Åldersskillnad - Är det något att bry sig om?

Håller inte med om att det bara är en siffra men visst fokuseras det för mycket på detta från många. Spec äldre falang par verkar ha mycket svårt med det. Men bottnar nog mest i avundsjuka från gubben och att "tanten" känner sig oönskad.

Stöter ofta på såna Svenne par här som har åsikter om åldersskillnad, brukar skratta och säga åt dom att det är bara ni som mår dåligt av det, alla vi andra här mår bra på det. Sen brukar jag säga till gubben när inte hans kärring hör att dumpa bitchen så kan du också skaffa en ung tjej och slippa va så jvla avundsjuk. Ofta blir dom skitförbannade men det skrattar jag åt, är dom själva oförskämda och lägger otrevliga kommentarer från början så får dom äta.

Varför bry sig så jvla mycket vad andra gör så länge det inte är olagligt?
Bara löjligt men så typiskt svenskt.
Var det inte du själv som hade svårt att först detta för några år sedan?

Bra att man kan omvärdera. Men som med allt finns det för eller nackdelar med allt.

CUT
Bara löjligt men så typiskt svenskt.

Löjligt; absolut, typiskt svensk; absolut inte. Jag tror uppfattningen om åldersskillnader är ungefär densamma runtom i den utvecklade delen av världen och i Thailand är det garanterat 7 resor värre än i Sverige. Svenskar är trots allt ett väldigt upplyst och liberalt land, det kan man näppeligen säga om Thailand. Vi känner ett thailändskt par med en åldersskillnad på runt 20 år och de säger att det är OK i Bangkok, de har dock sedan länge slutat åka på semester i Thailand. Vill de kunna njuta av sin semester utan en massa skitsnack bakom ryggen så åker de till Europa eller USA och de har båda gått i skola i USA så det är inte bristen på engelskakunskaper som gör att de känner sig mindre utsatta.

Thailändare är dock oftast väldigt pragmatiska, och utgår från att ett förhållande med stor åldersskillnad alltid är baserat på skönhet vs ekonomi och om mannen bara betalar tillräckligt mycket för skönheten så tycker de att båda gjort en bra deal. Det innebär dock inte att skämten och skratten upphör.

Jag ser att @Berralund get mig en "waow". Är det för att du tvivlar på att jag har rätt (vilket du givetvis har all rätt att göra) eller är det för att du tror att jag kanske har rätt men att du aldrig tänkt att thailändare tänker så?

Du behöver inte svara men alltid intressant att veta varför folk tror och tycker det ena eller det andra.

Löjligt; absolut, typiskt svensk; absolut inte. Jag tror uppfattningen om åldersskillnader är ungefär densamma runtom i den utvecklade delen av världen och i Thailand är det garanterat 7 resor värre än i Sverige. Svenskar är trots allt ett väldigt upplyst och liberalt land, det kan man näppeligen säga om Thailand. Vi känner ett thailändskt par med en åldersskillnad på runt 20 år och de säger att det är OK i Bangkok, de har dock sedan länge slutat åka på semester i Thailand. Vill de kunna njuta av sin semester utan en massa skitsnack bakom ryggen så åker de till Europa eller USA och de har båda gått i skola i USA så det är inte bristen på engelskakunskaper som gör att de känner sig mindre utsatta.

Thailändare är dock oftast väldigt pragmatiska, och utgår från att ett förhållande med stor åldersskillnad alltid är baserat på skönhet vs ekonomi och om mannen bara betalar tillräckligt mycket för skönheten så tycker de att båda gjort en bra deal. Det innebär dock inte att skämten och skratten upphör.

Kort håller inte med.

Jag ser att @Berralund get mig en "waow". Är det för att du tvivlar på att jag har rätt (vilket du givetvis har all rätt att göra) eller är det för att du tror att jag kanske har rätt men att du aldrig tänkt att thailändare tänker så?

Du behöver inte svara men alltid intressant att veta varför folk tror och tycker det ena eller det andra.
Jag tror nog att en del thailändare tänker så, konstigt vore det annars. Men jag tror inte det är lika utbrettt som i västvärlden. Så jag håller alltså inte med men kan varken ge tummen upp eller vara arg.

Har aldrig råkat ut för detta här, tjejen borde ju ha hört om folk pratar. Men kanske beror på att jag är sån stilig rackare.

Va en kassörska idag som sa nåt på Thai till mig, hörde inte riktigt så jag sa Mai kotjai, då blev hon tyst en stund, titta lite och mumla sen nåt om prylarna vi köpte.
Tjejen skrattade sen när vi kom till bilen, jag fråga vad som va så kul?
Jo kassörskan gav dig en komplimang att du va stilig å så svarar du Mai Kotjai... :D

Jag tror nog att en del thailändare tänker så, konstigt vore det annars. Men jag tror inte det är lika utbrettt som i västvärlden. Så jag håller alltså inte med men kan varken ge tummen upp eller vara arg.

OK, tänker inte säga att du har fel men skulle nog påstå att 99% av alla thailändare och andra asiater tycker att en åldersskillnad på över 20 år är väldigt märklig och måste bero på ekonomiska faktorer.

I västvärlden tycker säkert också en majoritet att det är lite märkligt men de är inte alls lika fördömande.

Jag är helt säker på att detta är en starkt bidragande orsak till att thailändskor efter några år i västvärlden inte är alls lika angelägna att flytta tillbaka. Givetvis ett känsligt ämne att ta upp med sin man, men inte desto mindre sant.

Har aldrig råkat ut för detta här, tjejen borde ju ha hört om folk pratar. Men kanske beror på att jag är sån stilig rackare.

Va en kassörska idag som sa nåt på Thai till mig, hörde inte riktigt så jag sa Mai kotjai, då blev hon tyst en stund, titta lite och mumla sen nåt om prylarna vi köpte.
Tjejen skrattade sen när vi kom till bilen, jag fråga vad som va så kul?
Jo kassörskan gav dig en komplimang att du va stilig å så svarar du Mai Kotjai... :D
Det är ju bara några år sedan du tyckte att man skulle vara jämngamla i massor av inlägg här.
Bara mogna kvinnor dög.
Nu är du lika gubbsjuk som de flesta andra gamla gubbar och hyllar kärleken från en 20 år yngre kvinna.

Kappvändare av rang.

Underskatta inte sökfunktionen på TS om du vill bli överbevisad.

Det är ju bara några år sedan du tyckte att man skulle vara jämngamla i massor av inlägg här.
Bara mogna kvinnor dög.
Nu är du lika gubbsjuk som de flesta andra gamla gubbar och hyllar kärleken från en 20 år yngre kvinna.

Kappvändare av rang.

Även den bästa kan väl ändra åsikt;)
Tror @nmax har mognat då han är lite yngre:)

Bara mogna kvinnor dög.

Kappvändare av rang.

Det va många år sen jag skrev här att jag ändrat syn på åldersskillnad, jag hade också fördomar i början men dom gick snabbt över. Kalla det gärna gubbsjuk om du vill, skiljer väl mer mellan dig å din tjej och jag kan ju din historik i Thailand...

Nu vill vi ha en bra diskussion här, vinka på varandra nu (Coronatider) herrar Kurant och nmax, ingen är sämre än att man kan ändra sig.

Det är 27 år mellan mig och min älskade, vi har varit tillsammans i 11 och har snart varit lyckligt gifta i 10 år. Så ärligt talat struntar jag fullständigt i det där med åldersskillnad, man får tycka vad man vill. Vi är lyckliga tillsammans och bråkar sällan. Vad mer kan man begära?

Nu vill vi ha en bra diskussion här, vinka på varandra nu (Coronatider) herrar Kurant och nmax, ingen är sämre än att man kan ändra sig.

Det är 27 år mellan mig och min älskade, vi har varit tillsammans i 11 och har snart varit lyckligt gifta i 10 år. Så ärligt talat struntar jag fullständigt i det där med åldersskillnad, man får tycka vad man vill. Vi är lyckliga tillsammans och bråkar sällan. Vad mer kan man begära?
27 år e ingenting, en vän är 28 år äldre än sin svärmor och jag lovar dig att det är massor av kärlek i deras relation, dock inte med svärmor, tror jag..

:love_transparent: 5555 Åldersskillnad igen. Ställ er jämte er partner, sambo , fru på morgonen och titta på varandra. Blir det ett leende så bra, annars håll i plånboken:D
Jag skulle vilja ändra det till "kläm på några väl valda ställen på er sambo/fru på morgonen. Blir det inget leende, ta fram plånboken". Någon lärd sade "pengar är det bästa potensmedlet"

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp