Antalet västerländska expats i Thailand.

Jo det är möjligt, men fyra miljoner bht räcker ju inte till att köpa den utan att sätta dig i skuld samt finns det pengar till det
Min gamla lägenhet en tvåa i Tuve kostar idag strax över 2 miljoner, inte så centralt.
Nä men då får la man flytta till Trollhättan och ta tåget till gbg då, värre än så är det inte, man kan inte få allt.
Där får du ett helt hus för dom pengarna.

Även utan kupper skulle ni fortfarande bo i Sverige för om sånt bestämmer frun.

När väl en thaikvinna etablerat väl i Sverige är det väldigt sällsynt dom flyttar tillbaka till Thailand till gubbens stora förtret då han skaffat ett hus i Thailand för sin pensionering.....
Det kan ju faktiskt vara så att man har en klarsynt fru som inser att familjens bästa går före en flytt tillbaka. I vårt fall var det jag som var mest sugen på en flytt tidigare men vi insåg båda två att det är bäst att stanna kvar i Sverige. Och lyckligtvis lyckades vi sälja huset i Khon Kaen utan förlust tack vare att det ligger i ett attraktivt område.

Jo det är möjligt, men fyra miljoner bht räcker ju inte till att köpa den utan att sätta dig i skuld samt finns det pengar till det
Min gamla lägenhet en tvåa i Tuve kostar idag strax över 2 miljoner, inte så centralt.

Nu är ju inte 4 miljoner baht så mycket pengar för en thailändare längre. Naturligtvis skiljer det sig rumt om i landet men det finns alltid någon som får fram dessa pengarna. Mina placeringar i lägenheter och hus har varit bra. 2.5 miljoner har på tio år utvecklatsig till i dag 6 miljoner. Har och försöker köpa bygga där thai vill bo och i deras pris läge. Tror inte det handlar om att de har investerat allt och inte kan flytta för någon utan många inunder att det blir inte bättre i Sverige heller. De som flyttar gör det för att det har blivit tråkigt helt enkelt och inser hur Thailand fungerar antigen gillar man det eller inte.

Lär väl inte bli dyrare än att leva i Sverige på ett bra tag och har dom köpt hus har dom säkert fru så visumfrågan borde inte bli några större problem, bara att dom får ta moppen och köra över gränsen vid Burma var 90 dag ;)
Dom lär väl inte få det bättre ställt för dom flyttar till Sverige.
Sen är dom så dumma i huvudet så dom satsar allt sparkapital så får dom väl skylla sig själva.
Måste också vara jävligt korkade om dom köper hus som aldrig går att sälja, ok om det inte går att sälja med vinst men har man köpt ett sådant hus som aldrig går att sälja är man ju rätt gött pantad ;)
Var är ett osäljbart hus byggt hän egentligen, eller vad är det för ägarform på det?
Är det Chanotte på marken på deras osäljbara hus så kan jag ge dom ett skambud, för är det helt osäljbart borde man ju kunna få det näst intill gratis ;)

Hej

Det finns naturligtvis inga osäljbara hus oavsett vilken sorts papper huset än har, men många vill nog ha igen det dom satsat och helst göra en vinst, detta kan vara svårt i områden där folk saknar pengar och inte får låna.

Mvh isan lover

Lär väl inte bli dyrare än att leva i Sverige på ett bra tag och har dom köpt hus har dom säkert fru så visumfrågan borde inte bli några större problem, bara att dom får ta moppen och köra över gränsen vid Burma var 90 dag ;)
Sen är dom så dumma i huvudet så dom satsar allt sparkapital så får dom väl skylla sig själva.
Måste också vara jävligt korkade om dom köper hus som aldrig går att sälja, ok om det inte går att sälja med vinst men har man köpt ett sådant hus som aldrig går att sälja är man ju rätt gött pantad ;)
Var är ett osäljbart hus byggt hän egentligen, eller vad är det för ägarform på det?
Är det Chanotte på marken på deras osäljbara hus så kan jag ge dom ett skambud, för är det helt osäljbart borde man ju kunna få det näst intill gratis ;)
Det kan glömma Pan Pan, för det är precis tvärtom om, det är alltid Chanote marken, som kommer i första hand, det är där dom stora pengarna finns. Eller har du missat något?

Kan vara så, men eftersom vi " eller frugan köpte marker för länge sedan " som kan säljas nu med profit! Finns marker kvar, samt att en del sålts med mycket goda vinster. Skattefritt oxå.

Kan vara så, men eftersom vi " eller frugan köpte marker för länge sedan " som kan säljas nu med profit! Finns marker kvar, samt att en del sålts med mycket goda vinster. Skattefritt oxå.
Ta inte mitt inlägg så seriöst, jag skrev som jag gjorde pga utrycket "osäljbar" ;)

Ta inte mitt inlägg så seriöst, jag skrev som jag gjorde pga utrycket "osäljbar" ;)
jag förstår det mesta, Pan Pan, gift sedan över 36 år, med samma Thai dam. Som tillbringat 26 år i Sverige, allt står på henne! Mycket enklare, jag slipper inte undan Immigration, men mycket annat, eftersom jag " äger " bara mina kläder?

Bara för att höja en varningens finger till dom som ännu kan avstå att hamna i fällan.

Jag håller med dig om att det är mycket tråkigt när folk är låsta pga div. omständigheter men jag gissar att de flesta gick in i husköp med öppna ögon. Ofta kanske t.o.m. även hade en insikt i att det var ett nödvändigt ont för att förhållandet skulle hålla och ibland tar folk risker mot bättre vetande. Är kanske även en del av dessa som sitter och brottas med flaskan också, det gör ju inte saker lättare direkt.
För mig känns det bra med eget hus, även om det inte står i mitt namn, inga lån så det känns vettigt när man har en familj, sen passar det naturligtvis inte alla men alla gör ju som dom vill.

( SatanG

Har man hus i frugans namn och styvbarn så skall man tänka på att det finns en biologisk pappa med i bilden.
Mamman kilar vidare, styvsonen ärver, pappan som aldrig visat intresse innan blir plötsligt väldigt intresserad, blir ny vårdnadshavare och tar då huset.

För att attrahera nya och behålla dom falanger som finns i landet borde man överväga att låta utlänningar äga både hus och mark, låta utlänningar arbeta och starta företag, sluta kuppa och försöka få till en politisk stabilitet med en demokratisk utveckling som ger barnfamiljer hopp om framtiden o.s.v.

Detta håller jag med om till fullo, jag har sagt till sambon att med nuvarande förhållande i Thailand så stoppar jag inte in en THB till.
Tvivlar på att jag ens åker ner i vinter.

Svenska kronan är svag bra för de som funderar på att sälja och flytta till Sverige. Priserna har gått upp hela tiden i Thailand samtidigt som svenska kronan blivit svagare. Nu börjar priserna i Sverige gå ned. Ett vanligt hus i Thailand får man 4 miljoner baht för och det räcker för att starta med i Sverige. Jag tror att charmen med Thailand har minskat och tror aldrig den kommer tillbaka.

Det finns massor med andrahandshus till salu på turistorterna i Thailand och jag har svårt att tänka mej att de är lättsålda, vi förhandlade lite om ett hus mellan Hua-Hin och Cha-Am i vintras och när vi började förhandlingarna så försäkrade säljaren att inget utöver huspriset skulle vi behöva betala, men när vi var överens om priset så tillkom helt plötsligt avgiften för ägarbytet, då backade vi ur och huset är nu ett år senare inte sålt.

Det finns massor med andrahandshus till salu på turistorterna i Thailand och jag har svårt att tänka mej att de är lättsålda, vi förhandlade lite om ett hus mellan Hua-Hin och Cha-Am i vintras och när vi började förhandlingarna så försäkrade säljaren att inget utöver huspriset skulle vi behöva betala, men när vi var överens om priset så tillkom helt plötsligt avgiften för ägarbytet, då backade vi ur och huset är nu ett år senare inte sålt.
Ägarbytesavgiften betalar du hos landoffice och det kommer ni överens om vid husköp vem som skall stå för den, i vårat fall var det företaget som byggde som tog den avgiften.
Sen köpa hus i turistort i en village med i huvudsak utlänningar är lite som att köpa en condo i thainamn.
Då är du helt beroende av turismen och utländskt intresse och har begränsat dig.
Köpa hus ser jag som mest fördelaktigt där det finns stort intresse av den inhemska befolkningen och condo där det finns intresse av både inhemsk och utländsk.
Skulle aldrig köpa hus i en ren farang village.

Hej

Det stämmer säkert i vissa fall, har man kanske haft en tjänst som lärare men blivit av med den när kraven på behörighet har ökat, jobbat på någon turistort på turistvisa, haft jobb på något utländskt företag som har minskat sin verksamhet i landet o.s.v, själv känner jag några som var verksamma som lärare som fick problem, inte för att dom var dåliga på jobbet utan för att dom hade problem med behörighet när kraven skärptes, några läste in behörigheten och några lade ner, sen tror jag även att den stärkta bahten har påverkat många expats negativt.

Personligen känner jag till flera familjer med barn som tappade intresset och hoppet vid den senaste kuppen, dom ville inte att barnen skulle växa upp i en diktatur, med risk för att kallas in till militärtjänst, förut kunde man lätt muta sig fri från detta, men med lynniga generaler vid makten känns detta osäkert, sen hsr vi alla andra delar som en diktstur innehåller med indragen yttrandefrihet, hård censur, indragen åsiktsfrihet, barn som kläs i uniformer och får besök av militären redan i förskolan, militären har tryckt upp egna historieböcker där dom själva hsr strukit, klippt och klistrat för att ta bort sånt som är negativt för militären, samt strukit händelser och personer som juntan ogillar, juntan genomförde också en skolreform med målet att öka nationalismen samt aktningen för militären, religionen och moralen o.s.v.

En hel del barnfamiljer tog då beslut om att låta sina barn få växa upp och gå i skola i Europa, USA och Australien m.m istället, det är en bättre utbildning där, ibland t.o.m billigare eller gratis, politiskt stabilt, fri yttrande och åsiktsfrihet, ingen censur, samt i dom flesta fall även en större chans till ett bättre jobb med högre lön för barnen

Vi tillhör väl denna grupp på ett sätt, vi hade som mål att flytta till Thailand en gång, främst före kuppen 2006 då allt gick åt rätt håll i landet och vårt område hade en enorm tillväxt och uppåtgående trend, men när kuppen genomfördes backades landet demokratiskt sett och en viss oro för framtiden kom, men inte tillräckligt för att få folk som oss att ändra sig, men när en ny kupp genomfördes redan 2014 så gav vi upp våra planer helt, nu är det utbildning och en framtid i Sverige som gäller i första hand för vår son.

Jag känner en familj ifrån Australien med 3 barn i vårt område, dom har hus och rörelse i Isaan, när vi besökte dom förra året sa mannen att dom planerar att flytta till Australien för gott, sälja hus och lägga ned sin rörelse, jag känner en europeisk lärare med familj som också vill flytta hem, men här finns inte ekonomin för att genomföra detta, man sålde av allt hemma en gång i tiden (ca 10 år) och vet inte vart dom ska ta vägen om dom återvänder hem.

För att attrahera nya och behålla dom falanger som finns i landet borde man överväga att låta utlänningar äga både hus och mark, låta utlänningar arbeta och starta företag, sluta kuppa och försöka få till en politisk stabilitet med en demokratisk utveckling som ger barnfamiljer hopp om framtiden o.s.v.

Mvh isan lover

Il vad tycker du om att demokraterna riskerar sina liv i ditt område om de vågar hålla valmöten?

Ägarbytesavgiften betalar du hos landoffice och det kommer ni överens om vid husköp vem som skall stå för den, i vårat fall var det företaget som byggde som tog den avgiften.
Sen köpa hus i turistort i en village med i huvudsak utlänningar är lite som att köpa en condo i thainamn.
Då är du helt beroende av turismen och utländskt intresse och har begränsat dig.
Köpa hus ser jag som mest fördelaktigt där det finns stort intresse av den inhemska befolkningen och condo där det finns intresse av både inhemsk och utländsk.
Skulle aldrig köpa hus i en ren farang village.

Det vet jag, det var därför jag frågade om det tillkom några avgifter ovanpå köpesumman och jag fick svaret att det inte gjorde det.
Jag har faktiskt alla mailen kvar.

Varför flyttade dom hem?
Jag vet inte helt säkert, men min yngre bror skulle bara vart där ett år från början men blev kvar och träffade sin nuvarande fru och fick jobb där. Men jag har för mig att han sa att det började bli svårare/besvärligare att få arbetstillstånd mot var det var från början, sen tror jag att han kanske saknade det svenska samhället. Han o frun bor och jobbar i Sverige iallafall och bägge trivs här.
Storebror vet jag inte varför men kan vart samma anledning. Han och hans fru bor och jobbar i Perth och bägge har det bra.
Mina bröder såg nog framåt och ville trygga sig själva och sina fruar för framtiden, dom har ju levt livet när dom vart/är unga.
En del tar ju tag i drömmarna när pensionen kommer.

Nu gällde det väl inte flytt till Sverige och om frun som äger huset vägrar att sälja så är det ju rätt osäljbart...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp