Skapa ett företag i Thailand

Så lyckas Martin och Frida starta eget i Thailand

www.driva-eget.se/nyheter/foretag/sa-lyckades-de-med-sin-krog-i-thailand

DSC_6688_710x400_14781_xpress-image54bfd79a20ade.jpg

Så startar och driver du företag i Thailand

thaininjan.se/att-starta-foretag-i-thailand

arbeta_foretag_thailand-810x540.jpg

Bra inlägg... I affärer.. Lita aldrig på en Thailändare....
Om du inte har mycket lång erfarenhet av affärer i landet...

Lagarna är krånliga, advokater som blåser folk på löpande band.. mm
Har flera optimistiska "vänner" i Thailand som just det.. Slängt in 2-300 000 bath i "Restauranger"
Sedan blivit blåsta på varenda krona... När de kommer och vill ha pengar tillbaka....
Svaret!!! Det klassiska i Thailand: Vilka pengar??? Känner jag dig??
Har du papper på det??
Senast nu i Juli skrattade jag sanslöst åt en dum tysk som satsat 50 000 kr i en liten bar på soi..
Han hade blivit lovad avkastning på sina pengar... Nu hade han fått en fot i arslet ut när ägaren hade skaffat ny partner... Han beklagade sig... Men jag känner flera som har liknande för sig.. Thai..
Det gör vi med många "stupid" faranger .... De kommer hit fulla och har en dröm..
Vi lever på deras dröm tills de vaknar.. Sedan byter vi farang...

En väldigt bra beskrivning av thai folk hur man gör affärer med dumma Svenskar.. :wai::wai:

:reta:
Har genom frugans företagande sett att hennes kunder är mer pålitliga än de kunder jag har haft att göra med i Sverige.
Krister! Jag har med mycket bra vänner i Thailand som jag litar på till 100%..
Vi har affärer ihop och umgås ..
Men som farang komma dit och tro du skall bli deläger i tex en bar .. Då blir du blåst..
Till 110 %.. :upanddown::upanddown:

Tänkte lite om hur det är att starta ett företag i Thailand om man jobbar utanför Thailand, men bor och skattar i Thailand...

Jag har en del vänner som bor i Thailand, men jobbar i Australien, Norge, Tyskland, England mm

Men inte en tjäft av dem vill berätta om hur de beskattas... Har själv företag i Sverige..
Verkar vara ett litet hemlighets makeri över det...
Av allt man tjänar i Sverige skall man betala 20 % i moms och ca 50 % i övriga skatter...
Hört att skatten i Thailand är ca 12 % ..?
Det blir ju en lite väsäntlig skillnad... I Sverige betalar man ca 60 - 70 % i skatt..

Kanske någon med erfarenhet som kan säga hur man gör och hur det ligger till.. ???

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag vet att du inte kan flytta ditt nuvarande företag och du kan inte heller ha det kvar om du flyttar till Thailand. Du får helt enkelt starta ett nytt aktiebolag i Thailand. Det andra som man måste tänka på är att visst är det billigare att leva i Thailand, men du kommer ju samtidigt att sälja det ditt företag tillverkar för en billigare peng (om du säljer i Thailand). I Sverige vet jag att det är så att du fysiskt måste befinna dig i Sverige halva året eller mer för att räknas som "Svensk" och skatta här. Vet inte om det är något liknande i Thailand? I så fall kan det ju vara svårt att jobba i ett annat land.

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag vet att du inte kan flytta ditt nuvarande företag och du kan inte heller ha det kvar om du flyttar till Thailand. Du får helt enkelt starta ett nytt aktiebolag i Thailand. Det andra som man måste tänka på är att visst är det billigare att leva i Thailand, men du kommer ju samtidigt att sälja det ditt företag tillverkar för en billigare peng (om du säljer i Thailand). I Sverige vet jag att det är så att du fysiskt måste befinna dig i Sverige halva året eller mer för att räknas som "Svensk" och skatta här. Vet inte om det är något liknande i Thailand? I så fall kan det ju vara svårt att jobba i ett annat land.
Verkar vara ett konstigt inlägg/svar... I ena meningen säger du att du har ingen erfarenhet. I nästa mening så förklarar du hur det fungerar... Jobbar du på skatteverket?? Eller annan myndighet?
Man blir lite förundrad..?? Jag vet nu ungefär hur det fungerar i Thailand... Frågan om företag ställde jag år 2015... :)
Hur vet du något om företag nu i ditt svar om du inte har någon erfarenhet av det?? :confused:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Nja, tänkte mest att jag inte har erfarenhet av just Thailand. Jag startade ett företag i London för 5 år sedan och det gick inte att flytta till Sverige, utan jag var tvungen att öppna en filial i Sverige när jag flyttade tillbaka. Därför har jag svårt att tro att man kan flytt sitt företag till Thailand som till och med ligger utanför EU. Som jag skrev, jag är absolut ingen expert just på Thailand, men ville bara komma med ett inlägg av min erfarenhet. Inget illa menat på något vis.

Liknande trådar

A
Svar
11
Visningar
2 K
Caveman™
C
A
Svar
0
Visningar