Existensminimum för pensionär i Sverige

Och pensionsförsäkring som sagt jag har ett bra avtal.

Eftersom Thailand riksbanken gjort som i Sverige sänka räntan så har du lägre åt båda hållen men den är fortfarande mycket högre än Svensk.

Millionär i Thbt är ju inte så mycket att skryta om , frugan är i så fall mångmillionär
=1 milllion Thbt =250,000 svkr.det får du inte mycket för ......................
Jo om du bor och lever i Isaan, var vad min fru får och skrev inte 1, vi är gifta så mina tillgångar går ju till henne så hon klarar sig nog.
Nu är jag ju inte i den åldern så förhoppningsvis har jag några år igen men händer en olycka innan så har dom lite grann iallafall.

Ekonomien för oss pensionär i Thailand är inte så god i dag som den var för 3 år sedan .
Vi må betala över 20 % mera for varje Thai Baht vi tar ut av Banken , och alla matvaror har
steget i pris med över 30 % dom sista 3 åren . Så det är över 50 % dyrare å leva i Thailand
i dag . Så här är det viktig å ha en ekonomisk kärring .

Till och med en Thai må vara mer ekonomisk nå en för två år sedan , alla priser stiger mer en lönnen .
Och samtal mellan mina gran kärringar är matpriser , och kvar det är billigaste , så dom tar moppen
och kör 7 till 8 km varje väg for å få maten lite billigare .
Så här är bilden av det ena marked som är lite billigare , som ligger halvvägs till Shriracha , så här kör
vi 2 and Road Wannapha Beach som är den kortaste vägen till Shriracha , cirka 10 km

P1060732.JPG

P1060733.JPG

P1060735.JPG

P1060736.JPG

P1060738.JPG

P1060740.JPG

P1060745.JPG

Till och med en Thai må vara mer ekonomisk nå en för två år sedan , alla priser stiger mer en lönnen .
Och samtal mellan mina gran kärringar är matpriser , och kvar det är billigaste , så dom tar moppen
och kör 7 till 8 km varje väg for å få maten lite billigare .
Så här är bilden av det ena marked som är lite billigare , som ligger halvvägs till Shriracha , så här kör
vi 2 and Road Wannapha Beach som är den kortaste vägen till Shriracha , cirka 10 km

P1060732.JPG

P1060733.JPG

P1060735.JPG

P1060736.JPG

P1060738.JPG

P1060740.JPG

P1060745.JPG
Hur många baht billigare blir maten genom denna resa och vad kostar resan i bränsle och slitage på fordonet?

Ekonomien för oss pensionär i Thailand är inte så god i dag som den var för 3 år sedan .
Vi må betala över 20 % mera for varje Thai Baht vi tar ut av Banken , och alla matvaror har
steget i pris med över 30 % dom sista 3 åren . Så det är över 50 % dyrare å leva i Thailand
i dag . Så här är det viktig å ha en ekonomisk kärring .
Om du menar att det var bättre för 3 år sen pga växelkurs så för oss med sek är ju kursen idag ganska normal sett över tid, att vi får uppåt 5 baht är inte vanligt så det får man mer se som en bonus när det händer och själv passade jag på att föra över en rejäl slant då så jag slapp hela den här grejen när man fick under 4 baht. Har på 3 och ett halvt år aldrig fått sämre kurs än 4.30.
Dom med norska kronor har väl däremot märkt en försämring men det drabbar ju ingen fattig.. [emoji6]

Hur många baht billigare blir maten genom denna resa och vad kostar resan i bränsle och slitage på fordonet?

Skal man räkna bensin på moppen för att köra 7 km så blir det 10 Baht , och köper man lite matvaror
så blir det snart 100 Bath billigare , och kärringen min tänker ekonomi

Skal man räkna slitage på moppen , då är man snål , det är snack om 2 öre pr. kilometer
Är nog lite mer än så om man räknar allt inkl värdeminskning men trodde att du var just snål och hade räknat på hur mycket man måste handla för att det ska löna sig? Annars gör man sig väl inte omaket att åka så långt för att spara några baht.. [emoji6]

EV måste bo på fel ställe? Här på Phuket har inte maten blivit dyrare på 3 år,snarare billigare. Växelkursen är nog ganska normal om man ser på dom senaste 6 åren jag bott i paradiset, men för norrmännen blir det väl aldrig bra nog.

EV måste bo på fel ställe? Här på Phuket har inte maten blivit dyrare på 3 år,snarare billigare. Växelkursen är nog ganska normal om man ser på dom senaste 6 åren jag bott i paradiset, men för norrmännen blir det väl aldrig bra nog.
Norrmännen är ju vana vid en annan växelkurs och har ju varit uppe i över 6 så för dom är det för tillfället lägsta kursen någonsin.

Jo I Phuket har väl de köpstaka turisterna minskat och de köpsvaga tagit över och då sjunker ju priserna ....

Oljepriset har ju stigit med runt 80% sista månaden och dom ser ett kraftigt ökande av resebokningar från Ryssland där rubel stiger med Oljepriset.

Jo I Phuket har väl de köpstaka turisterna minskat och de köpsvaga tagit över och då sjunker ju priserna ....
Sanningen är nog den att priserna utjämnas i Thailand ökar mycket i norr och ligger still i söder. Alla invandrare som flyttar in i norr hjälper till att höja priserna när dom strör bath omkring sig för att familjen ska bli glad med ny bil och nytt hus.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp