Nyttig mat kontra vanor?

 
Hej

I Sverige använder vi oliv och rapsolja, i Thailand använder via soja böns olja men om denna är bra och nyttig vet jag väl inte egentligen, men den fungerar bra och är populär.

Mvh isan lover
 
Sojabönsolja och solrosolja hemma hos oss, och smör att steka pannkakorna.
Svårt att göra fina pannkakor utan smör. Även smakmässigt är det klockrent.
Har sett kommentarer att smör här i Thailand är annorlunda men det finns säkert närmare tio olika tillverkare. Jag märker ingen större skillnad.
Angående palmolja så hälsomässigt diskuteras närmast innehållet av palmitinsyran som är mättad fett. SNF i Sverige utreder den vetenskapliga synen på hälsoeffekten av palmolja, det finns ingen bevisad samband med något utan det samma som med andra fetter.
Det finns mycket skriverier om det men det mesta beror på larmet om barnarbete och människohandel som förknippas med tillverkningen. Alltså man går i taket och vill bevisa att hela produkten är kass vilket den inte är.
Däremot bör man använda certifierad palmolja. Oljepalmen är faktiskt den mest effektiva grödan att odla fett med och dessutom har fettet eller oljan många bra egenskaper.
Anväder man rätt lite fett så spelar det inte så stor roll vad det är av dom vanligaste fetterna. Många använder bara smör och det är också ok.
Däremot håller med Lycko, olivolja går inte smakmässigt ihop med thaimat.
Däremot gör ibland italienskt mat här och då är det nästan nödvändigt. Även thai gillar Lasagne, Pizza och några andra västrätter med olivolja.
 
Då det inte finns bra eller gott bröd i Thailand så är ju olivoljan till viss del onödig, men jag älskar smaken av ren olivolja på ett nygräddat bröd, men har insett att dessa njutningar inte inträffar i Thailand.
Även lite olivolja över en sallad är höjdare, men totalt bortkastat i thailändsk matlagning då ändå de goda smakerna ska tas bort med massor av chili.
Synd att gott bröd inte har någon tradition i landet, för det finns ändå i alla övriga asiatiska länder.
Laos är en dröm efter ett halvår för där finns riktigt bröd.
 
Då det inte finns bra eller gott bröd i Thailand så är ju olivoljan till viss del onödig, men jag älskar smaken av ren olivolja på ett nygräddat bröd, men har insett att dessa njutningar inte inträffar i Thailand.
Även lite olivolja över en sallad är höjdare, men totalt bortkastat i thailändsk matlagning då ändå de goda smakerna ska tas bort med massor av chili.
Synd att gott bröd inte har någon tradition i landet, för det finns ändå i alla övriga asiatiska länder.
Laos är en dröm efter ett halvår för där finns riktigt bröd.
På Central Festival finns underbart gott surdegsbröd. Så gott bröd finns i det riktiga Thailand.:thumbsup:
 
Det börjar komma mer och mer bröd men god sådan är det svårt att hitta även i Sverige tycker jag. Kanske på mindre bagerier. Det mesta på turiststråken i södra Europa är även det brödet Bakeoff bröd som inte är någon höjdare fast har själv utvecklat såna en gång i tiden.
Jag bakar själv det mesta brödet som äts hos oss med det blir inte varje vecka. Så blir det ofta med med Durumvete, finns på Macro, italiensk.
Degen blandas bara ihop och får kalljäsa över natten i kylskåp, långa liggtid ger mycket smak. Då passar olivolja bra, lite vitlök till så är lyckan gjord.
Annars smakerna som fisksås, plara, många andra saker skär sig med olivsmaken inte bara chilli.
Fast måste erkänna att chilli är ju så gott så har själv blivit beroende av det.
 
På Central Festival finns underbart gott surdegsbröd. Så gott bröd finns i det riktiga Thailand.:thumbsup:
Ja, endast i Phuket har jag hittat gott bröd. BigC på Jung Ceylon eller hur det stavas??
Där köpte jag Italienskt nygräddat chiabatta med oliver och andra delikatesser.
Glömmer inte den smaken....
 
Det börjar komma mer och mer bröd men god sådan är det svårt att hitta även i Sverige tycker jag. Kanske på mindre bagerier. Det mesta på turiststråken i södra Europa är även det brödet Bakeoff bröd som inte är någon höjdare fast har själv utvecklat såna en gång i tiden.
Jag bakar själv det mesta brödet som äts hos oss med det blir inte varje vecka. Så blir det ofta med med Durumvete, finns på Macro, italiensk.
Degen blandas bara ihop och får kalljäsa över natten i kylskåp, långa liggtid ger mycket smak. Då passar olivolja bra, lite vitlök till så är lyckan gjord.
Annars smakerna som fisksås, plara, många andra saker skär sig med olivsmaken inte bara chilli.
Fast måste erkänna att chilli är ju så gott så har själv blivit beroende av det.
Har du verkligen svårt att hitta gott bröd även i Sverige?
Bor du i Norrbotten eller ????????
 
Då det inte finns bra eller gott bröd i Thailand så är ju olivoljan till viss del onödig, men jag älskar smaken av ren olivolja på ett nygräddat bröd, men har insett att dessa njutningar inte inträffar i Thailand.
Även lite olivolja över en sallad är höjdare, men totalt bortkastat i thailändsk matlagning då ändå de goda smakerna ska tas bort med massor av chili.
Synd att gott bröd inte har någon tradition i landet, för det finns ändå i alla övriga asiatiska länder.
Laos är en dröm efter ett halvår för där finns riktigt bröd.
Jo men det kan de ju tacka fransmännen för, likadant Kambodja!
 
Svårt att göra fina pannkakor utan smör. Även smakmässigt är det klockrent.
Har sett kommentarer att smör här i Thailand är annorlunda men det finns säkert närmare tio olika tillverkare. Jag märker ingen större skillnad.
Angående palmolja så hälsomässigt diskuteras närmast innehållet av palmitinsyran som är mättad fett. SNF i Sverige utreder den vetenskapliga synen på hälsoeffekten av palmolja, det finns ingen bevisad samband med något utan det samma som med andra fetter.
Det finns mycket skriverier om det men det mesta beror på larmet om barnarbete och människohandel som förknippas med tillverkningen. Alltså man går i taket och vill bevisa att hela produkten är kass vilket den inte är.
Däremot bör man använda certifierad palmolja. Oljepalmen är faktiskt den mest effektiva grödan att odla fett med och dessutom har fettet eller oljan många bra egenskaper.
Anväder man rätt lite fett så spelar det inte så stor roll vad det är av dom vanligaste fetterna. Många använder bara smör och det är också ok.
Däremot håller med Lycko, olivolja går inte smakmässigt ihop med thaimat.
Däremot gör ibland italienskt mat här och då är det nästan nödvändigt. Även thai gillar Lasagne, Pizza och några andra västrätter med olivolja.
Testa att steka pannkakorna i jungfrulig kokosolja/fett, gör jag alltid, otroligt goda och frasiga. Dessutom blandar jag hälften mjölk och hälften kokosmjölk i smeten, yummie.
 
Då det inte finns bra eller gott bröd i Thailand så är ju olivoljan till viss del onödig, men jag älskar smaken av ren olivolja på ett nygräddat bröd, men har insett att dessa njutningar inte inträffar i Thailand.
Även lite olivolja över en sallad är höjdare, men totalt bortkastat i thailändsk matlagning då ändå de goda smakerna ska tas bort med massor av chili.
Synd att gott bröd inte har någon tradition i landet, för det finns ändå i alla övriga asiatiska länder.
Laos är en dröm efter ett halvår för där finns riktigt bröd.
Ja, men man steker inte i extra virgin jungfrulig olja utan från andra och tredje pressen samt mognare oliver, olive oil!
 
Testa att steka pannkakorna i jungfrulig kokosolja/fett, gör jag alltid, otroligt goda och frasiga. Dessutom blandar jag hälften mjölk och hälften kokosmjölk i smeten, yummie.
Det där var en god ide, det måste jag prova. Tösen har många kompisar, så mycket pannkakor blir det...
 
Har du verkligen svårt att hitta gott bröd även i Sverige?
Bor du i Norrbotten eller ????????
Så kan man säga, bor ju i norra Thailand :p
Fast jag är väldigt kräsen med bröd, det jag ser i affärer är snabbt processad bröd i det mesta.
Känner till de mesta ämnen som används för att få till smaken med tillsats.
Surdegsbröd är oftast inte det utan man har kanske lite surdeg men inte surdeg helt igenom utan surdegspulver med mera ämnen.
Skrev förresten att på mindre bagerier kan man hitta på bra bröd t o m stenugnsbakad surdegsbröd.
Känner en bagare på Öland som gör underbart bröd och på riktigt med tid och kärlek.
Likaså hittas bra bröd här i Nan och Phrae ibland när andan faller på inte bara på Phuket:rolleyes:
 
Testa att steka pannkakorna i jungfrulig kokosolja/fett, gör jag alltid, otroligt goda och frasiga. Dessutom blandar jag hälften mjölk och hälften kokosmjölk i smeten, yummie.
Har faktiskt inte testat men skall försöka. Kokosolja beter ju lite som smör, blir i fast form i rumstemperatur som även palmolja gör.
Annars gillar jag kokossmak och har ofta blandat kokosmjölk i smeten, gott blir det.
Jungfukokosolja har vi ju alltid hemma och Noi sköljer även munnen med den varje morgon :D
Bra tips. När jag u är i gång så skall testa palmolja också, något jag aldrig använt hemma men kan för skojs skull testa.
Jag vet att i bakning fungerar palmfett suveränt egenskapsmässigt det har jag testat på jobbet många gånger.
 
@Mr.Jo har som vanligt tagit orden ur min mun;), så jag kommer inte upprepa vad han har sagt.
Det jag vill lägga till vad gäller palmolja är ett "märkligt" fenomen.

Vill inte heller blanda in politik så ni får själva gissa vilka som lobbar mot palmolja.
Lustigt nog så påstås det att regnskogen skövlas för att bönder vill ha palmodlingar.
Fundera på det en stund...

Låt oss säga att jag är en bonde och vill odla palmolja. Hmm... Jävla skit, här finns en massa träd o skit i vägen. Jag lägger ner en massa pengar på att hugga ner o elda upp eländet så jag kan plantera mina palmer. Seriöst, tror ni det är så det går till?

Eller.
Regnskogen har så mycket värde i sig, att den skövlas för den sakens skull. Den marken som blir över kan faktiskt användas av bönder som kan använda marken till palmolja. Alternativt att ingen gör ngt med marken och det övergår till ökenliknande landskap.

Förstå mig rätt. Palmträd kan aldrig ersätta en regnskog med dess diversitet, men visst fasiken är det bättre att det planteras ngt grönt istället för att det blir en öken?

Hela diskussionen om palmolja är så otroligt snedvriden. Hitta en artikel och visa mig där det inte berättas om skövlingen av regnskog för att ge plats för palmerna.

Innan jag fortsätter, ALLA vegetabiliska oljor blir ohälsosamma vid upphettning tills de ryker. Palmolja har en lägre temperatur för detta. Kallpressad palmolja är inte på ngt sätt sämre än ngn annan olja.


Ett superbra exempel på hur media manipulerar sina artiklar.
En artikel i Expressen (en blaska som jag inte ger mycket för) https://mittkok.expressen.se/artikel/palmolja-darfor-ska-du-inte-ata-det/
Där kan man inledningsvis läsa vad WWF har skrivit. Helt ok, men man "glömde" att skriva allt.

Expressen:
"Oljepalmen är grön året om och kräver mindre vattning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter (vilket är bra eller?).
Men…
Mycket stora arealer av ovärderlig regnskog huggs ner för att ge plats åt oljepalmsodlingar."
Ahh, där kom det igen... Ge plats åt...

"Bojkotta palmolja?
Ska man då bojkotta matvaror, kakor och annat som innehåller palmolja för att rädda regnskogen? Som konsument kan du fråga efter ansvarsfullt producerad palmolja."

Ok, vad skrev WWF om detta?

"Certifiering eller bojkott?
WWF tror inte på bojkott av palmolja. Det hjälper vare sig regnskog eller orangutanger eller alla de människor i Indonesien som drabbats av bränderna. Bojkott kan till och med ha motsatt effekt."

Inte ett ord om detta. Mycket märkligt. Däremot skriver man
"Men några krav på minskade odlingsarealer, förbud mot skövling av regnskog eller omhändertagande av närmiljön för att säkra rent vatten finns inte i certifieringen, ännu"
När det gäller skövling av regnskog så är jag den första som kommer sätta min namnteckning mot detta. Det är ett jävla ofog men har ingenting med palmolja att göra.

Blir så jävla frustrerad när låtsasgröna (dessvärre inte bara låtsasgröna, utan även de som tror dom är supergröna) människor blandar sig i ngt som dom inte har en aning om. Röka en holk o tro att man ska rädda världen genom att hitta på trams som man halucinerat fram från kvällen innan.

Ursäkta att känslorna tog vid men blir så frustrerad när propagandamaskinen tutar i folk en massa skit.

Cha cha, logga ut nu....
 
@Mr.Jo har som vanligt tagit orden ur min mun;), så jag kommer inte upprepa vad han har sagt.
Det jag vill lägga till vad gäller palmolja är ett "märkligt" fenomen.

Vill inte heller blanda in politik så ni får själva gissa vilka som lobbar mot palmolja.
Lustigt nog så påstås det att regnskogen skövlas för att bönder vill ha palmodlingar.
Fundera på det en stund...

Låt oss säga att jag är en bonde och vill odla palmolja. Hmm... Jävla skit, här finns en massa träd o skit i vägen. Jag lägger ner en massa pengar på att hugga ner o elda upp eländet så jag kan plantera mina palmer. Seriöst, tror ni det är så det går till?

Eller.
Regnskogen har så mycket värde i sig, att den skövlas för den sakens skull. Den marken som blir över kan faktiskt användas av bönder som kan använda marken till palmolja. Alternativt att ingen gör ngt med marken och det övergår till ökenliknande landskap.

Förstå mig rätt. Palmträd kan aldrig ersätta en regnskog med dess diversitet, men visst fasiken är det bättre att det planteras ngt grönt istället för att det blir en öken?

Hela diskussionen om palmolja är så otroligt snedvriden. Hitta en artikel och visa mig där det inte berättas om skövlingen av regnskog för att ge plats för palmerna.

Innan jag fortsätter, ALLA vegetabiliska oljor blir ohälsosamma vid upphettning tills de ryker. Palmolja har en lägre temperatur för detta. Kallpressad palmolja är inte på ngt sätt sämre än ngn annan olja.


Ett superbra exempel på hur media manipulerar sina artiklar.
En artikel i Expressen (en blaska som jag inte ger mycket för) https://mittkok.expressen.se/artikel/palmolja-darfor-ska-du-inte-ata-det/
Där kan man inledningsvis läsa vad WWF har skrivit. Helt ok, men man "glömde" att skriva allt.

Expressen:
"Oljepalmen är grön året om och kräver mindre vattning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter (vilket är bra eller?).
Men…
Mycket stora arealer av ovärderlig regnskog huggs ner för att ge plats åt oljepalmsodlingar."
Ahh, där kom det igen... Ge plats åt...

"Bojkotta palmolja?
Ska man då bojkotta matvaror, kakor och annat som innehåller palmolja för att rädda regnskogen? Som konsument kan du fråga efter ansvarsfullt producerad palmolja."

Ok, vad skrev WWF om detta?

"Certifiering eller bojkott?
WWF tror inte på bojkott av palmolja. Det hjälper vare sig regnskog eller orangutanger eller alla de människor i Indonesien som drabbats av bränderna. Bojkott kan till och med ha motsatt effekt."

Inte ett ord om detta. Mycket märkligt. Däremot skriver man
"Men några krav på minskade odlingsarealer, förbud mot skövling av regnskog eller omhändertagande av närmiljön för att säkra rent vatten finns inte i certifieringen, ännu"
När det gäller skövling av regnskog så är jag den första som kommer sätta min namnteckning mot detta. Det är ett jävla ofog men har ingenting med palmolja att göra.

Blir så jävla frustrerad när låtsasgröna (dessvärre inte bara låtsasgröna, utan även de som tror dom är supergröna) människor blandar sig i ngt som dom inte har en aning om. Röka en holk o tro att man ska rädda världen genom att hitta på trams som man halucinerat fram från kvällen innan.

Ursäkta att känslorna tog vid men blir så frustrerad när propagandamaskinen tutar i folk en massa skit.

Cha cha, logga ut nu....

Vi kanske har studerat samma värdelösä vetenskap. :rolleyes: :p
Annars är det ju samma vad det handlar om, klimat eller kost m m så vet folk mycket för tidningar har helt värdelösa reportrar som har tydligen inga naturvetenskapliga baskunskaper. För att inte glömma internet :eek:
Sedan klipper dom och klistrar och sprider dynga och dynga gör ju att det frodas som bara f...n.
Annars har ett svagt minne att 7 procent av palmoljan skulle komma från områden där djungel har trängts undan.
Gköm inte att den är en inhemsk produkt i Thailand som åtminstone har varit tredje största producent av Palmolja.
Det är synd för många goda saker döms ut av självutnämnda experter.
Såg ett klipp på Youtube där en indier babblade om tio livsfarliga livsmedel, bland annat ägg och kanel m m.
Knasigt, jag gillar mångfald och goda smaker, hade en liten holmgång med damerna här på kontoret just om kanel.
Nu efter ett halvår efter diskussionen kom frågan; "skulle du kunna baka lite kanelbullar"?
Jag som inte har någon hämnbegär sa naturligtvis ja för som är ju goda.
 
Jag var med frun idag en stund och träffade vad vi kanske kallar en dietist i Sverige men det handlade inte om mat för att gå ner i vikt utan om mat som är direkt skadliga och inte ens borde ätas eller användas alls.
Mycket handlade förstås om kärlsjukdomar, diabetes och stroke.
Nu var det att öka K-vitamin som frun har brist på och det finns i mycket grönt som spenat, mynta och limegräs som exempel.

Denna redovisning och lektion var nyttig information. Genomgången var gratis och tog nära en timma med mycket bilder och scheman.

Men det jag fäste mig mest vid var vilka matoljor som var ok eller bra.

Den vanligaste palmoljan var så dålig och i stort sett hälsofarlig när den hettades upp att den borde bara tillåtas som bränsle.
Även olja från kokosnöten var en ful rackare för blodkärl och höga halter kolesterol.
De enda oljorna som var konstaterat nyttiga eller minst skadliga var bra olivolja och canola-olja.
Tyvärr är dessa flera gånger dyrare än de som används i dagligt bruk.

Även detta med processade matvaror som korv, bakverk, panerade kycklingdelar bör man undvika då det alltid är oljor och andra råvaror från billigaste leverantör som används.

Socker vet väl alla om att det är onyttigt och samma med grillad mat där man använder gummibitar som tändvätska.
Fet fisk verkar dock alla vara ense om att ha nyttiga oljor.


Nu åkte kokosoljan ut som jag ersatt palmoljan med, kvar är olivoljan som endast jag använder då den smakar gott.
In kommer Canola och div grönt, Malunggay är ju stort runt om ekvatorn som hälsosam växt.

Hur gör ni när ni köper matolja till ert kök, billigaste eller tänker ni på nyttighet?

IMG_2931.JPG
fullsizeoutput_11e0.jpeg
IMG_2943.JPG
Eftersom den kvinnan jag levde med tills för 12år sedan är just dietist , (riktigt dietist samt en av de bättre utbildade )så köper jag helst om plånboken har råd just olivolja ,, jag har genom dessa år med henne samt under de tre åren hon pluggade i Uppsala fått mycket kunskap om kost och kostvanor , det var ju jag som förhörde henne på alla tentor under studietiden ,, Idag är hon som jag kanske nämnt på det nya skandalomsusade Karolinska där hon jobbar med obesitas samt diabetespatienter , tyvärr är fet fisk som tillex lax dyr som fn idag ,, Vi äter mycket fågel samt vilt , mörkt grovt bröd ,, broccoli ,blomkål mm , Min lilla Thaifru är ganska kunnig för att vara "bara bonntjej från Isaan . Hon lyssnar gärna när jag berättar vad jag vet om detta ämne , Tyvärr ändrar sig många rön med tiden , fram och tillbaka , ta tillex kaffet som nu är nyttigt som fn om man dricker kanske två koppar /dag ,,, massor med flavonoider :)
 
I princip alla oljor blir gifta vid upphettning men palmolja är överlägset värst.
Jag har läst en hel del om detta och kom fram till att kokosolja är den som tål upphettning bäst men det ska vara kallpressad kokosolja.
Men till matlagning är smör eller ister det absolut bästa/minst farliga.
Även canola oljan blev giftig vid upphettning om jag kommer ihåg rätt, kallpressad kokos är bättre men den billiga kokosoljan på Tesco å dyl är inte kallpressad...
 
Då det inte finns bra eller gott bröd i Thailand så är ju olivoljan till viss del onödig, men jag älskar smaken av ren olivolja på ett nygräddat bröd, men har insett att dessa njutningar inte inträffar i Thailand.
Även lite olivolja över en sallad är höjdare, men totalt bortkastat i thailändsk matlagning då ändå de goda smakerna ska tas bort med massor av chili.
Synd att gott bröd inte har någon tradition i landet, för det finns ändå i alla övriga asiatiska länder.
Laos är en dröm efter ett halvår för där finns riktigt bröd.
Det finns både gott och bra bröd i Thailand , du finner allt i Pattaya ,, grovt mörkt surdegsbröd (typ det Finska) , grovt mörkt tyskt bröd , grovt bröd med frukt , med linser mm ja allt du kan rimligen önska finns i tillex Big C Extra Pattaya Klang eller på Central Festival 2a gatan :)
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
14 K
Anonym
A
S
Svar
23
Visningar
9 K
glimten66
G
W
Svar
1
Visningar
6 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp