Flytta till Thailand. Är det möjligt om man inte har gott om pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Låter som bidrag eller slav kontrakt jag e egen företagare själv har typ varit sjuk en 15-20 dagar på tja 10 år men då har ja haft 2 diskbrocks opperationer tog bort 60 % av ena lungan för lung emfusen men ja jobbar än så snacka inte för mycke en dag så .......................................................................

micke

Ja man skall väl bara vara glad att ni sjukpensionär och andra fuskare och bidrags tagare inte valt NewYork eller Paris i stället för Thailand och då begärt tilllägg för fördyrade levnadskostnader. När man just som en av er tycker att i ett land som Thailand är det rimligt att man får motsvarande svensk existensminimum att leva på.
Denna existensminimum motsvara i det nya landet 5 månadslöner i köpkraft för en vanlig industriarbetare. Men att en svensk sjuk eller bidragstagare fifflare skulle behöva leva på en arbetares nivå vore skamligt de är ju vårt nya herre folk. Ju längre den tråden nu har fort gått desto säkrare är jag på att jag har rätt. Bidragstagare lyfter fram några hemska exempel till dagspressen konstigt att inte något fall handlar om någon som behövt flytta från Thailand. Men det är väl det samma som hets mot folk grupp sjukpensionärer bidragstagare fifflare är en utsatt grupp som redan har drabbats hårt. När jag läser här förstår jag att moral och respekt för andras insattser och uppoffringar i samhället för att alla skall ha det bra har gått förlångt det verkar så självklarat för er bidragstagare att ingen har rätt att i fråga sätta er.
Tycker ni att länder som Danmark England som nyligen ändrat dessa regler så att bidragstagare inte längre kan ta med sig dem utomlands är så vansinniga länder. Bidragsgivare skall ha rätt att säga till om vart hans pengar skall gå och till vad i ett samhälle. I dag är detta tabu att diskutera därför hoppas jag att denna fråga kan komma upp på den svenska politiska agendan och debatten så som i Danmark och England som redan har tagit tag i frågan. Det är kanske inte självklart att den som är i behov av bidrag själv skall bestämma hur mycket han eller hon skall ha eller vad de skall göra med sina bidrag.

Vart har den här tråden tagit vägen??
En ska spara pengar och ta livet av alla bidragstagare och nästa tycker att dom som behöver ska få.
Vart vill ni komma, är det någon som har en susning om vad Sveriges regering tycker och tänker om saken.
Nä jag tror inte det. Men tjata på det är alltid kul med inlägg.
q52.gif

Så vitt jag förstår så kan man inte flytta till Thailand om man inte har en sudd pengar. Med tanke på att det fodras en slant på banken för att överhuvud taget få stanna där.
Sen ska man bo och äta.
Om man inte gifter sej med en rik Thailändsk änka som kan försörja en :D :D

"legolas " sa:
Ja du Bond, man tror inte sina ögon när man läser om Khuntan och flera andra små-fascister här på forumet. De verkar ha problem med att överhuvudtaget förstå den svenska modellen, och vräker ur sig än det ena och än det andra.

Då kan man ju rent av kalla alla som är sjuka värdelösa, alla som är födda handikappade värdelösa, och alla som är födda dinga värdelösa. Alla som överhuvudtaget inte passar in och kan prestera upp till en viss nivå är värdelösa och har inget existensberättigande alls.

Jag orkade inte läsa längre än de två första delarna.

Men mitt svar på det blir att det är du som kallar de sjuka och handikappade för värdelösa.
Det finns faktiskt ett värde i att jobba. Känner faktiskt några som är sjukpensionärer som inte får jobba. Självförtroendet får sig en rejäl törn och i slutändan så blir dom arbetskygga och passiviserade.

Min fru klarar sig fint i Sverige både utan jobb och bidrag. Tror ni att hon är nöjd med det?
Nej, självklart inte. Hon vill också känna att hon drar sitt strå till stacken, även om hon nu inte behöver det rent ekonomiskt. Men hon skaffar sig ett "värde".

Men jag tror att t.o.m legolas har förstått att det inte handlar om att frysa ut människor som har rätt till sin pension. Men det finns alternativa saker man kan bistå med till sin arbetsgivare och samhället.

Tycker att det är herr legolas i egen hög person som är fascisten i denna tråd.

"legolas " sa:
andrejsdenruskige!!

kanske du skulle läsa inlägget innan du skriver. Du är ju en skittrevlig kille, Men det blir ganska mycket "fel" för dig, när du läser 2 rader och sedan visar med all tydlighet att du inte förstått inlägget. faan det är väl inte raketforskning eller????

Kom igen nu gubbe och läs och svara sedan. Så kanske du låter bli att kalla mig fascist.. Jag försvarar ju för [¤#@@¤%] alla de sjuka och lytta och gud vet var..... LÄS....

Jo, jag har förstått att du försvarar dom som är sjuka. Och det är solklart att men måste se att alla sjukpensionärer inte har samma åkomma.

MEN till viss del så försvarar jag även Khuntan som har en poäng i det han menar (dock inte samma som han skriver alltid, verkar det som).

Glimten som hade dubbla diskbråck och kolapsad lunga jobbar fortfarande, vilket han ska ha en jävligt stor eloge för. Det är den typen av människor som gör att Sverige hade ett fungerande system. Och ingen ska fan röra de pengar han har gjort sig förtjänt av.

Sedan finns det rätt många som letar sjukpension vid nageltrång...

Men visst ska man få behålla sin sjukpension vid utlandsflytt, men samtidigt så ska det sociala nätet försvinna, precis som det skulle göra för mig om jag packade min väska och flyttade till Thailand.

"andrejsdenruskige " sa:
Jo, jag har förstått att du försvarar dom som är sjuka. Och det är solklart att men måste se att alla sjukpensionärer inte har samma åkomma.

MEN till viss del så försvarar jag även Khuntan som har en poäng i det han menar (dock inte samma som han skriver alltid, verkar det som).

Glimten som hade dubbla diskbråck och kolapsad lunga jobbar fortfarande, vilket han ska ha en jävligt stor eloge för. Det är den typen av människor som gör att Sverige hade ett fungerande system. Och ingen ska fan röra de pengar han har gjort sig förtjänt av.

Sedan finns det rätt många som letar sjukpension vid nageltrång...

Men visst ska man få behålla sin sjukpension vid utlandsflytt, men samtidigt så ska det sociala nätet försvinna, precis som det skulle göra för mig om jag packade min väska och flyttade till Thailand.

----------

Skulle jag förlora en arm så finns det fortfarande en hel del jobb som jag kan utföra. Att jag inte kan jobba med det jag gjorde tidigare fråntar mig inte mina skyldigheter i samhället.

Kan bara hålla med. Något är galet när man anser sig ha rätt till bidrag med motiveringen "jag har då jobbat och betalat skatt" och "ingen jävel tackar en".

Jag tycker många bör läsa detta http://amerika.aftonbladet.se/2011/10/10/henryetta-oklahoma-crystal-35-sliter-for-en-lon-det-inte-gar-att-leva-pa/

En artikel från slasktidningen AB men kanske en ögonöppnare för de som tycker att vi lever ett orättvist och tufft liv i Sverige.

Tänkte inte lägga mig i denna tråd men gör det ändå. synd bara att den slutade handla om att flytta till thailand.

Men en som fuska med bidrag och blir på kommen får betala all denna har fått i bidrag plus får ett straff i swe.
Men om man av någon stark andlending inte kan jobba utan får bidrag skall vi kräva av dessa att leva i fattig dom för det gör den största delen av bidragstagarna. Om nu någon av dom som har det svårt i swe har förmågan att flytta till ett anständigare liv väl förunat ?

Finn dom även i swe som har jobbat och blir av med jobbet som har höga skulder som ej kan betalas inom överskådlig tid som efter 5år på existens minimum får dessa skulder bortagena. som senare kan få jobb eller starta egen firma och börja om,

Medans dom som är sjuka och inte kan jobba får leva i fattigdom hela livet och i detta rika swe. när och om dom får nya kläder så är det endå bara ärvda kläder som någon har skänkt dom.
vad är då felet om en sådan person kan få ett bättre liv någon annan stans?

Men att tex flytta till thailand och där starta en firma och samtidigt lyfta bidrag från swe tycker jag nog är fel.

ps vore det inte bra att flytta denna diskunion till en egen tråd ?

Döp om tråden ta bort "gott om".
Skulle helst vilja slippa skriva i denna tråden men kan inte låta bli. En sådan okunskap många vissar. Ett bidrag och en sjukpension eller annan ersättning är väl baserad på personens och det allmänna kostnadsläget där denne lever. I Sverige är det dyrt att leva orsaken till detta är våra höga skatter. Dessa skatter är det som finansierar alla bidrag och sjukpensioner. Om då en person som får bidrag eller sjukpension flyttar och inte längre betalar dessa skatter skall ha då ha bidrag sjukpension som baseras på Sveriges dyra kostnads läge där över 50% av alla varor och tjänster priser är skatter.

Skulle man svara på frågan om det är möjligt att leva i Thailand om man inte har gott om pengar blir det väl utan tvekan nej. Inte ens med lagom mycket pengar eller ganska mycket pengar går det att leva i Thailand.Men det går alldeles utmärkt om man har bidrag sjukpension eller vanlig pension.
Detta är väl en sanning med modifikation då en vanlig Thailändsk familj lever på 2000-3000 kronor här. Så man kan väl säga 24000- 36000 räcker per år.

Såja såja.. Jag byter gärna namn på tråden, men den halvtaskiga stämningen som råder i denna för tillfället , är det som mest oroar mig..

Och helt :offtopic: är vi ju inte, för inkomster/bidrag/skulder/skatt/ etc. hör ju lite i hop med om det är möjlig,t att flytta till Thailand om man inte har gott om pengar ..

Men vi vet ju bättre, än att ha en negativ ton mot den person man riktar sig emot. :)
Det vet vi ju som gammalt 8)

Khuntan:,,,,,Man tror inte sina ögon när man läser hur vissa här resonera men å andra sidan det är ju andras pengar,,,,

Jag bad om ett svar på frågan:Vad gör det för skada för dig om någon sitter i ett annat land och är sjuk?

Jag fick ett svar som är en generalisering när du skriver ordet:Man alternativt vi män tycker så.Om det är din åsikt så skriv i JAG form samt att du nämner andras pengar.
Vilka då?,,,,Alla vi i Sverige eller någon specifik grupp ?

Jag vet precis vad du menar eftersom jag är van med det Norrländska ord beteendet där "man" använder sig av detta ord frekvent av rädsla ? ? för att komma med ett eget påstående.

Vi som har jobbat i Sverige och är Svensk medborgare eller har så varit har bidragit till statskassan,men återigen.Om vi som vuxna individer svarar på nämda frågor som ställs till varandra som i en vanlig konversation så kan vi gå vidare i ämnet istället för att det uppkommer nya frågor som ställer de gamla i skymundan.

Vad gäller ekonomin i Thailand så ligger summan i den nivå som Legolas nämner på 8000-10000 baht i månaden för en Thai person med eget boende.Om vi diskuterar topicen som innefattar en utlänning-Falang så får vi räkna med den dubbla utgiften om vi vill behålla våran standard samt ha en möjlighet att kunna göra utsvävningar.

Om personen ifråga har lån eller skulder och inte har en möjlighet att bygga upp allt utan avbetalning så är det helt andra summor vi diskuterar om beroende på hur situationen ser ut.

Vad som behövs ekonomiskt för ett liv i paradiset kan bara personen i fråga svara på.Ibland kan jag nöja mig med en buffe för 24 kr och sova hemma eller så far jag till State of Lebua-Bangkok och spenderar 7000 kr på en god måltid,party och behagligt boende.Allt efter eget intresse och ekonomi.

Alla har vi olika behov och krav men återigen,,,,,20000 baht per månad per person rekommenderar jag starkt att man har tillgängligt som utlänning i Thailand för att inte livet ska bli alltför begränsat.Framtiden kan vi bara spekulera i, men allt kommer att bli dyrare i framtiden och det är ett faktum. :wai:

Vill bara lyfta tråden.
En sjukpensionär som bor på en av jordens dyraste platser halva året. Det fram kommer inte om han fick kostnadstillägg för fördyrade levnadskostnader. Men det kanske inte behövs bidraget är tillräckligt tilltaget.

Verkar inte som om det har ändrat sig särkilt mycket är fortfarande mycket lätt att få bidrag i Sverige.
Hade han inte blivit ertappad med sådant grovarbete skulle det nog aldrig höjts ett finger det vill säga hade han nöjt sig med att spela golf cykla eller resa runt med motorcykeln dricka öl eller drivit någon hobby verksamhet utan att behöva betala inkomst skatt och socialavgifter hade inget varit konstigt.
Tycker fortfarande att det är konstigt att det är den sjuke som det framkommer i artikeln som ställer kraven och inte bidragsgivarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13808681.ab

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S