Antalet västerländska expats i Thailand.

Jag håller med dig om att det är mycket tråkigt när folk är låsta pga div. omständigheter men jag gissar att de flesta gick in i husköp med öppna ögon. Ofta kanske t.o.m. även hade en insikt i att det var ett nödvändigt ont för att förhållandet skulle hålla och ibland tar folk risker mot bättre vetande. Är kanske även en del av dessa som sitter och brottas med flaskan också, det gör ju inte saker lättare direkt.
För mig känns det bra med eget hus, även om det inte står i mitt namn, inga lån så det känns vettigt när man har en familj, sen passar det naturligtvis inte alla men alla gör ju som dom vill.

( SatanG
Öppna ögon när man lägger allt man äger på ett hus i någon annans namn?
Skojar du?

Jag håller med dig om att det är mycket tråkigt när folk är låsta pga div. omständigheter men jag gissar att de flesta gick in i husköp med öppna ögon. Ofta kanske t.o.m. även hade en insikt i att det var ett nödvändigt ont för att förhållandet skulle hålla och ibland tar folk risker mot bättre vetande. Är kanske även en del av dessa som sitter och brottas med flaskan också, det gör ju inte saker lättare direkt.
För mig känns det bra med eget hus, även om det inte står i mitt namn, inga lån så det känns vettigt när man har en familj, sen passar det naturligtvis inte alla men alla gör ju som dom vill.

( SatanG

Hej

För mina falangvänner som har flyttat ifrån Thailand har ingen av dom uppgett att det var problem att få huset i Thailand sålt, det som dom beklagade sig för var mer att dom inte hade något hus eller annat kvar i sitt hemland, dom flesta hade gjort sig av med precis allt hemma, i många länder är dessutom boenden mycket dyrare än i Sverige och dom sociala skyddsnäten sämre.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hoppas att dom som vill flytta inte har investerat allt dom äger i ett hus dom inte kan sälja.
55555:):) Där slog du huvet på spiken NMax , det är ju just det många har .. Sen går det heller inte att sälja av vissa skäl, 1 Det är inte farangen som äger huset , det är Thaipartnern 2 Huset har fallit i värde såpass att det som förut betecknades som en kanonaffär inte alls längre är det ...3 det går helt enkelt inte att sälja , för inga intressenter finns ... så är det förvisso i många områden . Men jag väljer ändock Thaialnd framför Phil spm Kurant vill framhäva som något fantastiskt bra ,, av någon anledning så tror jag har är part i diskussionen dvs finns nog en anledning till att skönmåla detta land .Nu har jag varit i Khon kaen samt Udon ett par dagar , ooch kan väl säga att Khon Kaen , där finns inte många Franger , barer samt affärer stänger en efter en , Udon där är det även färre , betydligt färre faranger , men ändock där fann ett nöjesliv , vilket Khon Kaen idag saknar , Tomt i barerna i stort sett

Satan G skrev :Är kanske även en del av dessa som sitter och brottas med flaskan också, det gör ju inte saker lättare direkt.
Skrämmande , 90 % har ju klara alkoholproblem av farangerna detta land , sitter med bukfetma samt blåröda ben efter ett långt gånget alkoholmissbruk, fy fn , inte kul att se ,, de ser ut att vara 20 år äldre än mig , frågan man så är de ofta knappt 60 ,, ojoj ???

Il vad tycker du om att demokraterna riskerar sina liv i ditt område om de vågar hålla valmöten?

Hej

Nu är du tillbaka vid tiden för kuppen 2006, då var dom inte populära efter att ha demonstrerat, stängt av flygplatser, ockuperat statliga byggnader för att få till en militärkupp, sen blev det inte bättre av att dom kuppande generalerna sedan gav Demokraterna makten via en juridisk kupp mot dom röda efter det att dom hade vunnit det kommande valet igen.

Så det fanns ju en anledning till att dom inte var populära i norr och nordost, det gällde för övrigt både gula politiker och militärer, när demokratiska politiker tillsatta av militären sen besökte området krävdes långa förberedelser och tusentals militärer för att garantera deras säkerhet, så var det under många år efter dessa skandaler och övergrepp på demokratin,

Även folk med bilar som var Bangkok registrerade som utsattes för skadegörelse och stenkastning ifrån den upprörda befolkningen i norr och nordost som kände sig bestulna på makten i landet och orättvist behandlade när valresultaten inte respekterades och manipulerades.

Men det var knappast bättre i söder där demokrater och gula aktivister brände ned byggnader och hotade folk som arbetade för dom röda, så polariserat var det politiska läget då, dom röda fick som vanligt dubbelt så många röster som dom gula i valen, vilket gjorde att dom gula bara kunde få makten om dom röda förbjöds med domstolarnas hjälp eller kuppades bort av generalerna.

Mvh isan lover

Satan G skrev :Är kanske även en del av dessa som sitter och brottas med flaskan också, det gör ju inte saker lättare direkt.
Skrämmande , 90 % har ju klara alkoholproblem av farangerna detta land , sitter med bukfetma samt blåröda ben efter ett långt gånget alkoholmissbruk, fy fn , inte kul att se ,, de ser ut att vara 20 år äldre än mig , frågan man så är de ofta knappt 60 ,, ojoj ???

Hej

Detta är nog inte riktigt den bild jag har av expats i vårt område, även om dessa naturligtvis finns även där, vårt umgänge domineras tvärtom av skötsamma expats med familj, medelåldern är nog ca 50-55 år, men då dras den upp rejält av dom pensionerade expats som finns, många är i 40-50 års åldern och fortfarande yrkesverksamma och jobbar i Thailand, är lärare, har egna företag i eller utanför Thailand, är socialt välanpassade, har mer europeiska, amerikanska och australiensiska dryckesvanor än svenska.

Vill man se socialt missanpassade och nedsupna falanger måste man oftast söka upp ett område i en större stad eller en turistort med barer, restauranger och annat riktade just mot falanger, där finns dom och dom är inte få.

Mvh isan lover

55555:):) Där slog du huvet på spiken NMax , det är ju just det många har .. Sen går det heller inte att sälja av vissa skäl, 1 Det är inte farangen som äger huset , det är Thaipartnern 2 Huset har fallit i värde såpass att det som förut betecknades som en kanonaffär inte alls längre är det ...3 det går helt enkelt inte att sälja , för inga intressenter finns ... så är det förvisso i många områden . Men jag väljer ändock Thaialnd framför Phil spm Kurant vill framhäva som något fantastiskt bra ,, av någon anledning så tror jag har är part i diskussionen dvs finns nog en anledning till att skönmåla detta land .Nu har jag varit i Khon kaen samt Udon ett par dagar , ooch kan väl säga att Khon Kaen , där finns inte många Franger , barer samt affärer stänger en efter en , Udon där är det även färre , betydligt färre faranger , men ändock där fann ett nöjesliv , vilket Khon Kaen idag saknar , Tomt i barerna i stort sett
Ja det finns givetvis en anl till att en övervägande majoritet väljer Thailand före Phil, ex mat, väder och transport.
Sätter man priset på alkohol som prio 1 och skiter i annat så är väl Phil kanon.

Stämmer din beskrivning så är jag glad att jag bytt land, här är väl kanske var fjärde som är alkolist.
Vad har hänt i Udon? Inga faranger?
Även i Khon Kaen som kryllade av faranger för ett år sedan.

Stämmer din beskrivning så är jag glad att jag bytt land, här är väl kanske var fjärde som är alkolist.
Vad har hänt i Udon? Inga faranger?
Även i Khon Kaen som kryllade av faranger för ett år sedan.

Hej

Själv tycker jag mig ha sett en tendens att medelåldern på falanger som utgör den kundkrets som är beroende av landsmän, falangbarer och falangmat har ökat med åren, en del av dessa faller bort med ålderns rätt och ersätts inte i samma grad av nya tror jag.

Medelåldern är ganska hög numera, är det någon mer som har reagerat på detta?

Mvh isan lover

Ja det finns givetvis en anl till att en övervägande majoritet väljer Thailand före Phil, ex mat, väder och transport.
Sätter man priset på alkohol som prio 1 och skiter i annat så är väl Phil kanon.
Just nu saknar jag vädret i Thailand, några korta regnskurar på tre månader suger.
Maten är ju bara en prislapp om man vill äta gott eller överleva.
Men att snåla för 150 baht per dag blir det inte någon succé förstås.

Hej

Själv tycker jag mig ha sett en tendens att medelåldern på falanger som utgör den kundkrets som är beroende av landsmän, falangbarer och falangmat har ökat med åren, en del av dessa faller bort med ålderns rätt och ersätts inte i samma grad av nya tror jag.

Medelåldern är ganska hög numera, är det någon mer som har reagerat på detta?

Mvh isan lover
Jag tror som du att påfyllning av nya faranger i Isaans städer har stangerat.
Fler väljer ställen närmare kusten.
Finns ju rätt litet att göra för pensionärer bland risfälten.

Just nu saknar jag vädret i Thailand, några korta regnskurar på tre månader suger.
Maten är ju bara en prislapp om man vill äta gott eller överleva.
Men att snåla för 150 baht per dag blir det inte någon succé förstås.
Finns ju ingen god inhemsk mat i Phil oavsett prislapp. Ang mat så är det ju inte bara priset som tilltalar i Thailand utan också att Thailändsk mat är fantastiskt gott.
Skiter man i prislappen på maten så inte fn väljer man Phil, då finns ju betydligt bättre länder typ Singapore för att bara ta ett ex.
För den som skiter i priset på mat sätter garanterat saker som transport högt och hur bra är Phil då?
Infrastrukturen i Phil är ju fantastiskt bra eller hur?...
Phil har fin natur och folket är skapliga på engelska men thats it typ eller kan du lyfta fram nåt mer?

Jag tror som du att påfyllning av nya faranger i Isaans städer har stangerat.
Fler väljer ställen närmare kusten.
Finns ju rätt litet att göra för pensionärer bland risfälten.

Hej

Enligt mig har dom flesta som super och hänger i baren knappt varit på ett risfält, många tar in på hotell eller hyr ett hus eller lägenhet i stan medans frugan åker fram och tillbaka mellan släkten i byn och mannen i stan, träffar ett antal sådana som gör exakt likadant varje år, dom vill inte sätta sin fot i byn, den såg dom motvilligt för 10-15 år sedan och det räckte.

Det som ökar i Isaan är enligt mig antalet barnfamiljer som antingen bor där på heltid eller deltid, men att jag upplever det så kan ju kanske bero på vårt umgänge och att vi själva befinner oss i den situationen, men jag känner nästan inte till någon falang som sitter av tiden ute i en by och super, tror inte att det blir speciellt givande.

Mvh isan lover

Finns ju ingen god inhemsk mat i Phil oavsett prislapp. Ang mat så är det ju inte bara priset som tilltalar i Thailand utan också att Thailändsk mat är fantastiskt gott.
Skiter man i prislappen på maten så inte fn väljer man Phil, då finns ju betydligt bättre länder typ Singapore för att bara ta ett ex.
För den som skiter i priset på mat sätter garanterat saker som transport högt och hur bra är Phil då?
Phil har fin natur och folket är skapliga på engelska men thats it typ eller kan du lyfta fram nåt mer?

Ja gillar din debatteknik, påminner när min flicka var 14 år.

Du kan allt om inhemsk mat i Filippinerna fast du aldrig satt din fot där, :p
nu det finns god mat i Thailand men det mesta av den inhemska maten vägrar jag äta där. Fy f*n för vissa traditionella rätter...
Grattis om du klarar av all den inhemska maten eller du fixar sätta din fot i en risby och äta lokalt.

Av det inhemska maten i Phil tar jag bara det som är gott och tvingas inte ner på budgetnivån i HH.
Flyg, bussar och färjor slår Thailand både i pris, kvalité och tillgänglighet. Vägnätet är sämre men vi åker inte om kring i någon bil heller. därför ganska oviktigt.
Singapore kan både du och jag glömma att bo i på heltid men en weekend är bara tre timmar bort och en TOR får man för under 1000kr.

Går det att flyga till Singapore från HH till den prislappen?
Vilka andra länder i SOA har du liknande erfarenheter av? eller gör du som h*sten letar på nätet på nätterna?

nu det finns god mat i Thailand men det mesta av den inhemska maten vägrar jag äta där. Fy f*n för vissa traditionella rätter...
Grattis om du klarar av all den inhemska maten eller du fixar sätta din fot i en risby och äta lokalt.

Av det inhemska maten i Phil tar jag bara det som är gott och tvingas inte ner på budgetnivån i HH.
Flyg, bussar och färjor slår Thailand både i pris, kvalité och tillgänglighet. Vägnätet är sämre men vi åker inte om kring i någon bil heller. därför ganska oviktigt.
Singapore kan både du och jag glömma att bo i på heltid men en weekend är bara tre timmar bort och en TOR får man för under 1000kr.

Vilka andra länder i SOA har du liknande erfarenheter av? eller gör du som h*sten letar på nätet på nätterna?
Men du måste ju hålla med om att den inhemska maten i Filippinerna är vidrig.

Snacka om debattteknik, ditt enda sätt att framhäva nåt är att klanka ner på nåt annat.
Må gott där borta.

Har själv aldrig varit i Phil men träffat många som varit och alla utom Kurant har gemensamt att dom tycker att maten är vedervärdig och infrastrukturen kass.
Känns inte som att man måste dit och bilda sig en egen uppfattning.

Mycket inhemskt är bra och gott, men mycket är knappt ätbart. Nu äter vi mest på mest ”farangställen" med västerländsk mat.
Sen är det enorma regionala skillnader då landet är väldigt geografiskt utspritt med egna rätter och traditioner.
Liknande att traditionell Issanmat är sällsynt i södra landet.

All seafood håller hög standard oavsett prislapp.

Har själv aldrig varit i Phil men träffat många som varit och alla utom Kurant har gemensamt att dom tycker att maten är vedervärdig och infrastrukturen kass.
Känns inte som att man måste dit och bilda sig en egen uppfattning.
Det tycker jag du ska göra, men gör inte som alla andra som bara besöker Manila, Angles, Cebu City eller Subic för där stämmer din beskrivning hyfsat.
Använd inrikesflyg och skippa bil så slipper du köer, avgaser och dåliga vägar. Ät på restaurang istället för på Eatery om budgeten tillåter.

Vägarna i Dumaguete är bättre än i HH, men den staden avviker från de flesta större städer i Phil.

Visst finns det god mat på Filippinerna, men den "vanliga" maten är lika tråkig som den svenska, nästan ingen krydda.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp