Lära sig Thai

Det här svaret har jag missat! Nu kommer repliken i alla fall: vi tar oss ett snack om saken i aprill 2012, förslagsvis på "Rinkebythai" och förslagsvis den 18:e (jag har fått för mig att Du fyller år då, men kan ha missuppfattat?). Jag är hemma i byn då och hör givetvis av mig.

Vi kanske kan jämföra våra fruars svenska? Din vinner nog....

Den bästa bok jag sett som lär ut thai heter "THE FUNDAMENTALS OF THE THAI LANGUAGE".
Den använde jag själv i början. Du kan läsa den gratis på
http://www.lyndonhill.com/FunThai/CONTENTS.html

Den är för engelsk-talande. Den börjar mycket grundläggande och fortsätter genom
26 korta lektioner till avanserad thai.

Den skrevs för ca 60 år sedan och är svår att få tag i, men jag har sett den säljas
som begagnad på amazon.com. Så om du tycker om den och vill ha boken så titta där.

Som man bäddar får man ligga sägs det ju! Och det verkar ju stämma. Jag råkar ut för samma sak här hemma från barnen nu. ;D

Jodå, visst är det skånska som gäller. Vissa ord kommer med klingande skånskt uttal, det låter lite roligt faktiskt hehe! Men det gläder mig. ;D

Kan du utveckla detta lite.
Skulle vara roligt om du även kunde skicka med en länk.

Mvh

Att prata, läsa och skriva thai är inte bara en dröm längre. Här hjälper dig att kunna uppfylla dina önskemål i thailändska språket. Let's go ska du får se...

Det vardagliga språket hade varit bra att kunna rätt så hyffsat, så man klarar sig hemma samt på restaurang osv..

"legolas " sa:
Men va svårt det verkar vara Putte.... men de som bara har viljan, de brukar kunna lära sig en hel del har man märkt.. Jag själv tillhör tyvärr inte dom.... För dåligt motiverad känns det som....

Skitsvårt, men tjejen lär sig mer och mer svenska, samt att barnen lär sig mer och mer engelska, så det ska nog bli bra till slut. Och jag snappar upp ett ord här och ett ord där hehehehe

För er som är motiverade kan jag föreslå ett nytt system för att plugga glosor och toner. Fungerar helt suveränt för mig, kör bara den numera. Gratis intro, sedan betalar du 7 kronor per lektion och kör i din egen takt. Finns på webben och app för Iphone

http://www.its4thai.com/

Jag köpte boken thai for beginners för att lära mig www.thaiforbeginners.com sen fann jag att det fans en app thai for beginners nästan hela boken i appen. Glosor, meningar, alfabetet, inspelat tal så trycker bara på ord, mening, bokstav så får du uppläst, etc. Varje ord står skrivet på eng, transkript till thai och med thai tecken. Men appen kostade ca 200 kr.

"Rolf " sa:
Finns det någon som har gått någon av de kurser som finns här i Sverige för att lära sej Thai
Jag har hittat grundkurser som Kursverksamheten har. Undrar om det är nåt för att kunna få en grund.
Har gått två terminer men så här efteråt gav de inte mycket.Ingenting om toner och endast en lektion om alfabetet.Det gick bara ut på att lära sig användbara ord när man besöker Thailand.Lärarinnan hade bott 25 år i Sverige och på denna tiden bara besökt Thailand 2 gånger. :thumbsdown:

Kanske att detta kan vara nyttigt. Jag ska titta på det i alla fall.
http://thepiratebay.se/torrent/6210676/ ... rning_Pack

Innehåll:Colloquial Thai + audio Teach Yourself Thai + audio Teach Yourself Thai conversation + audio Thai for beginners + audio Living Language Spoken World Thai + audio Linguaphone Thai course Thai an essential grammar Speak like a Thai 1+2 + audio

Jag har också gått två terminer i Sverige fast det är några år sedan ... de var duktiga men svårt att lära ut toner, ok den första termnens lärare försökte varje gång ... andra terminens lärare kunde thai bra men kunde inte lära ut, han var mattelärare men undervisade för första gången i Thai och klagade hela tiden på att detta ska ni redan lärt er ...

Är ny här. Men är väldigt intresserad av språket. Har läst det i ungefär 1 år nu på egen hand. Använder främst böcker och internet. Därför är mina skriv- och läskunskaper mycket bättre än mina tal- och hörförmågor. Men coolt iaf att det finns andra intresserade! Det hade jag aldrig trott.

PS. Ingen som vet om det finns kurs eller lärare i Uppsalatrakterna? Hittar inget asså. :(

"Sodom " sa:
Är ny här. Men är väldigt intresserad av språket. Har läst det i ungefär 1 år nu på egen hand. Använder främst böcker och internet. Därför är mina skriv- och läskunskaper mycket bättre än mina tal- och hörförmågor. Men coolt iaf att det finns andra intresserade! Det hade jag aldrig trott.

PS. Ingen som vet om det finns kurs eller lärare i Uppsalatrakterna? Hittar inget asså. :(

Välkommen till ChaiMai Sodom! Här finns många intresserade. Några är superduktiga och andra som jag försöker så gott det går! Dina skriv- och läskunskaper lägger grunden för att du ska kunna plugga på ett seriöst sätt. Det är nästan hopplöst att lära sig thai utan dessa kunskaper. Varför lär du dig thai?

"ling " sa:
Dina skriv- och läskunskaper lägger grunden för att du ska kunna plugga på ett seriöst sätt. Det är nästan hopplöst att lära sig thai utan dessa kunskaper. Varför lär du dig thai?
Alfabetet är skitsnyggt ju. Det var det absolut första jag lärde mig. Skulle inte kunna tänka mig att plugga thai utan att kunna läsa eller skriva.

Just thai läser jag därför att jag åkte till Bangkok för ett år sen och hälsade på en vän. Och eftersom är jag mycket språkintresserad så ville passa på att lära mig lite. Sen fortsatte jag bara eftersom det var så kul! :D

Nu skall undertecknad börja så vackert.

20150424_142547.jpg

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
4 K
A
A
Svar
23