Köpa beg. Toyota Pickis

 
Fick ett erbjudande av en farang att köpa hans Toyota Vigo 18000 mil men 15 år gammal. 100 000 bath vid snabb affär. Han är pedant så den ser djäkligt välskött ut. 4 säten med kåpa. Jag behöver en bil till.
 
Fick ett erbjudande av en farang att köpa hans Toyota Vigo 18000 mil men 15 år gammal. 100 000 bath vid snabb affär. Han är pedant så den ser djäkligt välskött ut. 4 säten med kåpa. Jag behöver en bil till.

Låter som ett bra pris, men byt alla slangar i kylsystemet och fyll på med ny kylarvätska oavsett hur mycket pedant han är. I annat fall är det risk att du snart får läckage som du upptäcker för sent så att motorn blir överhettad och måste helrenoveras. Skulle förresten varmt rekommendera att du köper ny kylare också.
 
  • Like
Reactions: jp
Låter som ett bra pris, men byt alla slangar i kylsystemet och fyll på med ny kylarvätska oavsett hur mycket pedant han är. I annat fall är det risk att du snart får läckage som du upptäcker för sent så att motorn blir överhettad och måste helrenoveras. Skulle förresten varmt rekommendera att du köper ny kylare också.

Byta slangar, ny kylarvätska, köpa ny kylare..... Nog för att det kan vara bra med nya prylar, men... Har du sett bilen i fråga?

Skulle hellre lägga pengarna på oljebyte i motor, växellåda och bakaxel. :)
 
Byta slangar, ny kylarvätska, köpa ny kylare..... Nog för att det kan vara bra med nya prylar, men... Har du sett bilen i fråga?

Skulle hellre lägga pengarna på oljebyte i motor, växellåda och bakaxel. :)

Nej, det har jag inte, men det behövs inte heller. :) Är bilen 15 år och fortfarande har originalslangarna kvar så är det inte långt kvar tills de spricker. Det är väldigt svårt att se på dem hur dåliga de är, och det kostar så lite att köpa nya jämfört med vad det kostar om man inte upptäcker att motorn går torr i tid, så det finns helt enkelt ingen poäng i att låta bli.

Alternativt kan man ju göra göra som jag har gjort i min bil och installera ett alarm som börjar ljuda om temperaturen blir för hög. Då kan man åtminstone vara ganska säker på att man hinner stanna och byta slangarna innan motorn blir överhettad. :)

Oljebytena som du föreslår är också ett bra förslag. Speciellt motoroljan är det stor risk att den är dålig.
 
I teorin fungerar det fantastiskt bra att bara göra så. Hur många gånger har du sett problemet i tid och hunnit stanna? ;-)

Ett par gånger kanske. Hade alltid fordonen i tip-top skick (maskinellt) utseendemässigt var inte så noga. Men summer på vattentempen var faktiskt ingen dum idé. Du skulle kunna koppla oljetrycket till samma (med en vippbrytare så att du kan slå ifrån den innan motorn har startat). :)
 
Ett par gånger kanske. Hade alltid fordonen i tip-top skick (maskinellt) utseendemässigt var inte så noga. Men summer på vattentempen var faktiskt ingen dum idé. Du skulle kunna koppla oljetrycket till samma (med en vippbrytare så att du kan slå ifrån den innan motorn har startat). :)

Samma för mig. Maskinellt alltid i toppskick. En fin fasad är inte värt allt besvär. :)

Jag har redan varning för lågt oljetryck i samma installation. Boxen som monitorerar temperaturen och styr larmreläet har jag köpt färdigt, men boxen med sumrar för övertemperatur och lågt oljetryck har jag byggt själv. Jag har en fjäderbrytare som är normalt sluten i serie med summern för lågt oljetryck, så om man glömmer att hålla in den när man vrider på nyckeln så går larmet. :)
 
Toyota Pickis är bäst, de testade WV Amarok en tid på Kiruna gruvan men de valde igen Toyota för ingen slår den på pålitlighet. Amen
 
Toyota Pickis är bäst, de testade WV Amarok en tid på Kiruna gruvan men de valde igen Toyota för ingen slår den på pålitlighet. Amen

De som säljs i Thailand har dålig väghållning sa en bilmekanikar som jag pratade med, och jag är beredd att tro att det kan vara riktigt efter att ha vejat för en motorcykel som körde ut framför mig. En riktig vingelbil, men som tur klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen. :)
 
De som säljs i Thailand har dålig väghållning sa en bilmekanikar som jag pratade med, och jag är beredd att tro att det kan vara riktigt efter att ha vejat för en motorcykel som körde ut framför mig. En riktig vingelbil, men som tur klarade jag mig undan med blotta förskräckelsen. :)
Snack det är samma som säljs för övrigt
 
Det var en thailändsk bilmekaniker jag pratade med, så han pratade utifrån hur det är i Thailand. Det kan hända att det är samma design i andra länder, men bara det att de inte är producerade i Thailand.
Då hade den mekanikern fel,60% av alla Toyotas pickuper produceras i Thailand :)

As much as 3 million units of the Hilux have been exported from Thailand during these years to 122 countries around the world. Thailand produces as much as 60 per cent of Toyota's total pickup production (450,000 units per year from two factories), with the United States as another major producer.
http://www.nationmultimedia.com/detail/Auto_ADO/30332466
 
Hemma i Chiangmai igen. 120 mil. Med Hilus Vigo Toyota, 3.0 motor, automatlåda, pioneerCD, och 4w och 10 års sv-ägd i Mae Phim. Verkligen en fin bil.
Känns lite vinglig som pickuper gör....och vi körde baraca 80-90 km hela vägen. Två övernattningar.

Fantastiskt välskött. Varje år så har han kört ca 500-1000 mil under sina periodiska vistelser. Bytt olja och tagit lös hjul och smörjt och kollat. kvitton på service sparat ca 4000 bath/år....men han hade aldrig bytt slangar på värmesystemet...då de inte rekommenderat. det.....

Jag tyckte faktiskt denna bil kändes bättre än vår tidigare truckbil som var en Nissan navarra 2.5, köptes ny.
 
Då hade den mekanikern fel,60% av alla Toyotas pickuper produceras i Thailand :)

As much as 3 million units of the Hilux have been exported from Thailand during these years to 122 countries around the world. Thailand produces as much as 60 per cent of Toyota's total pickup production (450,000 units per year from two factories), with the United States as another major producer.
http://www.nationmultimedia.com/detail/Auto_ADO/30332466

Jag tror alla Toyota Pickup i Thailand är producerade här, och isåfall så har han ju rätt eftersom det var dem han pratade om. :) Det verkar rimligt att tro att alla Toyota Pickup i Thailand är producerade i Thailand, tycker jag, för varför skulle man vilja inportera en och betala importskatt, speciellt om det är samma bilar så som @Mr.Jo skriver?
 
men han hade aldrig bytt slangar på värmesystemet...då de inte rekommenderat. det.....

Det var precis det som hände mig. Verkstaden rekommenderade mig att köra med de gamla slangarna eftersom "de är ju bra", trots att jag lyfte frågan flera gånger. Kort efter senaste gången jag lyfte frågan så sprack en av just de slangarna som jag hade sagt borde bytas, och eftersom det var mörkt och dåligt väder så hade jag annat att koncentera mig på än att titta på temperturmätaren. Det blev en dyr historia för mig trots att mekanikern gick med på att ta på sig en del av kostnaden för reparationen pga att han hade sagt att de inte behövde bytas.

Du gör naturligtvis som du vill själv med detta, men det kan bli väldigt dyrt + att det är _väldigt_ svårt att hitta en mekaniker som kan helrenovera en motor på rätt sätt (speciellt i Thailand).
 
  • Like
Reactions: jp
Jag tror alla Toyota Pickup i Thailand är producerade här, och isåfall så har han ju rätt eftersom det var dem han pratade om. :) Det verkar rimligt att tro att alla Toyota Pickup i Thailand är producerade i Thailand, tycker jag, för varför skulle man vilja inportera en och betala importskatt, speciellt om det är samma bilar så som @Mr.Jo skriver?
Missförstår du med flit, antar att du förstår att det var 60% av världens toyota pickups som producerades i Thailand?
Det var ju du som skrev innan ett inlägg som där man förstod det som att en Toyota pickup producerad i Thailand skulle vara av sämre kvalitet.
 
Missförstår du med flit, antar att du förstår att det var 60% av världens toyota pickups som producerades i Thailand?
Det var ju du som skrev innan ett inlägg som där man förstod det som att en Toyota pickup producerad i Thailand skulle vara av sämre kvalitet.

Nej, jag tror inte jag missförstår. :) @UbonBorge la till den informationen, och jag förtydligade att mekanikern pratade om de Toyota Pickups som finns i Thailand eftersom han skrev att mekanikern hade fel.

Jag har inte skrivit något om att de Toyota Pickup som produceras i Thailand skulle vara sämre (eller för den delen bättre heller) för att det är producerade i Thailand. Jag har bara försökt att förklara att det var de Toyota Pickups som finns här som han pratade om. :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
11 K
A
 
Tillbaka
Topp