Rätt och fel Släkten förstörde vårt hus och tomt. Vad göra?

Verkar vara drag i din by :rolleyes: Tänkte på pengarna, dom som misshandlade kanske tog ut en avgift ;)
Eller så var det ingen misshandel, kanske dom som kom tillbaka med ID kortet drog en vals. Allt verkar möjligt där ni bor. Hur som helst, en klart olustig händelse.
Njae, första gången i mitt liv jag varit med om något sådant här, klart olustigt och inget jag väntade mig. Jag var inte med när det hände utan fick det berättat.

Verkar vara drag i din by :rolleyes: Tänkte på pengarna, dom som misshandlade kanske tog ut en avgift ;)
Eller så var det ingen misshandel, kanske dom som kom tillbaka med ID kortet drog en vals. Allt verkar möjligt där ni bor. Hur som helst, en klart olustig händelse.

Hej

Sånt här har drabbat en falang i vår by också, men där återfanns vare sig plånboken eller alla kort som fanns i den, det lever ju många fattiga ute i byarna som har svårt att få ihop pengar till mat på bordet och pengar på kroppen, man lever för dagen och har ju ofta barn att försörja, då kan en del nog frestas att ta till sånt här, just nu är ju situationen den värsta sedan den stora finanskrisen för på 90-talet.

Sen finns det ju andra kategorier som alltid är i behov av pengar, tänker då på dom som är spelberoende, tar droger eller är satta i skuld och riskerar att ex.vis förlora sitt hus eller liknande.

Man ska ha klart för sig att det inte är helt okomplicerat att leva som falang tillsammans med människor som är så mycket fattigare, nu vet jag ju inte hur fattig just denna by är, men normalt är ju åtminstone dom flesta mindre byar på den Thailändska landsbygden ganska eller mycket fattiga, lever man då själv på en betydligt högre nivå och bor lyxigare än alla andra i området utan att ens behöva arbeta kan det kan skapa spänningar och leda till att man utsätts för stölder eller inbrott o.s.v, men så vet jag ju inte om det är i det här fallet.

Att personen som hade stulit fick sig en omgång är helt normalt, det blir straffet i kombination med skammen att ha ertappats med stölden, oftast kopplas ju inte polisen in.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Sånt här har drabbat en falang i vår by också, men där återfanns vare sig plånboken eller alla kort som fanns i den, det lever ju många fattiga ute i byarna som har svårt att få ihop pengar till mat på bordet och pengar på kroppen, man lever för dagen och har ju ofta barn att försörja, då kan en del nog frestas att ta till sånt här, just nu är ju situationen den värsta sedan den stora finanskrisen för på 90-talet.

Sen finns det ju andra kategorier som alltid är i behov av pengar, tänker då på dom som är spelberoende, tar droger eller är satta i skuld och riskerar att ex.vis förlora sitt hus eller liknande.

Man ska ha klart för sig att det inte är helt okomplicerat att leva som falang tillsammans med människor som är så mycket fattigare, nu vet jag ju inte hur fattig just denna by är, men normalt är ju åtminstone dom flesta mindre byar på den Thailändska landsbygden ganska eller mycket fattiga, lever man då själv på en betydligt högre nivå och bor lyxigare än alla andra i området utan att ens behöva arbeta kan det kan skapa spänningar och leda till att man utsätts för stölder eller inbrott o.s.v, men så vet jag ju inte om det är i det här fallet.

Mvh isan lover
Jo det äger sin riktighet. Thai har ju en bild av faranger som täta, tar pengarna slut så kan de hämta nya.
Det är ett problem.
Njae, det är landsbygd, men inte så mycket som man kanske tänker när man tänker på landsbygd och Thailand. Det är utanför staden och det är en hyfsat rik kommun. Men det finns fattiga som har svårt med jobb, ja.
Jag tolkar det dock som att byn/grannarna tar hand om oss och att vi är prioriterade.

Jag har blivit varnad av frugan varje gång vi besöker hennes by. Ha aldrig för mycket kontanter och göm det av värde. Samma sak säger svärföräldrarna. Inget har hänt mig eller oss.
Men det är så klart att man alltid är utsatt i de lägen man har betydligt bättre ställt än omgivningen.

Hej

Du har en klok fru.

Mvh isan lover

Jag har blivit varnad av frugan varje gång vi besöker hennes by. Ha aldrig för mycket kontanter och göm det av värde. Samma sak säger svärföräldrarna. Inget har hänt mig eller oss.
Men det är så klart att man alltid är utsatt i de lägen man har betydligt bättre ställt än omgivningen.
Jag hade en diskussion med polisen som var här förra månaden, immigrationspolisen. Det var han som tog upp saken.
Han sade så här, om något händer och det behövs hjälp, ring till honom och inte ordinarie polisen.
Han menade på att ordinarie polisen kanske inte alltid ser till farangens bästa och då är det bättre ringa immigrationspolisen för de är van med faranger och har en annan inställning. Han betonade att immigrationspolisen i Thailand är poliser och inget annat, vi skulle därför inte se det som konstigt att kontakta honom istället.

Jag hade en diskussion med polisen som var här förra månaden, immigrationspolisen. Det var han som tog upp saken.
Han sade så här, om något händer och det behövs hjälp, ring till honom och inte ordinarie polisen.
Han menade på att ordinarie polisen kanske inte alltid ser till farangens bästa och då är det bättre ringa immigrationspolisen för de är van med faranger och har en annan inställning. Han betonade att immigrationspolisen i Thailand är poliser och inget annat, vi skulle därför inte se det som konstigt att kontakta honom istället.

Hej

Tror att denne polis på immigration kan ha lite rätt hör, det finns egentligen ingen tradition ute i byarna att vända sig till polisen i mindre allvarliga fall, man är vana att lösa det mesta själva i byn, ofta gör familjerna upp i godo tillsammans med bychefen, ibland genom att det stulna lämnas tillbaka eller ersätts, sen är det inte så lätt för den lokala polisen heller att hantera sånt här, ofta är dom ju släkt med dom inblandade och kan lätt själva skaffa sig ovänner om dom ingriper.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Annat än i ILs by...

Hade det vart hans by hade kvinnan istället för att länsa plånboken, lagt dit några extra tusingar.. ;)

Ah såg det nu.. IL har bekännt att det finns kriminalitet i hans by. Grattis IL !

Hej

Kriminalitet finns det överallt och chanserna ökar nog om man ses som rik i områden där folk är fattiga och hade problem med undernäring så sent som på 90-talet, att se en chans till att ta en plånbok när man kanske knappt klarar att hålla mat på bordet kan bli en för svår frestelse för en del.

Mvh isan lover

Hej

Kriminalitet finns det överallt och chanserna ökar nog om man ses som rik i områden där folk är fattiga och hade problem med undernäring så sent som på 90-talet, att se en chans till att ta en plånbok när man kanske knappt klarar att hålla mat på bordet kan bli en för svår frestelse för en del.

Mvh isan lover
Vi har ju alla läst om din by.

Alla hjälper varann... finns ingen avundsjuka eller motsättningar... finns inga droger... lao khao löser problem om de mot förmodan skulle uppstå.

Alla hjälper varann... finns ingen avundsjuka eller motsättningar... finns inga droger... lao khao löser problem om de mot förmodan skulle uppstå.
Japp, så är det. Det är enbart lilla jag som misslyckats så kapitalt i relation med personer här i byn medan vi var fast boende i Sverige och faktiskt inte ens besökte Thailand. Det finns inga kriminella i Thailand, enbart personliga misslyckanden från vissa faranger.
Tänk vad lustigt livet är om man läser för noga på TS ibland.
Kanske, kanske, man skall ta allt som sägs här på TS med en nypa salt.
Bara en tanke.

Jag har bara ett rum kvar att fixa i huset. Jag är grundlig och drar nya kablar med jord. Tyvärr måste jag knacka vägg för de har inte dragit rör hela vägen, utan bara en bit och sedan murat in sladd direkt i bruket över till uttagen. Vissa säger Thai standard, men jag har sett mycket värre.
Man ser skillnaden på rummen på ett av fotona. Fixat respektive ofixat.

90753957_241443647254669_5427521696322027520_n.jpg

91130972_1547625685401223_8545816975698296832_n.jpg

Hej

Säger du så har du knappast följt min tråd ifrån byn, där har många grova brott beskrivits, liksom problemen med dom billiga och numera vanligare drogerna, mord och våldtäkter o.s.v.

Mvh isan lover

Här höll jag på med innertak i hallen.
Jag föredrog plattorna då yttertaket inte är bytt. Om det skulle bli en läcka är det billigt fixa.
Lägger dessutom LED plattor överallt.
Jag är inte helt förtjust i det gröna golvet, äldre tycke och smak. Nu för komplicerat byta så det får va.

Hallen.jpg

Jo, och förutom fixa huset så har jag min lilla djurfamilj att ta hand om.
Jag har kalkoner och min fru har hundar, sju stycken har hon. Jag är uppe i runt tjugo kalkoner, bara då jag tyvärr haft besök av vildhundar.

Kalkon.jpg

Kalkon är gott, är Du säker på att det är vildhundar? kan det finnas någon annan förklaring?

Det är samma här, Tono stannar på tomten, händer att han dröjer sig kvar ute efter rastning, Tono har jag fått fågelfri, har med hunden in på farmen, han jagar inte fåglar, nu senast så var det en granne som påstod att Tono bitit ihjäl ett antal kycklingar som var hans, tycker bara att det är märkligt, att dylika saker händer endast på tider när jag är i Sverige, frugan sa att han ville ha 1000 Bath i ersättning, jag sa betala, då ville han inte ha någon ersättning, men jag upprepade, betala, vill inte ha något snack, och så fick det bli, men nog är jag tveksam till att det skulle ligga någon sanning i detta.

Kalkon är gott, är Du säker på att det är vildhundar? kan det finnas någon annan förklaring?

Det är samma här, Tono stannar på tomten, händer att han dröjer sig kvar ute efter rastning, Tono har jag fått fågelfri, har med hunden in på farmen, han jagar inte fåglar, nu senast så var det en granne som påstod att Tono bitit ihjäl ett antal kycklingar som var hans, tycker bara att det är märkligt, att dylika saker händer endast på tider när jag är i Sverige, frugan sa att han ville ha 1000 Bath i ersättning, jag sa betala, då ville han inte ha någon ersättning, men jag upprepade, betala, vill inte ha något snack, och så fick det bli, men nog är jag tveksam att det skulle ligga någon sanning i detta.
Ja, jag hittade deras slaktplatser så jag vet vart de kom från.
Men du har rätt. Största och finaste tuppen försvann spårlöst. Med vildhundar är det inte spårlöst. Så någon blev rejält mätt.
De hundar jag har, har jag fått fågelfria. De växte upp med en tupp och tuppen var inte snäll på dem. De springer.
Slaktade en tupp till grannarna i kiosken som tack för deras stöd. Nästan 8kg.
De var superlyckliga, det där är finmat vi thai inte ser annars sade de.

Edit:
Eller, jag hade en tik som var falsk. Men hon gick bort på grund av att hon sprang i gårdar och någon tröttnade och gav henne gift.

Det är samma här, Tono stannar på tomten, händer att han dröjer sig kvar ute efter rastning, Tono har jag fått fågelfri, har med hunden in på farmen, han jagar inte fåglar, nu senast så var det en granne som påstod att Tono bitit ihjäl ett antal kycklingar som var hans, tycker bara att det är märkligt, att dylika saker händer endast på tider när jag är i Sverige, frugan sa att han ville ha 1000 Bath i ersättning, jag sa betala, då ville han inte ha någon ersättning, men jag upprepade, betala, vill inte ha något snack, och så fick det bli, men nog är jag tveksam till att det skulle ligga någon sanning i detta.
Nej, Tono föredrar att tugga på människor, förutom mig då :nod:

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar