Antalet västerländska expats i Thailand.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En undersökning visar att antalet västerländska expats i Thailand aldrig har varit lägre sedan mätningarna startade 2014, även antalet expats som arbetar i Thailand har också minskat rejält.

Här är en länk i ämnet med en massa statistik och grafer.

Less Western Expats arriving than ever before and a significant fall in working Western expats now in Thailand

Thaivisa Expat Survey 2018 (respondents 1,429)

There are less expats arriving in Thailand than ever before and a significant amount of working expats under 60 years have now left Thailand, making good on the threats made in last survey 2 years ago. This has been driven by financial pressures due to earning less money from declining business in Thailand.

Less Western Expats arriving than ever before and a significant fall in working Western expats now in Thailand

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ännu en artikel i ämnet, här tror man att det är ökade levnadsomkostnader, politisk instabilitet, stramare visa regler i kombination med att det verkade som om krav på föräkringar skulle bli verklighet, dessutom tycker mog många att Thailand satsar mest på och favoriserar Kinesiska och Indiska turister före västerländska.

Are expats falling out of love with the Land of Smiles?
Posted on 11 Dec at 6 PM in Finance General Emigration News International Re
Story link: Are expats falling out of love with the Land of Smiles?
emigrating-8.jpg
B
Are expats falling out of love with the Land of Smiles?
A recent survey by a Thailand-based, expat-oriented online forum has revealed fewer expatriates than ever before are choosing Thailand as a career base or retirement hub.

The bi-annual survey’s 2016 version first revealed that all was not well in the Land of Smiles’ expat communities, as a good number of respondents stated their intention of leaving some time in the not-too-distant future. Results of the 2018 survey indicate that, not only are fewer expats arriving to work or retire but that significant numbers of expatriates are packing their bags and leaving. In addition, the numbers of Western tourists choosing Thailand’s beachside resorts and islands for their holidays are also in serious decline.

It seems shifting market trends caused by the increasing cost of living combined with changing demographics favouring Chinese and Indian tourists have taken the gloss off the Southeast Asian country’s reputation as a favourite visitor and expatriate destination. Political instability and the poorly timed tightening of visa rules are hitting hard on expats, many of whom are crossing the border in the general direction of Cambodia and Vietnam. Commercial opportunities for expat investors and top talent are also in decline, leaving the country walking backwards towards its core of Western retirees living on their pensions.

Nowadays, only one in every five expatriates in Thailand is less than 50 years old, whereas two years ago the survey found 33 per cent were under 50 and 10 per cent were under 30, indicating that the majority were working and contributing to the country’s development. However, the same survey reported some 66 per cent of working expats were considering moving on, with the current results suggesting they’ve now left the country for fresh fields and pastures new elsewhere in the world.

Bangkok and Pattaya are still top locations for expatriates, and almost half the survey’s respondents are married to Thais. Smaller numbers are living in Chiang Mai, Hua Hin, Phuket and Krabi, and just over half of those surveyed have health insurance, much of which is through company-sponsored relocation. In 2018, speculation that health insurance will become mandatory for all expatriate is causing grief and worry amongst retirees on fixed pensions with little capital backing their lifestyles. At the same time, Chinese and Thai investment in sparkling new private health facilities is on the increase, as are the already high fees for their services and the cost of locally-provided private health insurance.

Are expats falling out of love with the Land of Smiles? | Emigrate News | Emigrate UK

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Nu är väl inte turister och expats samma sak?

För mig är det skillnad.......

Hej

Helt korrekt, här handlar det om minskningen av västerländska expats i Thailand, men jag tycker att dom skäl till minskningen av expats som det hänvisas till verkar rimliga, tror nog att många expats upplever det som om Kinesiska och Indiska medborgare favoriseras i olika sammanhang.

Mvh isan lover

Nu kanske är det svårare för utlänningar att få jobb och göra karriär i Thailand.
Utländska företag kanske minskar på behovet av utlänningar i sina dotterbolag i landet.
Att starta en egen verksamhet med WP är ingen barnlek, många hinder på vägen och inga lättnader för ägande och företagande sker .
Pensionärer som bosätter i Thailand verkar fått det svårare på senare tid.
Valutor, visum mm har ju blivit tuffare.

Nu kanske är det svårare för utlänningar att få jobb och göra karriär i Thailand.
Utländska företag kanske minskar på behovet av utlänningar i sina dotterbolag i landet.
Att starta en egen verksamhet med WP är ingen barnlek, många hinder på vägen och inga lättnader för ägande och företagande sker .
Pensionärer som bosätter i Thailand verkar fått det svårare på senare tid.
Valutor, visum mm har ju blivit tuffare.

Hej

Så är det uppenbarligen många som uppfattar det och då har dom valt att flytta, det vore intressant att få reda på om dom hsr flyttat till grannländer eller tillbaka till hemlandet.

Mvh isan lover

Hej

Så är det uppenbarligen många som uppfattar det och då har dom valt att flytta, det vore intressant att få reda på om dom hsr flyttat till grannländer eller tillbaka till hemlandet.

Mvh isan lover
Det är väl bara i Malaysia som det är lättre för utlänningar med ägande och företagande av grannländerna.

Vad gäller pensionärer är det enklare i flera grannländer och själv har jag träffat flera som bytt till Filippinerna men det finns ju kanske lika många åt andra hållet också.
Brustna förhållanden verkar var en stor anledning :eek:

Det är väl bara i Malaysia som det är lättre för utlänningar med ägande och företagande av grannländerna.

Vad gäller pensionärer är det enklare i flera grannländer och själv har jag träffat flera som bytt till Filippinerna men det finns ju kanske lika många åt andra hållet också.
Brustna förhållanden verkar var en stor anledning :eek:
Jag ville först pensionära mig i Singapore.
Men frugan sa att det kostar förmycket
Singapore har ingen retirement visa.
Men har du cash på nästan 1,9 million usd, kan du komma.:eek:

Nu vet jag flera expats I Filippinerna som framgångsrikt driver företagande och har företaget registrerat i Singapore eller Hong Kong.
Riktigt hur upplägget är vet jag inte men det verkar fungera.

Hej

Mvh isan lover
Mina bägge bröder flyttade hem igen, en till Sverige och en hem till Australien. Den ena bodde i Thailand i 8 år den andre bodde där i 12 år och bägge bodde där på heltid.

Har en god vän som flyttade hem i somras, orsaken var att han ville ge sonen (6år) en bra skolgång istället för det som fanns i Chaiyapum.
Mer än 10 år för hans del i Thailand men också för att frun ska få ett svenskt trygghetssystem att falla tillbaka på. Hon fick PUT direkt.
Han är 75 år så jag är säker på att den svenska tryggheten är för honom viktig dessutom.
Dom köpte ett hus i en mellansvensk stad. Jag tror dom har i kvar townhuset i Thailand.
Innan Thailand bodde han 20 år i Australien.
Inte så dumt att vara född i Sverige :):)

Mina bägge bröder flyttade hem igen, en till Sverige och en hem till Australien. Den ena bodde i Thailand i 8 år den andre bodde där i 12 år och bägge bodde där på heltid.

Hej

I vårt område känner jag flera falanger med familj som också har flyttat under dom senaste 4 åren, dom har samtliga valt att återvända till sina hemländer efter att ha levt i Thailand ca 5-10 år, även en del äldre har flyttat hem, men det har ju varit ganska vanligt hela tiden eftersom det är besvärligare att bli sjuk och gammal i Thailand, det kostar ju också.

Men det är lite illavarslande att även familjer som har försörjt sig i Thailand väljer att lämna, dom har ju haft jobb eller någon rörelse men ger upp och lämnar landet, det kunde man se tydligt i statistiken, det är främst yngre expats och dom som är i arbetsför ålder som har lämnat landet.

Mvh isan lover

Hoppas att dom som vill flytta inte har investerat allt dom äger i ett hus dom inte kan sälja.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp