Vad är bäst farang ol eller Thailänsk ol ???

Hej

1705639619303.jpeg

Jag tycker att det här är den bästa Thailändska ölen, men den håller ändå inte samma klass som Tyska Wiessbier.

Mvh isan lover

Hej

1705639619303.jpeg

Jag tycker att det här är den bästa Thailändska ölen, men den håller ändå inte samma klass som Tyska Wiessbier.

Mvh isan lover
Är den gjord i Thailand eller importerad?

Det bryggs många på licens i Thailand som är betydligt sämre än orginalet.

Både Laos och Vietnam har betydligt bättre öl. Det härstammar från fransmännen.
Lao Gold (mellanmörk) och Lao Dark är riktigt bra.

Även Filippinerna med sitt förflutna av spanjorerna kan göra gott öl.
San Miguel Cerveza Negra är ett fynd men lite svårt att hitta.

Beerlao olet fra Laos kom som nummer 10 av verdebs beste ol . Verken Svensk-Dansk-Finsk eller Norsk ol kom en av dei 30 beste ol i verden ,

P1140868.JPG

För att vara helt ärlig så har Norge riktigt bra öl. Det är inte bara Hansa, Aas, Ringnes och de vanliga värdelösa ölen som bryggs i Norge längre.
I Thailand brukar jag dricka Brew Dog Punk IPA när jag får tag på en. Finns på en del ställen runt Pattaya om man önskar.

Är den gjord i Thailand eller importerad?

Det bryggs många på licens i Thailand som är betydligt sämre än orginalet.

Både Laos och Vietnam har betydligt bättre öl. Det härstammar från fransmännen.
Lao Gold (mellanmörk) och Lao Dark är riktigt bra.

Även Filippinerna med sitt förflutna av spanjorerna kan göra gott öl.
San Miguel Cerveza Negra är ett fynd men lite svårt att hitta.
Hej

Carabao launches quality German beer​

By Tan Heng Hong 14th November 2023

Thailand’s Carabao Group has launched Carabao and Tawandang beer brands in both bottle and can formats. The company will distribute these alcoholic drinks through its strong network of traditional trade channels (Tookdee), 1,000 CJ Mall stores, and cash van operations.

The company has an existing microbewery Tawandang German Brewery producing beer under the German Beer Purity Law, which uses only malt, hops and yeast.

To support the new beer venture, Carabao has invested THB 4 billion in the building of a beer manufacturing plant in Chai Nat province with a total annual output capacity of 400 million litres, according to Bangkok Post. Chai Nat is located withint the 200km radius from Bangkok. The initial production capacity is 200 million litres.

The Carabao brand will focus on the economy and stadard segments, while the Tawandang brand will aim at the premium segment. Both brands will offer aromas and tastes closely assembling the beer sold by Tawandang German Brewery.

Carabao beer comprises Lager beer and Dunkel beer, while Tawandang beer consists of Rose beer, IPA beer and Weizen beer.

Mvh isan lover

Hej

Carabao launches quality German beer​

By Tan Heng Hong 14th November 2023

Thailand’s Carabao Group has launched Carabao and Tawandang beer brands in both bottle and can formats. The company will distribute these alcoholic drinks through its strong network of traditional trade channels (Tookdee), 1,000 CJ Mall stores, and cash van operations.

The company has an existing microbewery Tawandang German Brewery producing beer under the German Beer Purity Law, which uses only malt, hops and yeast.

To support the new beer venture, Carabao has invested THB 4 billion in the building of a beer manufacturing plant in Chai Nat province with a total annual output capacity of 400 million litres, according to Bangkok Post. Chai Nat is located withint the 200km radius from Bangkok. The initial production capacity is 200 million litres.

The Carabao brand will focus on the economy and stadard segments, while the Tawandang brand will aim at the premium segment. Both brands will offer aromas and tastes closely assembling the beer sold by Tawandang German Brewery.

Carabao beer comprises Lager beer and Dunkel beer, while Tawandang beer consists of Rose beer, IPA beer and Weizen beer.

Mvh isan lover
Tillverkad i Thailand och inte på licens.
Ska se om den finns i Hua Hin nästa månad.
Den ska bli intressant med det nya konceptet att inte bara göra ljus lager.

Hej

Jag skulle bli förvånad om du inte gillar den, jag bjöd en del expats och Thailändare på den här ölen i byn och alla blev förtjusta och undrade var jag hade fått tag på den, den här ölen verkar finnas hos dom stora kedjorna och i vårt fall i en liten butik i närmaste samhälle som nästan bara har drycker av olika slag i sitt sortiment. Jag köpte alla burkar han hade och när han sa till ägaren att jag gillade dom och att det var den godaste öl tillverkad i Thailand som jag hade druckit så beställde han hem mer. Men eftersom den är lite dyrare än Chang och Leo så köpte inte Thailändarna den.

Mvh isan lover

Hej

Men å andra sidan bor han ju på den plats där Thailändarna är rikast i Thailand. :)

Mvh isan lover
Fanns flera pubar och ställen i Korat som bara hade en enda öl i sortimentet.
Flera med endast Heineken som verkligen är urvattnad i smaken men status bland yngre.

Har för mig att det är liknande när någon känd artist uppträder på något ställe att det är bara Leo alternativt Chang beroende på vem som är sponsorer.

Hoegarden beer er kåret som nr 6 av verdens beste ol .Som Bangsaen Thaiene drikker , Det er smaken som teller , prisen har ingen betydning for en Thai , dei har penger .

Hoegaarden.png

Jag tror nog du trollar lite, du vet säkert om att även den billigaste lokala ölen anses för dyr för de flesta Thailändare. 30 Baht är ändå nästan en timlön för många och inte många svenskar skulle betala en timlön för en öl på Bolaget.

Alla Hoegaarden du kan köpa i Thailand är bryggda på licens i Kina (tidigare i Vietnam) och en halvliter kostar bara 99 Baht, mindre än dubbla priset för en Singha eller Heineken. En belgisk öl bryggd i Belgien, typ Duvel, kostar dock minst 200 Baht för en liten flaska på Tops och runt 400 Baht på fat. Hade thailändarna verkligen inte brytt sig om priset borde de dricka det istället för massproducerad kinesöl.

Sitter på Pudongflygplatsen i Shanghai nu och här har de ett litet microbryggeri precis vid gaten. Ölen är riktigt bra och förvånansvärt billig. 68 RMB är dock 340 Baht så känns som att jag skulle ha råd med en fake-Hoegaarden i Bangsaen trots allt.

IMG_9365.jpeg

IMG_9366.jpeg

Hej

1705639619303.jpeg

Mvh isan lover

Det är en helt OK öl, helt klart bättre än alla standardöl i Thailand. Provade den senast jag var i Thailand för två veckor sedan.

IMG_9327.jpeg

Har också provat Carabao’s vanliga lager, riktigt tråkig, samt deras Dunkel. Den senare var OK men nog inget jag kommer köpa igen.

IMG_9283.jpeg

Om jag en dag skulle få dålig ekonomi så skulle jag kunna leva på nudlar, somtam och padkrapaow resten av livet hellre än att spara in på mina lördagsöl. Thailändska standardöl funkar på stranden eller i en bar med vänner, men skulle aldrig köpa dem hemma. Bra importerade öl är väldigt dyra men det finns bra thailändsk öl som bryggs i Kambodja och Vietnam som är lite mindre dyrare (dock dyra) men framförallt allt fler öl som bryggs på licens i grannländerna och inte kostar mycket mer än en Heineken. En halvliters Stella, absolut ingen finöl men ändå hyfsad klass, kostar exempelvis bara 79 Baht. Beer Lao har många hyfsade öl och tycker deras IPA är helt OK.

Outlaw och Spacecraft är exempel på thailändska craft beer som bryggs i Kambodja och är riktigt bra. 100-150 Baht för en liten flaska gör dock att marknaden är liten.

Brewlander är Singaporeanskt och gör riktigt bra öl; typ 100-150 Baht för en liten flaska.

Ja det här är Thailändsk öl bryggd enligt renhetslagarna, ska man följa dem så är vete öl nästan inte tillåtet, Rose öl är det definitivt inte.

Jag har bara provat deras nya Lager, inget att göra vågen över tyvärr. Dunkel har fått bättre kritik..

Jeg og kjerringen var i Bangkook for pademien ca 2019 og kjopte oss en stor Chang og LEO til 100 Baht stykker , Og jeg tror det er den prisen i Pattaya også . Jeg hadde krykker med meg , på grun av foten min ,

Ironi är svårt, framförallt över generationer och med språkförbistringar.

Jag tror att din öl egentligen också var under 80 Baht men i Bangkok gäller ett påslag på 21 Baht per flaska om någon medför kryckor till restaurangen.

Jag kan inte tänka mig att någon på forumet har druckit en öl som kostar mer än 80thb
Ja det här är Thailändsk öl bryggd enligt renhetslagarna, ska man följa dem så är vete öl nästan inte tillåtet, Rose öl är det definitivt inte.

Jag har bara provat deras nya Lager, inget att göra vågen över tyvärr. Dunkel har fått bättre kritik..

Jag kan inte tänka mig att någon på forumet har druckit en öl som kostar mer än 80thb
Det er lenge siden ein ol kosta 100 baht , jeg tror den er dyrere i dag ,

P1110422.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp