Fortsättning på mitt hus bygge i Roiet

Mitt hus är 80m2, färgen kostar 200kr/10kg så det räckte även till halva garaget på 40m2.
50kg slamfärg för 1000kr är framgångsreceptet.
Inget hokus pokus alls.

Tror inte alls på att ditt hus är 80m2, det är säkert en synvilla...:)

Vad är slamfärg? var köper man detta? finns det i olika kulörer? eller menar du kalk?

Som kuriosa. Jag är från Dalarna och är född i ett herbre. Min morfar brukade åka till bilverkstäder och tigga spillolja. Denna spillolja hade han sedan i falu rödfärg pigment och målade sedan herbret.
Kan inte kostat många kronor.
Har aldrig sett någon annan göra så.
Utöver denna använding för spilloljan borrade han hål i tröskel på sin bil och fyllde trösklarna med denna spillolja. Jag såg inte till rosthål på den bilen i trösklar. En gammal 17M Super
Man behandlade träbryggor med spillolja i mina trakter, men inte på fasader då den var svart somm inte gick bort med pigment.
Den bästa Falu rödfärg gjordes på sältran längs Norrlands kusten.
Nackdelen var lukten, härsket fett.

Senast ändrad:
Tror inte alls på att ditt hus är 80m2, det är säkert en synvilla...:)

Vad är slamfärg? var köper man detta? finns det i olika kulörer? eller menar du kalk?
Slamfärg görs av rester från slaggen från koppargruvan tillsammans med järnvitriol, linolja och stärkelse.
Går att göra själv, men säljs numera billigt överallt i Norden.
Själva förebilden till faluröda stugor med vita knutar.
Många hundra års tradition och erfarenhet.

Numera finns även svart och grön slamfärg att köpa.

Man behandlade träbryggor med spillolja i mina trakter, men inte på fasader då den var svart somm inte gick bort med pigment.
Den bästa Falu rödfärg gjordes på sältran längs Norrlands kusten.
Nackdelen var lukten, härsket fett.
Nu hittade jag i hastigheten inte ett riktigt bra foto, men detta herbre och uthuset är målat med spilloljan. Ser inte allt för svart ut i mina ögon. Mörkare än den köpte jag köpte för några år sedan och målade ett annat hus med.
M$~KF1IDH1OS3~ZFLDU7]{K.jpg

Slamfärg görs av rester från slaggen från koppargruvan tillsammans med järnvitriol, linolja och stärkelse.

Nja, vindskiva och fönsterkarmar vita. Inte knutarna.
Vita knutar är ett modernare påfund.

Du kunde väl skrivit Falu rödfärg (liknande), Du skriver att den säljs billigt, kan Du ge mig adressen till butiken, jag målar (slammar) gärna om min sommarstuga om priset för slamfärgen blir c:a 1000:- ps. min sommarstuga är redan slammad med Falu rödfärg.

Du kunde väl skrivit Falu rödfärg (liknande), Du skriver att den säljs billigt, kan Du ge mig adressen till butiken, jag målar (slammar) gärna om min sommarstuga om priset för slamfärgen blir c:a 1000:- ps. min sommarstuga är redan slammad med Falu rödfärg.
Biltema 199kr/burk (10kg), samma på Jula i somras. XL-Bygg tog 249kr/burk.
Butiker finns över hela landet och du hittar närmaste på deras hemsidor.
Brukar vara rea på hösten så är du aktiv så kan du göra ett klipp. 50% rabatt i de flesta fall.
Vid ommålning går det dessutom mindre med färg så ta med det i kalkylen.

Lycka till

Tacka vet jag ett rött hus (faluröd) med vita knutar mitt i Småland, jo här på landet fanns det överallt förr.
Nu ska det målas med kulörer man knappt kan stava till. Själv bor jag i ett grågrönt med vita knutar, och det är inte mitt fel.;)

Biltema 199kr/burk (10kg), samma på Jula i somras. XL-Bygg tog 249kr/burk.
Butiker finns över hela landet och du hittar närmaste på deras hemsidor.
Brukar vara rea på hösten så är du aktiv så kan du göra ett klipp. 50% rabatt i de flesta fall.
Vid ommålning går det dessutom mindre med färg så ta med det i kalkylen.

Lycka till

Tack, är detta färg, eller pulver för att blanda själv? skit samma , jag kan googla själv...:)

o_OHur menar du nu? ska grannarna måla om mitt hus som de tycker har en fin kulör.

Du gillar inte färgen och är mest inomhus, grannarna påstår att de tycker om färgen, kanske för att de inte vill stöta sej med dej som de kanske tror tycker om färgen.

Jag bodde för några år sedan i ett hus som jag skulle sälja då jag skulle flytta pga nytt jobb, huset behövde målas om så jag valde ut tre färger som jag målade olika ytor med sedan gick jag till närmaste grannen och frågade vilken färg de tyckte var snyggast, grannen sa, det är ditt hus så det ska du själv avgöra, mitt svar blev att jag skulle sälja och flytta så de kunde välja vad de skulle trivas bäst med och huset har efter mer än 10 år samma färg.

Du gillar inte färgen och är mest inomhus, grannarna påstår att de tycker om färgen, kanske för att de inte vill stöta sej med dej som de kanske tror tycker om färgen.

Jag bodde för några år sedan i ett hus som jag skulle sälja då jag skulle flytta pga nytt jobb, huset behövde målas om så jag valde ut tre färger som jag målade olika ytor med sedan gick jag till närmaste grannen och frågade vilken färg de tyckte var snyggast, grannen sa, det är ditt hus så det ska du själv avgöra, mitt svar blev att jag skulle sälja och flytta så de kunde välja vad de skulle trivas bäst med och huset har efter mer än 10 år samma färg.
Var har jag skrivit att jag inte gillar färgen på mitt hus?? Vad jag däremot skrev är att "tacka vet jag Falu rödfärg med vita knutar"
Kan väl också tillägga att det var inte jag som valde färgen vi har på huset, men snyggt blev det. :)

Var har jag skrivit att jag inte gillar färgen på mitt hus?? Vad jag däremot skrev är att "tacka vet jag Falu rödfärg med vita knutar"
Kan väl också tillägga att det var inte jag som valde färgen vi har på huset, men snyggt blev det. :)

Jag tolkade detta som att du inte gillade färgen på ditt hus:
"Själv bor jag i ett grågrönt med vita knutar, och det är inte mitt fel."

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3