Vad tar ni med er från Thailand när ni åker hem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lao Khao är gjord av Yadong Lao & sprit... 555555555 Dricker du det bränslet?? Galning! Smakar ju som rena rama raketbränslet med medicinlukt (har kört tankbil med bl a Jet A1 till flygplanen och likheten är slående!)

Jag bad också folk att ta med saker från Sverige, när jag bodde i Thailand... 55555555555

Snarare Yaa Dong som är gjort av Lao khao och örter va? ;)
555, njaaa, dricker och dricker, var inte helt seriös. Men brukar ta med några flaskor Lao Khao hem o ge till vänner så de kan få känna på den hämska bakfylla som sker mig varje gång jag besöker Phrai Bueng. Får jag välja dricker jag helst inte Lao Khao alls, men då vi inte kommer till landet så ofta pga fruns jobb så blir vi alltid välkomnade som om vi vore kändisar från hollywood (typ...)
Samma ritual varje gång, knyta band runt handleder i mängder och önska lycka blablabla, sen massa sprit "bpaek neung! Bpaek neung!" (en snaps en snaps, kom igen EN snaps!", svårt att tacka nej när halva byn samlats. men har med tiden lärt mig att köpa någon/några flaskor Saeng Som och Hong Tong innan som de kan dela på så slipper jag dricka lao khao ;) (ok, ingen tvingar mig, meeen.. jaa.. har inga ursäkter :D )

Hmmm!
Jo, jag fick med mig lite denna gång, frugan köpte en liten riskokare till mig(bild finns i DUDE)och själv köpte jag LOBO(motsatsen till Knorr)vilka kostade ca 20Thb st i thailand, men 25Sek/st på Coop:en...

WP_20150315_20_44_43_Pro.jpg

Sen fick jag också med mig ca 5Kg mango, naturligtvis den omogna sorten som de(thai)älskar att äta med socker och chilli iblandat, själv äter inte jag när mangon är grön, vill gärna ha den när skalet börjar att få lite gul färg, just då är det lite syrlighet kvar men börjar att få den där underbara söta mango smaken, frugan tittar på mig med huvudet snedden och undrar...
Det är bara en sak bryllar mig och den thailändska inställningen att äta frukter o.d. innan de ens har mognat...Tingtong

Senast ändrad:
Wow, har vi Lobo på Coop i Sverige @Jo-Be ? Hade inte en aning :)
Bodde i Norge så många år innan jag flyttade hit att jag aldrig såg något sådant. I Stavanger var jag tvungen att köpa de på antingen en mindre Thai-livs eller Vietnam-livs affärerna. Mins inte pris, men dyrt var det så klart..

Wow, har vi Lobo på Coop i Sverige @Jo-Be ? Hade inte en aning :) Bodde i Norge så många år innan jag flyttade hit att jag aldrig såg något sådant. I Stavanger var jag tvungen att köpa de på antingen en mindre Thai-livs eller Vietnam-livs affärerna. Mins inte pris, men dyrt var det så klart..

Ignorens is bliss;)
Jodå! @Banglassi, åtminstone på våran COOP vid Värmdö marknad och det kan bero på att vi har ett 10tal thai resturanger runt omkring värmdö...

WP_20150201_09_34_48_Pro.jpg
WP_20150201_09_35_11_Pro.jpg
WP_20150201_09_35_21_Pro.jpg

Där finns också Ma Ma & Yum Yum nudlar, de t.o.m. har den janpanska sorten Damenramen...

Snarare Yaa Dong som är gjort av Lao khao och örter va? ;)
555, njaaa, dricker och dricker, var inte helt seriös. Men brukar ta med några flaskor Lao Khao hem o ge till vänner så de kan få känna på den hämska bakfylla som sker mig varje gång jag besöker Phrai Bueng. Får jag välja dricker jag helst inte Lao Khao alls, men då vi inte kommer till landet så ofta pga fruns jobb så blir vi alltid välkomnade som om vi vore kändisar från hollywood (typ...)
Samma ritual varje gång, knyta band runt handleder i mängder och önska lycka blablabla, sen massa sprit "bpaek neung! Bpaek neung!" (en snaps en snaps, kom igen EN snaps!", svårt att tacka nej när halva byn samlats. men har med tiden lärt mig att köpa någon/några flaskor Saeng Som och Hong Tong innan som de kan dela på så slipper jag dricka lao khao ;) (ok, ingen tvingar mig, meeen.. jaa.. har inga ursäkter :D )

Jag köpte några påsar Yaa Dong (pulverextrakt i bitform, av örter köps på apotek). "Yaa" betyder "apotek" och/eller "medicin" och "dong" vet jag inte riktigt. Thailändarna själva säger Yaa Dong Lao om denna torra "medicin" (Lao betyder alkohol). Blandas den med någon alkohol (oftast billigast tänkbara whiskey/sprit), så blir det Lao Khao. Finns även färdiga Lao Khao-flaskor att köpa på Seven-Eleven.
Muta dem med annan sprit så slipper du dricka Lao Khao... finurligt... som vi bilmekar gjorde på 80-talet med besiktingsmännen - man lade alltid en flaska whiskey i handskfacket, så gick bilen igenom... 5555555555
Numera ger vi whiskey till thailändska förare och hoppas överleva ett tag till... 555555555

Man kan i varje fall tvätta bilen med Lao Khao! Jag har provat o alla asfaltsprickar, insekter o annat skit går bort!! 5555555555

Jag köpte några påsar Yaa Dong (pulverextrakt i bitform, av örter köps på apotek). "Yaa" betyder "apotek" och/eller "medicin" och "dong" vet jag inte riktigt. Thailändarna själva säger Yaa Dong Lao om denna torra "medicin" (Lao betyder alkohol). Blandas den med någon alkohol (oftast billigast tänkbara whiskey/sprit), så blir det Lao Khao. Finns även färdiga Lao Khao-flaskor att köpa på Seven-Eleven.
Muta dem med annan sprit så slipper du dricka Lao Khao... finurligt... som vi bilmekar gjorde på 80-talet med besiktingsmännen - man lade alltid en flaska whiskey i handskfacket, så gick bilen igenom... 5555555555
Numera ger vi whiskey till thailändska förare och hoppas överleva ett tag till... 555555555

Man kan i varje fall tvätta bilen med Lao Khao! Jag har provat o alla asfaltsprickar, insekter o annat skit går bort!! 5555555555

Stämmer dock inte. Lao khao är helt enkelt destillerad rissprit, sälgs som sagt på 7eleven. Yaa betyder enbart medicin, "kai yaa" betyder ord för ord "sälja medicin" men som helhet apotek.
Angående att göra Yaa Dong kan man antingen köpa pulver och blanda med lao Khao eller annan sprit. Eller välja örter själv vilket många vänner till mig gör i södra Thailand. Men lao khao är och förblir ren destillerat skitsprit eller hembränt ;) Thai är det ända språk jag talar till vardags och jobbar mycket med thailändska musiker och barägare runt landet, så är väldigt säker på min sak. :)

LOS är ju hemma numera och LOC borta... Om jag orkar så tar jag med mig lite kläder som en kompis säljer i sin butik. Det ger la mig en liten slant, gör det mest för han tjatar om det hela tiden...
När jag åker hem däremot tar jag med mig europeiskt keramik o porslin som frugan samlar på...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp