SV: Stavningshjälp - svenska språket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

in-ka

Forumveteran
"legolas " sa:
Här kommer en tråd där ni som säger att ni har en sjukdom kan kolla hur saker och ting stavas, annars finns ju internet och google, görenkelt..... Så låt oss börja då, och sedan kan vem som helst fylla på, så att våra kompisar får hjälp:

Aldrig stavas ALDRIG med 2 LL. Alltid stavas ALLTID med 2 L... Denna grej hörde ALLA i skolan och är mycket enkelt att komma ihåg.

Sjukdom, sjukdomar

sjukdom?? ja ä vensterhänt å då fick man stryk i skolan på min tid å då blir det som dät blir man tappar sugen
så skiter i det där mä stavning dä ä för sent ha ha
ja tog åt mej tile ha ha
skitsamma nu ska ja ut å svetsa med dom där förbannade thaielektråoderna ha ha
/ingvar

Ja ha du Legolas,
jag vet att du inte riktigt tror på det där med dyslexi. Men nu skall du få höra.

För mycket länge sedan när den lilla gossen Anubaan gick i skolan så hade han stora problem med att stava rätt. Detta förundrade han lärare som fann det märkligt att gossen som hade bra betyg i alla ämnen stavade som en kratta.

Det blev till en utredning, många män i vita rockar gjorde en massa konstiga tester. Efter ett tag så var alla överens om att jag led av ordblindhet, som det hette på den tiden. Detta är något som är ganska svårt att förklara. Jag vet hur orden stavas, jag är inte lat eller dum, men på något konstigt sätt så kopplar inte hjärnan det jag ser till min kunskap om stavning. Jag kommer ihåg att en av läkarna sa att det ordnar sig nog bra för dig, du får en sekreterare som skriver åt dig!

Han kunde ju inte veta hur rätt han skulle få, men sekreteraren var inte en kvinna utan datorer och ordbehandlings program. De röda understrykningarna i Word missar inte mitt öga och när jag får den påminnelsen så vet jag hur ordet skall stavas.

Så dyslexi finns, men det är absolut inget som får ursäkta att folk inte bemödar sig om att skriva rätt.

/Anubaan

Jag vet inte om det har med inställningarna att göra - men om jag använder Firefox så kommer stavningshjälpen automatiskt fram. Bara som ett litet tips. :wai:

En fundering. VEM har bestämmt hur orden ska stavas? Och när ska stavning ändras. Om jag tittar på text som morsan skrev och mormor skrev, så är stavningen på många ord helt olika mot vad som är vedertaget nu.

Jag tycker inte att det är så petnoga. Huvudsaken att budskapet går fram när man skriver.

Om någon blir upprörd över "fel" stavade ord, så är det väl den personens problem.

"Om man retar sig på ting som är små, så är man väl inte större än så."

Nä och med tanke på att vissa skriver i dialekt nämner inga namn så nu änna e la ok så. Ett l hit eller dit inte mycket att bråka om. Men får erkänna jag tillhör säkert dom dåliga var en av dom sk. Lata hade mest - i betyg kom inte ens in på bygg och anläggning utan började jobba som fiskare vid 16 år. Känner idag att på ett sätt va de bra ja hamna rätt. Den vägen alla andra ville ha mig gjorde bara att ja tröttna och sket i allt tills ja gick till sjöss o blev man.

"ragnela " sa:
En fundering. VEM har bestämmt hur orden ska stavas? Och när ska stavning ändras. Om jag tittar på text som morsan skrev och mormor skrev, så är stavningen på många ord helt olika mot vad som är vedertaget nu.

Jag tycker inte att det är så petnoga. Huvudsaken att budskapet går fram när man skriver.

Om någon blir upprörd över "fel" stavade ord, så är det väl den personens problem.

"Om man retar sig på ting som är små, så är man väl inte större än så."

Karma till dig där Ragnela! Bra sagt, budskapet måste vara det viktigaste. Människor är bra på olika saker, varför hänga upp sig på oväsentliga detaljer??

Kunde inte ja fått en karma med ligger ju snart på minus buhu ingen gillar mig. Nä kanske dags hoppa ur baren och flyga hem till frugan.

Lego!

Jag hade stavat allting rätt men ändå kunde du inte läsa det! Det var STAVNING jag kommenterade inte språk!!

"legolas " sa:
Ragnela nu skall du få läsa nåt som jag hittat på: Stavningen är "flaggskeppet" inom språket.. Utan korrekt stavning så stagnerar språket på grund av alla hinder som uppstår i kommunikationen emellan oss människor.

Men så klart, vill du helt strunta i stavningen, så kanske du t.om föredrar att leva utan ett skriftspråk, bara tala språket men aldrig skriva...... jag undrar vilken värld vi kommer att få då... Nu när vi redan är isolerade som det är, där människor i många fall knappt pratar med varandra ens....

Så för min del så anser jag att skriftspråket är oerhört viktigt, det är så viktigt så människor riktigt långt tillbaka i tiden t.om. försökte kommunicera genom att knacka in meddelanden i form av BÅDE text (vikingarna) 1.200-1.400 år tillbaka i tiden, samt bilder så långt tillbaka som 40.000 år tillbaka i tiden på bergväggar och stenhällar....

Så är det viktigt eller är det viktigt...???

legolas

alternativ till skriftspråk är ju muntlig tradition, ha ha
jag har en kompis som tidigare var tillsammans med en son till en kung i sieralione,
kungen som var analfabet förde sitt land (stort som nerike) vidare med muntlig tradition,
dvs han satt å berättade å berättade å berättade och höll landets historia levande 400år tillbaka, jag tx vet knapt vad morfar hette (skamligt)
bara en kontrast till skriftspråket, jag tyckte det va häftigt att höra,
ok det kanske blev en höna av en fjäder tillslut efter hans berättande men skoj va det
//ingvar

Visst är stavningen viktig men det är inte någon katastrof om ett och annat stavfel slinker med. Jag är övertygad om att ingen med vett och vilja stavar fel medvetet. Dom som gör det har problem, dom skall väl få skriva ändå?? OK det finns stavningskontroll, varför inte använda sig av den funktionen om den är tillgänglig?

IBLAND FÅR MAN BE OM URSÄCKT FÖR ATT MAN FINNS TILL. JAG HAR MINA BRISTER NÄR DET GÄLLER STAVNING OCH HAR FÅTT SKIT FÖR DET MEN HAR MAN PROBBLEM SÅ HAR MAN. JAG BLIR LEDSEN FÖR DET ÄR INTE MITT FEL.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp