Det blir verkligen en märklig diskussion när så många inte ens har en fundamental förståelse för hur pensionssystemet fungerar. Jag kommer aldrig få en krona i pension så jag har aldrig brytt mig om att läsa det finstilta men faktumet att pensionerna lever sitt egna liv utanför statsfinanserna tycker jag att alla med 9-årig skola borde förstå; precis som du skriver kan de därför bara höjas om löntagaren betalar in mer, dvs betalar högre skatt eller jobbar längre.
Faktumet är ju att nästan alla 40-talister och en majoritet av alla 50-talister kommer plocka ut mer i pension än de betalat in till systemet, helt enkelt därför att de kommer leva i alldeles för många år i förhållande till hur många år de jobbat.
Man kan beskylla dagens politiker, invandrare och "systemet" för mycket, på bra och mindre bra grunder, men att många får en dålig pension kan de inte beskyllas för. Att ändringar var tvungna kan ingen förneka och valet stod mellan högre skatt, lägre uttag per år eller höjd pensionsålder. Jag är rädd att de inte vågade ta steget fullt ut och att en ny korrigering kommer behöva göras inom 10 år.
Visst kan man tycka att alla borde få göra vad de vill med sin pensionspott, till och med plocka ut allt när de fyller 45. I Thailand försökte de med detta för statsanställda för runt 10 år sedan och det kanske fortfarande existerar. Min svärfar var i det militära där de går i pension runt 60. Nästan alla hans kollegor plockade ut sina 800,000 Baht och givetvis blev det för de flesta en tillbyggnad till huset eller en misslyckad affärssatsning och när de var 61 var de panka och fick hoppas på sina barn. Svärfar valde månadsutbetalning och har idag 19,000 Baht/månad vilket han och svärmor givetvis lever bra på. Många ser det kanske som omyndigförklarande att inte få gå i pension när man vill men faktum är ju att man får det, man kan gå i pension när man är 40 om man vill. Har man efter ett helt yrkesliv inte lyckats spara ihop så mycket pengar när man är 61 att man kan gå i pension då, istället för vid 64, utan ersättning så är det nog tur att staten går in och tar det ansvaret.
Nu får jag nog en del skit men det är OK.