Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

SÖS akuten är ingen höjdare heller, inte fullt så illa men det känns "gammalt":(. Har jag råd så väljer jag nog Bangkok Hospital i Khorat för vilken åkomma som helst. Vi fick ju ett barn i november som föddes där, ca: 50.000 bath inkl. förkontroller, efterkontroller och en jävla massa vitaminer och kosttillskott, till och med olivolja :D mot skorv i hårbotten som är vanligt på småbarn. Får nog säga prisvärt. Riktigt trevlig miljö, massor av personal, vården verkar kanon men jag är egentligen inte kompetent att bedöma den.:oops:
Snacka inte illa om SÖS akuten:) , dar har min dotter jobbat som intensivsjuksköterska de sista 8 åren , har du varit där nyligen så är det slitet ja , men rent är det och riktigt kompetenta läkare dessutom , det är det som skrämmer mig i detta land , alldeles för många djäkla KVACKARE

Kolhydrater är inte "viktiga". Det är dessutom en myt att hjärnan måste få kolhydrater tillfört utifrån. Levern ser till att blodsockret är på rätt nivå även om du inte äter en endaste kolhydrat.

Frågan är dessutom vad som menas med "lagom"? Det skulle lika gärna kunna vara 0,1% kolhydrater och resten fett och proteiner som den förlegade "tallriksmodellen".

PS. "Socker" (sackaros), det som vi tar i kaffet, är rent kemiskt en kombination av en fruktos- och en glukosmolekyl. Det finns goda argument för att åtminstone dra ned på fruktosen för de som inte kör hårt med uthållighetsträning.

(Glukos är samma sak som druvsocker. Kolhydrater spjälkas i mun, mage och tarmar främst till glukos, som är den kolhydrat som är enklast för de flesta djur att använda som energikälla. Glukos kan sparas genom att omvandlas till glykogen och förbränns genom främst glykolys och citronsyracykeln)

Vi är individer och skall helst leva efter det vi mår bäst av.
Här vid det virtuella stenbordet blir världen gärna svart och vitt.
Vill bara tillägga detta på ditt resonemang.
Vid hjärnsvält eller total kolhydratbrist använder hjärnan ketoner, en aldehyd, som reservbränsle. Så man blir inte hjärndöd som tur är. Däremot funkar hjärnan sämre om man svälter och det psykiska måendet försämras på längre sikt. Men till en början kan det faktiskt skapa en känsla av eufori.

Jag har läst bloggar där man är fullkomligt besatt av att hålla sig i ketos. Så besatt att man kissar på en sticka varje morgon för att se så man har ketoner i urinen.
Om man inte har det känner man sig misslyckad och jag tycker att det låter väldigt jobbigt att hålla på på det sättet.
Om man har diabetes kan man förstås behöva testa ketoner i urinen ibland, men att hålla på så här är verkligen att krångla till sitt liv i onödan.

Man behöver inte vara i ketos för att minska i vikt. Ketosen i sig orsakar inte viktminskning, den är ett tecken på svält och kolhydratbrist.

Angående allmänna sjukhus i Thailand så har besökt två här i norr. Nan och Chiang Maj och måste säga att standarden är helt bra. Udon Thani i Isaan var också ok.
Ibland kan man inte välja utan körs med ambulans till den närmsta då kan det bli sämre.

Du skrev att det var viktigt med sjukförsäkring, gäller inte det frugan?

Jo visst men hennes sjukföräkring få hon betala själv , hon har mer slantar än mig , och hon vägrar lägga slantar på detta så..............kan tillägga att hon är en självständig tänkande kvinna med ur Thamått sett en ansenlig förmögenhet ,hon kan själv avgöra vilken standard hon vill ha på sin sjukvård .. Dessutom så vet hon att blir hon sjuk så finns jag där och kollar vad de sätter in för medikament , vet jag inte själv så har jag kontakter i europa som jag kan inskaffa information från , det hände när de för sk. klimakterieproblem(Myomer 9 började spruta henne med ett kvinnligt hormon som totalförbjöds i Europa för mer än tio år sen .. , små tabletter i en månad utan biverkningar löste problemet i Sverige ., här nere fick hon enorm muskelvärk samt rasade i vilkt 7 kilo vilket är mycket om man väger 48 kilo normalt .. jag stoppade behandlingen efter andra sprutan på Sirikit i Rayong (Läkaren skitförbannad ) åkte upp till Chonburi sjukhus , där fick hon P piller som även de i Europa är borttagna då det är bevisat att just det preparatet ger mycket stor risk för blodproppar .. så NEJ tack för almmänna sjukhus i Thailand ... BKK i Pattaya har läkare ,inga veterinärer ..

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror nog när du pratar med dina vänner att dom kanske inte har speciellt bra kläm på läget bara Phonta.. Är hon lärarinna, så har han som make och hennes barn och föräldrar rätt till gratis sjukvård på det allmänna sjukhuset, icke det privata..

Kanske dessa gubbar inte vet läget bara...
Du har rätt det gäller bara för mig att gifta mig med min sambo för att kunna utnyttja denna förmån :p
:cool: Sedan gäller det att bosätta sig där man har bra sjukhus. :)

Vi är individer och skall helst leva efter det vi mår bäst av.
Här vid det virtuella stenbordet blir världen gärna svart och vitt.
Vill bara tillägga detta på ditt resonemang.
Vid hjärnsvält eller total kolhydratbrist använder hjärnan ketoner, en aldehyd, som reservbränsle. Så man blir inte hjärndöd som tur är. Däremot funkar hjärnan sämre om man svälter och det psykiska måendet försämras på längre sikt. Men till en början kan det faktiskt skapa en känsla av eufori.

Jag har läst bloggar där man är fullkomligt besatt av att hålla sig i ketos. Så besatt att man kissar på en sticka varje morgon för att se så man har ketoner i urinen.
Om man inte har det känner man sig misslyckad och jag tycker att det låter väldigt jobbigt att hålla på på det sättet.
Om man har diabetes kan man förstås behöva testa ketoner i urinen ibland, men att hålla på så här är verkligen att krångla till sitt liv i onödan.

Man behöver inte vara i ketos för att minska i vikt. Ketosen i sig orsakar inte viktminskning, den är ett tecken på svält och kolhydratbrist.

Angående allmänna sjukhus i Thailand så har besökt två här i norr. Nan och Chiang Maj och måste säga att standarden är helt bra. Udon Thani i Isaan var också ok.
Ibland kan man inte välja utan körs med ambulans till den närmsta då kan det bli sämre.

Däremot funkar hjärnan sämre om man svälter och det psykiska måendet försämras på längre sikt. Men till en början kan det faktiskt skapa en känsla av eufori.

Ett välkänt begrepp hos oss som har en gedigen militär utbildning , vid långvarig svält och uteblivna kolhydrater funkar soldaten allt sämre , har svårt att fokusera på uppgiften mm detta handlar just om att hjärnan saknar bränsle ,, helt rätt MR Jo, vi måste ha en viss del kolhydrater för att funka bra , sen finns det tydligen de som klarar sig helt utan , kanske då för att deras hjärna vardagligt sett inte funkar lika bra som hos oss andra5555555

Kan gå illa om man inte har försäkring som täcker, hörde om en svensk i Korat som akut måste göra en ballongsprängning som kostade runt 200.000b, men han hade inte så mycket stålar när räkningen kom men sjukhuset rabatterade ner till den summa han hade på sitt bankkonto 150.000b. Hade dom krävt förskott eller garantier före ingreppet så kanske han inte fått vård alls.
Om han nu va en sån fattiglapp så måste han väl haft en försäkring som täckte?
Annars är det ju helkorkat men finns ju en del såna falanger här som man sett på insamlingar på fb å dyl.

Om han nu va en sån fattiglapp så måste han väl haft en försäkring som täckte?
Annars är det ju helkorkat men finns ju en del såna falanger här som man sett på insamlingar på fb å dyl.
Det många som inte har försäkring alls som bor i Thailand som pensionärer, inte heller pengar på ett konto för akuta saker. Dom lever på det som ramlar in i pensionspengar varje månad. Fixar sina förlängningar hos IM genom att låna via agenter då dom inte har de stålar som krävs för intygen.
Köper moppar, bilar och hus på avbetalning.
Men det kanske inte går att teckna vettiga försäkringar i Thailand som utskriven +65 åring. Det finns försäkringar som täcker för belopp om 50-80.000b per år i sjukvård men det är rätt värdelöst vid hjärtproblem o.dy.
Dom får väl lita på att thai-släkten och grannar ställer upp.

Helt rätt jag vet fler av dessa , men visst går det att teckna som 65 åring , men det kostar skjortan och lite till

Tänk å ha lagt precis allt man äger på en Thaitjej och bara ha sin folkpension kvar och sen tvingas hem till Sverige för att man inte har råd med sjukvården.
Fy satan sicket öde.

Många har ju byggt hus för sparslantarna , sen sitter de fast uppe i nån Isaanhåla sura och bittra som fn ,, börjar kröka med Thaisen , sen är det snart kört ,,, slantarna slut samt drömmen om en "underbar tid som pensionär" grusad ...
Många är ju stora i käften med för den delen , speciellt om man sålt smöret och bränt slantarna , gäller att ha dörren öppen för en återflytt om man skulle komma på sitt misstag i tid ;) jag själv säljer av det jag har här nu , åker hem till vårt nya hem på landsbygden , köper en hoj i Sverige , hyr ett garage att meka i samt flyger RC med mina vänner , inga som rackar ner på mig där pga att vi har olika åsikter om saker och ting , vi har ju i stort samma intressen .. I hojklubbar både här nere i Thailand samt i Sverige har man några gyllene regler ,, aldrig prata politik , aldrig snacka skit om en klubbkompis , aldrig diskutera sexuell läggning .. en ganska god sed tycker jag ...Om någon överförfriskar sig och uppvisar "taskigt ölsinne " blir det en varning från klubben , men det blir bara en varning ....,sen ut
Tur man kan ha både och , jag menar Thailand på semester och Sverige som fast punkt ,samt en hygglig pension och en sudd på banken , sen det bästa är ju att gumman älskar Sverige .. Speciellt där vi nu bor ,inga storstadsproblem i den byn ..:thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Jag undrar i mitt stilla sinne vad som kan få folk att snacka så mycket skit om andra. Är det sin egen självkänsla man försöker lyfta på det viset eller är det bara för att motivera sina dåliga val?

Det finns säkert många olyckliga i Thailand precis som det finns i Sverige. Men att de skulle vara någon majoritet tror jag inte en sekund på. Tvärtom ser jag fler nöjda svenskar i Isaan än misslyckade typer, men de har väl flyttat tillbaks till Sverige eller gräver sin grav på turistorterna här.

Många har ju byggt hus för sparslantarna , sen sitter de fast uppe i nån Isaanhåla sura och bittra som fn ,, börjar kröka med Thaisen , sen är det snart kört ,,, slantarna slut samt drömmen om en "underbar tid som pensionär" grusad ...
Många är ju stora i käften med för den delen , speciellt om man sålt smöret och bränt slantarna , gäller att ha dörren öppen för en återflytt om man skulle komma på sitt misstag i tid ;) jag själv säljer av det jag har här nu , åker hem till vårt nya hem på landsbygden , köper en hoj i Sverige , hyr ett garage att meka i samt flyger RC med mina vänner , inga som rackar ner på mig där pga att vi har olika åsikter om saker och ting , vi har ju i stort samma intressen .. I hojklubbar både här nere i Thailand samt i Sverige har man några gyllene regler ,, aldrig prata politik , aldrig snacka skit om en klubbkompis , aldrig diskutera sexuell läggning .. en ganska god sed tycker jag ...Om någon överförfriskar sig och uppvisar "taskigt ölsinne " blir det en varning från klubben , men det blir bara en varning ....,sen ut
Tur man kan ha både och , jag menar Thailand på semester och Sverige som fast punkt ,samt en hygglig pension och en sudd på banken , sen det bästa är ju att gumman älskar Sverige .. Speciellt där vi nu bor ,inga storstadsproblem i den byn ..:thumbsup:
Ja tiderna förändras och när man känner att flytten kanske inte var optimal så gäller det att lämna dörren på glänt för att ha en väg tillbaka. Det kommer vi tveklöst att ha den dag vi flyttar. Vi har ett fint hus därnere och allt känns bra men man skall inte måla in sig i ett hörn. Lycka till @Phonta hoppas att du blir nöjd.

Ja det är hemskt va dumma folk är, inga pengar har dom, hus har dom, bil har dom, inkomster som räcker till har dom, super inte speciellt, och så har dom mage att vara lyckliga i sitt boende i Thailand, secka svin egentligen...;););););)

Ja att sluta sina dagar halvpank, sjuklig å lönnfet i en risby kanske är ett tecken på smartness.
Jo, så kan det faktiskt vara. Lathet, sockersug och längtan efter livets "goda" är svårt och för vissa omöjligt att bota.
Vi gör ju alla en massa val i livet, och ofta VET vi att dessa val är felaktiga och ibland rent livsfarliga, men ändå gör vi dem.
T.ex. har många av oss kört motorcykel och dessutom alldeles för fort trots att vi vet att det kan vara livsfarligt. Några av oss överlevde och kan berätta, vissa gör om det och fortsätter göra om det. Bara ETT exempel.

Fn vad kul det är att skriva nåt som provocerar , och inte är det svårt att finna de ömma punkterna heller ...:):):):):)Ja, jag vet att det är fler än vad man tror , av de jag sett därupe genom åren så är ett fåtal kvar efter nåt år eller två , de som kan drar eller har ingen möjlighet att återvända , inmålade i en hörna , allt satsat på ett kort ....Men husen står kvar , men nu med en ny farang eller en Thaiman som husbonde ,, den som betalat för kalaset är utflyttad.....kan ge flera exempel utan att skarva det minsta ......

Jo, så kan det faktiskt vara. Lathet, sockersug och längtan efter livets "goda" är svårt och för vissa omöjligt att bota.
Vi gör ju alla en massa val i livet, och ofta VET vi att dessa val är felaktiga och ibland rent livsfarliga, men ändå gör vi dem.
T.ex. har många av oss kört motorcykel och dessutom alldeles för fort trots att vi vet att det kan vara livsfarligt. Några av oss överlevde och kan berätta, vissa gör om det och fortsätter göra om det. Bara ETT exempel.
Japp , och många bygger inte bara ett hus i Isaan , utan fortsätter och fortsätter tills de är helt utblottade , djäkligt självdestruktivt som jag ser det ... Jag såg farorna i tid , det är jag oändligt glad för idag ................

Ganska lustigt egentligen Phonta det du skriver. Du som är en av de absolut mest orutinerade Isaankillarna överhuvudtaget, breder ut dig välderliga. Jag tror inte du vet ett dyft faktiskt, eller åtminstone extremt LITE.

Har själv bott här nu i 9 år, och de som flyttat härifrån bland de som jag känner, är i stort sett NOLL och ingen alls... Många lever sina liv precis så som dom vill och valt att leva. En del lever 6 månader här, och 6 månader i Sverige. En del drullar ner på 1-2 månader på semester varje år, och många bor här fulltid.

Skrönor finns det alltid, och har alltid funnits, men oftast berättas dessa skrönor av amatörer som egentligen inte har mycket kläm alls. För det finns ju dom som kom ner till Isaan, lipade ihjäl sig över sin stygga släkt, flyttade och drog iväg med sin fru ner till turistorten, och levde där med några små utflykter tillbaka til byn i Isaan. Dessa gubbar är nu experterna.......

Nä lyss inte på fallna stjärnor, lyss istället på de stjärnor som fortfarande lyser på himlavalvet...

Ganska lustigt egentligen Phonta det du skriver. Du som är en av de absolut mest orutinerade Isaankillarna överhuvudtaget, breder ut dig välderliga. Jag tror inte du vet ett dyft faktiskt, eller åtminstone extremt LITE.

Har själv bott här nu i 9 år, och de som flyttat härifrån bland de som jag känner, är i stort sett NOLL och ingen alls... Många lever sina liv precis så som dom vill och valt att leva. En del lever 6 månader här, och 6 månader i Sverige. En del drullar ner på 1-2 månader på semester varje år, och många bor här fulltid.

Skrönor finns det alltid, och har alltid funnits, men oftast berättas dessa skrönor av amatörer som egentligen inte har mycket kläm alls. För det finns ju dom som kom ner till Isaan, lipade ihjäl sig över sin stygga släkt, flyttade och drog iväg med sin fru ner till turistorten, och levde där med några små utflykter tillbaka til byn i Isaan. Dessa gubbar är nu experterna.......

Nä lyss inte på fallna stjärnor, lyss istället på de stjärnor som fortfarande lyser på himlavalvet...
Nja, nu vill jag absolut inte kalla någon här för fallen stjärna, man kan faktiskt få nya värderingar under livets gång. Vissa klarar helt enkelt inte av det lugna livet i Isaan och längtar bara till vimlet på turistorten, andra njuter till fullo av stillheten samt tuppar och hundar på landsbygden. Vi är alla olika funtade, och det är väl en jäkla tur.

Jag vill på intet sätt racka ner på någon som ångrar sig, tvärtom. Det är respekt att våga erkänna ett misstag och jag är full av respekt för dom som gör det. Alla gör misstag, det största torde vara att bränna alla broar och inte ha någon väg tillbaka.

'
Ganska lustigt att du skriver som du gör , glöm inte att du vid ett flertal tillfällen öppnade ditt hjärta för mig , vi yalade mycket i telefon under en tid ,, Att jag skulle vara den som vet minst tycker jag är ett misstag att påstå, harvarit där knappt två månader varje år under 7 år dvs samt levt där konstant 8 måm , mao att efter två års tivaro i en liten skiten Thaiby (inre som du bor i stan ) inse att detta passar inte mig är inte alls konstigt ,, och som jag skrev ,jag vet att även du har sett massor med faranghus i Isaan under dina cykelturer som står där, antingen tomma eller med en Thaifamilj ,men någon farang ser man inte till ,,, om han inte sitter i en stol med en chang i handen kl 8 på morgonen ....
Så sluta ljug för dig själv Mr Newdawn, jag vet att det finns många däruppe som vantrivs så till den milda grad , men kommer fn inte därifrån , för de har inget att fly till , och gumman har foll koll på pensionen , en Norbagge jag känner får 100 thbt om dagen av sin fru att gå och köpa Chang för , hans fru har förbrukat hans slantar , köpt en nudelrestaurang till familjen , Erik sitter där och humlar på ett annat ställe , ensam varje dag ,, fy fn ,stackars sate ...
Finns mycket av det däruppe , och även här nere i Turistorterna ,, men jag är lycklig att jag hade en utväg ,, och skiter i att somliga kallar det misslyckande ...

Inget misslyckande alls , en erfarenhet rikare skulle jag vilja säga

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp