Hur mycket betalar du i dricks när du är i Thailand?

Service kan man oftast inte stava till i Sverige, det är skillnad som natt och dag mellan länderna. Att man skall betala 700 spänn för att få t ex ett nytt kylskåp hemkört är skandalöst, och då kommer en kille och man är tvingad att hjälpa till med bärandet själv.

Sverige har mycket att lära sig av Thailand i det fallet. Och visst är hjälpsamma människor som sliter hårt värda en extra slant men det lär aldrig inträffa i Sverige.

Service kan man oftast inte stava till i Sverige, det är skillnad som natt och dag mellan länderna. Att man skall betala 700 spänn för att få t ex ett nytt kylskåp hemkört är skandalöst, och då kommer en kille och man är tvingad att hjälpa till med bärandet själv.

Sverige har mycket att lära sig av Thailand i det fallet. Och visst är hjälpsamma människor som sliter hårt värda en extra slant men det lär aldrig inträffa i Sverige.
Hemkörning har du även i Thailand, brukar kosta 500 bath uppe hos oss, dock behöver man inte hjälpa till att bära in det, det gör dom som kör hem det, då brukar det iaf vara 2 personer inkl. föraren

Min fru prutar på prisarna .
Köpte tvättmaskin till halva priset , dom kör den hem och provkör maskinen , så servisen kan inte
bli bättre .
Och vi köpte alla möbler i en butik , och pruta på prisen och fick bra avslag , dom kör det hem och
monterar möbler , så servisen er bra i Thailand .
Men är jag ute och tar mig en öl i Bangsaen , här kostar en stor Chang 0.65 cl 55 baht serverad i glass
ved bordet , då rundar jag av till 60 baht

PB180053.JPG

Men det fungerar ju inte i Sverige, skulle man betala två man i en halvtimme minst och bil så skulle de ju inte gå runt om de betalade svart. Vidare har ju inte de stora kedjorna så stora marginaler längre ... så antingen får man klara det själv eller betala vad det kostar.

Håller både med och inte. Ofta är servicen kanon i thailand men ibland är det precis tvärtom att dom anstränger sig så lite som möjligt och hellre säger no have än att lyfta på röven och kolla. En del har helt enkelt noll koll på hur man gör business.
Och informera lite extra om en sak som kan vara bra för kunden att veta finns bara inte, man måste dra ur informationen om dom ens vet nåt om det dom jobbar med.
Men det finns guldkorn och dom förtjänar lite dricks.

När vi åker runt och bor på olika hotell lämnar vi alltid dricks om vi är nöjda med städningen/servicen. Vi brukar ge 30-50 thb per natt. Det gör vi därför att vi vet att hotellstäderskorna oftast har väldigt dåligt betalt, typ 6.000 i månaden. OBS, detta är när vi själva bokar olika hotellvistelser och inte typ charterresa.
På restauranger ger vi dricks ifall service inte är inkluderad i priset.

När vi åker runt och bor på olika hotell lämnar vi alltid dricks om vi är nöjda med städningen/servicen. Vi brukar ge 30-50 thb per natt. Det gör vi därför att vi vet att hotellstäderskorna oftast har väldigt dåligt betalt, typ 6.000 i månaden. OBS, detta är när vi själva bokar olika hotellvistelser och inte typ charterresa.

Dricks är "Farangen" jäkla påhitt,existerar inte i en Thais värld.
Finns idioter som prutar ner till 400 Tbh. Lämnar 500 tbh säger att det är OK
Varför då pruta?????????????

Lie bättre än 6000 bh känar de nog, minimilöne är ju 300 bht om dagen.
På de stora hotellen ligger lönerna en bra bit högre.

Invandrarna känar en del mindre.

Fortsätt du och betala dricks, men lämna dina Svenska ideer hemma i Swedala, i Thailand betalar man dricks, om man vill att ALLT skall bli dyrare.
Varför betalar du dricks i det ena fallet ,men inte i det andra.Tror du dom som jobbar på charterhotellen tjänar bättre så är du nog lite k....

En del här skriver, att när frugan betalar så blir det sällan dricks.
Hos mig är det tvärt om frugan ger alltid dricks.
När jag frågar varför gav du nu 20 o mer i dricks, så svarar ho alltid, jag vet hur de lever,sannolikt försörjer de både barn o föräldrar.
Nu har hon själv levt under svåra förhållande med försörjning av barn o föräldrar så hon dricksar av empati.

Vem betalar dricks på Mc Donalds i Thailand?
Dom tjänar inte bättre än på andra restauranger..

Det enda man gör genom att ödsla med dricks är att visa att man har lätt för att ge bort pengar och givetvis så testar då Thaiarna att höja priserna, om man då fortfarande betalar dricks så fortsätter det.
Phuket är ett lysande ex, det är upp till 3 ggr dyrare där än i övriga Thailand och det beror enbart på att turister spenderat pengar allt för lättvindigt.
En stor anl till att folk har rest till Thailand är ju för att det är billigt, snart är det slut på det.

Och det värsta av allt är att folk sitter och räknar om till Svenska pengar när dom lämnar dricks och tänker att 20 baht kan jag ju inte lämna, det är ju knappt 5 kr, nä 100 baht måste jag lämna och tänker inte ett dugg på att det är 1/3 dagslön i Thailand. Puckon..

Sluta räkna om till Svenska pengar, när man jämför priser så ska man jämföra med vad det kostar på andra ställen i Thailand, inte vad det kostar i andra länder. Det existerar inget som är billigt i Thaimått på en turistort, precis allting är svindyrt redan från början oavsett om det är billigare än i Sverige.

En del här skriver, att när frugan betalar så blir det sällan dricks.
Hos mig är det tvärt om frugan ger alltid dricks.
När jag frågar varför gav du nu 20 o mer i dricks, så svarar ho alltid, jag vet hur de lever,sannolikt försörjer de både barn o föräldrar.
Nu har hon själv levt under svåra förhållande med försörjning av barn o föräldrar så hon dricksar av empati.
Och din fru vet om att dricksen hon lämnar i notboken inte går till servitrisen utan till en gemensam kassa där även chefen/ägaren tar sin del?
Vill man göra en behjärtansvärd insats och skänka till nån som behöver så ge dem i handen, men ingen av dem som har arbete svälter. Leta upp dom riktigt fattiga istället och skänk en slant, då bidrar ni inte till att driva upp priserna.

Jag är enig med många här. Och lite oenig med andra.
Alla har olika erfarenheter i och med våra olika utgångspunkt.
MEN det jag tycker är jättebra med denna tråd är hur alla medlemmar bidrar
och diskuterar på ett moget och informativt sätt, utan att gå till attakk på hvarandra.
Thaisnack fungerar! Tack allihopa!
:wai:

Och din fru vet om att dricksen hon lämnar i notboken inte går till servitrisen utan till en gemensam kassa där även chefen/ägaren tar sin del?
Vill man göra en behjärtansvärd insats och skänka till nån som behöver så ge dem i handen, men ingen av dem som har arbete svälter. Leta upp dom riktigt fattiga istället och skänk en slant, då bidrar ni inte till att driva upp priserna.

Nu tror jag inte du förstod riktigt.
Både min fru och dottern arbetar inom hotell och restaurang branschen , så när de går ut ger de dricks av EMPATI på grund av att de känner till arbets förhållande i nämnda branscher.
Fattig dom har både frugan ock hennes mor 25 års erfarenhet av

Nu tror jag inte du förstod riktigt.
Både min fru och dottern arbetar inom hotell och restaurang branschen , så när de går ut ger de dricks av EMPATI på grund av att de känner till arbets förhållande i nämnda branscher.
Fattig dom har både frugan ock hennes mor 25 års erfarenhet av

Förstår du inte vad "nillo" skrev om hur man ger dricks.????
Det finns strikta regler om hur dricksen skall fördelas.Här är den vanligaste varianten på turistorterna. Men de finns alltid lokala avvikelser.
Låter man den ligga i notboken, så delar ALLA på den,ger man den vid sidan om, i handen så är den personlig.

Jag betalar bara dricks i Thailand om det blir lite vuxenlekar på massagen ... NEJ nu berättade jag ju det .... jag ger ju aldrig dricks!
:D:D:D:D:D

Förstår du inte vad "nillo" skrev om hur man ger dricks.????
Det finns strikta regler om hur dricksen skall fördelas.Här är den vanligaste varianten på turistorterna. Men de finns alltid lokala avvikelser.
Låter man den ligga i notboken, så delar ALLA på den,ger man den vid sidan om, i handen så är den personlig.
Nu fungerar de inte så på de ställen jag känner till.
All dricks de får lägges i en gemensam pott, delas, upp en gång i månaden bland personalen
Et system som är rättvist o solidariskt med de som har sämre bord.
Och de som har mindre att göra hjälper de som har alla sin bord fulla.
Detta system borde det vara på alla ställen, man delar på extra pengarna.
Ingen ägare eller större chef är iblandad i dessa pengar.
Men vad vet jag, har ju bara familjen o deras vänner som referens punkt.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp