Grundavdraget är 2016 18800, är man över 65 år är det drygt 44000. Så fattiga ålderspensionärer kan jobba lite och slippa skatta. De som har frivilligt valt att gå tidigare kan det ju finnas en orsak till att dem är fattiga. Förtidspension pga sjukdom/skada är ju en annan femma, men de kan ju ändå inte jobba.
Brytpunkt för värnskatten är ju drygt 400 000 om jag minns rätt, så för oss är det ju inte lika synd om (även om jag tycker skatten är lite märklig).
Att alla betalar skatt tycker jag är A och O, det är ju därför vi har fri sjukvård etc. Sen kan ju allting effektiviseras. Våra politiker är ju inte världens smartaste människor (ni minns väl förra veckans nyhet hur de skrivit avtal i Sthlm angående vårdprodukter, man blir ju rädd när man ser intelligensen på dessa som signerar såna kontrakt).
Att de som betalt skatt hela livet, och sedan skriver ut sig i Sverige och ansöker om SINK skatt ska på historiska inbetalningar få tillgodogöra sig alla förmåner verkar ju lite konstigt tänk. Självklart vill man ha allt utan att betala. Tänk om man tecknar en sjukförsäkring och aldrig är sjuk, så man säger upp denna. Sen blir man sjuk och tycker att man ska få ersättning för man var en trogen kund innan ... Dock tycker jag nog att SINK skatten borde vara lägre om man inte får någon service. Dock täcker väl denna risken att personen i fråga skriver in sig igen. (Många skriver ju ut sig under några år och plockar ut stora delar av sin pension med lite skatt, sedan kommer de tillbaks och skriver in sig som en fattigpensionär och ska ha hjälp igen). Ska det fungera med lägre SINK skatt bör ju det inte gå skriva in sig igen.
Dessa inlägg kanske ska flyttas till annan tråd ...