utlendinger har vært med på å konstruere.

Nå er dette med medgift snart en forgangen tid i Thailand. Det er stort sett bare i Isaan hvor det fremdeles, til en viss grad, praktiseres. Men nå snakker jeg om oss "vanlig dødelige" og ikke om de velstående i Thailand. For disse så gjelder litt andre regler grunnlagt på fremtidig arv.

Og summer som det normalt er snakk er på 20-60 000 Baht og 1-2 Baht gull til kvinnen. Dersom kvinnen har en høyere utdannelse så hender det at medgiften kan bli så høy som 100 000 Baht. Men dette er mange ganger bare symbolsk og pengene blir levert tilbake etterpå.

Problemet er at det har blitt skapt en slags "tradisjon" der utlendinger betaler mye høyere summer enn dette. Og dette er summer som IKKE blir levert tilbake. Sett med mine øyne så er dette en form for "scam". Og det virker som at det å lure utlendingen trill rundt har blitt satt i et slags system. Men når utlendingen stoler BLINDT på sin kjære uten å bruke et sekund på å kontrollere hennes oppgifter så er det kanskje ikke det minste rart i at en og annen utlending ender på den lokale bussholdeplassen med sine to kofferter og venter på bussen til "Pattaya" når pengene er slutt.

Senast redigerad av en moderator:
Ubon skrev : Maskinen kan din Fru sälja pantsätta bäst hon vill, en gåva är att man giver bort något, och släpper kontrollen.

Svårt att pantsätta ett fordon om man inte har fordonsboken , det är nämligen just denna som är panten , bara upplysningsvis ;)

Dessutom hon som sagt att jag skall hålla den gömd , och du kan ge dig fn på att den är gömd , på andra sidan klotet ,blev kvar i Swedala vid flytten :):):)

Dessutom "Släppa kontrollen " det är nog vad många här har gjort:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Så om man tappar fordonsboken blir man av med fordonet då? Är det inte som med ett fordonsregister hemma, fordonet är väl registrerat i en datorbas och fordonsboken något man skall kunna visa upp?

Vill hon ha ny fordonsbok så går hon väl och säger att hon tappat den?

Så om man tappar fordonsboken blir man av med fordonet då? Är det inte som med ett fordonsregister hemma, fordonet är väl registrerat i en datorbas och fordonsboken något man skall kunna visa upp?

Vill hon ha ny fordonsbok så går hon väl och säger att hon tappat den?

Den som har boken "äger" fordonet. Du pantar bilen, då lämnar du in boken, inte bilen...

Boken e som den gula lappen i reg. beviset, men inte lika lätt att få ut en ny... om det ens går?

Den som har boken "äger" fordonet. Du pantar bilen, då lämnar du in boken, inte bilen...

Boken e som den gula lappen i reg. beviset, men inte lika lätt att få ut en ny... om det ens går?

Men hur gör man då som sagt om man tappar den boken eller den på något sett skulle förstöras? Menar du då att man förlorar bilen?

Finns ju ett dataregister över fordon här med, våran moppe blev beslagtagen för 2 veckor sen parkerat fel, kunde inte regnummret i huvudet men gick till polistation med id-kort dom slog i datorbasen finns att hämta där och 400 bath böter för felparkering.
Så det finns ju registrerat så varför skulle det vara svårt att få ut? Även i Sverige behöver du inneha ett registreringsbevis på papper.
Bara en undran är det fakta, för isåfall så blir ett fordon ägarlöst om boken är förstörd.
Då skulle motorfordonet alltså kunna bli beslagtaget om man har boken i Sverige och inte kan visa upp den i kontroll då?

Men hur gör man då som sagt om man tappar den boken eller den på något sett skulle förstöras? Menar du då att man förlorar bilen?

Finns ju ett dataregister över fordon här med, våran moppe blev beslagtagen för 2 veckor sen parkerat fel, kunde inte regnummret i huvudet men gick till polistation med id-kort dom slog i datorbasen finns att hämta där och 400 bath böter för felparkering.
Så det finns ju registrerat så varför skulle det vara svårt att få ut? Även i Sverige behöver du inneha ett registreringsbevis på papper.
Bara en undran är det fakta, för isåfall så blir ett fordon ägarlöst om boken är förstörd.
Då skulle motorfordonet alltså kunna bli beslagtaget om man har boken i Sverige och inte kan visa upp den i kontroll då?

Du visar bara upp en kopia av boken. Normalt när man köper bil med finansiering eller pantar ditt fordon har du bara en kopia av boken att visa upp. Vad som händer om boken förstörs har jag ingen aning om.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K