Stefan´s mat, recept och tips

 
En bra karl reder sig själv :thumbsup: . Gillar frugan det mesta också eller får du njuta själv?
Det här gillade frugan i alla fall :D

20210126_191642.jpg
 
Kan ju lägga bilder på gravad lax jag gjort.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
104492954_4412128138812459_1349019789172820503_n.jpg
Gör ungefär samma, o testar nya smaker emellanåt , Men använder en cup grovsalt o en cup typ farinsocker i 48 timmar per kilo Lax..Avsköljning under kallt rinnande vatten , Torkning över natten i kylskåp, Viktigt att ha tyngd på fisken hela tiden även vid torkning då blir den fast o fin. Sen är den klar , Men kallröker i ca 10 timmar vid 18- 24 grader, Mums
 
Vad kostar ett kilo gravad lax i Thailand? I Sverige ex på ICA kostar ett kilo ca 150 spänn.

STT
Nu var det ju ett tag sedan du var nere i Thailand men jag kan meddela att det finns mycket lax i Thailand, till ok priser.

Den norska laxen flygs in för att rensas beredas o packas i Thailand. En hel del av den hittar ut på marknaden.

Vill du hitta riktigt billig lax när du är i Thailand nästa gång, kolla siamsbury på darkside. De brukar kunna ha ojämna skivor, skivspill, till riktigt bra pris.
 
Nu var det ju ett tag sedan du var nere i Thailand men jag kan meddela att det finns mycket lax i Thailand, till ok priser.

Den norska laxen flygs in för att rensas beredas o packas i Thailand. En hel del av den hittar ut på marknaden.

Vill du hitta riktigt billig lax när du är i Thailand nästa gång, kolla siamsbury på darkside. De brukar kunna ha ojämna skivor, skivspill, till riktigt bra pris.

Det var inte så längesedan jag var i Thailand.

2017 var senaste gången. Då bodde vi ute i Jomtien på Stefans guesthouse Plus ett antal nätter på Flipper house på soi 7.

Jag tyckte mest det var fascinerande att gamla High Five hotel i början på åttan fortarande finns kvar.

Jag bodde på High Five första gången jag var i Pattaya 1992.

STT
 
Köttbullar i ugn med tacokryddning och ost, hade ingen grädde så jag använde kräm fräsh och använde inte svart, kryddpeppar och timjan.

6.jpg
7.jpg
8.jpg


Jag förstår inte att vatten kan vara så billigt 72 flaskor á 75 cl 200 Baht sedan får vattenbilnisse 20-30 Baht när han bär upp det till verandan.
20210207_063923.jpg
 
Gjorrde spenatstuvning igår.
0,5 kg fryst spenat från Makro, 3 dl mjölk, 1,5 dl kräm fräsh, 3 msk smör, 3 msk vetemjöl, salt och svartpeppar.
16.jpg


Stekte makrillfileér, de hade legat i saltlake så jag använde ytterst lite salt, pepparmix och citronpeppar
15.jpg


Provade att göra egen citronpeppar en gång i tiden med hyfsat resultat, bättre än ingen citronpeppar alls. Svartpeppar i en liten flaska med citronsaft, väntade till kornen sjunkit till botten innan de fick torka och sedan mortlade jag dem.

148972078_5539916536033608_2436157850655632669_n.jpg
 
Provade på att baka rågknäcke men det blev väl sisådär så jag ska prova igen med ändrat recept, tycker det är ett trixande med brödbak men skam den som ger sig.
1.jpg
2.jpg


Skickade ett mail till German Butcher som jag köpt korv av och undrade om han visste någon tysk som säljer råg och surdegsbröd, det visste han inte men jag kan baka rågbröd till dig skrev han tillbaka och det gjorde han.

Varje limpa vägde cirka 1,2 kilo och kostade 190 Baht styck.
3.jpg


Fick ett ömtåligt paket levererat som jag beställt från Lazada.
4.jpg


Paketet innehöll ömtåligt surdegsbröd, 280 Baht för 1,3 kilo. Hos Lazada finns ta mig tusan nästan precis allt att beställa.
5.jpg


Kruskavel går bra att även göra lövbitar av grisfilé med.
20210704_103338.jpg
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
14 K
Anonym
A
S
Svar
23
Visningar
9 K
glimten66
G
W
Svar
1
Visningar
6 K
Anonym
A
A
Svar
12
Visningar
5 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp