Existensminimum för pensionär i Sverige

Alternativt 65 000 THB i månatlig inkomst eller en kombination av inkomst x 12 och banktillgodohavande på tillsammans 800 000 THB.
Exakt , då kommer en ganska viktig fråga in ,, varför i helv.. skall Thaiambassaden i Stockholm kräva en inkomst på 65,000 thbt /Månad EFTER Skatt . I Thailand skrivs intygen på ambassaden ut före skatt .. Hur många Svenska expat har 65.000 thbt efter skatt dvs 15,400 kr . Jag har det (ungefär 17500 kr ,men det är en djäkla hög pension för en Svensk ... Ett bra tipps för den som nu känner att hur fn skall jag fixa ett retirement är följande som jag fick av min då gode vän Långeman för tre år sen . Ta ett Non immigrant (spouse/family om ni är gifta eller har ett Thaibarn) 90 dagar single entry på Thaiambassaden , åk ner på detta , en knapp månad innan detta går ut så knallar ni ner till Svenska konsulatet med Era pensionpapper och får då intyg på att ni har en sammanlagd årlig pension på ..... och det är innan skatt men detta skiter Migrationen i Thailand i . Sen ansöker ni om ett ett års retirement OA , då ni nu uppvisar ett intyg på en summa som är 30% högre än den ni skulle ha om ni gjort samma i Sverige .....Vilket kan vara avgörande för ganska många ...................Dessutom slipper ni knölet med att söka ett kriminalregisterutdrag hos Svenska polisen , det har inte tid nu då Sverige är överhopat av kriminella individer , det tar upp till tre månader att få detta talade de om för mig ..

Senast redigerad av en moderator:
En fråga jag ställdes inför idag hos ambassaden var hur jag skall skriva min ansökan för Non immigrant o visa spouse /family . Jag ansöker om ett multipel entry one year , men man skall då ange hur länge man avser stanna , man kan ju endast vara där 90 dagar per period,sen måste jag göra en Visa run , skall jag uppge 90 dagar eller skall jag uppge 7 mån som är den egentliga vistelsen med tre Visa run ,, Någon som funderat på detta ... Jag vill inte låsa några slantar i Thailandet , min Thaikonton skall var nästan länsade när jag reser hem varje säsong , känner inte för att låsa 100,000
svenska kronor i det landet , därför tar jag gärna en tur ut var tredje månad ...:)

Visste att det var något speciellt med Dig Berra , kanske därför du alltid anstränger dig att svara så diplomatiskt som möjligt ,, dvs tvärtom mot vad jag gör ;)
Of an jag som trodde du var ur diplomatisk
En fråga jag ställdes inför idag hos ambassaden var hur jag skall skriva min ansökan för Non immigrant o visa spouse /family . Jag ansöker om ett multipel entry one year , men man skall då ange hur länge man avser stanna , man kan ju endast vara där 90 dagar per period,sen måste jag göra en Visa run , skall jag uppge 90 dagar eller skall jag uppge 7 mån som är den egentliga vistelsen med tre Visa run ,, Någon som funderat på detta ... Jag vill inte låsa några slantar i Thailandet , min Thaikonton skall var nästan länsade när jag reser hem varje säsong , känner inte för att låsa 100,000
svenska kronor i det landet , därför tar jag gärna en tur ut var tredje månad ...:)
Har visa o Spouse family, du lämnar det fältet o ifyllt vid 1 års multiple entry visa.

Jag har aldrig haft mycket pengar i Thai Bank , det har varit överfört cirka 50 tusen om gången ,
som jag brukar i Thailand och överfört for husköp och bil , jag fick helårs visa för jag var gift
och så var det min inkomst och en bank konto i Thailand jag måtte visa fram , och för å få
det måtte jag resa till den Thailändska Ambassaden i Oslo .

Jag har aldrig haft mycket pengar i Thai Bank , det har varit överfört cirka 50 tusen om gången ,
som jag brukar i Thailand och överfört for husköp och bil , jag fick helårs visa för jag var gift
och så var det min inkomst och en bank konto i Thailand jag måtte visa fram , och för å få
det måtte jag resa till den Thailändska Ambassaden i Oslo .
Jo , det är ju just det jag skrev EV . Även jag kan ta ett Married Retirement OA ett år , men då måste jag fara runt med en massa djäkla foton på familjen och mig osvosv.. orkar inte fjäska för att få detta och har heller ingen lust att låsa stålar . Iofs så har jag tillräcklig pension men har bestämt mig för att i alla fall testa detta med Non o spouse ett års multiple för denna kommande vintersäsong

Du menar att jag anger EJ "proposed time"?
Gör det inte mer komplicerat än det är, mesta i formuläret är tydligt lämna det du är osäker på och fråga i receptionen när du lämnar in det va du skall skriva i fältet, dom hjälper dig.

Du sparar väl?
Bankerna här i thailand har lite erbjudanden.
Jag har ett sparande på kasikorn, ok inget jätte sparande men det är en pensionsförsäkring som ger mig en viss summa när jag fyller 65 och skulle jag gå av tiden innan dess så får frugan en summa som gör henne till milionär.

Billionär eller miljonär????? 5555:):):)

Millionär i Thbt är ju inte så mycket att skryta om , frugan är i så fall mångmillionär
=1 milllion Thbt =250,000 svkr.det får du inte mycket för ......................

Du sparar väl?
Bankerna här i thailand har lite erbjudanden.
Jag har ett sparande på kasikorn, ok inget jätte sparande men det är en pensionsförsäkring som ger mig en viss summa när jag fyller 65 och skulle jag gå av tiden innan dess så får frugan en summa som gör henne till milionär.
Thaibanken har jag valt bort , likaså att spara i Svensk bank , snart står det klart för pajasgänget här hemma att de skänkt bort sista kronorna , i Thailand handlar det om att alla är belånade upp till öronen , på allat som tänkas kan , varenda bartjej har ju en bil ,och har inte en farang betalat denna så har hon en skuld på 10 år ..

Ja, Jonas , var det inte du som visste hur detta med att köpa bil på avbetalning i Thaialnd gick till ;)

Thaibanken har jag valt bort , likaså att spara i Svensk bank , snart står det klart för pajasgänget här hemma att de skänkt bort sista kronorna , i Thailand handlar det om att alla är belånade upp till öronen , på allat som tänkas kan , varenda bartjej har ju en bil ,och har inte en farang betalat denna så har hon en skuld på 10 år ..

Ja, Jonas , var det inte du som visste hur detta med att köpa bil på avbetalning i Thaialnd gick till ;)
Gällande avbetalning på bil vet jag mycket väl hur det går till ny eller begagnat från handlare.
Skiljer sig säkert från konkurrenterna, i Phetchabun var iallafall erbjudandet 35.000 bath i handpenning på begagnad bil spelade ingen roll modell eller ålder.

Du har aldrig tänkt på vilken bra ränta Thai bankerna ger jämfört med Svensk.
Som sagt det är inget sparkonto jag öppnat det är en pensionsförsäkring.

Thaibanken ger iadg inte alls någpon bra ränta du får idag 1,50 % , gumman fick det nu för en månad sedan när hon låste sin förmögenhet på 7 mån , 1 år gav samma ränta , jag hade 3% förut , idag 1,50 % .då skiter jag i detta , inte intresserad att låsa mina slantar i Kalle Anka landet ....Jo , en pensionsförsäkring i Thaialnd vet jag vad det är ....................;)

Thaibanken ger iadg inte alls någpon bra ränta du får idag 1,50 % , gumman fick det nu för en månad sedan när hon låste sin förmögenhet på 7 mån , 1 år gav samma ränta , jag hade 3% förut , idag 1,50 % .då skiter jag i detta , inte intresserad att låsa mina slantar i Kalle Anka landet ....Jo , en pensionsförsäkring i Thaialnd vet jag vad det är ....................;)
Och Svensk bank ger 0% ränta så jo jämförelsevis ger dom bra.

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp