Insättning av pengar i Sverige som ska skickas till Thailand

lilla grodan

Nykomling
Min frus bröder är på besök hos oss och dom har plockat enorma mängder lingon och blåbär.
Min fråga är ,kan dom gå in på banken och sätta in pengarna dom tjänat på detta på sina Thailändska konton
utan att få problem. Obs dom har inte arbetstillstånd utan endast besöksvisum.
Tacksam för svar från någon som är väl insatt i detta ämne.
Med vänlig hälsning lilla grodan

Min frus bröder är på besök hos oss och dom har plockat enorma mängder lingon och blåbär.
Min fråga är ,kan dom gå in på banken och sätta in pengarna dom tjänat på detta på sina Thailändska konton

Känsligt ämne,det finns vissa regler för att utan problem föra ut Swe valuta
Ring några banker och fråga, säg att detta är gåvopengar från din familj.
Alt tar dom med dom i fickan och växlar i Th.

• Like
Reactions: jp
Vet jag inte hur det är i Sverige nu men innan jag flyttade ner så kom det någon lag om att skulle man sätta in pengar på konto så var man tvungen att legitimera sig just för att få tag på svartarbetare och gangsters.
Dom har jobbat svart och utan tillstånd att jobba i Sverige dom kommer säkerligen få problem svartfötterna om dom själva försöker skicka till konto i Thailand från Svensk bank..

Men missförstod jag din fråga och du undrade om svartarbetarna kan gå in på bank i Thailand och sätta in sina pengar, så javisst här finns ingen sådan lag.

Bankerna ska kontrollerar var större mängder kontanter kommer ifrån för att förhindra penningtvätt. Så tror det blir svårt. bankerna har skyldighet att anmäla om de anar att det inte står rätt till och kan kräva in kvitton som visar transaktionerna.

Är nog bättre att de tar med sig till Thailand eller du skickar lite varje månad ...

På Forex frågas det redan vid summan är 5000 kr (förut 10 000 kr). Banken måste redovisa. Nya regler i EU. Bättre växla i Thailand.

Bankerna ska kontrollerar var större mängder kontanter kommer ifrån för att förhindra penningtvätt. Så tror det blir svårt. bankerna har skyldighet att anmäla om de anar att det inte står rätt till och kan kräva in kvitton som visar transaktionerna.

Är nog bättre att de tar med sig till Thailand eller du skickar lite varje månad ...

Ta med till Th är kanske lite riskfyllt, det finns väl en gräns för pengar som förs ut manuellt från Swe. Vill minnas att det är motsvarande 20.000 Euro, rätta mig om jag har fel. Sedan kan det kanske ifrågasättas, om en Thi kommer med så mycket kontanter dessutom.

Senast redigerad av en moderator:
Nu är det några år sedan och då fick man inte sätta in mer än 10.000kr i kontanter på sina konton.
Vid större insättning skulle en orsak bifogas en anmälan som kopia på en kvittens av en försäljning.

Detta kom till efter 11september attentaten och skulle försvåra pengatvätt för att skicka anonyma pengar till terror-ograniationer .

Är det dessutom svarta inkomster av personer utan arbetstillstånd korkat att ens prova.
Ta cash till Thailand och växla i någon kinesisk guldaffär för bästa kurs.

Sedlarna för inte vara slitna eller vikta för mycket. Skaffa nya 500kr sedlar.

Senast ändrad:
Det bästa hade väl varit att haft arbetstillstånd och gjort rätt för sig. Detta drabbar ju oss som bor här, mindre skatter kommer in.

Förstår att MIG inte vill utfärda visum om man förlängt innan!

Dom kan inte föra över själva via svensk bank. Men är väl bara för dig att ta pengarna och gå till banken och sätta in på ditt konto och sen förs över till deras i Thailand. Banken kommer att fråga dig var pengarna kommer ifrån, plockat bär..

Det bästa hade väl varit att haft arbetstillstånd och gjort rätt för sig. Detta drabbar ju oss som bor här, mindre skatter kommer in.

Förstår att MIG inte vill utfärda visum om man förlängt innan!
En politisk fråga. Så jag håller bara med dig delvis. Tillräckligt med skatter kommer in i vårt land. Tillräckligt. Tillräckligt.
Fattiga personer som vill jobba och tjäna några små slantar låt oss avskaffa skatten för dessa - upp till - säg 30 000 kr. Idag är den 17.800 kr. Vad är den i Thailand.? 150 000 bath?? Vet ej. Då kunde de flitiga i frihet få överleva, arbeta och slippa betala skatt till "latoxarna". Jag slutade jobba för min drivkraft var att få tjäna pengar. När värnskatten infördes så gav jag upp detta högbeskattade land. Men skatt 30 % gillar jag - jag vill bidra till vår omsorg. Tyvärr så ökar skatteerna och man slösar bort våra pengar istället för att använda pengarna effektivare........ jag rekommenderar mina barn att flytta utomlands - p g a skatterna och och om de vill jobba. Vad hade detta med tråden att göra - blev förbannat och skrev ifrån mig lite så här på morronen.

En politisk fråga. Så jag håller bara med dig delvis. Tillräckligt med skatter kommer in i vårt land. Tillräckligt. Tillräckligt.
Fattiga personer som vill jobba och tjäna några små slantar låt oss avskaffa skatten för dessa - upp till - säg 30 000 kr. Idag är den 17.800 kr. Vad är den i Thailand.? 150 000 bath?? Vet ej. Då kunde de flitiga i frihet få överleva, arbeta och slippa betala skatt till "latoxarna". Jag slutade jobba för min drivkraft var att få tjäna pengar. När värnskatten infördes så gav jag upp detta högbeskattade land. Men skatt 30 % gillar jag - jag vill bidra till vår omsorg. Tyvärr så ökar skatteerna och man slösar bort våra pengar istället för att använda pengarna effektivare........ jag rekommenderar mina barn att flytta utomlands - p g a skatterna och och om de vill jobba. Vad hade detta med tråden att göra - blev förbannat och skrev ifrån mig lite så här på morronen.
Så det är rätt att utlänningar kan komma och jobba i Sverige för under 30.000 skattefritt utan arbetstillstånd och lägga sig under Svenska löner?????????????
Ja dina barn gör rätt att flytta utomlands om ditt förslag skulle gå igenom för större Svensk arbetslöshet hade det blivit, bara plockat in turister på 2 månader låta dom jobba skattefritt och skicka hem dom varför anställa Svenskar.
Blev jag förbannad hade inte tänkt skriva alls idag men vart tvungen att logga in och skriva av mig.
Jävla svartfötter är det som kommer till Sverige och jobbar svart för lägre lön och för ut Svenska pengar.
Själv tycker jag det är bra med skatter och hade vi haft ett styre som kunde hantera dom hade jag till och med kunnat tänkt mig jobba i Sverige och betalat skatt till Sverige.
Gillar grundtanken med det Svenska skattesystemet, tyvvär går det till helt fel saker nu bara pga. inkompetent styre.

Politiska frågor gör en förbaskad. Så jag förstår dig Jonas. Vi är väl överens om att våra skattepengar inte används effektivt.
Ingen svensk vill plocka bär. Så om någon kommer till våra skogar och jobbar utan arbetstillstånd (fungerade förut tills många blev utnyttjade - så inte bra) med bärplockning så står jag ut med detta. Att tillåta arbete på turistvisa tror jag lagmässigt inte på. Där äv vi överens, men detta forum handlar om Thailand och bärplockning. Så jag gav en enkel lösning på problemet.

Skulle vi höja gränsen för beskattning till 30 000 kr så skulle kanske man skulle slippa "tigga om" bidrag , exempelvis studerande.

Grundavdraget är 2016 18800, är man över 65 år är det drygt 44000. Så fattiga ålderspensionärer kan jobba lite och slippa skatta. De som har frivilligt valt att gå tidigare kan det ju finnas en orsak till att dem är fattiga. Förtidspension pga sjukdom/skada är ju en annan femma, men de kan ju ändå inte jobba.

Brytpunkt för värnskatten är ju drygt 400 000 om jag minns rätt, så för oss är det ju inte lika synd om (även om jag tycker skatten är lite märklig).

Att alla betalar skatt tycker jag är A och O, det är ju därför vi har fri sjukvård etc. Sen kan ju allting effektiviseras. Våra politiker är ju inte världens smartaste människor (ni minns väl förra veckans nyhet hur de skrivit avtal i Sthlm angående vårdprodukter, man blir ju rädd när man ser intelligensen på dessa som signerar såna kontrakt).

Att de som betalt skatt hela livet, och sedan skriver ut sig i Sverige och ansöker om SINK skatt ska på historiska inbetalningar få tillgodogöra sig alla förmåner verkar ju lite konstigt tänk. Självklart vill man ha allt utan att betala. Tänk om man tecknar en sjukförsäkring och aldrig är sjuk, så man säger upp denna. Sen blir man sjuk och tycker att man ska få ersättning för man var en trogen kund innan ... Dock tycker jag nog att SINK skatten borde vara lägre om man inte får någon service. Dock täcker väl denna risken att personen i fråga skriver in sig igen. (Många skriver ju ut sig under några år och plockar ut stora delar av sin pension med lite skatt, sedan kommer de tillbaks och skriver in sig som en fattigpensionär och ska ha hjälp igen). Ska det fungera med lägre SINK skatt bör ju det inte gå skriva in sig igen.

Dessa inlägg kanske ska flyttas till annan tråd ...

Grundavdraget är 2016 18800, är man över 65 år är det drygt 44000. Så fattiga ålderspensionärer kan jobba lite och slippa skatta. De som har frivilligt valt att gå tidigare kan det ju finnas en orsak till att dem är fattiga. Förtidspension pga sjukdom/skada är ju en annan femma, men de kan ju ändå inte jobba.

Brytpunkt för värnskatten är ju drygt 400 000 om jag minns rätt, så för oss är det ju inte lika synd om (även om jag tycker skatten är lite märklig).

Att alla betalar skatt tycker jag är A och O, det är ju därför vi har fri sjukvård etc. Sen kan ju allting effektiviseras. Våra politiker är ju inte världens smartaste människor (ni minns väl förra veckans nyhet hur de skrivit avtal i Sthlm angående vårdprodukter, man blir ju rädd när man ser intelligensen på dessa som signerar såna kontrakt).

Att de som betalt skatt hela livet, och sedan skriver ut sig i Sverige och ansöker om SINK skatt ska på historiska inbetalningar få tillgodogöra sig alla förmåner verkar ju lite konstigt tänk. Självklart vill man ha allt utan att betala. Tänk om man tecknar en sjukförsäkring och aldrig är sjuk, så man säger upp denna. Sen blir man sjuk och tycker att man ska få ersättning för man var en trogen kund innan ... Dock tycker jag nog att SINK skatten borde vara lägre om man inte får någon service. Dock täcker väl denna risken att personen i fråga skriver in sig igen. (Många skriver ju ut sig under några år och plockar ut stora delar av sin pension med lite skatt, sedan kommer de tillbaks och skriver in sig som en fattigpensionär och ska ha hjälp igen). Ska det fungera med lägre SINK skatt bör ju det inte gå skriva in sig igen.

Dessa inlägg kanske ska flyttas till annan tråd ...
Tycker dom som är utflyttade och betalar sink skall ha rätt till sjukvård, dom har betalt skatt hela livet, dom är utflyttade och använder sig inte av eller sliter på infrastrukturen i Sverige som utflyttade, så nåt skall dom ha för att dom fortsatt måste betala skatt och där tycker jag att sjukvård är det minsta man kan begära att dom skall få.
Dom betalar trots allt skatt utan att använda sig av något skattepengarna går till.

Förutsatt att Lilla Grodan vill hjälpa sina släktingar och att det rör sig om mindre än 30.000 kr kan man rent tekniskt göra på följande sätt: Sätt in pengarna på ett svenskt bankkonto via en insättningsautomat. Skicka sedan pengarna till kontot i Thailand. Fördelen är att bankomaten alltid är artig och bara ställer nödvändiga frågor.

Går man via ett bankkontor måste man ofta skriva en uppsats.

Från moraliska och politiska frågor bortses. Tillräckligt många har funderat över dessa frågor redan.

Förutsatt att Lilla Grodan vill hjälpa sina släktingar och att det rör sig om mindre än 30.000 kr kan man rent tekniskt göra på följande sätt: Sätt in pengarna på ett svenskt bankkonto via en insättningsautomat. Skicka sedan pengarna till kontot i Thailand. Fördelen är att bankomaten alltid är artig och bara ställer nödvändiga frågor.

Går man via ett bankkontor måste man ofta skriva en uppsats.

Från moraliska och politiska frågor bortses. Tillräckligt många har funderat över dessa frågor redan.
Tror du på allvar att det skulle fungera, det finns massor av funktionalitet som kontrollerar ,mönster och stoppar pengar idag.

Fungerar det följer banken inte gällande regelverk!

Tycker dom som är utflyttade och betalar sink skall ha rätt till sjukvård, dom har betalt skatt hela livet, dom är utflyttade och använder sig inte av eller sliter på infrastrukturen i Sverige som utflyttade, så nåt skall dom ha för att dom fortsatt måste betala skatt och där tycker jag att sjukvård är det minsta man kan begära att dom skall få.
Dom betalar trots allt skatt utan att använda sig av något skattepengarna går till.
Varför ska man ha rätt till tjänster utan att betala för sig :eek::eek::eek:

Man försöker att slippa betala för andra tjänster som man utnyttjas och tanken är man ska betala av livet ut.

Antingen är man inne eller inte!

Hej,

Läste inte så noga igenom tråden, men betalar ni svenskar sjäva skatt för plockade bär? Det gör vi inte i Finland. Här tar dom vanligtvis med sig pengarna i handbagaget, brukar röra sig om ca. 40.000-50.000 kr / 2 personer, 4000-5000 €.

• Like
Reactions: jp
Hej,

Läste inte så noga igenom tråden, men betalar ni svenskar sjäva skatt för plockade bär? Det gör vi inte i Finland. Här tar dom vanligtvis med sig pengarna i handbagaget, brukar röra sig om ca. 40.000-50.000 kr / 2 personer, 4000-5000 €.
Om man säljer dem till uppköpare ska ju uppköparen betala in prelskatt ... görs inte det i Finland (ja det finns oseriösa som betalar ut kontanter i Sverige också).

Varför ska man ha rätt till tjänster utan att betala för sig :eek::eek::eek:

Man försöker att slippa betala för andra tjänster som man utnyttjas och tanken är man ska betala av livet ut.

Antingen är man inne eller inte!
Men med sinks katt betalar du fortsatt en skatt dock lägre och det borde vara avdraget på att du inte sliter på infrastrukturen, skatten du betalar borde du få igen med fri sjukvård vafan skall annars en utflyttad pensionär betala någon skatt för, för att ta hand om skäggbarn?

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar