Ekonomin som pensionär i Thailand

Är man inte pliktig å säga från till myndigheten om man är borte från Sverige mer en 182 dagar
och då blir man automatisk ut skrivna , rätt mig om jag har fel .
For slik är norska lagen .

Jo men visst , men vad försäkringar anbelangar så kan du inte göra så , då måste du likförbannat ha en Thaiförsäkring
Blir du sjuk i Thailand och kontaktar Svenska myndigheter så kan du få problem , du skall skriva ut dig om du inte stadigvarande bor i Sverige minst 6 månader ...Visst kan du ha en adress men vad hjälper detta dig ? Ej utskriven ger bara högre skatt ,Akut vård i Sverige har du ju rätt till vilket som , det handlar om vad som händer i Thailand den dagen du blir sjuk , vet ni vad ett benbrott eller ännu värre en hjärtinfarkt kostar i Thailand ....................

Sedan kan man tillägga att med den pensionen Berra kommer att få, kommer försäkringen att betalas med sänkt skatt efter att han ansökt om sinkskatt.

En sak är alldeles klar, det är mycket att tänka på och ta hänsyn till innan man verkställer flytten. Men jag tycker att @Jonas avtal med ett sjukhus låter intressant som alternativ till en dyr försäkring. För någon typ av säkerhet måste man ha, inte tusan blir man yngre precis. Även om jag känner mig som en trettioåring. ;)

En sak är alldeles klar, det är mycket att tänka på och ta hänsyn till innan man verkställer flytten. Men jag tycker att @Jonas avtal med ett sjukhus låter intressant som alternativ till en dyr försäkring. För någon typ av säkerhet måste man ha, inte tusan blir man yngre precis. Även om jag känner mig som en trettioåring. ;)

Tror inte det kortet är så mycket att luta sig på om man blir sjuk, erbjudarnena på det rabattkortet är ju mer för undersökningar i förebyggande syfte, men blir du sjuk så är det inte så mycket det kortet ger.

Känns lite som livrem och hängslen en del vill ha det.
Det är i o för sig väldigt svenskt.
Fast sjukvården är inte så himla bra i Sverige som en del tycks tro. Får ni cancer så kanske får ni vård i tid om ni har tur, alltså i Sverige.

Visst kan det hända ett o annat men jag anser att det är klart bättre att satsa på friskvård istället. Då dör man i alla fall då man ligger på topp.
Jag har svårt att oroa mig för sånt här, skulle man bli sjuk så söker man vård där man är just då.
Betala jättedyra försäkringar, nä det gör jag inte.
Ett tips, gift er med en statligt anställd här i Thailand så får ni vård. Bättre än en dyr försäkring.

Känns lite som livrem och hängslen en del vill ha det.
Det är i o för sig väldigt svenskt.
Fast sjukvården är inte så himla bra i Sverige som en del tycks tro. Får ni cancer så kanske får ni vård i tid om ni har tur, alltså i Sverige.

Visst kan det hända ett o annat men jag anser att det är klart bättre att satsa på friskvård istället. Då dör man i alla fall då man ligger på topp.
Jag har svårt att oroa mig för sånt här, skulle man bli sjuk så söker man vård där man är just då.
Betala jättedyra försäkringar, nä det gör jag inte.
Ett tips, gift er med en statligt anställd här i Thailand så får ni vård. Bättre än en dyr försäkring.
Cancervården i Sverige fungerar bra men ditt tips köper jag. Men hur många frågar vad du jobbar när kärleken slår till ...

Cancervården fungerar inte bra i Sverige och du kan få vård i annat om nu vårdcentralen råkar ha tid över. Du kanske skulle behöva besöka en vårdinrättning i Sverige så skulle du få se.
Akutfall kanske fungerar bättre men skriver nog kanske med stora bokstäver.
Till din fråga om kärleksknockoutet. Jag frågade var hon jobbar innan jag slog till. Kärleken slår inte till sådär bara. Du är väl inte tonåring längre.
Jag ville att hon skulle bo i norra Thailand, jobba för staten (överdrift) och många andra saker innan jag blev kär.
I o för sig var det tips till såna som inte hade blivit slagna av kärleken.

Cancervården fungerar inte bra i Sverige och du kan få vård i annat om nu vårdcentralen råkar ha tid över. Du kanske skulle behöva besöka en vårdinrättning i Sverige så skulle du få se.
Till din fråga om kärleksknockoutet. Jag frågade var hon jobbar innan jag slog till. Kärleken slår inte till sådär bara. Du är väl inte tonåring längre.
Jag ville att hon skulle bo i norra Thailand, jobba för staten (överdrift) och många andra saker innan jag blev kär.
Jag väljer inte fru efter arbetsgivare. Sån är jag.

Min förra fru hade cancer och hon fick alltid dubbel förtur. Allt fungerade bra. Iofs bor vi i Sthlm. Kanske inte fungerar i glesbygden menar du.

Du tar väl inte den första kvinnan du träffar, några frågor är det bra att göra. Arbete och yrke är väl normala frågor.

Det var bra att din förra fru fick vård, så borde det förstås vara men snälla Janne det är andra tider i Svedala idag tro eller ej, inte bara på glesbygden.

Du tar väl inte den första kvinnan du träffar, några frågor är det bra att göra. Arbete och yrke är väl normala frågor.

Det var bra att din förra fru fick vård, så borde det förstås vara men snälla Janne det är andra tider i Svedala idag tro eller ej, inte bara på glesbygden.
Jag valde heller inte fru efter arbetsgivare och skulle aldrig i livet göra det. Jag valde efter mitt hjärta, hur patetiskt det än kan låta. Och vi är fortfarande väldigt lyckliga.

Och nu oroar du för försäkringen i Thailand?
Hoppas du förstår att jag skojar Berra.
Det blev sidospår från ämnet tror jag fast varken kärleken eller ekonomin för oss pensionärer tar ingen skada om vi är ihop med en försäkring, öhum statligt anställd thailändska.
Förresten jag har också bott i Kävlinge när jag läste i Lund.

Och nu oroar du för försäkringen i Thailand?
Hoppas du förstår att jag skojar Berra.
Det blev sidospår från ämnet tror jag fast varken kärleken eller ekonomin för oss pensionärer tar ingen skada om vi är ihop med en försäkring, öhum statligt anställd thailändska.
Förresten jag har också bott i Kävlinge när jag läste i Lund.
Haha jag oroar mig inte alls, planen ligger fast det blir pengar på ett konto för oförutsedda sjukdomsfall. Någon svindyr försäkring kommer jag inte att ta.

Kul att du känner till metropolen Kävlinge. ;)

Har man aldrig haft en tjej på riktigt innan så faller gubbsen pladask för minsta leende..

Norsk Pension i Thailand . Der betalar norrmän cirka 15 % skatt.
Och är du gift med en Thai dam och hon arbetar inte , så betalar den norske stat " Hustrubidrag " med
Kr. 3600.- pr. måned , och har hon barn så får du pengar för varje barn .
Så har hon 10 barn ,och du adoptera dom får du en Halv Miljon i året .

2015-07-15 11.28.22.jpg
Du verkat ha koll pa hur man drar russinen ur kakan EV , i bada landerna kanske ,men det galler ju att vara om sig och kring sig ;)

Kanske inte fel av en farang att tänka så , lika barn leka bäst , Thaidamer kollar ju alltid på en man i ordningen , Ekonomi , dvs hus alt condo , bankmedel ,bil,MC civilstånd ,barn och sen kanske spritförtäring ,hälsa och sist utseende.
kanske skulle vi göra samma sak ,vore inte så dumt , att göra som Thaikvinnnan , först kolla upp allt och först sedan "bli kär" verkar ju vara en bra deal :rolleyes:
Problemet då är att samtliga Bardamer blev utan fast sällskap :( Men vad spelar det för roll , flertalet här tycks ju haft lyckan att träffa en kvinna med utbildning och rik familj mm i alla fall så verkar det inte vara många som äktat en glädjekvinna som säljer sin kropp på en bar 55555

Kanske inte fel av en farang att tänka så , lika barn leka bäst , Thaidamer kollar ju alltid på en man i ordningen , Ekonomi , dvs hus alt condo , bankmedel ,bil,MC civilstånd ,barn och sen kanske spritförtäring ,hälsa och sist utseende.
kanske skulle vi göra samma sak ,vore inte så dumt , att göra som Thaikvinnnan , först kolla upp allt och först sedan "bli kär" verkar ju vara en bra deal :rolleyes:
Problemet då är att samtliga Bardamer blev utan fast sällskap :( Men vad spelar det för roll , flertalet här tycks ju haft lyckan att träffa en kvinna med utbildning och rik familj mm i alla fall så verkar det inte vara många som äktat en glädjekvinna som säljer sin kropp på en bar 55555
Det är komplicerat att prata om kärlek för det finns så mycket känslor inblandad i dessa feågor.
Jag kan ändå inte riktigt fatta hur man blir kär sådär bara, en del tycks ha sök knappen på hela tiden. Jag försöker ha den i off läge för det mesta.
Jag är ingen expert inom detta område och har kraschat två gånger.
Eller med eftertanke så kanske ändå för alla experter som uttalar sig om t ex missbruk är nästan uteslutande gamla alkoholister eller knarkare.
I mitt fall lyckades jag inte fånga en rik tjej för hon har rätt mager lön men hon är smart och go och det räcker för mig.

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp