Skapa ett företag i Thailand

 
Går det bra om man köper Singha för 2000 bath och tar med sig hem?
Vet ej, men det är bara att prova nästa gång ;)

image.jpg
 
Har en liten fråga till mina vänner på thaisnack..

Kikade på kanal 5 i veckan. Från Bangkok airport. Någon knäpp dokumentär om händelser på flygplatsen..

Men det kom upp en sak som jag inte visste...
De har ett kontor på flygplatsen där de kontant betalar ut typ moms eller skatt man betalat för saker man köpt i Thailand.. Antar det är för typ taxfree... för faranger..
Någon som vet vad det är och hur det fungerar?
De betalar tydligen ut miljontals Bath varje dag.. till turister..

Såg någon gul blankett folk hade med sig och kvitto med antar jag..?

Du begär sådanr kvitto när du köper varan, tex. Telefon, tablet etc. Måste ha passet med dig när du handlar för ditt pass nr. skrivs ib på denna gula blankett och kvittot häftas fast.

Varan med kvitto måste visas upp innan du går till passkontroll ( detta missa jag så fick inga pengar).
När du gått igenom passkontrollen går du till en av dessa luckor det står med stora blåa bokstäver (för mig det står) Kings Power och får tillbaks skatten på varan.

Fick höra sist jag mönstra av att samma går att göra i Norge på Gardemoen.
När du kommer till utlandsterminalen skall det finnas lucka där du går och visar upp varan och får tillbaks moms/skatt på vara köpt i Norge.

Kanske är så i Sverige med någon som vet?
 
Viktigt med så du inte åker på betalning och får betala moms för varan i Sverige är, packa upp tex. Tablet och släng förpackningen.

Jag hade min tablet inköpt i Thailand kvar i förpackningen och höll på att åka på moms.
Förklarade att jag var utskriven ur Sverige och bara på genomresa, skulle mönstra på så slapp.

Tror det var varor för mer än en summa på 4300 ihop blev du momspliktig för förklarade tullen.
 
Ang skatt i Sv så är den för hög ( nästan att jag som snickare åker på statlig skatt)...
 
Orkar inte hålla på med att få tillbaka vat i Thai 7%, det kan de få behålla på de sakerna isf.

Nej det är väl sant helst om man är boende farang där nere skall man väl betala samma skatt som Thai på varor.
Är ju deras infrastruktur vi nyttjar.

Försökte iofs testa en gng men gjorde ju fel ändå, sen dess har jag inte brytt mig.
 
En vanlig missuppfattning att man ska putta in 2 milj i bolaget, behövs inte en enda baht.
Däremot kostar det en slant att öppna bolaget och sen tillkommer wp/visa.

Information om bolag och skatter mm kan ju vara inkomstbringande så det är inte så att Thai öser info över oss falanger om hur man ska göra så det kan vara lite klurigt och omständigt att få kläm på hur allt funkar.
Det är väl en av anl att det är lite "hemligt", folk tycker väl att andra kan gå igenom samma meckiga procedur som man själv gjort så därför berättar man inte exakt hur det går till.
Men har man en bra affärs idé (inte bar lr restaurang..) så är det eg inga problem alls, bara lite meckigt.
Fixa en bra revisor är mitt tips, undvik dock dem som kallar sig advokater, dom skäms inte för att ta betalt..

Tycker själv inte att man ska sprida för mycket info om detta öppet på ex forum av div anl.


Dette er ikke den første gangen jeg hører sådanne påstander. Og jeg reagerer like sterkt hver gang for sådant kan gi andre utlendinger det inntrykket av at alt kan ordnes i Thailand og ingen lover og regler gjelder bare man betaler for det.

Det er ikke det minste vanskelig å skaffe seg riktig informasjon omkring lovverket vedrørende opprettelse av et aksjeselskap i Thailand. At dette er noe "hemmelig" som andre utlendinger eller thailandske myndigheter ikke ønsker å fortelle om er rett og slett bare noe tull. Thailandske myndigheter han ingen interesse av å forhindre utlendinger i å investere i Thailand ved å holde unna viktig informasjon. Det er heller det stikk motsatte.

Ønsker man å drive forretninger i Thailand så er et advokatfirma det RETTE STEDET å gå. Det finnes autoriserte advokater i Thailand. Og dersom man er i tvil så kan ambassaden helt sikkert være behjelpelig med å frembringe en liste over seriøse advokater. Det å forsøke å "spare" noen få baht ved å bruke ukvalifiserte rådgivere er i aller høyeste grad noe man IKKE bør gjøre i Thailand.

Som tidligere nevnt så trenger man 2 mill. baht i aksjekapital når man oppretter et aksjeselskap (LTD). Dette er FAKTA man finne på en hvilken som helst side til et thailandsk advokatfirma på nettet. Dette er INGEN MISSOPPFATNING. Videre trenger man MINST 2 thailandske statsborgere som medeiere. Disse MÅ BETALE 51% av aksjekapitalen. Pengene kan IKKE komme 100% fra utlendingen.

http://www.siam-legal.com/Business-in-Thailand/thailand-company-all-structures.php

Det finnes utlendinger i Thailand som oppretter et aksjeselskap KUN fordi dem ønsker å kjøpe eiendom å bygge et hus. Dette er lovstridig og STRAFFBART. Men DERSOM dette er et selskap med næringsvirksomhet så er det FULLT LOVLIG for dette selskapet å kjøpe eiendom. Utlendingen kan på bakgrunn av selskapet søke om et Non Immigrant Visa B.

Dersom utlendingen oppretter et aksjeselskap og ønsker en arbeidstillatelse så er det visse krav.

http://www.siam-legal.com/Business-in-Thailand/thailand-work-permit.php
 
Dette er ikke den første gangen jeg hører sådanne påstander. Og jeg reagerer like sterkt hver gang for sådant kan gi andre utlendinger det inntrykket av at alt kan ordnes i Thailand og ingen lover og regler gjelder bare man betaler for det.

Det er ikke det minste vanskelig å skaffe seg riktig informasjon omkring lovverket vedrørende opprettelse av et aksjeselskap i Thailand. At dette er noe "hemmelig" som andre utlendinger eller thailandske myndigheter ikke ønsker å fortelle om er rett og slett bare noe tull. Thailandske myndigheter han ingen interesse av å forhindre utlendinger i å investere i Thailand ved å holde unna viktig informasjon. Det er heller det stikk motsatte.

Ønsker man å drive forretninger i Thailand så er et advokatfirma det RETTE STEDET å gå. Det finnes autoriserte advokater i Thailand. Og dersom man er i tvil så kan ambassaden helt sikkert være behjelpelig med å frembringe en liste over seriøse advokater. Det å forsøke å "spare" noen få baht ved å bruke ukvalifiserte rådgivere er i aller høyeste grad noe man IKKE bør gjøre i Thailand.

Som tidligere nevnt så trenger man 2 mill. baht i aksjekapital når man oppretter et aksjeselskap (LTD). Dette er FAKTA man finne på en hvilken som helst side til et thailandsk advokatfirma på nettet. Dette er INGEN MISSOPPFATNING. Videre trenger man MINST 2 thailandske statsborgere som medeiere. Disse MÅ BETALE 51% av aksjekapitalen. Pengene kan IKKE komme 100% fra utlendingen.

http://www.siam-legal.com/Business-in-Thailand/thailand-company-all-structures.php

Det finnes utlendinger i Thailand som oppretter et aksjeselskap KUN fordi dem ønsker å kjøpe eiendom å bygge et hus. Dette er lovstridig og STRAFFBART. Men DERSOM dette er et selskap med næringsvirksomhet så er det FULLT LOVLIG for dette selskapet å kjøpe eiendom. Utlendingen kan på bakgrunn av selskapet søke om et Non Immigrant Visa B.

Dersom utlendingen oppretter et aksjeselskap og ønsker en arbeidstillatelse så er det visse krav.

http://www.siam-legal.com/Business-in-Thailand/thailand-work-permit.php

Nillo har kanske ett företag i Thailand, har du ett företag i Thailand och har riktig kunskap eller har du bara internet info?
 
det är som Nillo säger. aktiekapital 2 mil B betyder inte att du behöver det i fickan. och att thaiägarna skall upp med drygt en miljon är bara påhitt. varför skulle dom det? dom står med som medägare men om du står för fiolerna så skall du ju självkart vara den ende som får ta beslut i firman.. dom behöver du inte efter det att papprena är påskrivna
 
Starta bedrift i Thailand . Svenskar i Thailand som gör det bra ,det thailändska rökeri KS Seastar
drives av svensken Karl Erik Ågren har med röklax och påse chips gjorda av skinn från lax Laxeskinchips
Chrispy lax skin snack som det står på förpakkningen . Det finns redan ett antal thailändske tillverkare
av fiskeskinn chips från Talapia , Pla Nin , Barramudi , Pla Plog och torsk .
Nästan varje vecka får KS Seastar en container med 22 tonn lax fron Seawell A/S florö Norge
Föra året såldes lax produkter for 200 miljoner Baht , i år kommer det till öka till 400 miljoner Baht

Svansk i Thailand.jpg
 
Jag läste i information från thailändska näringslivsdepartementet att det är krav på ett kapital på 25% av de förväntade årsutgifterna.

För att en utlänningar ska kunna beviljas arbetstillstånd i ett thailändskt företag så krävs det att det thailändska företaget har ett registrerat kapital på 2 miljoner Baht per utlänning och arbetstillstånd.
 
Nillo har kanske ett företag i Thailand, har du ett företag i Thailand och har riktig kunskap eller har du bara internet info?

Jeg har / hadde et aksjeselskap i Thailand siden mange år tilbake. Men hva jeg sier er ikke noe "hokus pokus". Dette er opplysninger som er lett tilgjengelig. Både på nettet og ved samtaler med en seriøs advokat.
 
Registrerat kapital i företaget är inte som många tror det samma som att man måste sätta in kapital.
Kapitalet finns bara på pappret.
Jag driver ett 2 milj ltd företag här så vågar nog säga att jag vet.

Att Norrmännen är glada i att anlita Advokater till ditten å datten stämmer ju bra, dom verkar gilla att betala i onödan för det mesta. Finns tom en Advokatbyrå här som har sitt kontor där hyrorna är som allra högst som profilerar sig genom att rikta sig mot Norrmän.
Vill man hitta dom riktiga skojarna här så ska man leta på advokat kontoren.
 
Orkar inte hålla på med att få tillbaka vat i Thai 7%, det kan de få behålla på de sakerna isf.
Jag håller med om att 7 % kan låta fjuttigt...
Men om jag köper en guldkedja på ca 5 Bath blir det ju ca 100 000 bath.. Varav 7% blir 7000 Bath.../ 1700 kr
Anser det är rätt så onödiga pengar att skita i... Dessa 7000 bath kan jag ge min fru att shoppa för på flygplatsen...
Sedan om man har kedjan runt halsen när man kommer hem... så vad är det då jag skall deklarera för i tullen...?

Hmmmm... !!! :wai:
 
Jag håller med om att 7 % kan låta fjuttigt...
Men om jag köper en guldkedja på ca 5 Bath blir det ju ca 100 000 bath.. Varav 7% blir 7000 Bath.../ 1700 kr
Anser det är rätt så onödiga pengar att skita i... Dessa 7000 bath kan jag ge min fru att shoppa för på flygplatsen...
Sedan om man har kedjan runt halsen när man kommer hem... så vad är det då jag skall deklarera för i tullen...?

Hmmmm... !!! :wai:

Du kan inte få en gul sån återbäringslapp av den lokala guldsmeden, för att få det måste du nog till "en märkeshandlare" på typ Central, då får du betala bra mycket mer än 100,000 för motsvarande 5B guld


En sak till, jag vet en thaikvinna som blev stoppad i Tullen i Köpenhamn, hon hade ett 2B halsband på sig, va tvungen att betala tullavgift för import
 
Jag håller med om att 7 % kan låta fjuttigt...
Men om jag köper en guldkedja på ca 5 Bath blir det ju ca 100 000 bath.. Varav 7% blir 7000 Bath.../ 1700 kr
Anser det är rätt så onödiga pengar att skita i... Dessa 7000 bath kan jag ge min fru att shoppa för på flygplatsen...
Sedan om man har kedjan runt halsen när man kommer hem... så vad är det då jag skall deklarera för i tulle
Du kan inte få en gul sån återbäringslapp av den lokala guldsmeden, för att få det måste du nog till "en märkeshandlare" på typ Central, då får du betala bra mycket mer än 100,000 för motsvarande 5B guld


En sak till, jag vet en thaikvinna som blev stoppad i Tullen i Köpenhamn, hon hade ett 2B halsband på sig, va tvungen att betala tullavgift för import
2 Bath..?? Det har ju var och annan Thailändare ...
En skit summa .... Då var nog hennes kille inte så smart...
Frugan traskar runt med 4-5 Bath varje dag.. Skulle hon stoppas i tullen för det..??
Nääää... tror inte det Krister...

PEPSI
 
2 Bath..?? Det har ju var och annan Thailändare ...
En skit summa .... Då var nog hennes kille inte så smart...
Frugan traskar runt med 4-5 Bath varje dag.. Skulle hon stoppas i tullen för det..??
Nääää... tror inte det Krister...

PEPSI

Hon som jag känner kom ju naturligtvis ensam till Köpenhamn och dom va väldigt hotfulla så hon va livrädd, ja vet Danskarna kan va lite jävliga mot utlänningar... Jag tror inte din fruga går igenom tullen där varannan dag, om hon inte pendlar då till thailandet som en annan...

;)
 
Hon som jag känner kom ju naturligtvis ensam till Köpenhamn och dom va väldigt hotfulla så hon va livrädd, ja vet Danskarna kan va lite jävliga mot utlänningar... Jag tror inte din fruga går igenom tullen där varannan dag, om hon inte pendlar då till thailandet som en annan...

;)
Danskar som svenskar... Kan vara lika dant i thailand... för faranger..
Kan du inte prata för dig sätter de gärna dig på plats..
Eftersom jag kan svara för mig .. blir jag bra bemött.. då de fattar att jag kan thai..
Och de respekterar alltid frugan.. Och om de inte gör det.. Kör jag en radänga på thai..
Dååå blir de såååååå trevliga...
Alla bugar och bockar och hjälper till... !!:wai:

Danskar är ju ett konstigt folk..?? Fråga Lyco..?? ( han är ju halvdansk..)
Näää !! De är underbara..

PEPSI
tuborg-perikles-poster[1].jpg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
11
Visningar
2 K
Caveman™
C
A
Svar
0
Visningar
980
A
A
Svar
0
Visningar
939
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp