Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Har du varit dær sommartid så du vet eller??
Khon Kaen ligger i höjd med Lomsak och tycker inte hettan var värre där än här nere sommartid, annan luftfuktighet bara men jag har ju inget direkt problem med värmen så kan bero på det, svettas ju knappt här nere ens.
Men kanske den är hetare i Isaan än Lomsak? Jag har bara varit i Isaan i April och det var inga problem men kan inte uttala mig om Isaan för dom andra sommarmånaderna har inte varit där uppe då utan jag jämför med Lomsak men det ligger ju granne med Isaan ;).
Tjejen är från Khon Kaen och hennes familj bor där, hör ju när dom ringer och beklagar sig för att det är 42-43°.
Här blir det aldrig mer än typ 36 och fläktar alltid vid havet.
Nu under vintern så har har dessutom kallt som fn på nätterna.

Njaaa, nog fn är det varmare under april/ juni i Isaan än i pattis samt Hua Hin ,, min erfarenhet är att det kan vara in i helv, hett däruppe,Å andra sidan just nu svalare och ett underbart klimat i januari och februari . Khon kaen är väl mer kul än en risby , men inte mycket mer ,, Pattis är skönt med havet samt den svala brisen från detsamma
Måste man ju sitta på stranden för att få del av havsbrisen, räcker du kommer 100m upp från stranden så existerar den inte i Pattaya.
Hur ofta sitter du nere på stranden ;)
Som sagt var inte vart i Isaan under sommarmånaderna och som jag skriver jag kan inte uttala mig om temperaturen då, Lomsak ligger ju mer som i en dalgång omringad av 2 bergskedjor så möjligt det var svalare där för där hade jag inga problem med värmen, men har sällan det.

Tjejen är från Khon Kaen och hennes familj bor där, hör ju när dom ringer och beklagar sig för att det är 42-43°.
Här blir det aldrig mer än typ 36 och fläktar alltid vid havet.
Nu under vintern så har har dessutom kallt som fn på nätterna.
Du skriver väl om förra årets temperaturer och du verkar ha svårt att förstå att El Nino härskade då med extrem temperaturer och torka.
Samma som La Nina härskat nu med svåra översvämningar utöver det vanliga.
Men jag vet inte så skall låta det vara osagt tills jag kännt temperaturerna själv, som sagt bara varit i Isaan i April en gång.

Du skriver väl om förra årets temperaturer och du verkar ha svårt att förstå att El Nino härskade då med extrem temperaturer och torka.
Samma som La Nina härskat nu med svåra översvämningar utöver det vanliga.
Men jag vet inte så skall låta det vara osagt tills jag kännt temperaturerna själv, som sagt bara varit i Isaan i April en gång.
Det jag har svårt att förstå är att du tror att du vet bättre än mig vad jag menar.
Jag har varit ihop med tjejen i 4 år nu och hör hela tiden om hur det är i Khon Kaen och varje sommar är det hett som helvete.

Det där var väl inget personangrepp Berra , om så är så har jag nog utsatts för betydligt mer under bara denna diskussion utan att du reagerat , lite skit får man nog ta om man sticker ut hakan som vi alla gör ibland , "Svinhugg går igen " heter det visst:)
Nä och jag skrev "på gränsen". Vi vill inte ha någon risk för upptrappning.

Det jag har svårt att förstå är att du tror att du vet bättre än mig vad jag menar.
Jag har varit ihop med tjejen i 4 år nu och hör hela tiden om hur det är i Khon Kaen och varje sommar är det hett som helvete.
Jag läser väl dina innlägg, du återkommer ju hela tiden med förra årets temperaturer och satt här och gotta dig åt hur andra hade det i värmen där uppe och hur bra du hade det.
Det kom väl ett innlägg om dagen om det ungefär och det var när El Nino härja som värst.
Min frus släkt bor 1 timma från Khon Kaen så vi får nog samma väderprognoser och vi har med varit ihop 4 år om några månader.
Usch vad tiden går fort om par månader är det 4 år sen man lämna bylivet.

https://weatherspark.com/averages/33984/Khon-Kaen-Thailand

Här är medeltemperaturen uppmätt i Khon Kaen mellan 2005-2012.
Ligger ju inte nära dina 42-43 grader.

Och när jag kollar medeltemperatur så är Lomsaks 1 grad högre under samma period så då har jag till och med bott i det klimatet.

Men det kan vara jag som är värmetåligare, i min hytt brukar värmen stå på mellan 25-30 grader i sovrummet ombord 555555 ;)

Måste man ju sitta på stranden för att få del av havsbrisen, räcker du kommer 100m upp från stranden så existerar den inte i Pattaya.
Som sagt var inte vart i Isaan under sommarmånaderna och som jag skriver jag kan inte uttala mig om temperaturen då, Lomsak ligger ju mer som i en dalgång omringad av 2 bergskedjor så möjligt det var svalare där för där hade jag inga problem med värmen, men har sällan det.
Det blåser en konstant ostlig vind under vintermånaderna i SOA, så när det är lä i Pattaya så är det pålandsvind i Hua Hin. Den fläktar många mil från kusten.

Det blåser en konstant ostlig vind under vintermånaderna i SOA, så när det är lä i Pattaya så är det pålandsvind i Hua Hin. Den fläktar många mil från kusten.
I Pattaya har vi konstant pålandsvind med, vrider sig väl vid kusten, aldrig sett frånlandsvind där ;).
Men ni kanske inte har skyskrapor och höghus då i Hua Hin för i Pattaya räcker det att du lämnar Beachroad så är du i lä och känner inget av havsbrisen, för mycket ivägen i Pattaya men Hua Hin kanske är plattare, så ni får del av havsbrisen bättre där.
Och vem fan vill ha vind under vintermånaderna, sist jag var hemma blåste det ovanligt mycket, frös ju röva av sig vissa kvällar ;)

Varje dag faktiskt Jonas , vi tar en timmes promenad på Jomtien beach , först matar vi en del magra Soihundar sen ger vi en kille som blivit illa biten antibiotika , började i måndags ,då hade han flugor och maggots i såret , handlade antibiotica samt smärtstillande och pulver för att döda maggots för 800 thbt , nu är han nästan återställd .. Jo , ca 8 km rask promenad på beachen Jonas ,, skön bris gör att man står ut med värmen , samt en timmes gym på morgonen , det gör att jag mår bättre nu än när jag var 40 bast ;)

Varje dag faktiskt Jonas , vi tar en timmes promenad på Jomtien beach , först matar vi en del magra Soihundar sen ger vi en kille som blivit illa biten antibiotika , började i måndags ,då hade han flugor och maggots i såret , handlade antibiotica samt smärtstillande och pulver för att döda maggots för 800 thbt , nu är han nästan återställd .. Jo , ca 8 km rask promenad på beachen Jonas ,, skön bris gör att man står ut med värmen , samt en timmes gym på morgonen , det gör att jag mår bättre nu än när jag var 40 bast ;)
Får la sätta på fläkten hemma om du har problem med värmen, förutom den ovanligt blåsiga December månaden som var så friskar det väl sällan något direkt på den mörka sidan.
Där har vinden lagt sig för länge sen bakom alla skyskrapor ;)

Udon är ju en stor stad men ingen storstad, mer som en stor liten stad.
Skulle kunna bo där nån mån i mellanåt men aldrig på heltid, hettan där uppe sommartid är rent vedervärdig, samma i Khon Kaen. Sommartid är det jäkligt skönt att åka ner till stranden och sätta sig i skuggan å njuta av havets fläkt.
Udon Thani vädret skiljer sig inte från Hua Hin vädret enligt statistik. Om du läser väderfakta från Thailand så ser du att temperaturmässigt skiljer sig endast södra Thailand och där sägs det finnas bara två årstider, annars tre i övriga landet.
Att det kan vara en värmebölja över en viss del av landet ibland gör ingen bestående ändrig på den statistiken i alla fall.
Har sett och upplevt fläkten från havet där vattnet är över 30 grader varmt och folk släpar sig därifrån på kvällningen totalt slut i både kropp och själ. :p

Du ser man kan hitta något negativt på var som helst om man bara anstränger sig lite.
:) :wai:

I Pattaya har vi konstant pålandsvind med, vrider sig väl vid kusten, aldrig sett frånlandsvind där ;).
Men ni kanske inte har skyskrapor och höghus då i Hua Hin för i Pattaya räcker det att du lämnar Beachroad så är du i lä och känner inget av havsbrisen, för mycket ivägen i Pattaya men Hua Hin kanske är plattare, så ni får del av havsbrisen bättre där.
Och vem fan vill ha vind under vintermånaderna, sist jag var hemma blåste det ovanligt mycket, frös ju röva av sig vissa kvällar ;)
Det är brisen du beskriver, varm luft över land stiger och det fläktar skönt mot land.

Jag läser väl dina innlägg, du återkommer ju hela tiden med förra årets temperaturer och satt här och gotta dig åt hur andra hade det i värmen där uppe och hur bra du hade det.
Det kom väl ett innlägg om dagen om det ungefär och det var när El Nino härja som värst.
Min frus släkt bor 1 timma från Khon Kaen så vi får nog samma väderprognoser och vi har med varit ihop 4 år om några månader.
Usch vad tiden går fort om par månader är det 4 år sen man lämna bylivet.
Det är ju du som snöat in på El Nino och Nina [emoji6] Under dom åren jag känt tjejen så har dom haft 42gr i Khon Kaen varje år.

Det är ju du som snöat in på El Nino och Nina [emoji6] Under dom åren jag känt tjejen så har dom haft 42gr i Khon Kaen varje år.
Jag har upplevt det varje år av de fyra senaste i Korat +42, men endast 1-2 gånger per år. men sista halvan av mars och första halvan av april har då varit torr och het, ofta +37-40 varje eftermiddag. Den torrare luften där mot kusten gör att man inte upplever + 40 i Isaan värre än de fuktigare + 35 vid kusterna.

Stämmer rätt bra med att det är skönare med torr luft , men vad det har med försäkringar att göra förstår inte jag , tänker ni kanske på värmeslag ...;)

Jag har upplevt det varje år av de fyra senaste i Korat +42, men endast 1-2 gånger per år. men sista halvan av mars och första halvan av april har då varit torr och het, ofta +37-40 varje eftermiddag. Den torrare luften där mot kusten gör att man inte upplever + 40 i Isaan värre än de fuktigare + 35 vid kusterna.
En jäkla skillnad på 42 grader 1-2 gånger än att skriva som en viss annan som att det är den vanliga medeltemperaturen under sommarmånaderna.

En jäkla skillnad på 42 grader 1-2 gånger än att skriva som en viss annan som att det är den vanliga medeltemperaturen under sommarmånaderna.

Ja men Jonas den killen har bara varit i Khon Kaen 1 eller max 2 ggr i hela sitt liv, resten har han vägrat... Så värst mycket egen kunskap finns inte där. Bara vad som kan höras via telefonsamtal.....

Hoppas inte detta nu är ett personangreppp bara...:):):):):)

Nu är vi väl OT ;)

Säkert stor betydelse hur värmetålig man är, men för egen del så flyr vi Udon Thani under mars-maj. Framför allt blir nätterna för jobbiga. Flickan skall få tillbringa sitt första sommarlov i Sverige - s k "klimatflykting" :rolleyes:

Vi har planer på att bygga "sommarhus" i Ban Phe (nära Rayong), men det kanske är ännu värre där vid den tiden på året? Lite som att få en våt filt i ansiktet när man kliver av bussen där, även vintertid.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp