Nyttig mat kontra vanor?

 
Det är andra orsaker till att jag undviker Pattaya numera även om utbudet på bröd är bra som på alla turistorter i Thailand.
Turisterna måste ju mat också, det går inte att leva på bara nudlar och gogo-underhållning.

Dock verkar allt gott och bra bröd vara bakat av utlänningar eller importerat märkligt nog.

Men du har rätt, Pattaya är Thailand.
Är du rädd att du inte kan stå emot frestelser :):):)
 
Thai är ju duktiga på att kopiera..... och utlänningar får ju inte WP för att jobba i dessa butikskedjor, så det var inte någon nyhet.
På Tesco Lotus i Pranburi körde dom ”bakeoff”. Bröden kom frysta och gräddades i butiken allt efter som det tog slut.

Du kommer väl att handla i Khon Kaen? Även där finns det bra sortiment.
I HH finns det svenska, danska, tyska bagare som kör hembakat.
hur menar du nu ??? ganska motsägelsefullt det du skriver , först påstå att det är utlänningar som bakar , sen i nästa inlägg citat skriver du att det inte var någon nyhet 55555:):):)Dock verkar allt gott och bra bröd vara bakat av utlänningar eller importerat märkligt nog.:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Tro att era kärringar inte släpper er dit , toffelsyndrom brukas detta kallas ....... 55555555:):):)
 
I Khon kaenhar det tyvärr blivit bra mycket sämre med farangmatvaror , Riktigt nöt är svårt att få tag i , samt även bra bröd , fanns i alla fall inte längre på Central Plaza , varken i april 2017 eller nu i februari .men ett stort Big C har öppnat i Ban Phai , det ser ut att vara något som kan bli intressant , bara 45 min från mig

I Kalasin är det inte bättre.
Vi fick Macro förra året till min stora förtjusning men efter att gått igenom vad dom säljer så kunde jag klarat mig utan.
Bakeoff pizzabottnar var ett ett skämt. Gott bröd? var?
Ost? Jo i massor men inte fan köper jag riven ost för 700 Baht för att lägga på en lasange. Just detta är inte unikt för Kalasin som ni säkert vet.
Nä, jag käkar ris, grönsaker och frukter i 6 månader och frossar i bröd, goda hamburgare, pizza, falafel, kebab, goda gräddsåser, färsk god mjölk och grädde (jäklar vad hungrig jag blev nu) under 6 månader.
En månad till sen börjar frossan hahaha

En nygräddad focaccia från lokalt bageri med basturökt skinka, mogen ost och gurkskivor. Arghh!!!
Och för att göra det ännu snuskigare så dynga på med räk/västkustsallad på det. En matorgasm ligger nära.

Har nog knallat lite OT men missförstå mig rätt. Jag älskar att bo här i Isaan, men har man en gång ätit gott bröd med dess tillbehör så är man en knarkare. Det är seriöst svårt att avvänja sig från en riktigt god macka (oavsett vad den innehåller, för det är väldigt individuellt)
 
Vi har en påse Svenska ostbågar men har för mig att du inte gillar att din son äter sånt, får säga till innan för är det ok sparar jag den för Big-C och Boss, är det inte ok käkar vi upp den imorgon ;)
 
Vi har en påse Svenska ostbågar men har för mig att du inte gillar att din son äter sånt, får säga till innan för är det ok sparar jag den för Big-C och Boss, är det inte ok käkar vi upp den imorgon ;)

Har sagt till Big-C att nästa Lördag åker vi kanske till Boss och äter Svenska pannkakor. ;)

Inga sötsaker säger han, har inte förbjudit honom,
bara sagt att för mycket socker är inte bra.Du vet att han dricker bara vatten,soda och orangejuce
 
Inga sötsaker säger han, har inte förbjudit honom,
bara sagt att för mycket socker är inte bra.Du vet att han dricker bara vatten,soda och orangejuce
Tror inte sötsaker går hem här, Big-C plockade en påse godis på IKEA han smakade men sen har jag gått där och nallat resten, jag är själv inte så mycket för sötsaker går kanske en påse godis om året, jag gillar bara en godis då och då.
Pöjkens Lördagsgodis består ju mest av torkad bläckfisk eller majs.
Men ostbågarna gilla han, där gick halva påsen när vi kom hem från IKEA fast ja tog lite med ;)
 
I Kalasin är det inte bättre.
Vi fick Macro förra året till min stora förtjusning men efter att gått igenom vad dom säljer så kunde jag klarat mig utan.
Bakeoff pizzabottnar var ett ett skämt. Gott bröd? var?
Ost? Jo i massor men inte fan köper jag riven ost för 700 Baht för att lägga på en lasange. Just detta är inte unikt för Kalasin som ni säkert vet.
Nä, jag käkar ris, grönsaker och frukter i 6 månader och frossar i bröd, goda hamburgare, pizza, falafel, kebab, goda gräddsåser, färsk god mjölk och grädde (jäklar vad hungrig jag blev nu) under 6 månader.
En månad till sen börjar frossan hahaha

En nygräddad focaccia från lokalt bageri med basturökt skinka, mogen ost och gurkskivor. Arghh!!!
Och för att göra det ännu snuskigare så dynga på med räk/västkustsallad på det. En matorgasm ligger nära.

Har nog knallat lite OT men missförstå mig rätt. Jag älskar att bo här i Isaan, men har man en gång ätit gott bröd med dess tillbehör så är man en knarkare. Det är seriöst svårt att avvänja sig från en riktigt god macka (oavsett vad den innehåller, för det är väldigt individuellt)
Jag kan lära dig att baka jättegod bröd.
Först köper du en ugn, såg att Elux hade en för tre papp på Homepro.
Ok, häng med. Du köper durumvetemjöl från Macro. Tar ca en halvliter vatten, salt en halv matsked lite olja, vilken avgör du själv. Jäst, finns frystorkad jättebra på Makro som du redan har besökt, så tillbaka dit. Ta en tesked ungefär. Förresten jag mäter aldrig för kan det här.
Sedan blandar du mjölet med de lösta ämnen, bara bland ingen bearbetning.
Plast eller något annat över bunken och in i kylen, sedan väntar du till följande dag.
Du tar upp bunken och ser att det har ta mig f jäst och knogar lite lätt och gör tre lika stora bollar. Låter de stå i rumstemperatur så länge du har tid men en två timmar
Forma bollarna till baguetter. Hmm. Platta till dom och rulla ihop.
Låt jäsa bra länge kanske en två timmar och in i ugnen med full spätta. 250 grader tror dom gör , sänk lite med tjugo grader och kör 25 min.
Det blir kanon kan jag säga. :p
Hur mycket mjöl då kan du fråga, så mycket att det blir bra konsistens för en del vill ha lös deg en del fast. Halv liter vatten så bör det bli nästan en hel paket ett kilo mjöl, fast jag tar lite mindre. Har du lyckats en gång med det här så blir du nästan lika lycklig som en finne :cool:
 
Jag brukar köpa ett bröd jag gillar på Big-C och Tesco här nere, jag är väldigt kräsen när det gäller bröd, äter det sällan om jag inte får tag på nåt gött.
Ni vet att Big-C har internet shop och att ni kan beställa varor som kanske inte finns i eran butik men tex här nere så levereras det till eran butik, även ärtsoppa ;)
 
Jag skall kanske påminna herrarna om att det är Våffeldagen på söndag. Kanske inte pannkakor men minst lika gott. :p
 
Det är det visst det de skall vara som pappas allt annat är copy ;)
Kan inte göra sushi på kyckling några regler finns det ;)

Jodå finns Futomaki Sushi eller bara Maki-Sushi (rullar) och de kan man fylla med i princip vad som helst, så även kyckling, skall ju tillägga så att inga missförstånd uppstår, kycklingen är ju tillagad givetvis!

Men visst riktiga pannkakor är ju också gott men med kokos i mums, pappas eller inte:)
 
Jag kan lära dig att baka jättegod bröd.
Först köper du en ugn, såg att Elux hade en för tre papp på Homepro.
Ok, häng med. Du köper durumvetemjöl från Macro. Tar ca en halvliter vatten, salt en halv matsked lite olja, vilken avgör du själv. Jäst, finns frystorkad jättebra på Makro som du redan har besökt, så tillbaka dit. Ta en tesked ungefär. Förresten jag mäter aldrig för kan det här.
Sedan blandar du mjölet med de lösta ämnen, bara bland ingen bearbetning.
Plast eller något annat över bunken och in i kylen, sedan väntar du till följande dag.
Du tar upp bunken och ser att det har ta mig f jäst och knogar lite lätt och gör tre lika stora bollar. Låter de stå i rumstemperatur så länge du har tid men en två timmar
Forma bollarna till baguetter. Hmm. Platta till dom och rulla ihop.
Låt jäsa bra länge kanske en två timmar och in i ugnen med full spätta. 250 grader tror dom gör , sänk lite med tjugo grader och kör 25 min.
Det blir kanon kan jag säga. :p
Hur mycket mjöl då kan du fråga, så mycket att det blir bra konsistens för en del vill ha lös deg en del fast. Halv liter vatten så bör det bli nästan en hel paket ett kilo mjöl, fast jag tar lite mindre. Har du lyckats en gång med det här så blir du nästan lika lycklig som en finne :cool:


Mr JO
Detta är inget bröd för mig, ett riktigt bröd innehåller Rågmjöl :);)
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
14 K
Anonym
A
S
Svar
23
Visningar
8 K
glimten66
G
W
Svar
1
Visningar
6 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp