Företag i Thailand

här är en bra sammanfattning som jag hittade på en annan sida, jag kan ju inte svara för att allt stämmer men det verkar ju genomtänkt :)

Kostnad Företag - 1 anställd utlänning och 1 anställd thai person
Du måste alltid minst ha lika många thailändare anställda som utlänningar på ditt bolag.

De uppgifter jag tidigare fått när jag skulle starta företag var 4 Thai på varje utlänning samt 2 milj baht i aktiekapital för varje anställd utlänning (1 milj om han är gift med en Thai)

Skulle vara intressant om någon kunde plocka fram de korrekta uppgifterna.

• Like
Reactions: L-G
De uppgifter jag tidigare fått när jag skulle starta företag var 4 Thai på varje utlänning samt 2 milj baht i aktiekapital för varje anställd utlänning (1 milj om han är gift med en Thai)

Skulle vara intressant om någon kunde plocka fram de korrekta uppgifterna.

Den avstängde Mr Newman måste ju kunna ge svar på detta i ett annat forum, han har ju drivit företag i massor av år och har rutin.
Kontakta honom för han är dessutom kunnig på de olika visumtyper som finns och behövs.

Den avstängde Mr Newman måste ju kunna ge svar på detta i ett annat forum, han har ju drivit företag i massor av år och har rutin.
Kontakta honom för han är dessutom kunnig på de olika visumtyper som finns och behövs.

Det tror jag inte att han har koll på, det är nog inget aktiebolag han har.

Nu kan ju utlänningar handla aktier i Thailand, vad händer då om majoriteten av aktierna köps av utlänningar?

Såg en aktie som kostade 1 satang, anledningen att jag såg den var att det var den som hade bäst uppgång på börsen en dag den gick upp till 2 satang.
Om jag köper 51% av aktierna i det företaget vad händer då?

Fick veta av en thaitjej kompis att det inte skulle vara något problem att äga 100% av aktierna för utlänningar. Hon kunde ordna det sa hon. Jag ska ta reda på mer angående detta. Dock så varnade hon mig för att ryska maffian kan komma att vilja ha betalt i vissa delar av Thailand om man som utläggning har en rörelse i t ex Pattaya, Jomtien eller Hua Hin. Är det någon som vet något om detta ?

Fick veta av en thaitjej kompis att det inte skulle vara något problem att äga 100% av aktierna för utlänningar. Hon kunde ordna det sa hon. Jag ska ta reda på mer angående detta. Dock så varnade hon mig för att ryska maffian kan komma att vilja ha betalt i vissa delar av Thailand om man som utläggning har en rörelse i t ex Pattaya, Jomtien eller Hua Hin. Är det någon som vet något om detta ?
Löper nog större risk att råka ut för just Ryska om du är Ryss eller inne på område där du har med Ryssar att göra kan jag tro.
Finns mycket organiserad krimminalitet av utlänningar i landet men dom går hårt på dom nu.
En av dom större internationella MC klubbarna har det ju stått om tidningarna sista månaden både i Bangkokpost och lokala pattaya nyheter.
Polisen har gjort raider under December i Pattaya och arresterat ett flertal utlänningar med tillhörighet till dessa, beslagtagit hus, lyxbilar etc. etc.

Ryssarna har dom redan gått hårt på tidigare, flera som blivit arresterade, deporterade etc...

Tror dom maffialiknande gängen går nog mest efter dom av samma nationalitet, dom vill nog inte kliva över gränsen och starta något mot varandra.
Men polisen genomför som sagt en upprensning för tillfället, vet inte men tror att den har minskat.

Kommer ihåg när jag flyttade till Pattaya, stod om skottlossningar nästan varje vecka uppe på 3rd road, vart kraftig upprensing där och idag hör man knappt något om det.

Det tror jag inte att han har koll på, det är nog inget aktiebolag han har.
Nu måste väl inte företagande vara ett aktiebolag, många driver företag i andra former och varför skulle han inte ha koll på sånt?
Man behöver väl inte äga ett aktiebolag för att ha kunskap om olika företagsformer och visum?

Nu måste väl inte företagande vara ett aktiebolag, många driver företag i andra former och varför skulle han inte ha koll på sånt?
Man behöver väl inte äga ett aktiebolag för att ha kunskap om olika företagsformer och visum?
Men han driver väl inget företag i Thailand?
För att du fraktar från Sverige till Thailand så måste inte företaget vara registrerat i Thailand, det kan lika gärna vara registrerat i Sverige.
Var han har det registrerat vet jag inte men att du drar upp honom tror jag inte har med något annat att göra än att ni är ovänner sen chaiaphum tiden och du ville rikta en känga.
Skriv till han själv på grannforumet och fråga då isåfall istället för att dra upp det här när du vet att han inte kan svara.
Hela inlägget är ju så genomskinligt om man känner till eran bakgrund.

Läste att det skulle vara en träff i Bangkok kanske ni kan åka dit och ställa era frågor om ni verkligen är intresserade.

"Hej!
Vi på Thai-Svenska Handelskammaren skulle vilja bjuda in alla från gruppen Vi skandinaver som gillar Thailand till vårt nyårs-event den 11 januari som vi kommer att hosta tillsammans med de andra nordiska handelskamrarna i Thailand. Eventet kommer att vara i den danska ambassadens trädgård och vi kommer då även fira vårt nystartade samarbete med de andra nordiska handelskamrarna. Detta är ett perfekt tillfälle för er som vill nätverka med andra svenskar och folk från norden, många med lång erfarenhet av att arbeta eller driva eget företag i Thailand.

Ifall detta låter intressant kan ni hitta mer information om eventet genom att klicka på denna länk: https://www.facebook.com/events/134144060699627/"

För att du fraktar från Sverige till Thailand så måste inte företaget vara registrerat i Thailand, det kan lika gärna vara registrerat i Sverige.
Var han har det registrerat vet jag inte men att du drar upp honom tror jag inte har med något annat att göra än att ni är ovänner sen chaiaphum tiden och du ville rikta en känga.
Skriv till han själv på grannforumet och fråga då isåfall istället för att dra upp det här när du vet att han inte kan svara.
Fel av dig det jag har gett Mackes förslag om är att han besitter en hel del kunskap och kan ge råd samt kanske svar på delar av frågeställningarna trots även om han även driver annan företagsform så är han nog möjlig att fråga.

Fel av dig det jag har gett Mackes förslag om är att han besitter en hel del kunskap och kan ge råd samt kanske svar på delar av frågeställningarna trots även om han även driver annan företagsform så är han nog möjlig att fråga.
Den delen har du nog rätt i, han vet säkerligen detta och jag tänker inte skriva mer om vad jag tror så jag inte hamnar i en sits där jag påstår vad någon menar och blir varnad ;)
Men det finns ju folk på forumet som bedriver företag här nere och har kunskapen, en från HH har ju skrivit lite om det innan och kanske skicka ett pm till han och fråga hur det funkar.
Han skriver att Mackes har fel och det får man ju tro då han borde veta synd bara att han inte berättar lite mer utan måste vara så hemlighetsfull om han vet..

Den delen har du nog rätt i, han vet säkerligen detta och jag tänker inte skriva mer om vad jag tror så jag inte hamnar i en sits där jag påstår vad någon menar och blir varnad ;)
Men det finns ju folk på forumet som bedriver företag här nere och har kunskapen, en från HH har ju skrivit lite om det innan och kanske skicka ett pm till han och fråga hur det funkar.
Han skriver att Mackes har fel och det får man ju tro då han borde veta synd bara att han inte berättar lite mer utan måste vara så hemlighetsfull om han vet..
Sen för ingen skall missförstå så tyckte jag inte att kycklingen gjorde fel i att varna @mackes för i hans värld så har väl det alltid våldtagits såhär och antagligen så våldtog man/han/dom kvinnor på löpande band när han var ung med.
Det är ju bara anmälningsbenägenheten som har ökats 555555, har inget med nya Sverige att göra det har ju alltid varit så 5555555 ;) .
Nu skall jag gå och lägga mig innan jag får skäll här på forumet ;)

Nu kan ju utlänningar handla aktier i Thailand, vad händer då om majoriteten av aktierna köps av utlänningar?

Såg en aktie som kostade 1 satang, anledningen att jag såg den var att det var den som hade bäst uppgång på börsen en dag den gick upp till 2 satang.
Om jag köper 51% av aktierna i det företaget vad händer då?
Du vet väl inte hur många aktier bolaget har. Säg att bolaget har 10 miljarder aktier så är det ju 100-200 miljoner Baht du ska hosta upp med om alla säljer ... Priset på en enskild aktier säjer ju inte så mycket.

Dock är ju frågeställningen intressant ... för börsnoterade bolag ha större utländsk ägarandel?

Du vet väl inte hur många aktier bolaget har. Säg att bolaget har 10 miljarder aktier så är det ju 100-200 miljoner Baht du ska hosta upp med om alla säljer ... Priset på en enskild aktier säjer ju inte så mycket.

Dock är ju frågeställningen intressant ... för börsnoterade bolag ha större utländsk ägarandel?
Självklart vet jag inte det, jag skrev ju bara en tanke för även om jag inte har ekonomin så finns det utlänningar i våran stora värld som har det, du behöver inte märka på petitesser för du förstod ju var jag ville komma!

Senast redigerad av en moderator:
Ja nya frågeställningar och påståenden dyker ju upp efter snart varje inlägg.
Att du tyckte man kan driva ett registrerat företag i Sverige från Thailand är väl en kärnfråga i tråden som är väldigt intressant för många, även vilka skattefördelar det kan ge.
Det blir en ny fundering av detta är hur det går med sink-skatten och deklarera med näringsbilaga N1 samtidigt.

Självklart vet jag inte det, jag skrev ju bara en tanke för även om jag inte har ekonomin så finns det utlänningar i våran stora värld som har det, du behöver inte märka på petitesser för du förstod ju var jag ville komma!
Har du käkat taggtråd 55555

Det är nog inte registrerat någonstans. Han har kontoret på fickan.

Sen för ingen skall missförstå så tyckte jag inte att kycklingen gjorde fel i att varna @mackes för i hans värld så har väl det alltid våldtagits såhär och antagligen så våldtog man/han/dom kvinnor på löpande band när han var ung med.
Det är ju bara anmälningsbenägenheten som har ökats 555555, har inget med nya Sverige att göra det har ju alltid varit så 5555555 ;) .
Nu skall jag gå och lägga mig innan jag får skäll här på forumet ;)

Jag har tidigare skrivit att andra kulturer har annan kvinnosyn som inte är acceptabelt i Sverige så självklart har ofredande ökat med alla invandrare från sådana kulturer. Så i min värd har sexualbrott ökat vilket också statistiken stöder. Vad som inte stöds är däremot att grova våldtäkter skulle ha ökat, de har däremot minskat men det kan ju bero på polisens inkompetens vilket är en gissning. Kanske där vi skulle börja istället för att anklaga oskyldiga.

Sedan vart det väl lite väl magstarkt att hävda att man/han/dom våldtog på löpande band. Du passerade gränsen där.

Liknande trådar

A
Svar
11
Visningar
2 K
Caveman™
C
A
Svar
0
Visningar