Fortsättning på mitt hus bygge i Roiet

Aldrig att jag hade valt en Svensktillverkad färg, helt kass mot mögelpåväxt som ju inte precis är ett litet problem här.
Och blanda vatten i färgen är absolut no no. Det gör man bara om man ska sprutmåla inomhus med tjock takfärg.

Inbillar du dej att bara för att det är en svensktillverkad färg så är innehållet identiskt i burken på 2 helt olika marknader?
Givetvis så är färgen anpassad till de lokala förhållandena så som klimatet och miljöreglerna.

Jag kan garantera att det du får i burken på den svenska marnaden är till mycket stor del anpassat för att få så bra poäng som möjligt i det stora färgtestet som folksam anordnar och där är miljövänligt ett ledord så en tillverkare som tex Gjöco som har en bättre färg(för nordiska marknaden) än sin norska kollega Jotun pga de har olja i sin grundfärg vilket inte Jotun har ändå hamnar längre ner i poängtabellen.

Hej Glimten!
Läste igenom din tråd om ditt husbygge. Såg där att du Köpt balkar mm från tillverkare var är detta?
Jag har startat med ett litet husbygge som du nära svärfar, och ska köpa in det mesta av materialet själv är det tänkt.
All info är därför välkommet

Inbillar du dej att bara för att det är en svensktillverkad färg så är innehållet identiskt i burken på 2 helt olika marknader?
Givetvis så är färgen anpassad till de lokala förhållandena så som klimatet och miljöreglerna.

Jag kan garantera att det du får i burken på den svenska marnaden är till mycket stor del anpassat för att få så bra poäng som möjligt i det stora färgtestet som folksam anordnar och där är miljövänligt ett ledord så en tillverkare som tex Gjöco som har en bättre färg(för nordiska marknaden) än sin norska kollega Jotun pga de har olja i sin grundfärg vilket inte Jotun har ändå hamnar längre ner i poängtabellen.
T

Jag kan garantera att det du får i burken på den svenska marnaden är till mycket stor del anpassat för att få så bra poäng som möjligt i det stora färgtestet som folksam anordnar och där är miljövänligt ett ledord så en tillverkare som tex Gjöco som har en bättre färg(för nordiska marknaden) än sin norska kollega Jotun pga de har olja i sin grundfärg vilket inte Jotun har ändå hamnar längre ner i poängtab

Jag kör me Biltemas oljeakryl utomhus i Sverige ,vad för utomhusfärg är ok i Thailand ???

Jag kör me Biltemas oljeakryl utomhus i Sverige ,vad för utomhusfärg är ok i Thailand ???

Köp inget billigt, det finns en anledning till att det är billigt och det är inte för att det innehåller högkvalitativa komponenter.
Det är inte så kul att måla hus så att man vill göra det oftare än nödvändigt.

Jag kan ta ett exempel, när jag jobbade inom bygg så renoverade vi en del lägenheter och målaren som var på samma jobb berättade att de hade fått målningen av Byggmax lokaler men de att skulle använda Byggmax egen färg, där de klarade jobbet på två strykningar med sitt vanliga fabrikat så fick de stryka både tre och fyra gånger med Byggmax färgen för att få likvärdig täckning.

Hur har Biltema färgen klarat sej i Sverige?

Du fick ju det , Jotun finns i Thailand , används mycket av de som har råd med en bra färg tillex på en fasad av vanliga Thaiblock , vårt hus är målat två ggr på 15 år , o
Du fick ju det , Jotun finns i Thailand , används mycket av de som har råd med en bra färg tillex på en fasad av vanliga Thaiblock , vårt hus är målat två ggr på 15 år , och är riktigt fint utan släppor
Du fick ju det , Jotun finns i Thailand , används mycket av de som har råd med en bra färg tillex på en fasad av vanliga Thaiblock , vårt hus är målat två ggr på 15 år , och är riktigt fint utan släppor
Tack ,önskar fler omdömen ang färg Thailand av flera personer

Nu kommer många färger från samma fabriker så det är inte lätt att bedöma eller välja.
Varken Byggmax, Jula eller Rusta har egna fabriker men ändå egna märken i butikerna.

Samma gäller nog allt numera inom områden. Lägger du en tillräckligt stor order får du ditt eget märke.

Vad gäller målning generellt är förarbete och grundfärg ännu mer viktig än ytfärgen.
Trä ska vara tillräckligt torrt, betong ska ej målas för tidigt, helst 90 dagar så syror mm. hinner lämna betongen innan första lagret grundfärg.

Jotuns produkter har gott rykte i Thailand och tillverkas också där, men köp rätt sort så det passar underlaget.

Nu kommer många färger från samma fabriker så det är inte lätt att bedöma eller välja.
Varken Byggmax, Jula eller Rusta har egna fabriker men ändå egna märken i butikerna.

Samma gäller nog allt numera inom områden. Lägger du en tillräckligt stor order får du ditt eget märke.

Vad gäller målning generellt är förarbete och grundfärg ännu mer viktig än ytfärgen.
Trä ska vara tillräckligt torrt, betong ska ej målas för tidigt, helst 90 dagar så syror mm. hinner lämna betongen innan första lagret grundfärg.

Jotuns produkter har gott rykte i Thailand och tillverkas också där, men köp rätt sort så det passar underlaget.

Samma fabrik kan ha olika mängd vatten i produkten, samma mått på burkarna men sämre täckning.

Samma fabrik kan ha olika mängd vatten i produkten, samma mått på burkarna men sämre täckning.
Därför är det svårt, men de större som Biltema och Jula vinner inte mycket på att sälja alltför undermåliga varor.
Skulle tro att dom har bra färger men är snäppet under dom kända varumärkena i kvalitet.

Man måste själv avgöra hur pris kontra kvalité betyder för just mig och min situation.

Jag har sett förskräckliga resultat när man köpt den dyraste och den bästa färgen men hoppat över den viktiga grundfärgen eller underlaget inte varit torrt nog.
Betong kan också vara lurigt då den finns en fuktvandring mellan båda sidorna av en vägg.
Är då en sida tät och den andra obehandlad så behöver man inte vara raketforskare för att inse riskerna.
Billig kalk som andas kan vara överlägset på betong och enklast att måla om. Blanda i lite pigment så får man lite olika nyanser.

På trä i Sverige klarar sig fasader bättre med billig Falu rödfärg eller bara järnvitriol. Bara ta piasavakvasten och borsta av och sen måla om ett hus för 1000kr vart tionde år.
Inga skrapningar eller rötat trä.

Därför är det svårt, men de större som Biltema och Jula vinner inte mycket på att sälja alltför undermåliga varor.
Skulle tro att dom har bra färger men är snäppet under dom kända varumärkena i kvalitet.

Man måste själv avgöra hur pris kontra kvalité betyder för just mig och min situation.

Jag har sett förskräckliga resultat när man köpt den dyraste och den bästa färgen men hoppat över den viktiga grundfärgen eller underlaget inte varit torrt nog.
Betong kan också vara lurigt då den finns en fuktvandring mellan båda sidorna av en vägg.
Är då en sida tät och den andra obehandlad så behöver man inte vara raketforskare för att inse riskerna.
Billig kalk som andas kan vara överlägset på betong och enklast att måla om. Blanda i lite pigment så får man lite olika nyanser.

På trä i Sverige klarar sig fasader bättre med billig Falu rödfärg eller bara järnvitriol. Bara ta piasavakvasten och borsta av och sen måla om ett hus för 1000kr vart tionde år.
Inga skrapningar eller rötat trä.

Berätta, Ubon är här med öppna öron/ögon...hur gör man, måla om ett hus för 1000:-

piasavakvasten och borsta av och sen måla om ett hus för 1000kr vart tionde år.

Hus, du skriver hus, en hundkoja är också ett hus, eller menar Du en liten lekstuga?...:)

Senast ändrad:
Hur står sig TOA i detta? Verkar finnas överallt och är inte direkt billigt.
Köpte inomhusfärg från dem och är nöjd än så länge, men utomhusmålning inkl måla "takteglet"
Såg att de har rätt många olika produkter inom olika kategorier.
Den färgen huset är målat i för femton år sedan, både flagar och dammar bort. Vet dock inte fabrikat på den.

Berätta, Ubon är här med öppna öron...hur gör man, måla om ett hus för 1000:-

Hus, du skriver hus, en hundkoja är också ett hus, eller menar Du en liten lekstuga?...:)
Mitt hus är 80m2, färgen kostar 200kr/10kg så det räckte även till halva garaget på 40m2.
50kg slamfärg för 1000kr är framgångsreceptet.
Inget hokus pokus alls.

Berätta, Ubon är här med öppna öron...hur gör man, måla om ett hus för 1000:-

Som kuriosa. Jag är från Dalarna och är född i ett herbre. Min morfar brukade åka till bilverkstäder och tigga spillolja. Denna spillolja hade han sedan i falu rödfärg pigment och målade sedan herbret.
Kan inte kostat många kronor.
Har aldrig sett någon annan göra så.
Utöver denna använding för spilloljan borrade han hål i tröskel på sin bil och fyllde trösklarna med denna spillolja. Jag såg inte till rosthål på den bilen i trösklar. En gammal 17M Super

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K