Vår thaipojke är svårt skadad i olycka.

Så här är avgiften när du är inlagd på sjukhus:
  • Du som är 20-64 år betalar 100 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
  • Du som är 65 år eller äldre betalar 50 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
Ja, mycket billigt
Om man då inte betalar maten, Jag får då fram att mat ingår, så blir det mycket billigt, för en tolv år sedan kostade väl 80 kr, så mycket billigare nu.

Ja ,men du betalar för maten per dygn, det är den räkningen du får.
Eller tror du maten är gratis.
Hemma betalar du väl själv för maten.
Maten ingår som en del av behandlingen, så vist kan man säga att det är gratis att ligga på sjukhus, efter som du har ju en matkostnad hemma som du nu slipper.

Jag och frugan brukar uppsök akuten när vi är I Sverige säger vi kommer från Thailand och det finns fall av fågelinfluensa i byn vi kommer från. Brukar räka för att vi skall få ett eget rum det fungerar på varje nytt landsting då inga samköra. Det är på utgifterna man sparar slantarna för att kunna äta på stan bästa krog när man är i Sverige.

Jag och frugan brukar uppsök akuten när vi är I Sverige säger vi kommer från Thailand och det finns fall av fågelinfluensa i byn vi kommer från. Brukar räka för att vi skall få ett eget rum det fungerar på varje nytt landsting då inga samköra. Det är på utgifterna man sparar slantarna för att kunna äta på stan bästa krog när man är i Sverige.
Ja tre måltider om dan plus två fika med macka för hundra spänn, inte dåligt.
Men möjligt dyrt för fattigmans pensionären på forumet :angel_transparent:

Jag tror nog att pojken klarar sig fint nu efter operationen. Och när han har blivit helt frisk har han förhoppningsvis lärt sig en läxa. Att inte köra något fordon när man har druckit. Det gör inte jag, så finnig jag är.
Ja helt rätt!! Han har nog lärt sig en liten läxa. Men vem var klok och vis när man var 15-16 år gammal?
Man tror man är odödlig. Har föreslagit att han kan sätta motor på rullstolen nu.. :) För att få ihop moppen igen lär ta tid.

Här är lite foto från sjukhuset som vår pojke TOP ligger på. Mormor och grannar ser till att han får mat i alla fall. Hela släkten och vänner har varvat med att vara tillhands och stödja. Nu är han "lagad" och gipsad.

TOP_sjukan_1.jpg

TOP_sjukan_2.jpg

TOP_sjukan_3.jpg

Här är lite foto från sjukhuset som vår pojke TOP ligger på. Mormor och grannar ser till att han får mat i alla fall. Hela släkten och vänner har varvat med att vara tillhands och stödja. Nu är han "lagad" och gipsad.

TOP_sjukan_1.jpg

TOP_sjukan_2.jpg

TOP_sjukan_3.jpg
Jag har legat på ett sådant sjukhus mins inget moppe olycka. Släktingar till sjuka och skadade låg överallt på golven och under sängarna. Enligt frugan skulle jag dött om jag inte varit helt borta det var totalt kaose mat hela familjer hade piknink.
Fast frugan åter kommer ofta till detta och tycker de var vänliga och hjälpsamma.
I sängen brevid mig var det någon brottsling han var fast kedjad vid sängen hög som ett hus när han kom in en riktig pundare. Efter några dagar blev jag transporterad till stan och ett bättre sjukhus med eget rum säng och egen sjuksköterska. Frugan var nöjd bramat och TV jag mins inget utan det är vad frugan berättat. Fast enligt frugan fungerande allt bra på fältsjukhust ibland när jag tittar på MASH säger hon precis så var det.

Flyttats från annan tråd: Svar från SatanG:
Ja det är klart det löser sig, på bilderna ser det ju ut att ha gått bra hittills.
Men av med offerkoftan nu, det var ju faktiskt en medlem som erbjöd sig att hjälpa dig men det tackade du direkt nej till.

Flyttats från annan tråd: Svar från SatanG:
Ja det är klart det löser sig, på bilderna ser det ju ut att ha gått bra hittills.
Men av med offerkoftan nu, det var ju faktiskt en medlem som erbjöd sig att hjälpa dig men det tackade du direkt nej till.
Jag har inte tackat nej.. Det var någon innan som erbjöd sig men backade väl samma dag. Den enda som verkligen erbjudit sig att hjälpa till ekonomiskt är @PanPan .
Men klart att det bra för pojken.. Han är opererad, gipsad och mår hyffsat bra med tanke på hur ont han har. Familjen sköter om honom och ser till att han får mat och omvårdnad på sjukan. Hoppas han kan åka hem snart.

Och jag har ingen offerkofta..
Med vänlig hälsning PEPSI

Ingen enkel situation det här för någon när man hamnar i denna situation, särskilt när det händer i ett annat land och man är helt utlämnad till andrahandsinformation på ett språk man knappast förstår. Vi kan dock försöka hålla en god ton här samt begränsa diskussionen till denna tråden. Annars blir det bara förbryllande och en grogrund för missförstånd.

Hoppas att allt löser sig på det ekonomiska planet @Pepsi och naturligtvis att pågen blir helt återställd. :wai:

Hej! Jag har som säkert flera sett att jag har funderingar gällande vår pojke som varit med om en trafikolycka.
Har i samråd med @Berralund bestämt att flytta denna dialog till egen tråd. Blir lite fel att ha den dialogen i "vad gör thai snackare nu?".
Jag är jätte tacksam för alla tips om hur vi kan lösa det.

Som jag skrev innan så har vi fått info om att en operation på Sjukhuset Marahat Nakhon Ratchasima Hospital skall kosta 30 000 Bath. Tydligen ett statligt sjukhus.
För ett brutet ben. Har fått en hel del tips som jag är mycket tacksam för.
Eftersom vi inte är i Thailand nu så har frugan lite kontakt med sin bästa vän som hjälper familjen med olika saker.
Har tagit upp det med frugan om att jag vill se uppgifter från läkare om var dessa 30 000 Bath kommer ifrån?
Hon förstår inte riktigt. Det verkar som om man litar på alla myndighetspersoner som står högre i klass.??
En del har skrivit att det är gratis för thai på ett statligt sjukhus.

Erfarenheter och kunskap vad som gäller uppskattar jag verkligen.. Skall luska mer själv också..

Mvh
PEPSI
Hej!

30 baht scheme täcker inte trafikolyckor då alla fordon som rullar på Thailands vägar ska vara försäkrade, detta är det lag på. När man betalar skatten på sitt fordon måste man samtidigt lösa en obligatorisk trafikförsäkring. Hittat en
tråd i ämnet med mycket bra info. Skrolla ner till inlägg #10 av Sheryl. Där får du info vart du kan vända dig för att få hjälp. Lycka till!!!

Det var fint att få se lite bilder på er grabb.
Det var extra fint att se att han tydligen har repat sig från det brutna nyckelbenet och dom brutna revbenen.
Tack! Som alltid när man pratar med en Thai blir det språkförbistringar. Det var inte brutna revben och nyckelben. Det var enligt röntgen sprickor i nyckelben och revben. Det är inget man gör något åt. Det självläker rätt snart. Efter ca 2 veckor nu på sjukan har det läkts rätt bra. Visst har han ont som fasiken av det. Men han får smärtstillande. Benet är lagat med skruvar och gipsad.
Vi fick samtal idag på morgonen att efter läkaren fått se om han kunde ta sig fram med hjälpligt med kryckor, så skall han skrivas ut från sjukhuset idag. :) I morse kl.8.00 svensk tid så väntade de bara på att han skulle få medicin och recept för starkt smärtstillande.
Notan för operationen och sjukhus vistelsen slutade på 30 000 Bath, som skulle betalas vid utskrivning.
En granne lånade ut pengarna för att lösa ut grabben. Så utgiften flyttades från sjukhuset till en granne. Som givetvis vill ha sina mynt tillbaka.
Men nu slipper mormor och andra i familjen åka från Non Thai in till Korat i stan varje dag. :wai::wai:

Tyvärr Pepsi , du har inte gratis sjukvård i Sverige , i alla fall inte i reality , inte alls ligger du inne så betalar du per dygn , hem kommer räkning , var så säker , går du till läkaren och säger HEJ , så betalar du 200 sek , Gratis , Nej Då , inte alls
Dygnsavgiften täcker i princip kostnaden för mat. Räkna själv på vad du får betala för tre måltider färdig mat. Att räkna dygnsavgiften för vårdkostnad känns som lite feltänk. 200 för att träffa läkare är definitivt vårdkostnad så där håller jag med.

Tack! Som alltid när man pratar med en Thai blir det språkförbistringar. Det var inte brutna revben och nyckelben. Det var enligt röntgen sprickor i nyckelben och revben. Det är inget man gör något åt. Det självläker rätt snart. Efter ca 2 veckor nu på sjukan har det läkts rätt bra. Visst har han ont som fasiken av det. Men han får smärtstillande. Benet är lagat med skruvar och gipsad.
Vi fick samtal idag på morgonen att efter läkaren fått se om han kunde ta sig fram med hjälpligt med kryckor, så skall han skrivas ut från sjukhuset idag. :) I morse kl.8.00 svensk tid så väntade de bara på att han skulle få medicin och recept för starkt smärtstillande.
Notan för operationen och sjukhus vistelsen slutade på 30 000 Bath, som skulle betalas vid utskrivning.
En granne lånade ut pengarna för att lösa ut grabben. Så utgiften flyttades från sjukhuset till en granne. Som givetvis vill ha sina mynt tillbaka.
Men nu slipper mormor och andra i familjen åka från Non Thai in till Korat i stan varje dag. :wai::wai:
Jag förstår inte riktigt problemet.
Varför skickar du inte bara ner pengarna som behövs?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp