Elektricitet i thailändska hus

 
Thailand har samma sorts elnät som Sverige mer eller mindre, 230/400Vac 50Hz. Och ja deras nät är trefas, fast som många andra asien länder med taritionellt liten förbrukning ( hos abonnenten ) så är 1-fas det vanligaste. Men utvecklingen har gått framåt med mera krävande utrustning, som Ac, vatten värmare mm. Man kan räkna ca 10A för en Ac eller vatten värmare, då blir det snabbt mer är 63A 1-fas om man har ett större hus.Att man får elstöt från spisen behöver inte betyda att det är fel på spisen. Bara att det förmodligen är avbrott på jordanslutningen någon stans och att felströmmen kan komma från en annan apparat, fast du märker det när du tar i spisen. Jordfelsbrytare är bra, då de fungerar utan att jorden fungerar korrekt, den kollar bara att det inte försvinner någon el från ledningen.
 
Bra fråga men där har väl varje hus egen jord i form av ett spett i backen. Vet inte hur det systemet benämns. Finns det ingen elektriker på forumet? Jag är bilmek och datanörd :)
Som allt annat finns lite allt möjligt i Thailand. Vanligast är TT (det har vi i vårt område) med IT och TN-C-S finns också ganska spritt. Man måste kolla detta med sin lokala el-myndighet vid beställning av mätare och när man betalar depositionen för mätare och skriver elabonnemanget.

Vi har 3 faser och nolla i distributionsstolparna längs gatan och vid varje stolpe är en alu-wire ansluten från nollan ner i ett alu-spett i marken under stolpen (syns i vita plaströrer som går ner i marken på bilderna nedan).

Lite bilder från när dom kopplade in vårt hus:

P1000957.JPG


P1000964.JPG


P1000966.JPG
 
Bra fråga men där har väl varje hus egen jord i form av ett spett i backen. Vet inte hur det systemet benämns. Finns det ingen elektriker på forumet? Jag är bilmek och datanörd :)
vanligt med jordtag är nog inte, frun skaffa tvättmaskin då slog jag ner ett jordspett och anslöt. det var för 15 år sen, senare har det blivit vattenpump och dusch vatten värmare. Tror jag var först med jord spett, folk undra vad jag höll på med.
 
Ibland kan man undra hur de tänker eller om de kanske skulle gå en liten utbildning. När jag köpte 3-ledarkabel i ett byggvaruhus så frågade affärsbiträdet som hjälpte mig om jag behövde kontakter, tog fram och visade mig de som var till för 2-ledarkabel.

Det här kan ju lura vem som helt som inget förstår om el.


20210520_055941.jpg
20210520_055958.jpg


När jag kom från Sverige och skulle kolla vårt hus som höll på att byggas så låg det en sån här som de inte hunnit att montera.

gammalt-av-strömbrytaren-49074136.jpg


Men de fick sätta dit en sån här i stället.

20210520_070256.jpg


Senare har vissa delar av elen dragits om i huset med bättre material.

20210521_132033.jpg


Hade mycket elavbrott för några år sen så jag skrev ner alla avbrott jag märkte av o.

1.JPG


När jag skulle betala en elräkning så åkte jag till PEA och sa till dem att jag ville prata med högsta hönset som fanns tillgänglig, efter en stund så kom det en rätt så ung sprätt i sin uniform färgkarta på bröstet och glitter på axlarna. Jag förklarade att jag var jävligt trött på alla avbrott och förklarade att elen var indraget för att ha el inte för att inte ha el. fortsatte att le som bara thailändare kan göra.

Han fortsatte att le som bara thailändare kan, till det att jag vecklade ut det jag noterat och häftat ihop och lade det på en disk på kontoret samtidigt som jag stirrade på honom med en ilsken blick, då började han skruva på sig och ville helst försvinna, jag njöt när jag såg hur han skämdes och stirrade ännu mer ilsket på honom. Efter den händelsen har elavbrotten blivit betydligt färre.

2.JPG


Men det är ju inte konstigt med elavbrott när det ser ut så här och det borde ju de fatta som sätter stolparna men ingenting förvånar mig längre om det här landet, många är mer dumma i huvudet än andra.

4.JPG
3.JPG


20210527_130117.jpg
 
Många tror ju det är elkablar som hänger huller som buller i tex Pattaya, det är tele och internet kablarna, kolla högre upp så ser ni elen.Telecom bolagen hyr in sig på elstolparna och hänger dom där. BILL gates var ju på semester och påpekade Thailands virrvarr av elkablar på twitter och fick ett svar av Thailand electrical... dear mr Gates vad du visar är inte strömförande elkablar utan telecom kablar, kolla lite högre upp, så ser du elen.. Också skickade dom med ritning på vad som var vad.
 
Många fastnar på virrvarret av kablar och tror det är el, missar dom 2 frilagda nivåerna över där elen går utan virrvarr.
På landet vanligtvis 2 nivåer i storstad 3.
Telekom underst, husdraget mellan och eltransport i topp.
 
Många tror ju det är elkablar som hänger huller som buller i tex Pattaya, det är tele och internet kablarna, kolla högre upp så ser ni elen.Telecom bolagen hyr in sig på elstolparna och hänger dom där. BILL gates var ju på semester och påpekade Thailands virrvarr av elkablar på twitter och fick ett svar av Thailand electrical... dear mr Gates vad du visar är inte strömförande elkablar utan telecom kablar, kolla lite högre upp, så ser du elen.. Också skickade dom med ritning på vad som var vad.
Det spelar väl ingen roll om det är el eller telekablar, det finns ju stolpar att använda där kablarna skall dras högt upp i luften, då ska de väl inte hänga 0,5 meter från marken.
Rätta mig gärna om jag har fel. Hur det är Pattaya eller vad andra tycker skiter jag fullständigt i.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp