Köpa beg. Toyota Pickis

 
Undrar hur många "riktiga "bilmekaniker vi har här , att kolla och byta slangar är väl ok , men varför byta ut en kylare , bara bakspola samt kolla täthet , är kylvätskan ren och fräsch , så varför byta ,, 18000 mil är inget på en Japanbil .. Dessutom välskött och 100k thbt , bara köööp !!

Ja, byta i onödan är väl ganska bortkastat.
Men det kan säkert hända att man skulle behöva byta både en och annan kylare.
De flesta bönder har säkert bara fyllt på med vatten om inte verkstaden har ordnat kylarvätskan åt dom.

Jag är en ”riktig” bilmekaniker med certifikat t.o.m.
Att jag är en jävla rutten bilmekaniker och aldrig jobbat som bilmekaniker är en annan sak.
 
Finns ju Amerikanska bilar med bärande ram .. Och ja , finns massor med fördelar med en stabil ramkonstruktion ....
Tror att Toyota Land Cruiser fortfarande har bärande ram , men är inte säker ... Det är min drömbil en 100 modell, vilken kärra, finns en anledning till att de används till i stort sett all ökenkörning , samt i svår bergsterräng ,,,
 
Finns ju Amerikanska bilar med bärande ram .. Och ja , finns massor med fördelar med en stabil ramkonstruktion ....
Tror att Toyota Land Cruiser fortfarande har bärande ram , men är inte säker ... Det är min drömbil en 100 modell, vilken kärra, finns en anledning till att de används till i stort sett all ökenkörning , samt i svår bergsterräng ,,,

Den har säkert ram. Skulle tippa på att Cadillac Escalade har ram även den.
Fast när man kommer till manövrerbarhet så är dom inte direkt något vidare, vilket jag tror var poängen av just denna självbärande vs ram diskussion.
 
Den har säkert ram. Skulle tippa på att Cadillac Escalade har ram även den.
Fast när man kommer till manövrerbarhet så är dom inte direkt något vidare, vilket jag tror var poängen av just denna självbärande vs ram diskussion.
Hmmm En Toyota Landc. är grymt lättmanövrerad , tack vare att det är min drömbil har jag inte försatt någon chans att testköra, en dröm att köra ,läs testen av 2018 års modell
http://teknikensvarld.se/

Land-Cruiser-FN.jpg
 
Hmmm En Toyota Landc. är grymt lättmanövrerad , tack vare att det är min drömbil har jag inte försatt någon chans att testköra, en dröm att köra ,läs testen av 2018 års modell
http://teknikensvarld.se/

Land-Cruiser-FN.jpg

Ja, visst kan den vara lättmanövrerad, men det betyder inte att det är någon bra väghållning. Det är ju bara att ta it den på närmsta bana eller göra några älgtester, så är det inte ”världens bästa bil” längre.
Nu har det ju en hel del med däcken, chassie och framför allt tyngdpunkten att göra.
Den välter nog lättare än valfri Volvo V60
 
Ja, visst kan den vara lättmanövrerad, men det betyder inte att det är någon bra väghållning. Det är ju bara att ta it den på närmsta bana eller göra några älgtester, så är det inte ”världens bästa bil” längre.
Nu har det ju en hel del med däcken, chassie och framför allt tyngdpunkten att göra.
Den välter nog lättare än valfri Volvo V60
Allt är diskutabelt , vill du diskutera om en "valfri Volvo " är värdens bästa bil , det skulle jag inte ge mig in på att påstå 5555555555555555555:):):):):)
 
Allt är diskutabelt , vill du diskutera om en "valfri Volvo " är värdens bästa bil , det skulle jag inte ge mig in på att påstå 5555555555555555555:):):):):)

Nej, Volvo är väldigt långt från att vara ens en duglig bil. Man en Landcruiser är fortfarande som att gå på styltor. Fungerar fint och är absolut väldigt komfortabel, dock till en viss gräns.

Nu vet jag inte vad min ”drömbil” är. Bilar blir alltid en kompromiss och då man inte kan köpa en massa bilar för vart tillfälle, så får man hitta en vettig kompromiss.

En tyst bil är enligt mig väldigt viktigt, speciellt med tanke på däckbullret och vindbrus.
Att dom sedan måste vara rätt roliga att köra är en annan sak.
 
Min underbara Bulle flicka.jpg
Min bästa bil genom åren var nog den RAW 4 jag sålde 2013 när vi flyttade , körde 27,000 mil utan problem , otroligt driftsäker , säker på vintervägar , tyst och bra med rätt däck , drog 08 l /10 km .. Kort sagt en kanonvagn , även en Toyota Avensis Verso ,var en grymt bra bil jag körde 12000 mil med , aldrig problem , rymlig , bränslesnål .. Min Honda CRV som jag kör i Thailand , en 2000 års modell , aldrig problem , bara köra , kanonbil , den sista Japanbyggda årsmodellen i Thailand , Rymlig , fyrhjulsdrift , går billigt :thumbsup: Japan bilar =kanonbilar
 
Min underbara Bulle flicka.jpg
Min bästa bil genom åren var nog den RAW 4 jag sålde 2013 när vi flyttade , körde 27,000 mil utan problem , otroligt driftsäker , säker på vintervägar , tyst och bra med rätt däck , drog 08 l /10 km .. Kort sagt en kanonvagn , även en Toyota Avensis Verso ,var en grymt bra bil jag körde 12000 mil med , aldrig problem , rymlig , bränslesnål .. Min Honda CRV som jag kör i Thailand , en 2000 års modell , aldrig problem , bara köra , kanonbil , den sista Japanbyggda årsmodellen i Thailand , Rymlig , fyrhjulsdrift , går billigt :thumbsup: Japan bilar =kanonbilar
Han med buddha amulett runt halsen som tittar fram ur bagageluckan, är det IsaanLover tro?
 
Jag skulle vilja ställa en fråga om bilar och aircond. eller luften inne i bilen. Två saker var inte bra.

Den låter djävligt högt vid 70 km. Bättre vid 90 km? Jag tycker onödigt högt ljud. OK det var det.
Sedan när vi kom mot bergen över Lampang (gick jättebra där) så började jag se eldhelvetet på bergen. De eldar just nu här uppe. För er som inte känner till det. Sedan började lukta brandrök inne i bilen. Inte mycket men jag med mitt luktsinne. Frun vägrade känna något?

Är det så? På gamla bilar? Att vi får in avgaserna eller röken? Var kan man checka? Eller vad kan problemet vara
 
Jag skulle vilja ställa en fråga om bilar och aircond. eller luften inne i bilen. Två saker var inte bra.

Den låter djävligt högt vid 70 km. Bättre vid 90 km? Jag tycker onödigt högt ljud. OK det var det.
Sedan när vi kom mot bergen över Lampang (gick jättebra där) så började jag se eldhelvetet på bergen. De eldar just nu här uppe. För er som inte känner till det. Sedan började lukta brandrök inne i bilen. Inte mycket men jag med mitt luktsinne. Frun vägrade känna något?

Är det så? På gamla bilar? Att vi får in avgaserna eller röken? Var kan man checka? Eller vad kan problemet vara
Du kan välja ta luften utifrån eller från kupen, så kan jag göra. Har fått rek att ta luften inne från, på grund av för mycket skit i ute luften.
 
Jag hade faktiskt tänk svara det samma som du på det. Fast det är svårt att hitta någon modern bil med ram i dagsläget.
Men som du säger så har det inte att göra med ram eller inte ram.
Det är nog lättare att få en komfort om man har ram då karossen inte agerar som en resonanslåda eftersom den kan avskärmas mycket bättre från vibrationerna.


Nja, modern vet jag inte men årsmodell 2018 Toyota Revo har just ram, dessutom 30mm högre skidbalkar än föregångaren för att stärka det hela förklarar dom
toyota-hilux-ram.jpg

Såhär ser ramen ut. Dessutom är det stel bakaxel och bladfjädrar. Varför då kan man undra, de förklarar att det är pålitlig testad system och kan lagas med ett spett och järntråd på savannen.
Köper man en pickup så är det en lastbil man köper och den kan lastas rätt rejält.
Över ett tonn och kan dra 3,5 ton.
Inte riktigt relevant att jämföra med en smidig suv på landsväg men offroad är en helt annan sak.
Vad jag menade tidigare med att dra in Toyotas samtliga fabriker var att certifiering betyder att alla delar som tillverkas till modellen testas enligt samma principer. Från tändningsnyckeln (tillverkas i Marocko) till avgasrör. Menade inte bara fabriker där delarna skruvas ihop.
 
Nja, modern vet jag inte men årsmodell 2018 Toyota Revo har just ram, dessutom 30mm högre skidbalkar än föregångaren för att stärka det hela förklarar dom
toyota-hilux-ram.jpg

Såhär ser ramen ut. Dessutom är det stel bakaxel och bladfjädrar. Varför då kan man undra, de förklarar att det är pålitlig testad system och kan lagas med ett spett och järntråd på savannen.
Köper man en pickup så är det en lastbil man köper och den kan lastas rätt rejält.
Över ett tonn och kan dra 3,5 ton.
Inte riktigt relevant att jämföra med en smidig suv på landsväg men offroad är en helt annan sak.
Vad jag menade tidigare med att dra in Toyotas samtliga fabriker var att certifiering betyder att alla delar som tillverkas till modellen testas enligt samma principer. Från tändningsnyckeln (tillverkas i Marocko) till avgasrör. Menade inte bara fabriker där delarna skruvas ihop.

Då jag syftade på ram och modern, så tänkte jag mest på personbilar och inte plogar,traktorer, pick-up och lastbilar.
Kan nog lägga min högra arm att varenda 2018 av Dodge pick-up också har ram.
Det är nya bilar, men knappast modern konstruktion.
Däremot så hade man ram på personbilar tidigare.

Sedan ska vi inte avskriva ramar helt och hållet då bilar har "sub frame" där t.ex motor och transmissionen sitter i. Alltså en frontram och en bakram.
 
Du kan välja ta luften utifrån eller från kupen, så kan jag göra. Har fått rek att ta luften inne från, på grund av för mycket skit i ute luften.

Det skall finnas filter som renar den luft som kommer utifrån. Men en del tar bort dom då dom är igensatta p.g.a. att det är billigare än att köpa nya.
Man blir trött om man bara tar luft inifrån, dåligt med syre.
 
Bytte jag inte a/c filter idag men dom frågade när jag gjorde service om jag ville ha det bytt, 850 baht skulle det kosta.

20180427_114452.jpg
 
Du kan välja ta luften utifrån eller från kupen, så kan jag göra. Har fått rek att ta luften inne från, på grund av för mycket skit i ute luften.
Stämmer bra det , ta luften inifrån om du kör på vägar med mycket damm eller sök i luften ,, nog kan det lukta om de eldar , men betydligt mindre
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
11 K
A
 
Tillbaka
Topp