Köpa beg. Toyota Pickis

 
Ok lät som det i det inlägget ;)

Ok. Det var menat som ett förtydligande till @Mr.Jo om att bilmekanikern uttalade sig utifrån de Toyota Pickups som finns i Thailand eftersom han skrev att det är samma bilar överallt. Jag vet inte om det är (eller inte är) så som han skriver, men är det så så antar jag att det är samma problematik i andra länder. Det som @NilsG skrev verkar ju tyda på det.
 
Det var precis det som hände mig. Verkstaden rekommenderade mig att köra med de gamla slangarna eftersom "de är ju bra", trots att jag lyfte frågan flera gånger. Kort efter senaste gången jag lyfte frågan så sprack en av just de slangarna som jag hade sagt borde bytas, och eftersom det var mörkt och dåligt väder så hade jag annat att koncentera mig på än att titta på temperturmätaren. Det blev en dyr historia för mig trots att mekanikern gick med på att ta på sig en del av kostnaden för reparationen pga att han hade sagt att de inte behövde bytas.

Du gör naturligtvis som du vill själv med detta, men det kan bli väldigt dyrt + att det är _väldigt_ svårt att hitta en mekaniker som kan helrenovera en motor på rätt sätt (speciellt i Thailand).
Tack för det goda rådet. Jag följer det.
Bilen var ruggigt fin så jag tror, håller vi efter bilen så lever den många år. Vi skall checka kylarsystemet och lite annat....jag skall till en bilverkstad som alltid servar våra äldre bilar. Eller. Är man tvungen att hålla sig till Toyota. Denna verkstad som jag använder mig av när mina bilar blivit 6 år har garanti på repet. Verkligen duktig.
 
Tack för det goda rådet. Jag följer det.
Bilen var ruggigt fin så jag tror, håller vi efter bilen så lever den många år. Vi skall checka kylarsystemet och lite annat....jag skall till en bilverkstad som alltid servar våra äldre bilar. Eller. Är man tvungen att hålla sig till Toyota. Denna verkstad som jag använder mig av när mina bilar blivit 6 år har garanti på repet. Verkligen duktig.

Det blir bra. :) Märkesverkstaden är ingen garanti för att det blir bra, bara att det blir dyrare. ;-) Eventuellt kanske man slipper de klantigaste mekanikerna där, men jag har inte lyckats övertyga mig om det ännu. Just nu lutar det åt att det kan vara "vilken verkstad som hellst".

Jag antar att du är nöjd med den verkstaden du normalt åker till, så håll dig till dem tycker jag. :)
 
Ja det är ju svårt att tolka på annat vis :)
så här skrev han :
Det kan hända att det är samma design i andra länder, men bara det att de inte är producerade i Thailand.

Jag tycker iaf inte att jag har skrivit att Toyota Pickups i Thailand är sämre än i resten av världen så som du och @Jonas tolkar det som. Jag har ju klart och tydligt svarat @Mr.Jo att min kommentar bara har med Thailand att göra ("Det var en thailändsk bilmekaniker jag pratade med, så han pratade utifrån hur det är i Thailand.") i den delen av inlägget som du har ignorerat. :)
 
Tack för det goda rådet. Jag följer det.
Bilen var ruggigt fin så jag tror, håller vi efter bilen så lever den många år. Vi skall checka kylarsystemet och lite annat....jag skall till en bilverkstad som alltid servar våra äldre bilar. Eller. Är man tvungen att hålla sig till Toyota. Denna verkstad som jag använder mig av när mina bilar blivit 6 år har garanti på repet. Verkligen duktig.
Blanda 50 -50 vatten o glycol så kyler det bättre
 
Det finns 67 fabriker som tillverkar Toyota HI Lux Samtliga 67 fabriker och Toyota Sweden är certifierade som skall garantera samma kvalitet oavsett varifrån de kommer. Att något är tillverkad i Thailand betyder inte att den är sämre för det är Toyota som står som garanti för kvalitet.
Tror ni inte detta kan inte jag hjälpa men att tro att om dessa bilar kopplas ihop i Japan av thailändare skulle vara av bättre kvalitet är bara nys.
 
Ja, jag tycker att det troligaste verkar vara designproblem. Det verkar iaf som att det ligger något i det där med problem med väghållning för Toyota Pickups:
Det verkar dock som att man har rättat till problemet i Sverige nu.

Om produktionskvaliteten i Thailand är sämre än i Japan vet jag inte, men jag har jobbat som produktionsledare i Bangkok tidigare och vet iaf att det är en väldigt stor utmaning att uppnå god produktionskvalitet i Thailand. :)
 
Ja, jag tycker att det troligaste verkar vara designproblem. Det verkar iaf som att det ligger något i det där med problem med väghållning för Toyota Pickups:
Det verkar dock som att man har rättat till problemet i Sverige nu.

Om produktionskvaliteten i Thailand är sämre än i Japan vet jag inte, men jag har jobbat som produktionsledare i Bangkok tidigare och vet iaf att det är en väldigt stor utmaning att uppnå god produktionskvalitet i Thailand. :)
Man bytte hjulstorlek ett tag men är tillbaka där det började. Man kan väl välta vilken bil som helst om man har avsikt att göra det.
Jag för min del skulle inte tveka att köpa en som är ihopsatt i Sydafrika för det är samma bil ändå.
 
Pickup har väl ofta dålig väghållning, farsan har haft flera pickuper av olika märken jag har kört dom alla och ingen med imponerande väghållning.
Du har rätt det skall inte jämföras med bilar som inte har en ram som karossen byggs på. Den är mera åt lastbilshållet och avsett för lite tuffare miljöer.
Det kan inte bli samma bekväma komfort som med bilar med bärande kaross.
Det är en helt annan typ av fordon helt enkelt.
 
Man bytte hjulstorlek ett tag men är tillbaka där det började. Man kan väl välta vilken bil som helst om man har avsikt att göra det.
Jag för min del skulle inte tveka att köpa en som är ihopsatt i Sydafrika för det är samma bil ändå.

Klart att man kan, men det är ju bra att känna till att det är en svag punkt jämfört med de andra. :) Finns ju ingen anledning att rusa iväg och sälja den om man redan har en, men man kan ju tänka på det och köra lite försiktigare och om man inte har köpt ännu så är det ju inte dumt att ta med den aspekten när man väljer bil.
 
Klart att man kan, men det är ju bra att känna till att det är en svag punkt jämfört med de andra. :) Finns ju ingen anledning att rusa iväg och sälja den om man redan har en, men man kan ju tänka på det och köra lite försiktigare och om man inte har köpt ännu så är det ju inte dumt att ta med den aspekten när man väljer bil.

Det är väl därför som Thai har pickisar, då kan man lasta dom 4 meter högt
 
Det är väl därför som Thai har pickisar, då kan man lasta dom 4 meter högt
Inte 4m högt dock lastad tillräckligt ;)
Pickup är helt klart smidigt.

20180426_140832.jpg
 
Du har rätt det skall inte jämföras med bilar som inte har en ram som karossen byggs på. Den är mera åt lastbilshållet och avsett för lite tuffare miljöer.
Det kan inte bli samma bekväma komfort som med bilar med bärande kaross.
Det är en helt annan typ av fordon helt enkelt.
Hmmm, det finns nog en hel del bilar med ram som är lika bekväma att åka i som en sedan med bärande golv .. Men de blir betydligt tyngre ,sen har ju detta med fjädringen större betydelse, de är byggda för att lasta och har därför en hårdare fjädring och väldigt kort fjädringsgång vid lättare laster .. så detta påverkar nog betydligt mer än just hur bilen är uppbyggd i chassit , stel bakaxel kontra delad bakaxel mm , typ av framvagn (Mac Phersson)tillex samt fjädringens utformande i stort ;) En Pickis har ju en framvagn med konventionell framvagn med två bärarmar samt fjäder och stötdämpare ,även en stel baxkxel , Jag ser en ramuppbyggd bil som betydligt starkare och ofta mer krocksäker bil och väljer denna framför en med bärande chassi
 
Låter som ett bra pris, men byt alla slangar i kylsystemet och fyll på med ny kylarvätska oavsett hur mycket pedant han är. I annat fall är det risk att du snart får läckage som du upptäcker för sent så att motorn blir överhettad och måste helrenoveras. Skulle förresten varmt rekommendera att du köper ny kylare också.
Undrar hur många "riktiga "bilmekaniker vi har här , att kolla och byta slangar är väl ok , men varför byta ut en kylare , bara bakspola samt kolla täthet , är kylvätskan ren och fräsch , så varför byta ,, 18000 mil är inget på en Japanbil .. Dessutom välskött och 100k thbt , bara köööp !!
 
Hmmm, det finns nog en hel del bilar med ram som är lika bekväma att åka i som en sedan med bärande golv .. Men de blir betydligt tyngre ,sen har ju detta med fjädringen större betydelse, de är byggda för att lasta och har därför en hårdare fjädring och väldigt kort fjädringsgång vid lättare laster .. så detta påverkar nog betydligt mer än just hur bilen är uppbyggd i chassit , stel bakaxel kontra delad bakaxel mm , typ av framvagn (Mac Phersson)tillex samt fjädringens utformande i stort ;) En Pickis har ju en framvagn med konventionell framvagn med två bärarmar samt fjäder och stötdämpare ,även en stel baxkxel , Jag ser en ramuppbyggd bil som betydligt starkare och ofta mer krocksäker bil och väljer denna framför en med bärande chassi

Jag hade faktiskt tänk svara det samma som du på det. Fast det är svårt att hitta någon modern bil med ram i dagsläget.
Men som du säger så har det inte att göra med ram eller inte ram.
Det är nog lättare att få en komfort om man har ram då karossen inte agerar som en resonanslåda eftersom den kan avskärmas mycket bättre från vibrationerna.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
11 K
A
 
Tillbaka
Topp