Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

Nu vet jag att du inte bor i Sv, men för oss andra som bor där delvis är det ganska klart att nåt är sjukt i landet. Sjukvården går på knäna, äldrevården är obefintlig, och skolan ska vi inte tala om (knivmord och klanuppgörelser på rasten).
Och det är ju inte så att de höjer pensionerna precis.
Skilj på pensionerna som inte ingår i budget och statsfinanser, dom har en egen sfär.
Äldrevård, skolor och övrigt du tar upp ligger i statsfinanserna.

Att det uppstår brister med pengar i AP fonderna där pensionerna finns beror på högre uttag än insättningar, en underfinansiering som har varit känd i 20 år.
Pensionerna kan bara höjas om man betalar in mer avgifter själv, en skattesänkning för pensionärer skulle ju ge mer att leva på, men skattesänkningar drabbar ju skola, vård och omsorg som behöver sina medel.

Javisst, fel av mig. Läste för fort först men tycker fortfarande att totala kostnaderna, intäkter är det som är väsentligt. Alla andra regler som jag precis som Phonta och säkert många med oss känner oss lurade av hade vi kunnat ta reda på och spelat efter de regler som finns/fanns men vem f,n funderade på sånt när man var 20 och odödlig. Jag skulle vilja se statistik på pensioner hos 50-talister som maxade studielånsmöjligheterna, jag tror/vet att det känns som en fantastisk investering idag för dom:wai:
Jag har flera jämnåriga som lånade mycket till studier och utbildade sig till läkare, advokater och några är professorer vid våra Universitet. Löner vid sin pensionering på över 100.000kr/månad så dom kommer att leva mycket flott som pensionärer. Dom har löneväxlat, haft privata pensionsfonder och har nu fantasibelopp att plocka ut.
Men välutbildade är inte dumma heller :)

Men det är klart levde man på stora studielån länge och sen jobbade på det lokala sågverket fram till sin pension blir det nog kännbart.:(

Skilj på pensionerna som inte ingår i budget och statsfinanser, dom har en egen sfär.

Att det uppstår brister med pengar i AP fonderna där pensionerna finns beror på högre uttag än insättningar, en underfinansiering som har varit känd i 20 år.
Pensionerna kan bara höjas om man betalar in mer avgifter själv, en skattesänkning för pensionärer skulle ju ge mer att leva på, men skattesänkningar drabbar ju skola, vård och omsorg som behöver sina medel.
Det ändrar ju inte min poäng, vilken är att det funkar sådär.
Och det där med inbetalningar löser sig nog snart när alla nyanlända läkare och ingenjörer skaffat sig jobb och betalar skatt. Om ett par veckor kan vi dubbla pensionerna (akta dig, M så att du inte sätter eftermiddagskaffet i halsen nu....)....

Nu vet jag att du inte bor i Sv, men för oss andra som bor där delvis är det ganska klart att nåt är sjukt i landet. Sjukvården går på knäna, äldrevården är obefintlig, och skolan ska vi inte tala om (knivmord och klanuppgörelser på rasten).
Och det är ju inte så att de höjer pensionerna precis.

Men nu vet jag att du kör med rosa glasögon och tror att allt är som förr, så det är ganska meningslöst att diskutera detta med dig då jag vet att du inte är mottaglig för nån annan bild än den du själv målat upp i thailändska obygden.

Jag skulle gärna bjuda hit dig till Sv så att du kan se med egna ögon hur det funkar här (el snarare inte funkar). Dock vill jag inte bli anmäld för hot, så jag avstår.
Hoppas du inte ser detta som ett personangrepp heller, trots att jag skriver till dig.

Nej, din vänliga ton gör att jag inte ser något allvarligt angrepp men du ägnar ändå större delen av ditt inlägg till att diskutera mig, mina erfarenheter och eventuella motiv istället för att fokusera på sakfrågan om Sveriges ekonomi.

Jag kan informera dig om att jag fortfarande tillbringar varje vår i Sverige då jag bor hos min son utanför Göteborg i två till tre månader och har gjort detta varje år sedan jag flyttade hit. Så jag är väl medveten om hur Sverige har förändrats men har inga större problem med det eftersom jag vet orsaken. Det är övergående problem och någon katastrof ser jag inte vare sig med kriminalitet eller ekonomi. Vi kommer att anpassa oss och vår polis till den nya situationen.

Det du säger om brister i äldrevården och sjukvården är saker som hänger ihop med en allt större åldrande befolkning och har inget att göra med ekonmin, även där kommer det att ta tid innan vi anpassat oss.

Pensionerna har som det tidigare skrivits om här inget att göra med landets ekonomi då det är sparade pengar som skall slussas ut till spararna igen.

Är i Luleå nu men kan leta fram mär jag kommit hem, men har för mig det var Anita Strandell som sa det att dom som haft ett långt arbetsliv 44 år från 20
Jag har inte sett eller hört detta men DN och Expressen ger exemplet att du kan pensionera dig vid 62 om du jobbat från 18 år. Inget om åldersgränser men man går ju i skolan till minst 16 år.

Det blir verkligen en märklig diskussion när så många inte ens har en fundamental förståelse för hur pensionssystemet fungerar. Jag kommer aldrig få en krona i pension så jag har aldrig brytt mig om att läsa det finstilta men faktumet att pensionerna lever sitt egna liv utanför statsfinanserna tycker jag att alla med 9-årig skola borde förstå; precis som du skriver kan de därför bara höjas om löntagaren betalar in mer, dvs betalar högre skatt eller jobbar längre.

Faktumet är ju att nästan alla 40-talister och en majoritet av alla 50-talister kommer plocka ut mer i pension än de betalat in till systemet, helt enkelt därför att de kommer leva i alldeles för många år i förhållande till hur många år de jobbat.

Man kan beskylla dagens politiker, invandrare och "systemet" för mycket, på bra och mindre bra grunder, men att många får en dålig pension kan de inte beskyllas för. Att ändringar var tvungna kan ingen förneka och valet stod mellan högre skatt, lägre uttag per år eller höjd pensionsålder. Jag är rädd att de inte vågade ta steget fullt ut och att en ny korrigering kommer behöva göras inom 10 år.

Visst kan man tycka att alla borde få göra vad de vill med sin pensionspott, till och med plocka ut allt när de fyller 45. I Thailand försökte de med detta för statsanställda för runt 10 år sedan och det kanske fortfarande existerar. Min svärfar var i det militära där de går i pension runt 60. Nästan alla hans kollegor plockade ut sina 800,000 Baht och givetvis blev det för de flesta en tillbyggnad till huset eller en misslyckad affärssatsning och när de var 61 var de panka och fick hoppas på sina barn. Svärfar valde månadsutbetalning och har idag 19,000 Baht/månad vilket han och svärmor givetvis lever bra på. Många ser det kanske som omyndigförklarande att inte få gå i pension när man vill men faktum är ju att man får det, man kan gå i pension när man är 40 om man vill. Har man efter ett helt yrkesliv inte lyckats spara ihop så mycket pengar när man är 61 att man kan gå i pension då, istället för vid 64, utan ersättning så är det nog tur att staten går in och tar det ansvaret.

Nu får jag nog en del skit men det är OK.

Det blir verkligen en märklig diskussion när så många inte ens har en fundamental förståelse för hur pensionssystemet fungerar. Jag kommer aldrig få en krona i pension så jag har aldrig brytt mig om att läsa det finstilta men faktumet att pensionerna lever sitt egna liv utanför statsfinanserna tycker jag att alla med 9-årig skola borde förstå; precis som du skriver kan de därför bara höjas om löntagaren betalar in mer, dvs betalar högre skatt eller jobbar längre.

Faktumet är ju att nästan alla 40-talister och en majoritet av alla 50-talister kommer plocka ut mer i pension än de betalat in till systemet, helt enkelt därför att de kommer leva i alldeles för många år i förhållande till hur många år de jobbat.

Man kan beskylla dagens politiker, invandrare och "systemet" för mycket, på bra och mindre bra grunder, men att många får en dålig pension kan de inte beskyllas för. Att ändringar var tvungna kan ingen förneka och valet stod mellan högre skatt, lägre uttag per år eller höjd pensionsålder. Jag är rädd att de inte vågade ta steget fullt ut och att en ny korrigering kommer behöva göras inom 10 år.

Visst kan man tycka att alla borde få göra vad de vill med sin pensionspott, till och med plocka ut allt när de fyller 45. I Thailand försökte de med detta för statsanställda för runt 10 år sedan och det kanske fortfarande existerar. Min svärfar var i det militära där de går i pension runt 60. Nästan alla hans kollegor plockade ut sina 800,000 Baht och givetvis blev det för de flesta en tillbyggnad till huset eller en misslyckad affärssatsning och när de var 61 var de panka och fick hoppas på sina barn. Svärfar valde månadsutbetalning och har idag 19,000 Baht/månad vilket han och svärmor givetvis lever bra på. Många ser det kanske som omyndigförklarande att inte få gå i pension när man vill men faktum är ju att man får det, man kan gå i pension när man är 40 om man vill. Har man efter ett helt yrkesliv inte lyckats spara ihop så mycket pengar när man är 61 att man kan gå i pension då, istället för vid 64, utan ersättning så är det nog tur att staten går in och tar det ansvaret.

Nja, skit får du nog bara för att sanningen svider och alternativa fakta passar in bättre.
Kanske också för att flera skribenter troligen bara har 9 årig grundskola eller motsvarande ringa kunskaper.

Men ett sakligt välformulerat inlägg som tyvärr är glömt om tio inlägg :(

Du kan glädja dig åt att trots att du inte får en enda krona i pension så är du välkommen hem och leva på det statsfinansierade sociala välfärdssystemet även du om det skulle krisa till sig.

Jag har inte sett eller hört detta men DN och Expressen ger exemplet att du kan pensionera dig vid 62 om du jobbat från 18 år. Inget om åldersgränser men man går ju i skolan till minst 16 år.
Jag gick ut 9:nde klass som skoltrött femtonåring. Dagen efter gick jag runt och frågade på några byggen om det fanns något jobb för mig. Första -Kom igen nästa vecka, andra -Kom igen imorgon så fixar vi något, tredje stället blev jag kvar på tills det bygget var avslutat. Fick ju naturligtvis springa efter synvinklar och skråspik men de flesta var hur bra som helst. Sen har jag pluggat i omgångar men alltid jobbat också.

Det är ju till stora delar rätt, dock kan ju regeringen nalla pengar till annat från AP fonderna, dels begränsar de valfriheten och dels kan inte politiker tydligen tolka prognoser då pengarna inte räcker till.

Sen har vi ju en del, och fler blir det som ska dela på kakan och alla har inte varit med att betalt in till det, ändå får man lite av kakan om man är skriven i Sverige och är medborgare.

Samma sak med sjuk- och äldrevård, skola och barnomsorg, politikerna kan inte tolka prognoser och behov. Man bygger inte till äldrevård eller sjukvård utan ska spara sig genom behoven, i skolan ökar man klasser och minskar på ytan per elev, barnomsorgen får vara i baracker.

Visst skulle man vilja att skatterna försvann och man bara betalar för sig själv när politikerna inte klarar av att styra landet ...

Nja, skit får du nog bara för att sanningen svider och alternativa fakta passar in bättre.
Kanske också för att flera skribenter troligen bara har 9 årig grundskola eller motsvarande ringa kunskaper.

Men ett sakligt välformulerat inlägg som tyvärr är glömt om tio inlägg :(

Du kan glädja dig åt att trots att du inte får en enda krona i pension så är du välkommen hem och leva på det statsfinansierade sociala välfärdssystemet även du om det skulle krisa till sig.

Jag flyttade från Sverige när jag var 26 så tror inte ens jag kan få garantipension men givetvis kan jag inte nekas försörjning så socialbidrag och bostadsbidrag kan jag säkert få om jag på något sätt lyckas bränna alla besparingar.

Jag tror dock att jag kan lova alla svenska skattebetalare att jag aldrig kommer ligga er till lags och jag har sedan länge betalt tillbaka mitt CSN-lån. Det finns dock en risk att min dotter, som är svensk medborgare, kommer plugga någonstans inom EU och det kommer givetvis belasta Sveriges finanser något. Efter att jobbat med att sälja svensk teknik i Asien i 20 år och dessutom turistat i Sverige 1-2 gånger per år i 20 år så tror jag ändå att jag ni går plus på mig.

Riktigt så illa är det inte. Inbetalade pengar med ränta och avkastning räcker ungefär till dagens medelålder vilket betyder att hälften får ut mer och andra hälften mindre. Men medelåldern stiger ju så underfinansierat är det.

Sen har vi ju en del, och fler blir det som ska dela på kakan och alla har inte varit med att betalt in till det, ändå får man lite av kakan om man är skriven i Sverige och är medborgare.
Nej, det blir inte fler som ska dela på pensionskakan, medlem i Pensionsklubben och delägare i AP-kakan bakad med ett mer än ett 20årigt recept blir bara de som jobbar och betalar in sin medlemsavgift och den avgiften du betalar in är din egen så den får du igen som pensionär, har du tur har den jäst och blivit större då det mesta sparas i aktiefonder.

Övriga får dela på en helt annan kaka välfärdskakan, bakad med statsfinanser via skatter.

Senast redigerad av en moderator:
Det är ju till stora delar rätt, dock kan ju regeringen nalla pengar till annat från AP fonderna, dels begränsar de valfriheten och dels kan inte politiker tydligen tolka prognoser då pengarna inte räcker till.

Samma sak med sjuk- och äldrevård, skola och barnomsorg, politikerna kan inte tolka prognoser och behov. Man bygger inte till äldrevård eller sjukvård utan ska spara sig genom behoven, i skolan ökar man klasser och minskar på ytan per elev, barnomsorgen får vara i baracker.

Visst skulle man vilja att skatterna försvann och man bara betalar för sig själv när politikerna inte klarar av att styra landet ...

Rent teoretiskt kan politiker givetvis nalla från AP-fonder men det har aldrig gjorts (även om vissa Alt Facts individer vill framställa det så) och kommer nog aldrig göras. Att prognosen var fel har ju varit allmänt känt i minst 20 år och det är inte bara politikers fel att det åtgärdas först nu, du kan ju se bara i den här tråden hur svårt det är att få folk att se sanningen.

Visst är det många, invandrade och infödda, som sett över ett helt liv kommer ta ut mer från systemet än de tillför; så har det alltid varit. Massinvandringen från 2015 kostar givetvis enorma pengar nu och risken finns ju att det fortsätter kosta om vi inte blir bättre på integration. Hursomhelst, det påverkar inte era pensioner annat än om det leder till en skattehöjning. Vad det dock påverkar är givetvis den mängd pengar staten har kvar att satsa på skola, sjukvård, infrastruktur etc.

AP fonderna har faktiskt lånat ut pengar till staten flera gånger som vilken bank som helst.
Då har det gällt några stora infrastrukturprojekt och det har gett ränteinkomster motsvarande det har kostat att låna på öppna lånemarknaden och i utlandslån. Det är ett win/win läge som bara gjort pensionärerna ännu ”rikare” och pengarna stannat kvar i landet.
Men det är AP fonderna som aktivt lånat ut dessa pengar och inte politiker som nallar, det har skett med både borgliga och sosseregeringar.

Det är AP fondernas uppgift att placera pengar med så god avkastning som möjligt och då är stora aktieinnehav, obligationer och även utlåning till ränta vägar att använda.

Senast ändrad:
Här finns det ju underlag om de 258 miljarder som tog ut från AP fonderna i slutet på 90 talet

http://www.senioren.se/nyheter/258-miljardersfragan-lever-lika-lange-som-bromsen/

Sant att om man inte tjänat in pengar till pensionssystemet är det staten som betalar och det är ju ändå våra gemensamma pengar.

Men ganska självklart att de av er som redan ftt pension eller som inte kommer få pension inte bryr er om andra får jobba längre ... empatiska personer är väl inte i majoritet här ... får hoppas man inte blir så bitter när man blir gammal :xmas_smiley::xmas_smiley::xmas_smiley:

Man kan beskylla dagens politiker, invandrare och "systemet" för mycket, på bra och mindre bra grunder, men att många får en dålig pension kan de inte beskyllas för. Att ändringar var tvungna kan ingen förneka och valet stod mellan högre skatt, lägre uttag per år eller höjd pensionsålder.

Och du tror inte att de som får garantipension och de som kommit hit sent i livet, och kanske inte kommer att leverera in någonting nämnvärt till systemet, kan vara en bidragande orsak till att pengarna inte räcker till? Allt skulle alltså bero på att vi som är födda på 50/60-talet inte har betalt in tillräckligt för att kunna ha råd att pensionera oss - 18,5% av bruttoinkomsten under 35-40 år är inga småpengar.

Flertalet av 50-talisterna tappade allt de hade i ATP-systemet (men fick nöjet att fortsätta betala för ATP-pensionärerna) och fick mycket kort tid att, via dessa 2,5%/år, försöka skapa sin egen buffert i systemet.

Även om medellivslängden, glädjande nog blir längre, så har vi också en ekonomisk tillväxt. Om den inte kan komma medborgarna till nytta, t ex genom mera fritid/tidigare pension, utan endast som någonting politiker kan slarva bort är ju det mesta rätt poänglöst.

Och du tror inte att de som får garantipension och de som kommit hit sent i livet, och kanske inte kommer att leverera in någonting nämnvärt till systemet, kan vara en bidragande orsak till att pengarna inte räcker till? Allt skulle alltså bero på att vi som är födda på 50/60-talet inte har betalt in tillräckligt för att kunna ha råd att pensionera oss - 18,5% av bruttoinkomsten under 35-40 år är inga småpengar.

Flertalet av 50-talisterna tappade allt de hade i ATP-systemet (men fick nöjet att fortsätta betala för ATP-pensionärerna) och fick mycket kort tid att, via dessa 2,5%/år, försöka skapa sin egen buffert i systemet.

Även om medellivslängden, glädjande nog blir längre, så har vi också en ekonomisk tillväxt. Om den inte kan komma medborgarna till nytta, t ex genom mera fritid/tidigare pension, utan endast som någonting politiker kan slarva bort är ju det mesta rätt poänglöst.

Nej, jag tror inte att de som får garantipension och de som kom till Sverige sent påverkar din pension, däremot påverkar givetvis dessa "minusindivider" statskassan negativt och innebär att det blir mindre pengar över för sjukvård, skola och infrastruktur.

Om du har betalt 18.5% av din bruttolön i 35-40 år så är det självklart att dina inbetalningar inte räcker om du lever till du är 85, det är enkel matematik.

Jag är jävligt skeptisk till den massinvandring som tilläts 2015 men jag är än mer skeptisk till de som försöker blanda ihop korten. Man kan beskylla trädgårdsmästaren för att inte klippt gräset men det är inte hans fel att du inte planterat fler äppelträd.

Ledsen Phonta men jag kollade nyss pensionsmyndigheten, Kurants siffror var nog i underkant. Helt sjukt så är medelpensionen i Stockholm över 21 000:-. Du ligger alltså på snittet i de kommuner som har absolut lägst snitt i landet.
Jo jo , sifror ljuger ju aldrig :rolleyes:, och jag skiter som sagt fullständigt i era siffror , detta då jag tar siffror från ca 15 personer varje dag ,, så jag håller mig till verkligheten , inegen Sossepropaganda , tror du en pensionär ger mig för låga siffror när de skall ha en btealkortskredit ?? ,, Jo kanske tror ni det ,,en det är ju upp till envar att dumförklara sig själv ;)

Här finns det ju underlag om de 258 miljarder som tog ut från AP fonderna i slutet på 90 talet

http://www.senioren.se/nyheter/258-miljardersfragan-lever-lika-lange-som-bromsen/

Sant att om man inte tjänat in pengar till pensionssystemet är det staten som betalar och det är ju ändå våra gemensamma pengar.

Men ganska självklart att de av er som redan ftt pension eller som inte kommer få pension inte bryr er om andra får jobba längre ... empatiska personer är väl inte i majoritet här ... får hoppas man inte blir så bitter när man blir gammal :xmas_smiley::xmas_smiley::xmas_smiley:
Delvis rätt, man gjorde en skilsmässa mellan de olika pensionsformerna 1999-2001.
Allmän pension av tjänst blev en egen del, förtidspensioner, sjukpension och garantipensioner blev den andra delen och gick till staten.
I den separationen tog förtidspensioner, sjukpensioner och garantipensionerna med sig sin egen del ur från äktenskapet, de pengar de kostade driva dessa pensioner.
Undra hur ryktena blivit om dessa pengar överlåtits till pensionärerna från handikappade, sjukpensionär och förtidspensionärer.
Vi svaga och sjuka i samhället ska sponsra pensionärer som ska leva lyxliv i Thailand för våra 258 miljarder som tillhör oss.....

Denna fråga dyker upp på var tredje sida i denna tråd men den kommer att överleva oss alla med råge och sättas i samband med massinvandringen 2015 fast det skedde vid sekelskiftet.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp