Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Nr 1. Man måste inte åka till Bkk Hospital.
Nr 2. Vad kostar en försäkring för en 60 åring som täcker allt ni snackar om?

Jag har nu kollat med försäkringsbolaget AIA, de räknar med en kostnad på 681.000 Baht för en hjärtoperation. Det är ett snitt, så klart kan det bli dyrare.

Försäkringsproblemet uppstår ju först när man passerat 60 och premierna börjar bli skyhöga för vård med västerländsk status. Även om du har en bra premie så höjs den dramatiskt när du närmar dig 70. Om du inte kan hänga med då förlorar du allt du betalat.

Sedan kan man ju få vård på de statliga sjukhusen till ett betydligt lägre pris. De är faktiskt ganska duktiga på rutinärende som till exempel frakturer.

Enklare saker som blindtarm eller njursten är oftast inte några jättestora pengar även om man väljer västerländsk vård. Inte akuta åkommor är mycket billigare att fixa i Sverige även om man är utskriven.

Jag tycker det är bättre att spara själv än att ge pengarna till ett försäkringsbolag som oftast ändå försöker komma undan ansvaret.

Kan gå illa om man inte har försäkring som täcker, hörde om en svensk i Korat som akut måste göra en ballongsprängning som kostade runt 200.000b, men han hade inte så mycket stålar när räkningen kom men sjukhuset rabatterade ner till den summa han hade på sitt bankkonto 150.000b. Hade dom krävt förskott eller garantier före ingreppet så kanske han inte fått vård alls.
Jag har nu kollat med försäkringsbolaget AIA, de räknar med en kostnad på 681.000 Baht för en hjärtoperation. Det är ett snitt, så klart kan det bli dyrare.

Försäkringsproblemet uppstår ju först när man passerat 60 och premierna börjar bli skyhöga för vård med västerländsk status. Även om du har en bra premie så höjs den dramatiskt när du närmar dig 70. Om du inte kan hänga med då förlorar du allt du betalat.

Sedan kan man ju få vård på de statliga sjukhusen till ett betydligt lägre pris. De är faktiskt ganska duktiga på rutinärende som till exempel frakturer.

Enklare saker som blindtarm eller njursten är oftast inte några jättestora pengar även om man väljer västerländsk vård. Inte akuta åkommor är mycket billigare att fixa i Sverige även om man är utskriven.

Jag tycker det är bättre att spara själv än att ge pengarna till ett försäkringsbolag som oftast ändå försöker komma undan ansvaret.
Det är ju bra att du denna gång skriver att du "tycker" , Jag vet många som nyttjat Svenska bolag utan några som helst problem , men du vet ju bäst .. ;)

Det är ju bra att du denna gång skriver att du "tycker" , Jag vet många som nyttjat Svenska bolag utan några som helst problem , men du vet ju bäst .. ;)

Är man utskriven får man ingen försäkring i Svenska bolag.

En bekant till mig som hade en reseförsäkring i Folksam och skadade axeln i hemmagymmet och fick beskedet att det klassas som "sjukdom", inte olycksfall och därmed gällde inte hans försäkring.

Naturligtvis får majoriteten ut ersättning för sina utlägg men det finns en risk som du slipper med egna pengar. Dessutom tycker jag om att man får behålla pengarna om inget händer.

En bekant till mig som hade en reseförsäkring i Folksam och skadade axeln i hemmagymmet och fick beskedet att det klassas som "sjukdom", inte olycksfall och därmed gällde inte hans försäkring.

Det där tycker jag låter mest som en "stenbordsskröna" ungefär som du och nån annan brukar beskylla mig för ... Du skrev : En bekant till mig 55555 fn vad larvig ,, källhänvisning har jag lärt mig att man måste ha för att bli betrodd här ,, men kanske inte gäller alla. Helt korrekt att man måste vara skriven i sverige , det skrev jag även i mina inlägg , om man läser vad jag skrev vill säga ......;) Du skriver att han hade Reseförsäkring i Folksam och skadade sig i hemmagymet . Självklart skall han då inget efterssom han var hemma och inte på resa . HUR TÄNKTE DU NU ?? Solklart en självförvållad förslitningsskada eller gymskada i hemmet .......

Mackes Mackes :rolleyes:

Det där tycker jag låter mest som en "stenbordsskröna" ungefär som du och nån annan brukar beskylla mig för ... Du skrev : En bekant till mig 55555 fn vad larvig ,, källhänvisning har jag lärt mig att man måste ha för att bli betrodd här ,, men kanske inte gäller alla. Helt korrekt att man måste vara skriven i sverige , det skrev jag även i mina inlägg , om man läser vad jag skrev vill säga ......;) Du skriver att han hade Reseförsäkring i Folksam och skadade sig i hemmagymet . Självklart skall han då inget efterssom han var hemma och inte på resa . HUR TÄNKTE DU NU ?? Solklart en självförvållad förslitningsskada eller gymskada i hemmet .......

Mackes Mackes :rolleyes:

Undrar vem som inte läser eller drar egna obekräftade slutsatser.

Jag talar i först hand om min egen situation och jag kan inte få försäkring i ett Svenskt bolag vilket jag nämnde eftersom du hänvisade till Svenska bolag.

Vill du att jag skall skriva namn och adress på mannen i fråga? Så skulle jag aldrig lämna ut någon på nätet. Men jag kan PM:a telefonnumret om du är intresserad av att kolla fakta.

Om man har dubbel bosättning som många som bor i Thailand har kan man faktiskt ha två hemmagym.

Han trodde att en reseförsäkring gällde för all sjukvård när han reste, det finns inga regler om hur lång resan får vara, man kan ju ta en reseförsäkring på 6 månader och under så lång tid är träning en självklarhet. Han är inte ensam om att leva i Thailand på det sättet och med reseförsäkring.

Det är just den här otydligheten som försäkringsbolagen är mästare på, de säger ju inget när man tecknar försäkringen trots att de vet vad man förväntar sig.

Jag väntar bara på att du skall dra till med "lille gubben" också. Du verkar gilla härskarteknik.

Jag talar i först hand om min egen situation och jag kan inte få försäkring i ett Svenskt bolag vilket jag nämnde eftersom du hänvisade till Svenska bolag.

Vill du att jag skall skriva namn och adress på mannen i fråga? Så skulle jag aldrig lämna ut någon på nätet. Men jag kan PM:a telefonnumret om du är intresserad av att kolla fakta.

Om man har dubbel bosättning som många som bor i Thailand har kan man faktiskt ha två hemmagym.

Han trodde att en reseförsäkring gällde för all sjukvård när han reste, det finns inga regler om hur lång resan får vara, man kan ju ta en reseförsäkring på 6 månader och under så lång tid är träning en självklarhet. Han är inte ensam om att leva i Thailand på det sättet och med reseförsäkring.

Det är just den här otydligheten som försäkringsbolagen är mästare på, de säger ju inget när man tecknar försäkringen trots att de vet vad man förväntar sig.

Jag väntar bara på att du skall dra till med "lille gubben" också. Du verkar gilla härskarteknik.
Man får ju undersöka vad försäkringen gäller för. Gäller den om man har ett eget hus på resmålet. Det finns ju försäkringsbrev att läsa. Följer inte bolaget är det ju bara att driva saken vidare.

Man blir väl mest överraskad om man köper grisen i säcken ...

Man får ju undersöka vad försäkringen gäller för. Gäller den om man har ett eget hus på resmålet. Det finns ju försäkringsbrev att läsa. Följer inte bolaget är det ju bara att driva saken vidare.

Man blir väl mest överraskad om man köper grisen i säcken ...

Läser du alltid det finstilta när du köper något? Förstår du också konsekvenserna?

Jag gör det inte, jag brukar försöka hitta säljare jag kan lita på.

Senast redigerad av en moderator:

Härskartekniken har jag i så fall fått från ett annat forum där man utövar densamma så pass till den mildra grad att folk lämnar i strid ström ...........;)

Slut på argument i sakfrågan?

Läser du alltid det finstilta när du köper något? Förstår du också konsekvenserna?

Jag gör det inte, jag brukar försöka hitta säljare jag kan lita på.

Ja när det gäller försäkringar brukar jag läsa de paragrafer som handlar om vad försäkringen täcker.

Statliga sjukhus är inte dåliga i thailand. Jag har varit på en del. Och jag föredrar dom i stället för Bangkok Hospital. Fördelen med privat är servicen. Bangkok Hospital är bra på att ladda på allt möjligt för att få dig att betala mera. En normal bra sjukförsäkring täcker upp till 1 miljon baht och det ska räcka. (Gumman säljer försäkringar) kostar runt 30 000 thb /år (hur gammal och vad du vill ska ingå avgör priset)Du kan åka på vilket sjukhus du vill. Försäkring kan tecknas upp till 65 år. Men även efter upp till 75 men då begränsas den ganska kraftigt.

Hur långt tror du två miljoner räcker , har kollat vad en hjärtinfarkt med ev följande operation med eftervård kosta på BKK Hospital , inte räcker två mille i alla fall , jag trodde samma tills jag kollade . Hade även jag en svindyr försäkring genom Thai Pagan ,, satte sen mitt kapital på BKK bank , men insåg att inte ens tre mille räckte fullt ut ..
Så nu har jag LF Östgöta sk. tillfällig Utlandsvistelse genom hemförsäkring
Den går att ha hela året ...............spelar ingen roll nu om andra tycker annorlunda , jag har talat med LF och de kräver däremot en Svensk Adress samt ej utskriven ..
De har ingen koppling till skattemyndigheten ,så de rapporterar mao inte till dessa att du vistas utomlands mer än 6 mån ..
Vad får du betala för att ha LF fullt försäkrad??

Statliga sjukhus är inte dåliga i thailand. Jag har varit på en del. Och jag föredrar dom i stället för Bangkok Hospital. Fördelen med privat är servicen. Bangkok Hospital är bra på att ladda på allt möjligt för att få dig att betala mera. En normal bra sjukförsäkring täcker upp till 1 miljon baht och det ska räcka. (Gumman säljer försäkringar) kostar runt 30 000 thb /år (hur gammal och vad du vill ska ingå avgör priset)Du kan åka på vilket sjukhus du vill. Försäkring kan tecknas upp till 65 år. Men även efter upp till 75 men då begränsas den ganska kraftigt.
Märkligt , jag hade Thai pagan (det statliga bolaget ) den kostade exakt 100,000 tusen thbt / år efter ett år utan nyttjande fick jag som bonus tillbaka 12,000 så kostnad ett år utan att mnyttja försäkringen vid 64 års ålder kostade mig 88 tusen thbt . Dessutom en skitförsäkring när du börjar läsa avtalen , täckte inte mycket inte , för nästan samma slantar kan jag ha LF med en bra heltäckande försäkring för 18.000kr år .. och då har du ingen limit , du har rättsskydd , du har överfallsskydd , stöldskydd mm . och säg inte att de statliga är bra , generellt är de inte alls i närheten av BKK Hospital , de höll tillex på att ta livet av min fru på Sirikit , sen sökte hon på chonburi Hospital , fy fn vilket skitsjukhus , nerpissat på samtliga toaletter timtal i köer , sen skrev de ut P piller till frugan som då var 46 år , de ligger ljusår efter i kunskap om mediciner här , iofs kan väl BKK hospital var bättre ,men de statliga , nej tack ,du måste leva i en annan värd.

Min uppfattning , inget som nödvändigtsvis behöver vara rätt ,kanske man skall tillägga i vanlig ordning . men har man inte råd att försäkra sig ordentligt så är de väl bättre än inget alls ..

Skulle tro att den ligger på 60-80,000/ år med Thai pragan chivit,, Thai life insurance
Akta dig för det bolaget , skojare anser jag , läs djäkligt noga , kan du läsa Thai , du får det först på Thai , förklarat muntligen på taskig Engelska ,sen får de hem ett avtal på Engelska , som inte alls är vad du tro ,, tro mig , inte alls .. skojare :mad:

Jag anser de vara skiten , rent ut sagt rena skräpet , men det är med vår erfarenhet av tre stycken här nere .. katastrof ...

Jag får bra sjukvård på ett statligt sjukhus i Udon Thani till en mycket rimlig kostnad.

Det är ju tur att vi har olika erfarenhet av detta , kanske det skiljer väldigt mycket , kanske ledningen på Udontani inte accepterar att sjukhustoan ser ut som en pissoar på Normmalmstorg från 50 talet , Detta tillsammans med hemska köer bara för att registrera sig varje gång och en mängd inkompetenta läkare med närmast homeopatiska insikter i läkekonsten gör att jag undviker dem .. har nu en kompis som har sökt på Udon Thanis staliga sjukhus , hon anser det vara bra . så kanske det skiljer mycket ..

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp