Hej
Det stämmer säkert i vissa fall, har man kanske haft en tjänst som lärare men blivit av med den när kraven på behörighet har ökat, jobbat på någon turistort på turistvisa, haft jobb på något utländskt företag som har minskat sin verksamhet i landet o.s.v, själv känner jag några som var verksamma som lärare som fick problem, inte för att dom var dåliga på jobbet utan för att dom hade problem med behörighet när kraven skärptes, några läste in behörigheten och några lade ner, sen tror jag även att den stärkta bahten har påverkat många expats negativt.
Personligen känner jag till flera familjer med barn som tappade intresset och hoppet vid den senaste kuppen, dom ville inte att barnen skulle växa upp i en diktatur, med risk för att kallas in till militärtjänst, förut kunde man lätt muta sig fri från detta, men med lynniga generaler vid makten känns detta osäkert, sen hsr vi alla andra delar som en diktstur innehåller med indragen yttrandefrihet, hård censur, indragen åsiktsfrihet, barn som kläs i uniformer och får besök av militären redan i förskolan, militären har tryckt upp egna historieböcker där dom själva hsr strukit, klippt och klistrat för att ta bort sånt som är negativt för militären, samt strukit händelser och personer som juntan ogillar, juntan genomförde också en skolreform med målet att öka nationalismen samt aktningen för militären, religionen och moralen o.s.v.
En hel del barnfamiljer tog då beslut om att låta sina barn få växa upp och gå i skola i Europa, USA och Australien m.m istället, det är en bättre utbildning där, ibland t.o.m billigare eller gratis, politiskt stabilt, fri yttrande och åsiktsfrihet, ingen censur, samt i dom flesta fall även en större chans till ett bättre jobb med högre lön för barnen
Vi tillhör väl denna grupp på ett sätt, vi hade som mål att flytta till Thailand en gång, främst före kuppen 2006 då allt gick åt rätt håll i landet och vårt område hade en enorm tillväxt och uppåtgående trend, men när kuppen genomfördes backades landet demokratiskt sett och en viss oro för framtiden kom, men inte tillräckligt för att få folk som oss att ändra sig, men när en ny kupp genomfördes redan 2014 så gav vi upp våra planer helt, nu är det utbildning och en framtid i Sverige som gäller i första hand för vår son.
Jag känner en familj ifrån Australien med 3 barn i vårt område, dom har hus och rörelse i Isaan, när vi besökte dom förra året sa mannen att dom planerar att flytta till Australien för gott, sälja hus och lägga ned sin rörelse, jag känner en europeisk lärare med familj som också vill flytta hem, men här finns inte ekonomin för att genomföra detta, man sålde av allt hemma en gång i tiden (ca 10 år) och vet inte vart dom ska ta vägen om dom återvänder hem.
För att attrahera nya och behålla dom falanger som finns i landet borde man överväga att låta utlänningar äga både hus och mark, låta utlänningar arbeta och starta företag, sluta kuppa och försöka få till en politisk stabilitet med en demokratisk utveckling som ger barnfamiljer hopp om framtiden o.s.v.
Mvh isan lover